گزیده ها قسمت سوم


گزیده ها قسمت سوم  13 مرداد -97
رئيس اتحاديه طلافروشان اهواز: خريد و فروش طلا در اهواز انجام نمي شود
رئيس اتحاديه طلافروشان اهواز گفت: در حال حاضر در تهران خريد و فروش طلا انجام نمي شود و به تبع اين مسئله از روز دوشنبه تا کنون خريد و فروش طلا در بازار اهواز نيز انجام نمي شود.
    عبدالرحمان ذهبي در گفت وگو با ايسنا، درخصوص وضعيت خريد و فروش طلا در بازار اهواز اظهار کرد: سايت هاي قيمت گذاري سکه و طلا از روز دوشنبه تاکنون تعطيل شده اند، همچنين از تهران نيز قيمتي براي خريد و فروش طلا ارائه نمي شود و در اين زمينه طلافروشان سردرگم هستند.

    وي افزود: نرخي براي خريد و فروش طلا از مرکز به طلافروشان داده نشده و در اين زمينه منتظر هستيم تا قيمت مشخصي به ما ارائه شود.

    ذهبي ادامه داد: در بازار طلافروشان اهواز، بر اساس تعرفه هايي که وجود دارد تعويض طلا انجام مي گيرد اما خريد طلا با توجه به شرايطي که وجود دارد، صورت نمي گيرد.

    وي گفت: مغازه هاي طلافروشي در بازار باز هستند و به فعاليت خود ادامه مي دهند اما مغازه دار نمي داند که طلا را با چه قيمتي به مشتري بفروشد يا طلا را با چه قيمتي از مشتري خريداري کند.

    رئيس اتحاديه طلافروشان اهواز با اشاره به نوسانات شديد قيمت سکه در بازار خاطرنشان کرد: سکه به هر ميزاني که مورد نياز مردم باشد، در بازار وجود دارد و مشکلي در بحث خريد يا فروش سکه در بازار نيست.
سيلاب يك ميليارد ريال به برق سيستان وبلوچستان خسارت زد
مديرکل دفتر مديريت بحران استانداري سيستان و بلوچستان گفت: سيلاب 26 تير تا دوم مرداد ماه در جنوب اين استان يک ميليارد ريال به تاسيسات برق خسارت وارد کرد.
    غلامرضا اربابي اظهار داشت: براثر بروز پديده مونسون در اين مدت شاهد بارندگي هاي خوبي در جنوب سيستان و بلوچستان بوديم به طوري که بيشترين بارندگي با 43 ميلي متر در مچان شهرستان سرباز گزارش شد.

    وي افزود: با توجه به تداوم خشکسالي ها در سيستان و بلوچستان بويژه سال زراعي 96 - 97 اين بارندگي سبب خوشحالي کشاورزان شد.

    به گفته مديرعامل شرکت آب منطقه اي سيستان و بلوچستان 6/2 ميليون مترمکعب آب در پي بارندگي ها و سيلاب هاي اخير در پشت سدهاي جنوب اين استان ذخيره شده است.

    اتابک جعفري اظهار داشت: براساس ثبت دستگاههاي سنجش بارندگي، 10 ميليون متر مکعب ميزان روان آب هاي حاصل از بارندگي روزهاي دوشنبه هفته گذشته تاکنون در جنوب سيستان و بلوچستان بوده که پنج ميليون متر مکعب در پشت سد پيشين(سرباز) و 1/2 ميليون متر مکعب در پشت سد زيردان(چابهار) ذخيره سازي شده است.

    وي بيان کرد: ذخيره آب در پشت سدهاي سيستان و بلوچستان امسال نسبت به مدت مشابه پارسال 31 درصد کاهش يافته است.

