تله مدعيان اصلاحات براي انحراف سوال نمايندگان از روحاني

اوین نامه کیهان 6 شهریور -97
تله مدعيان اصلاحات براي انحراف سوال نمايندگان از روحاني
رئيس جمهور امروز به مجلس مي رود
روحانی همانگونه صحبت کرد که رهبر ام الفسا خامنه ای  توصیه کرده بود و سربازجوشریعت نداری در اوین نامه اش تأکید یا تهدید کرده بود . چون مقابل مردم و حامیان دولت ایستاد و لبیک به  خامنه ای رمال گفت.

پرسش و پاسخ ميان نمايندگان ملت و کابينه دولت و رئيس جمهور امري مرسوم و قانوني است اما متاسفانه از روزي که سوال نمايندگان اعلام وصول شد مدعيان اصلاحات به اين راهکار روي آوردند که از جلسه پرسش و پاسخ برزخي بسازند و آن را از اقتصاد به حاشيه ببرند و رئيس جمهور را در تله اي که تدارک ديده اند گرفتار کنند.
    امروز حجت الاسلام حسن روحاني، رئيس محترم جمهور به مجلس مي آيد تا به سوالات نمايندگان پاسخ دهد. براي انجام اين مهم دست کم دو طريق پيش روي رئيس جمهور قرار دارد: نخست پاسخي شفاف و بايسته به سوال هاي نمايندگان و بيان اقدامات دولت در ماه هاي گذشته و تشريح برنامه هاي دولت براي آينده.

    دومين روش آن است که رئيس جمهور در زميني که تندروهاي طيف موسوم به اصلاح طلب تدارک ديده اند قرار بگيرد و به اصطلاح روي پوست خربزه اصلاح طلبان بخواهد حرکت کند. اين طيف چه خوابي براي روحاني ديده اند و از او چه مي خواهند؟

        
قانون اساسي چه مي گويد؟
    براساس مواد 196 و 197 آيين نامه داخلي مجلس و همچنين به موجب اصل 88 قانون اساسي هرگاه در خصوص کار و وظايف رئيس جمهور يا هريک از وزرا ابهاماتي براي مجلس پيش آيد يا مجلس نياز به تنوير مسائلي داشته باشد، قوه مقننه قانوناً چهار راه عمده در پيش دارد تا از ابهام درآمده و قانع شود. اين چهار راه عبارتند از: تذکر، سوال، استيضاح و تحقيق و تفحص.طبق ماده 21 آيين نامه داخلي مجلس و براساس اصل هشتاد و هشتم 88 قانون اساسي، در صورتي که حداقل يک چهارم کل نمايندگان بخواهند، درباره يک يا چند وظيفه رئيس جمهور سوال کنند، بايد سوال يا سوالات خود را به طور صريح و روشن و مختصر به همراه امضاها به رئيس مجلس تسليم کنند.رئيس مجلس نيز موضوع را در اسرع وقت به کميسيون هاي تخصصي مربوط، ارجاع مي دهد. هر کميسيون نيز موظف است، حداکثر ظرف يک هفته با حضور نماينده معرفي شده رئيس جمهور به آن کميسيون و نماينده منتخب سوال کنندگان تشکيل جلسه دهد، در اين جلسه نماينده رئيس جمهور پاسخ مقتضي را از طرف رئيس جمهور ارائه مي دهد تا به نمايندگان سوال کننده گزارش شود.

        
نخستين جنجال
        
سوال ها سياسي است!
    در همين ارتباط و با توجه به مشکلات اقتصادي و معيشتي که براي مردم به وجود آمده است گروهي از نمايندگان طرح سوال از رئيس جمهور را آماده کردند. سوال نمايندگان شامل 5محور عمده است که تمامي اين پنج محور اقتصادي است. جالب توجه آنکه پس از آنکه نمايندگان حامي دولت تمام همت خويش را به کار بستند تا سوال از رئيس جمهور از حد نصاب بيفتد و در ادامه پس از آنکه ديدند اين اتفاق رخ نداد به جنجال آفريني در اين ارتباط روي آوردند که سوال از رئيس جمهور سياسي است. در ادامه با بررسي اين محورها ببينيم که ادعاي اين طيف تا چه ميزان به حقيقت نزديک است.

    نخستين محور در سوال نمايندگان «عدم موفقيت دولت در کنترل قاچاق کالا و ارز» است. در اين باره شايد اظهارات نمايندگان مجلس در جلسه استيضاح وزيراقتصاد کافي باشد. در آن جلسه نمايندگان به حجم بالاي قاچاق اشاره کرده و گفتند که اين مقدار کالاي قاچاق نمي تواند از طريق کوله بري وارد کشور شود و لذا از مبادي گمرکي وارد مي شوند. در شرايط اقتصادي فعلي قاچاق يعني تيرخلاص بر توليد داخلي و به تبع آن افزايش بيکاري. عدم توجه شايسته و عمل مناسب دولت در اين زمينه نمايندگان را بر آن داشت تا در اين باره از روحاني سوال کنند.منتقدان بارها به دولت در خصوص راهکارش براي کنترل تورم هشدار دادند. راهي که دولت در پيش گرفته بود به زبان ساده چنين تعريف مي شود: کنترل تورم با رکود. رکودي که بر عرصه توليدات داخلي از سال 92 سايه انداخت لاجرم به افزايش بيکاري منجر شد. لذا «رکود اقتصادي شديد چندين ساله» و به تبع آن «عدم اقدام شايسته دولت درخصوص کاهش نرخ بيکاري» ديگر سوالات نمايندگان از رئيس دولت است. به رغم آنکه دولت در موضوع برجام امتيازهاي فراواني داد و در قلب راکتور اتمي بتن ريخت اما تحريم هاي بانکي که اصلي ترين مانع در مسير دادو ستد با دنياست پابرجا ماند. «استمرار تحريم هاي بانکي» به رغم تمام آن امتيازها ديگر سوال نمايندگان از روحاني است.آخرين محور از سوالات نمايندگان مجلس به موضوعي بازمي گردد که در اين ماه ها جامعه کاملا آن را درک کرده است: «افزايش شتابان نرخ ارزهاي خارجي و کاهش شديد ارزش پول ملي» حالا کداميک از اين محورها اقتصادي نيست يا به قول نمايندگان طراح سوال «کداميک از اين محورها مشکل امروز جامعه نيست؟»

