سايه روشن هاي سفر نتانياهو به مسقط آيا عمان به آرمان فلسطين خيانت مي كند؟

اوین نامه کیهان  6آبان - 97
سايه روشن هاي سفر نتانياهو به مسقط آيا عمان به آرمان فلسطين خيانت مي كند؟
بیش از  تندروهای اسراییلی طی 4 دهه این رژیم ولایت فقیه بوده است که عوامفریبانه زیرچتر حمایت از فلسطین و ادعای شعاری نابودی اسراییل بیشترین ضربه را به جنبش آزادیخواهی فلسطین زده وموجب جنگ برادرکشی و جدایی نوارغزه شده است ومخالفت جدی وپیگیرانه با روند مذاکرات صلح میان فلسطین و اسراییل کرده است . اما اکنون قیم مآبانه وکیل مدافع و سخنگوی ملت فلسطین شده است تاپادشاه عمان متهم به خیانت آرمان فلسطین شود چون پادشان عمان پس از دیدار با محمود عباس بانخست وزیر اسراییل دیدار داشته است؟
سفر ناگهاني نخست وزير رژيم صهيونيستي به عمان باعث شده تا اهداف اين سفر به محل مناقشه بين كارشناسان مختلف تبديل شود.
  
  سرويس خارجي- در اين ارتباط تلاش براي عادي سازي روابط با كشورهاي عربي و احتمال مذاكره با ايران در مورد سوريه به عنوان دو هدف مهم اين سفر مطرح شده است. برخي معتقدند اين سفر نمايشي است از سوي اسرائيل براي مخفي كردن ضعف اين رژيم. سخنان وزيرخارجه عمان نيز از تلاش ها براي خيانت اين كشور عربي به آرمان فلسطين حكايت دارد
در حالي كه رسانه هاي دنيا هنوز قتل خاشقجي را به عنوان خبر نخست خود مخابره مي كنند ناگهان روز جمعه خبر مهمي منتشر شد. بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي در ديداري مخفيانه روز پنجشنبه به عمان سفر كرد و 24 ساعت در اين كشور به سر برد. اين خبر از آنجا مهم بود كه عمان همواره سعي كرده موضع بي طرفي خود را حفظ كرده و عملا از اين طريق اعتبار نسبتا خوبي در منطقه به دست بياورد. اما خبر سفر يك مقام جنايتكار صهيونيست به اين كشور آن هم پس از 22 سال عجيب و قابل تامل بود. چرا كه در شرايط كنوني مسئله معامله قرن و عادي سازي روابط رژيم صهيونيستي با برخي كشورهاي عربي و همينطور موضوع انتقال سفارت آمريكا به قدس مطرح است، بنابراين در اين شرايط اين سفر معنا دار خواهد بود. نكته ديگر اينكه هم رژيم صهيونيستي و هم عمان اعلام كرده اند اين سفر به درخواست طرف مقابل بوده است! هواپيمايي كه نتانياهو را به عمان انتقال داده مربوط به يك شركت هواپيمايي آفريقاي جنوبي است و اين هواپيما از خاك عربستان و بحرين براي رسيدن به عمان عبور كرده است. حالا سوال مهم اين است كه اين سفر با چه اهدافي صورت گرفته است؟ آيا عمان با خيانت به آرمان فلسطين جايگاه خود در منطقه را به باد نمي دهد؟!
احتمال اول: عادي سازي روابط با اعراب
يكي از دلايل سفر نتانياهو به عمان مي تواند تلاش تل آويو براي آغاز موج جديد از فرآيند عادي سازي روابط با كشورهاي عربي باشد. عادي سازي روابط رژيم صهيونيستي با چند كشور عربي در چند مرحله صورت گرفته و در حال جريان است. در مرحله اول روابط امنيتي و سياسي پنهان بين دو طرف رژيم صهيونيستي و چند كشور مرتجع عربي گسترده شد، پس از اين مرحله در فضاي نخبگاني كشورهاي عربي سعي شد تا عادي سازي روابط به عنوان يك گزينه حتمي مطرح شود و درنهايت در مرحله سوم ارتباط مقامات دو طرف به تدريج باعث حساست زدايي اجتماعي خواهد شد كه نتيجه نهايي اين سه مرحله عادي سازي روابط اين رژيم با كشورهاي مرتجع عربي خواهد بود. بنابراين سفر نخست وزير رژيم صهيونيستي به عمان مي تواند به عنوان نقطه آغاز اين حركت باشد. اين سناريو از آنجا قابل تامل است كه وزير خارجه عمان به صراحت از به رسميت شناختن اين رژيم دفاع كرده است. وزير خارجه عمان با اين ادعا كه «اسرائيل كشوري موجود در منطقه است»(!) مدعي شده «تا منازعه فلسطيني اسرائيل حل نشود، مشكل فعاليت نظامي اسرائيل در ديگر نقاط