كنايه روحاني به آخوندي اگر مشكل مسكن نداشتيم ارزان ترين كشور بوديم!

اوین  نامه  كيهان 6 آبان - 97
كنايه روحاني به آخوندي اگر مشكل مسكن نداشتيم ارزان ترين كشور بوديم!
گزارش اوین  نامه  كيهان از جلسه راي اعتماد به 4 وزير پيشنهادي
به جای اجرای وعده حکومت مستضعفان و پابرهنگان و مالک مسکن و پول نفت و... شدن  شان که خمینی شیادقولش را داده بود ولی درعمل پدیده رشد بی خانمانی وحلبی آباد وکوخ نشینی وحاشیه شهری ها وتخلیه روستاها شکل گرفت که همراه با رشد پدیده شوم کارتن وگورخوابی بوده است ولی با سانسور واقعیات ملموس پدیده بی خانمانی و اجاره نشینی درحال افزایش مدام اجاره خانه فقط گیربه وزیر راه مستعفی روحانی داده شده است که چرا به طرح مسکن مهر احمدی نژاد انتقاد کرده بود که دستآورد پیمانکاران قرارگاه خاتم پاسداران بود؟

نمايندگان مجلس به 4 وزير پيشنهادي دولت راي اعتماد دادند
سرويس سياسي- شب گذشته چهار نامزد پيشنهادي دولت براي وزاتخانه هاي صنعت و معدن، راه و شهرسازي، كار و تعاون و اقتصاد موفق به كسب راي اعتماد از مجلس شدند. رئيس جمهور از بدهكاري دولت به مردم در زمينه مسكن گفت و در عين حال 160 نماينده از آخوندي كه 5 سال سكان دار اين بخش بود و اخيرا استعفا داد تشكر كردند!
ديروز جلسه راي اعتماد به چهار گزينه معرفي شده دولت براي تصدي پست وزار، اندكي پس از ساعت 13 آغاز شد. پيش از آن حجت الاسلام حسن روحاني طي نامه اي به رئيس مجلس فرهاد دژپسند را به عنوان گزينه وزارت اقتصاد؛ محمد اسلامي را به عنوان گزينه وزارت راه و شهرسازي؛ رضا رحماني را به عنوان گزينه وزارت صمت و محمد شريعتمداري را به عنوان گزينه وزارت كار و تعاون معرفي كرده بود.
در آغاز جلسه هيئت رئيسه اسامي نمايندگان موافق و مخالف را قرائت كرد و پس از آن علي لاريجاني رئيس مجلس از رئيس جمهور دعوت كرد تا ضمن قرار گرفتن در جايگاه به دفاع از گزينه هاي پيشنهادي خود بپردازد
صبح ديروز جلسه مجمع عمومي فراكسيون نمايندگان ولايي، براي بررسي صلاحيت 4 وزير پيشنهادي دولت برگزار شد. در اين جلسه مقرر شد به محمد شريعتمداري به عنوان وزير پيشنهادي تعاون، كار و رفاه اجتماعي راي منفي داده شود.
همچنين در اين جلسه درباره فرهاد دژپسند به عنوان وزير پيشنهادي اقتصاد و محمد اسلامي به عنوان وزير پيشنهادي راه و شهرسازي راي گيري انجام و قرار شد راي مثبت به اين دو نفر داده شود. در اين جلسه همچنين نظرات درباره رضا رحماني چندان مساعد نبوده و قرار بر اين شده كه هر نماينده عضو اين فراكسيون آتش به اختيار و به صلاحديد خود به وزير پيشنهادي صنعت، معدن و تجارت راي دهد
13آبان اسم رمز توطئه عليه ايران
 حجت الاسلام حسن روحاني، رئيس جمهور، در جريان بررسي صلاحيت 4 وزير پيشنهادي دولت با قدرداني از جلسه فوق العاده مجلس براي تكميل كابينه گفت: در شرايطي كه دشمنان عليه ما برنامه ريزي و توطئه كرده اند و كلمه 13 آبان را به عنوان رمز جنايت كارانه خودشان اعلام كرده اند، حضور مردم ما در اين راهپيمايي شكوهمند، به معناي پيوند عميق ملت ايران با خاندان رسالت است.