        
پوست خربزه تئوري پردازان رحم اجاره اي زيرپاي روحاني
    به جز طرح سياسي بودن سوالات نمايندگان موضوعي ديگر که به صورت جدي آن را دنبال کرده و مي کنند کشاندن رئيس جمهور به حاشيه است. اين همان پوست خربزه اي است که آنها در مسير روحاني قرار داده اند.رسانه هاي تندروي طيف موسوم به اصلاح طلب حتي از اين قبيل تيترها براي تحريک رئيس جمهور به حاشيه سازي نيز فروگذار نکردند: «حضور روحاني در مجلس به شرط افشاگري»سوال حق نمايندگان است و رئيس محترم جمهور به مجلس مي آيد تا در فضايي کاملا منطقي مشکلات را بررسي کنند و براي آينده تدبيري بينديشند. اما در اين ميان وقتي نايب رئيس مجلس با ناديده گرفتن حق نمايندگان خود به خيل کساني مي پيوندد که پوست خربزه زيرپاي رئيس جمهور مي اندازند از نکات تاسف برانگيز است.علي مطهري، نايب رئيس مجلس در گفت وگويي با هدف برآشفتن رئيس جمهور گفت: «اگر آقاي روحاني همه حقايق را در مجلس مطرح کند، حضور وي مفيد خواهد بود. البته من اين شجاعت را در ايشان نمي بينم که همه موانع را بگويند، باز به بهانه مصالح کشور، بخشي از آنها را مکتوم نگاه مي دارند»! همچنين زيباکلام؛ همان کسي که چندي قبل گفت: « امروز من هر کجا که مي روم مردم مي خواهند من را سنگسار و تکه پاره کنند که تو باعث شدي که ما به آقاي روحاني راي بدهيم.» و همچنين گفته بود: «وقتي شب گذشته در توئيتي به سخنان آقاي روحاني اعتراض کردم، ده ها پاسخ براي من آمد که زيباکلام خجالت بکش!، امثال تو باعث شديد که ما به روحاني راي بدهيم.» 

    زيباکلام کسي است که سرنوشت پول هايي که به واسطه زلزله کرمانشاه جمع آوري کرده را براي مردم بازگو نکرده است و اين باعث اعتراض نمايندگان مجلس نيز شد. حال وقتي مشخص شد روحاني به مجلس مي آيد او هم پوست خربزه به دست و دوان دوان از راه رسيده است و مي گويد: «آقاي روحاني در نامه اخير خود به آقاي لاريجاني براي حضور در مجلس عنوان کرده اند که قصد دارند حقايق را براي مردم بازگو کنند. با وجود اين بنده بعيد مي دانم چنين اتفاقي در مجلس رخ بدهد. اين آقاي روحاني که من از ۲۹ ارديبهشت ۹۶ تاکنون مشاهده کرده ام در مجلس نيز تنها به ذکر کليات و سخنان تکراري بسنده خواهد کرد

        
دورويي در سايت نماينده اي که روحاني را مستحق استيضاح مي دانست
    يدالله طاهرنژاد؛ عضو حزب کارگزاران سازندگي در گفت وگو با «اعتماد آنلاين» گفته است که روحاني ميان حفظ آرامش جامعه و يا حفظ محبوبيتش يکي را انتخاب کند!! او به اين پايگاه خبري گفته است: «به هر حال آقاي رييس جمهور بايد بين شرايط عمومي کشور، حفظ آرامش و موقعيت خود و حفظ محبوبيتي که دارد يا به دست آوردن جايگاهي که از دست داده است يکي را انتخاب کند.» اين سايت، مصاحبه مذکور را انجام داده و آن را با عنوان «رئيس جمهور فردا يک رسالت تاريخي بر دوش دارد» منتشر کرده است. به اين نکته توجه داشته باشيد که اين خط را رسانه اي دنبال مي کند که مدير آن يعني «الياس حضرتي» نماينده تهران در مجلس در جلسه استيضاح وزير اقتصاد گفته بود: «حقش اين بود كه رييس جمهور و جهانگيري و نيلي و نهاونديان و نوبخت و سيف استيضاح مي شدند، اما ما فقط دست مان به وزير اقتصاد رسيد

    اينها تنها مشتي از خروارها موضع گيري و اقدام رسانه اي و عمليات رواني مدعيان اصلاحات در اين زمينه است.

    کافي است رئيس جمهور به اين تناقض ها و دورويي ها در رفتار اين جماعت دقت کند تا آن پوست خربزه بيش از پيش نمايان گردد