حل نخواهد شد.» بن علوي در پاسخ به سوالي درباره اينكه «آيا سفر نتانياهو به عمان در حقيقت، به رسميت شناختن اسرائيل بود؟» گفت: «اين موضوع تاريخش گذشته است. ديگر ارزشي ندارد. بعد از آنكه توافقنامه هاي صلح با اسرائيل امضا شده است. ما از گذشته صحبت نمي كنيم بلكه نگاهمان به آينده است. اسرائيل يكي از كشورهاي منطقه است و زمان تعامل با آن فرا رسيده است. اين آينده است.» اين سفر در حالي صورت گرفته كه همزمان وزير ورزش رژيم صهيونيستي نيز به همراه تيم جودو اين رژيم به ابوظبي سفر كرده است!
احتمال دوم: موضوع سوريه
برخي از رسانه هاي عبري و انگليسي اما در واكنش به اين سفر خط خبري ديگري در پيش گرفته اند. از اين زاويه نتانياهو به دنبال باز كردن كانالي جديد براي مذاكره بر سر سوريه است. مثلا روزنامه آمريكايي نيويورك تايمز نوشته: «روز جمعه نخست وزير اسرائيل، از سفر خود به عمان بازگشت، كشوري كه در منطقه خاورميانه و خليج فارس نفوذ ديپلماتيك بالايي داشته و معمولا به عنوان ميانجي در مسائل مختلف ورود مي كند. براي نتانياهو بهبود روابط با عمان مي تواند به معني كانال هاي ارتباطي غير رسمي با برخي دشمنان اسرائيل در منطقه باشد. عمان به گونه اي روابط خود را مديريت كرده كه قادر به تثبيت ارتباطات دوستانه ميان رقباي منطقه اي از جمله عربستان و ايران باشد. اين كشور ميزبان مذاكرات سري ميان ايران و آمريكا در سال 2013 هم بود كه مسير مذاكرات بر سر برجام را هموار كرد. در اسرائيل گمان هايي مطرح شد در باره اينكه اكنون عمان مي تواند به عنوان كانالي ارتباطي درباره سوريه باشد.»(!) اين احتمال اگر چه وجود دارد اما، بسيار ضعيف است. دليل آن در احتمال سوم توضيح داده شده است.
احتمال سوم: ژست قدرت در اوج ضعف
اما يك احتمال ديگر اين است كه نتانياهو اين سفر را با هدف تلاش براي پنهان داشتن ضعف خود در منطقه انجام داده باشد. عربستان و رژيم صهيونيستي در شرايط كنوني مشكلات امنيتي زيادي پيدا كرده اند و اين دو رژيم سعي مي كنند به نوعي نشان دهند هنوز اقتدار منطقه اي دارند. در شرايط كنوني كه اوضاع منطقه در راستاي اهداف محور مقاومت و ايران در حال رقم خوردن است رژيم صهيونيستي به عنوان بازنده اين تحولات، احتياج به يك نمايش قدرت دارد. چرا كه كشورها و بازيگران منطقه اي قطعا به سمت جبهه پيروز يعني مقاومت در حال حركت هستند و اين براي صهيونيست ها غيرقابل تحمل است. بنابراين سفر نتانياهو به عمان تنها براي اعلام اين پيام خيالي است كه شرايط به نفع اسرائيل در حال رقم خوردن است و نشانه آن نيز كنشگري نتانياهو است كه در واقع نوعي بازيگري از موضع ضعف تلقي مي شود.
واكنش مقاومت

گروه هاي مختلف فلسطين مانند فتح، جهاد و حماس اين سفر را به شدت محكوم كرده اند. جنبش فتح اعلام كرده سفر نتانياهو به عمان از بين بردن طرح «صلح عربي» است و ما خواهان واكنش جهان عرب به عادي سازي رايگان با دشمني هستيم كه به حقوق فلسطيني و عربي احترام نمي گذارد. «بهرام قاسمي» سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران نيز در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره سفر نخست وزير رژيم اشغالگر صهيونيستي به عمان، ضمن انتقاد از اين سفر گفت: «از نظر ما كشورهاي اسلامي منطقه نبايد تحت فشار كاخ سفيد به رژيم غاصب صهيونيستي فضاي تحرك براي ايجاد مصائب و مشكلات جديد در منطقه دهند.»به نظر مي رسد كه عمان در حال حركت به سمت مسيري است كه هدف آن خيانت به آرمان فلسطين است. هرچند تحت فشار اقدام به دعوت از نتانياهو كرده و بن علوي از موجوديت اسرائيل و عادي سازي روابط با رژيم صهيونيستي دفاع كرده است اما در صورتي كه مسقط بخواهد تسليم اين فشار شود جايگاه منطقه اي خود را به كل از دست خواهد داد.