    پديده خشکسالي 2 دهه در سيستان و بلوچستان، خشکيدن تالاب بين المللي هامون در شمال و جازموريان در جنوب غرب استان، قطع آب رودخانه هيرمند، کاهش سفره هاي آب زيرزميني، کمبود نزولات آسماني، گرماي زياد و تبخير بيش از حد نرمال کشور، اين استان را با مشکلات زيادي در زمينه تامين آب آشاميدني و کشاورزي رو به رو کرده است.
177 نفر از خانواده هاي داراي دو معلول لرستان همچنان بدون مسكن
معاون مشارکت هاي مردمي و اشتغال بهزيستي لرستان از وجود 177 نفر از خانواده هاي داراي دو معلول پشت نوبت دريافت مسکن در مناطق شهري استان خبر داد.
     مراد سيفي اظهار کرد: از سال ۸۹ نهضت مسکن براي معلولين و مددجويان آغاز و ۳۷۰۳ واحد تحويل آنان شد.

    وي ادامه داد: ۱۰۷۷ واحد مسکن در مرحله نازک کاري با پيشرفت فيزيکي بيش از ۹ درصد داريم.

    معاون بهزيستي لرستان بيان کرد: همچنين ۲۸۸ واحد نيز در مرحله اسکلت و سفت کاري هستند.

    سيفي اضافه کرد: در حال حاضر خانواده هاي داراي دو معلول پشت نوبت دريافت مسکن در مناطق شهري داريم که تعداد آنها ۱۷۷ نفر هستند.

    وي افزود: همچنين در روستاها ۱۱۲ نفر خانواده داراي دو معلول داريم که فاقد زمين هستند.

    وي بيان کرد: به دليل نداشتن زمين نتوانستيم هيچ کاري برايشان انجام دهيم و چنانچه خيرين زمين آن را تامين کنند، مي توانيم براي اين خانواده ها مسکن بسازيم.
نمايندگان مجلس: به خاطر مشكلات معيشتي مردم پاي سوال از رئيس جمهور ايستاده ايم
به دنبال اعلام وصول سوال نمايندگان مجلس از رئيس جمهور در صحن علني و لزوم حضور دکتر روحاني در صحن علني براي پاسخگويي به اين سوالات معاون پارلماني رئيس جمهور گفت: اينکه در مدت کوتاهي پنچ سوال از رئيس جمهور مطرح شود جاي تامل دارد.
    معاون پارلماني رئيس جمهور در حاشيه مراسم ترحيم عباس دوزدوزاني که صبح پنجشنبه در مسجد نور تهران برگزار شد، درباره اعلام وصول استيضاح علي ربيعي وزير کار، تعاون و رفاه اجتماعي در مجلس گفت: بارها اعلام کرده ايم که آمادگي داريم به دغدغه نمايندگان رسيدگي کنيم.

    حسينعلي اميري با اشاره به رويکرد مجلس نسبت به دولت گفت: اينکه در مدت کوتاهي پنچ سوال از رئيس جمهور مطرح شود جاي تامل دارد.

        
سوال از رئيس جمهور وقت دولت را مي گيرد!
    گفتني است محمود واعظي رئيس دفتر رئيس جمهور نيز خرداد ماه سال جاري در حاشيه جلسه هيئت دولت با اشاره به اينکه کاري که در مجلس درباره سوال از رئيس جمهور مطرح شده است، سابقه ندارد و مبناي حقوقي به آن معنا هم ندارد، اظهار داشته بود: ما به لاريجاني رئيس مجلس نامه نوشتيم که درباره مسائل کشور بايد از وزراي مربوطه سوال شود. سوالاتي که در کميسيون ها يک بار از حد نصاب افتاده است، مطرح کردن آن به شکل و زبان ديگري وقت دولت و مجلس را مي گيرد.

    وي همچنين گفته بود : گروه محدودي از نمايندگان در رودربايستي قرار مي گيرند و برخي اينگونه امضاها را جمع مي کنند که البته اين حق آنهاست که امضا جمع کنند، حق دولت هم اين است با کساني که اطلاعات درست به آنها نمي رسد صحبت کرده و آنها را توجيه کند تا امضاي خود را پس بگيرند، بنابراين هم آنها وظيفه خود را انجام مي دهند و هم ما ولي اين يک دور باطل است و کاري که انجام مي شود درست نيست و وقت دولت و مجلس را براي هدفي که ما نمي دانيم چيست، مي گيرد.