رئيس جمهور با اشاره به اينكه رسانه هاي بيگانه بر اين مشكلات مي دمند تا افكار مردم را  با تبليغات دروغين تسخير كنند و رسانه هاي بيگانه به دروغ به مردم ايران مي گويند كه ايران گران ترين كشوري است كه در آن زندگي مي كنند، افزود: من از شما و ملت ايران در برابر تبليغات آمريكا و صهيونيست ها مي پرسم كه آيا آموزش در ايران جزو ارزان ترين آموزش ها در سطح جهان نيست؟ آيا بهداشت و درمان به طور نسبتي جزو ارزان ترين كشورها نيست؟ آيا انرژي يعني بنزين، گازوئيل و گاز جزو ارزان ترين كشورهاي دنيا نيست؟ آيا آب و برق در يك قيمت متعادل و ارزان نسبت به كشورهاي ديگر نيست؟ آيا حمل و نقل كه يك مقدار به كمك بيشتر دولت و مجلس نياز دارد، در يك شرايط معتدل نيست؟
 روحاني با اشاره به وظيفه سنگين وزير راه و شهرسازي براي حل مشكل مسكن در كشور، افزود: از لحاظ آموزش، بهداشت، انرژي، نيازمندي ها و كالاهاي اساسي مردم، از ارزان ترين كشورهاي دنيا هستيم.
ابر تورم نخواهيم داشت
وي با تاكيد بر اينكه آنهايي كه به مردم مي گويند ابرتورم داريم، يا دروغ مي گويند و يا اقتصاد ايران را نمي فهمند، خاطرنشان كرد: ما ابر تورم نخواهيم داشت و اين حرف از لحاظ اقتصادي و تحليل سياسي هم نادرست است. متاسفانه الان از يك اقتصاد، تورم تك رقمي عبور كرديم، ولي حتما مي توانيم تورم را مهار كنيم. مهار تورم براي ما امكان پذير است و اين روند صعودي تورم ادامه نخواهد يافت.
وي تاكيد كرد: در عين حال مردم بايد مطمئن باشند و در اينجا اعلام مي كنم هيچ زماني در سال هاي گذشته ذخاير كالاهاي اساسي به اندازه امروز در سطح بالا نبوده است. امروز از هر تاريخي كه در نظر بگيريم، انبار ذخاير كالاهاي اساسي كاملا مطمئن است و در اينجا بگويم، علي رغم اينكه مشكلات ارزي داريم و بخشي از مشكلات اقتصادي، مربوط به قيمت ارز است، ذخاير ارزي كشور هم از همه سال هاي گذشته و در طول 5 سال گذشته بالاتر است. هم كل ذخاير بالاتر است و هم ذخاير اسكناس از هميشه بالاتر است.
رئيس جمهور با اشاره به اينكه مشكل لاينحلي نداريم، افزود: البته همچنان معضلات و مشكلاتي داريم كه بايد با كمك و ياري همديگر از آن عبور كنيم. امروز در برخي كالاها خودكفا هستيم و در ماه هاي آينده در برخي كالاهاي ديگر خودكفا خواهيم شد.
معضلي به نام بانك ها
روحاني اظهار داشت: يك معضل بزرگ ديگر بانك ها هستند. بانك از يك طرف بار سنگين اقتصاد كشور را بر دوش دارد و سرمايه گذاري و تعاملات مالي و روابط مالي و پولي با دنيا بدون بانك امكان پذير نيست. بانك نقش بسيار ارزشمندي دارد و البته همين بانك است كه مي تواند پس انداز مردم را به رشد اقتصادي و سرمايه گذاري مثبت تبديل كند.
روحاني اظهارداشت: اما بانك ها ضمن اينكه امروز مشكلات ما را حل مي كنند متاسفانه گاهي مشكل آفرين هم هستند و يكي از آنها رشد نقدينگي است. تقريبا مي توانم بگويم بايد روزانه حدود هزار ميليارد تومان به رشد نقدينگي ما اضافه شود. ما بايد در سايه اصلاح بانك ها رشد نقدينگي را حل كنيم.  بانك هاي ما بايد اصلاح و دست از بنگاهداري بردارند. بانك هاي خصوصي ما بايد تحت انضباط در بيايند. بانك هاي دولتي ما بايد تحت انضباط دقيق بانك مركزي در بيايند.