    نوبخت سخنگوي وقت دولت نيز در اين زمينه اظهار داشته بود : موضوع اين است که چه سوالي مطرح است؟ ده ها بار همکاران و مسئولين مربوطه در کميسيون هاي مختلف جواب داده اند اما اين که رئيس جمهوري با اين حجم مشغله حضور پيدا کند و اين سوالات را جواب دهد، نشان مي دهد که موضوع سوال نيست، چيز ديگري است.

    اظهارات مقامات دولتي مبني بر اينکه جمع کردن امضا براي سوال از رئيس جمهور وظيفه نمايندگان است و از سوي ديگر تاکيد بر اينکه درباره مسائل کشور بايد از وزراي مربوطه سوال شود تناقضي آشکار را نشان مي دهد ، اگر سوال از رئيس جمهور و امضاي طرح مربوط به آن حق نمايندگان است طبيعتا اين حق مبناي حقوقي دارد و تاکيد بر اينکه استفاده نمايندگان از اين حق مبناي حقوقي ندارد صحيح به نظر نمي رسد.

     نکته ديگر اينکه مسئولين دولتي در سخنان خود به نمايندگان مجلس نيز توهين کرده و مي گويند

    « گروه محدودي از نمايندگان را در رودربايستي قرار داده و از آنان امضا مي گيرند » و معناي اين سخن آن است که اين نمايندگان تصميمات و سخنانشان بر اساس تفکر و تامل در اطراف موضوعات نبوده و در نتيجه اعتبار ندارد، اين سخن و برداشت تعرض به جايگاه مجلس محسوب مي شود.

    گفتني است حجت الاسلام مجتبي ذوالنوري نماينده قم چندي پيش از فشار استانداري ها به نمايندگان مجلس خبر داده و گفته بود : از استان هاي مختلف، نمايندگان با بنده تماس گرفتند و اعلام کردند استانداران مراسم افطاري برگزار و مجمع نمايندگان را به اين مراسم دعوت کردند، شام هاي رنگين به نمايندگان مجلس دادند و اصرار داشتند که امضايتان را پس بگيريد، حتي برگه هاي آماده به اسم نماينده مجلس خطاب به آقاي دکتر لاريجاني رئيس مجلس مقابل آنان گذاشتند مبني بر اينکه «جناب آقاي دکتر لاريجاني رئيس محترم مجلس، بنده امضاي خود را از طرح سوال از رئيس جمهور پس گرفتم

    وي گفته بود : اين برگه ها را پس از صرف مراسم افطاري و شام مقابل نمايندگان مجلس گذاشتند تا آنان امضا کنند، بسياري از اين نمايندگان ناراحت شدند و گفتند مگر پول شام شما چقدر است که مي خواهيد امضاي ما را با آن بخريد! استانداران، مديران کل و فرمانداران در سراسر کشور به شدت بسيج شدند که نمايندگان امضاکننده طرح سوال از رئيس جمهور را از امضايشان منصرف کنند.

        
دولت به جاي منصرف کردن نمايندگان از سوالشان مشکلات مردم را حل کند
    همزمان با گلايه هاي مقامات دولتي از سوال قانوني نمايندگان از رئيس جمهور اميرآبادي فراهاني عضو هيئت رئيسه مجلس اظهار داشت: اگر توان و انرژي که دولت براي انصراف نمايندگان سوال کننده از رئيس جمهور گذاشت؛ آن را صرف حل مشکلات اقتصادي مي کرد اکنون برخي از مشکلات مردم رفع شده بود.

    به گزارش «نماينده» احمد اميرآبادي فراهاني با اشاره به اعلام وصول سوال از رئيس جمهور تصريح کرد: اعلام وصول سوال از رئيس جمهور کاملا قانوني بود دولت به جاي منصرف کردن نمايندگان از سوالشان مشکلات مردم را حل کند

    عضو هيئت رئيسه مجلس افزود: اظهارات امروز معاون پارلماني رئيس جمهور مبني بر اينکه اعلام وصول سوال از رئيس جمهور خلاف قانون اساسي است، صحيح نبوده و اين اعلام وصول کاملا قانوني است

    وي اذعان کرد: ۹۲ نماينده اي که طرح سوال از رئيس جمهور را امضا کرده بودند، مي توانستند تا ۷ روز قبل از اعلام وصول نسبت به باقي ماندن در سوال يا انصراف عمل کنند. با بررسي هايي که انجام گرفت ۲ امضا مشخص نبود و مخدوش بود، لذا ما با نمايندگان مربوطه تماس گرفتيم و آنها اعلام کردند که انصراف نداده اند. بر اين اساس تعداد امضا کنندگان به ۸۲ نفر رسيد اما ما در گزارش خود به رئيس مجلس ۸۰ نفر را قيد کرديم.