آمريكا دشمن مردم ايران است
وي ادامه داد: در هفته هاي اخير، اختيارات بانك مركزي را افزايش داديم. در اينجا به نمايندگان محترم بگويم كه ما در جلسات سه قوه و در شوراي عالي هماهنگي هاي اقتصادي، از تحريم عبور مي كنيم و  ما از قانون عبور نمي كنيم و اگر موردي هم لازم باشد با يك زمان بندي موقت چند ماهه يا يكساله. قانون بايد توسط مجلس اصلاح شود ما قانون را اصلاح نمي كنيم و تغيير نمي دهيم، روي ضرورت ها ممكن است براي زمان موقت، اقداماتي را انجام دهيم. در هفته هاي اخير قدرت بانك مركزي را بالا برديم و در مصوبه اخيرمان براي نظارت بانك مركزي بر موسسات مالي بانكي و خصوصي، قدرت آن را افزايش داديم و  چند روز پيش به دستگاه هاي اقتصادي كشور ابلاغ شد.
روحاني خاطرنشان كرد: اگر وزيري امروز كمتر از 14 ساعت كار كند، نمي تواند بار سنگين را به مقصد برساند. وزير ما حداقل بايد 14 ساعت  در روز كار كند.
روحاني تاكيد كرد: امروز آمريكا به عنوان يك جفا و خيانت بزرگ در برابر ملت ايران ايستاده است و نشان داده كه تنها با دولت و نظام ايران مخالف نيست بلكه با ايران و با ملت ايران مخالف است و اگر غير از اين است چرا تحريم حتي براي دارو و مواد غذايي. آمريكا بي ترديد دشمن بزرگ ملت ايران است و تنها دشمن دولت و نظام ايران نيست. در برابر آمريكا امروز ما همسايگان خوبي داريم. با آنها بايد تعامل بهتري داشته باشيم. ما كشورهاي دوست فراواني داريم. روسيه، چين، هند، اتحاديه اروپا و شمار زيادي از كشورهاي آفريقايي و آمريكاي لاتين دوست ما هستند و با آنها بايد كار و جذب سرمايه كنيم. اين وظيفه وزارت اقتصاد است. امروز يك وزارتخانه مهمي را آقاي دژپسند بر عهده مي گيرد.
در زمينه مسكن به مردم بدهكاريم
وي با اشاره به اينكه امروز وزير راه و شهرسازي بار مسئوليت سنگيني بر دوش دارد، گفت: به عنوان رئيس جمهور خدمت شما عرض مي كنم و در برابر مردم مي گويم در زمينه مسكن دولت بدهكار مردم است. ما بايد مسئله مسكن را حل كنيم.
 روحاني با اشاره به فرصت هاي بالاي ايجاد شغل در وزارت مسكن، راه و شهرسازي و صنعت مسكن، گفت: اگر همه اين مشاغل را راه بيندازيم، مسئله مسكن، اشتغال و رشد اقتصادي در بخش بزرگي به حركت در مي آيد.
در اين زمينه بايد يادآور شويم كه متاسفانه 5سال از عمر نظام در زمينه مسكن با افكار 
عباس آخوندي به هدر رفت. عباس آخوندي در زماني كه براي راي اعتماد به مجلس آمد قول داد كه مسكن مهر را به اتمام برساند، اما تا امروز كه 5سال از آن زمان گذشته هنوز آن تعداد خانه تكميل نشده اند.
آوار پنج ساله مديريت آخوندي بر مسكن
آخوندي پس از آنكه راي اعتماد خود را از مجلس نهم گرفت مسكن مهر را «مزخرف» و «قوطي» ناميده بود و همين واكنش گسترده كاربران محيط مجازي را در پي داشت كه مي گفتند البته اين خانه ها به نسبت منزل آنچناني ايشان حتما قوطي به حساب مي آيد! اما همان سرپناه براي بسياري يك آرزو است
به جز اين آخوندي معتقد بود كه دولت نبايد خانه بسازد! همين تفكر باعث شد بسياري از مشاغل با ركود مواجه شوند. همين نكات را رئيس جمهور هم بيان كرد. روحاني با اشاره به فرصت هاي بالاي ايجاد شغل در وزارت مسكن، راه و شهرسازي و صنعت مسكن، گفت: اگر همه اين مشاغل را راه بيندازيم، مسئله مسكن، اشتغال و رشد اقتصادي در بخش بزرگي به حركت در مي آيد.
آخوندي در دهه هفتاد نيز موضوع مسكن اجتماعي را مطرح كرد و در آغاز دوره 4ساله دولت يازدهم نيز اين موضوع را مطرح كرد، اما امروز پس از گذشت 5سال حتي يك خانه نيز بر مبناي اين طرح ساخته نشد. همين باعث شد تا وزارتخانه تحت امر او پرادعا ترين و در عين حال فشل ترين وزارتخانه لقب بگيرد
آخوندي به جز اينكه معتقد بود دولت نبايد خانه بسازد حتي اخيرا كه به سبب گراني هاي بسيار خانه و اجاره بها به كميسيون مجلس آمده بود به نمايندگان مردم گفت كه وزارتخانه او در قبال قيمت مسكن نيز مسئوليتي ندارد! با اين حال مشخص نشد وزارتخانه راه و شهرسازي كه
عباس آخوندي رياستش را به عهده داشته در چه زمينه اي و چه وظيفه اي دارد!
با اينكه رئيس جمهور در جلسه راي اعتماد به صراحت گفت در زمينه مسكن به مردم بدهكاريم و روي سخن اين حرف رئيس دولت به آخوندي برمي گردد كه 5سال در اين حوزه مسئوليت داشته اما قابل تامل آن است كه ديروز خبري منتشر شد مبني بر اينكه 160نماينده نامه تشكر از عباس آخوندي را امضا كرده اند! نمايندگاني كه بايد در جهت احقاق حقوق مردم گام بردارند. به اين ترتيب انتظار آن است كه تشكر يا سوال يا موافقت و مخالفت نماينده با هر شخصي در جهت منافع مردم باشد.
بررسي گزينه پيشنهادي وزارت اقتصاد
فرهاد دژپسند گزينه پيشنهادي وزارت اقتصاد طبق حروف الفبا نخستين فردي بود كه مورد بررسي نمايندگان قرار گرفت. طبق اعلام هيئت رئيسه اين افراد به عنوان موافق بايد هر كدام 15دقيقه به بيان نقطه نظرات خود مي پرداختند: رمضانعلي سبحاني فر و محسن عليجاني، همچنين غلامرضا كاتب نيز با استفاده از قسمتي از زمان سبحاني فر به بيان ديدگاه خود به عنوان موافق پرداخت.
همچنين اسامي علي ساري و يحيي كمالي پور به عنوان مخالف گزينه پيشنهادي وزارت اقتصاد قرائت شد كه ولي ملكي نيز با استفاده از بخشي از زمان ديگر نماينده مخالف به سخنراني پرداخت.
مهمترين محورهايي كه مورد اشاره نمايندگان مخالف فرهاد دژپسند قرار گرفت به اين شرح است: اجراي تئوري هاي دژپسند در وزارتخانه به صورت عملي محال است؛ كارنامه او در سازمان برنامه و بودجه موفق نبوده است؛ در برنامه هاي دژپسند راهكاري براي هدايت نقدينگي به سمت توليد ارائه نشده است؛ در برنامه او راهكار علمي، عملي براي مشكلات بانك ها و بيمه ها ديده نمي شود و...