    اميرآبادي با اشاره به رفتار رئيس جمهور بيان کرد: در هفته هاي اخير شاهد بوديم که دولت از همه توان خود از جمله ظرفيت هاي بخشداران، استانداران و وزرا استفاده کرد تا نمايندگان از سوال خود منصرف شوند.

    وي افزود: توصيه مي کنم دولت به جاي اينکه همه ظرفيت و توان کشور را به کار بگيرد تا نمايندگان ملت از سوال خود از رئيس جمهور منصرف شوند، براي حل مشکلات مردم تلاش کند.

    عضو هيئت رئيسه مجلس گفت: من از معاون پارلماني رئيس جمهور انتظار نداشتم که اينگونه اظهار کند و از او مي خواهم که اجازه دهد تا نمايندگان مجلس طبق قانون اساسي از اختياراتشان استفاده کنند و سوال از رئيس جمهور را تبديل به بت نکنند

        
پاي امضاي خود هستيم
    نماينده اورامانات در مجلس با اشاره به سوال پنج محوري جمعي از نمايندگان مجلس از رئيس جمهور اظهار داشت: سوال نمايندگان از رئيس جمهور در 5 محور اقتصادي، چندي پيش در کميسيون اقتصادي مجلس و با حضور نمايندگان دولت، اعضاي کميسيون اقتصادي و درخواست کنندگان سوال از رئيس جمهور بررسي شد.

    شهرام نادري تصريح کرد: در همان جلسه کميسيون اقتصادي از سوي نمايندگان دولت توضيحاتي درخصوص موسسات مالي يعني يکي از محورهاي سوال از رئيس جمهور مطرح شد که بنده فقط درخصوص مسائل مربوط به موسسات مالي قانع شدم، اما همچنان پاي امضاي خود بر روي 4 محور ديگر که موضوعاتي از قبيل مشکلات اقتصادي مسائل ارزي، رکود و تورم است ايستاده ام.

    نادري در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به مشکلات موجود اقتصادي و معيشتي براي مردم در جامعه ما نمايندگان مجلس به صورت جدي و قاطع پيگير اين مشکلات اقتصادي خواهيم بود و به مردم اين قول را مي دهيم که در حد توان به فکر حل اين مشکلات باشيم.

    گفتني است در جلسه چهارشنبه مجلس شوراي اسلامي سوال از رئيس جمهور اعلام وصول شد. علي لاريجاني، رئيس مجلس در اين باره در صحن علني به اصل 88قانون اساسي اشاره و وصول سوال از رئيس جمهور را اعلام کرد. وي گفت: ۹۲ نفر از نمايندگان از رئيس جمهور سوالي داشتند که در کميسيون اقتصاد بررسي شد بعد از بررسي ۸۰ نماينده بر تقاضاي خود باقي ماندند بنابراين مستند به اصل ۸۸ قانون اساسي اين سوال اعلام وصول مي شود.

    محورهاي سوال نمايندگان شامل اين موارد است: عدم موفقيت دولت در کنترل قيمت کالا و ارز، استمرار تحريم هاي بانکي، عدم اقدام شايسته دولت درخصوص کاهش نرخ بيکاري، رکود اقتصادي شديد چندين ساله، افزايش شتابان نرخ ارزهاي خارجي و کاهش شديد ارزش پول ملي.

    چنان که لاريجاني گفته است: مطابق با ماده ۲۱۳ آيين نامه داخلي مجلس رئيس جمهور موظف است ظرف حداکثر يک ماه در مجلس حضور پيدا کند و به سوالات مطروحه پاسخ دهد.