همچنين مهمترين محورهايي كه در سخنان موافقان گزينه پيشنهادي وزارت اقتصاد مطرح شده عبارتند از: هماهنگي دژپسند با تيم اقتصادي دولت؛ سوابق علمي و اجرايي او و همچنين تحصيلاتش كه در زمينه اقتصاد است؛ دژپسند فردي پاكدست و با سابقه اي روشن است؛ بنيان گذار اقتصاد شفاف و تجارت الكترونيك است؛ ارتقاي شفافيت مالي، بهبود فضاي كسب و كار و استفاده از فضاي ديپلماسي براي رشد اقتصادي در برنامه هاي او ديده مي شود؛ دژپسند از ظرفيت دانشگاهيان بهره خواهد برد و...
بررسي گزينه وزارت كار و تعاون 
در نوبت بررسي برنامه هاي محمدشريعتمداري، گزينه پيشنهادي رئيس جمهور براي تصدي وزارت كار و تعاون شهاب نادري و ولي ملكي در مخالفت و روح اله بابايي صالح و غلامعلي جعفرزاده ايمن آبادي و خدري در موافقت با اين گزينه به بيان نظرات خود پرداختند.
مهمترين محورهاي مورد اشاره موافقان عبارت است از: صيانت از نيروي كار در برنامه هاي شريعتمداري قرار دارد، فردي قاطع در مبارزه با فساد است؛ از مداخلات سياسي و ذي نفوذان جلوگيري خواهد كرد؛ از توانايي لازم براي ايجاد هماهنگي ميان دستگاه ها براي رشد اشتغال برخوردار است؛ بيش از 50 درصد برنامه هاي وزير پيشنهادي رفاه با اسناد بالادستي هماهنگي دارد و...
همچنين محورهاي مورد تاكيد مخالفان شريعتمداري به اين شرح است: برنامه دقيقي براي خدمت به مردم ارائه نداده است؛ 48 درصد برنامه هاي پيشنهادي او بر اساس گزارش كارشناسان معاونت نظارت با اسناد بالادستي منطبق نيست؛ در خصوص حمايت از طبقات محروم نيز برنامه روشني ندارد؛ شريعتمداري در مسئوليت سابقش در وزارت صنعت چه گلي به سر كشور زده است كه مجددا به وي راي دهيم؛ عدم كنترل و مديريت بازار، افزايش بي رويه قيمت ها و احتكار كالا و وجود فساد و رانت در تخصيص ارز در دوره تصدي او بر وزارت صمت و...
چريك اقتصادي!
در حاشيه اظهار نظر نمايندگان براي گزينه وزارت كار و تعاون دو نكته قابل توجه بود. نخست آنكه نماينده اي در مخالفت با او 48درصد برنامه هاي او را مخالف اسناد بالادستي عنوان كرد و نماينده اي ديگر در موافقت بيش از 50درصد برنامه هاي او را موافق اسناد بالادستي دانست!
همچنين جعفرزاده ايمن آبادي در تعريف و تمجيد از محمد شريعتمداري تا آنجا پيش رفت كه او را «چريك اقتصادي» ناميد كه براي ميدان نبرد اقتصادي مناسب ترين گزينه است. اين در حالي است كه جعفرزاده ايمن آبادي اول مهرماه (حدود يك ماه قبل) در مصاحبه با باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: روحاني با حضور شريعتمداري در وزارت صنعت و معدن موافق نبوده زيرا در زمان وزارت وي در ثبت خودروها تخلفي ناشي از سهل انگاري انجام شده است و اين موضوع به دليل قصور وزير بوده است.
محمد شريعتمداري در نشست علني راي اعتماد به وزراي پيشنهادي در دفاع از برنامه هاي خود با اشاره به فعاليت هاي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي گفت: به عنوان يك ايراني وقتي مي شنوم كه گفته مي شود در يك وزارتخانه اي، پست مديرعاملي خريد و فروش مي شود، تنم مي لرزد و اگر يك مورد را ببينم حتما به مراجع قضايي معرفي خواهم كرد.
شريعتمداري همچنين وعده داد: بنده به ملت ايران، وعده حكمراني خوب و دولت الكترونيك را مي دهم؛ تحقق دولت الكترونيك، زمينه مبارزه با فساد را فراهم مي كند. من سابقه اجراي اين كار را هم دارم. از ديگر اقدامات من اين است كه بنگاهداري را در وزارت تعاون تعطيل مي كنم؛ نبايد اين وزارتخانه به بنگاهداري بپردازد. البته مي دانم كه چرا برخي از مديران كه پشت اين ميزها هستند، مقاومت مي كنند.
بررسي گزينه وزارت راه و شهرسازي
در جريان بررسي برنامه هاي محمد اسلامي گزينه وزارت راه و شهرسازي سهراب گيلاني، محمد فيضي و علي نجفي خوشرودي به عنوان مخالف و محمدعلي پورمختار، محمدرضا رضايي كوچي و قاسم احمدي لاشكي در موافقت با گزينه پيشنهادي به بيان نظرات خود پرداختند.
مهمترين محورهاي سخنان مخالفان گزينه پيشنهادي وزارت راه و شهرسازي عبارت بود از: او با رايزني يك شبه براي اين پست معرفي شده است؛ رويكرد ايشان، عدم تعامل با نمايندگان است و اعتقادي به تعامل با نمايندگان ندارد و...
مهمترين محورهاي موافقان گزينه پيشنهادي وزارت راه و شهرسازي به اين شرح است: اسلامي در هيچ شركت دولتي، بخش خصوصي و همچنين در هيئت مديره تشكل هاي صنفي عضويت ندارد، برنامه هاي زيادي براي بهبود وزارتخانه راه و شهرسازي دارد كه منطبق بر سياست هاي كلي نظام و برنامه ششم توسعه هستند و...
محمد اسلامي مهمترين برنامه هاي خود را تكميل مسكن مهر طبق يك برنامه زمانبندي شده و يكپارچه سازي نهادهاي مسكن عنوان كرد و گفت: در برنامه من سه سرفصل مورد توجه واقع شده است اولا با تحول ساختاري و ثانيا با وضع رويكردهاي متفاوت مديريتي و ثالثا تعيين اولويت هاي راهبردي تلاش داريم تا در شرايط خاص كشور اين برنامه ها را اجرا كنيم.
بررسي گزينه وزارت صنعت و معدن
در زمان بررسي برنامه هاي رضا رحماني گزينه پيشنهادي وزارت صنعت و معدن حسينعلي شهرياري و يوسف نژاد به عنوان موافق و محمود صادقي و احمد بيگدلي به عنوان مخالف از سوي هيئت رئيسه براي سخنراني معرفي شدند.
مهمترين محورهايي كه مخالفان رحماني در سخنانشان اعلام كردند به اين شرح است: هدفگذاري هاي ايشان بالاتر از بودجه هاي سنواتي است و معلوم نيست با چه منابعي مي خواهد به اين اهداف دست يابد، برنامه اي براي مقابله با گرانفروشي ها ندارد و...
همچنين محورهايي كه موافقان رحماني به آنها اشاره كردند به اين شرح است: رحماني شناخت كاملي از وزارت صنعت دارد، برنامه مدوني براي توليد و مبارزه با فساد دارد، براي صادرات غيرنفتي برنامه هاي اساسي دارد كه حائز اهميت است و...
در نهايت در حالي كه ساعت نزديك 22 بود نمايندگان راي خود به 4 نامزد پيشنهادي دولت را اعلام كردند كه بر اساس آن هر 4 گزينه دولت موفق به كسب راي اعتماد نمايندگان مجلس شدند. آراي وزراي جديد دولت به اين شرح اعلام شد؛ رحماني 203، دژپسند 200، شريعتمداري 196 و اسلامي 151 راي.
نكته قابل تامل آنجاست كه شريعتمداري با استعفا توانست از استيضاح مجلس در سمت وزير صنعت بگريزد اما اين وزير استيضاحي و مستعفي از مجلس 196 راي مثبت مي گيرد! البته از مجلسي كه 160 نفر از آنان از وزيري همچون آخوندي كه در زمينه مسكن يك آجر هم روي آجر نگذاشت تشكر و تقدير مي كند، چنين تصميماتي جاي شگفتي و تعجب ندارد. وعده و وعيدهاي رنگارنگ در مهماني ها و لابي ها حلال گره هاي سياسي بسياري هستند اگر چه گره اي از كار كشور و مردم نگشايند!