گزیده ها قسمت دوم


گزیده ها قسمت دوم  14 آبان -97
خبر ويژه 
دولت برخلاف منافع ملي مردم را به سفته بازي سوق مي دهد
«دولت با رويكرد خود به مردم مي گويد سفته بازي كنيد
حسين صمصامي اقتصاددان و سرپرست اسبق وزارت اقتصاد ضمن يادداشتي در روزنامه قدس نوشت: مسائل اقتصادي موجود مانند كاهش و افزايش نرخ ارز در شرايط فعلي داراي راهكارهايي است معلوم است با اتخاذ سياست ها و تدابيري مي توان مانع افزايش نرخ ارز شد. مي توان مانع دست به دست شدن ارز قاچاقي شد كه در بازار به صورت غيررسمي در حال تبادل است و اصلا قانوني نيست و منجر به تشكيل بازاري غيرقانوني شده است.
در چنين وضعيتي توليدكننده اي كه قادر به ارزيابي نرخ ارز در هفته ها حتي روزهاي آتي نيست از عرضه اجناسش جلوگيري مي كند. اگر ارزي در اختيار دارد، آن را نگه مي دارد. از سوي ديگر مردم دارايي هاي خود را تبديل به ارز و طلا مي كنند. اين بدان معناست كه سياست غلط دولت منجر به افزايش سفته بازي و دلالي شد به نحوي كه بخش توليد بشدت زمين گير شد و اشتغال نيمه جان كشور روزهاي احتضارش را نيز به چشم ديد.
تعطيلي كار و كسب و بازدهي كم توليد منجر به روي آوردن سرمايه داران به سمت دلالي و سفته بازي شده، به نحوي كه تداوم اين وضعيت چشم انداز تاريكي را براي اقتصاد رقم مي زند.
بي ترديد در شرايط فعلي مبناي دولت نه بر آزادسازي، بلكه بر يله و رهاسازي بازار است كه منجر به گسترش بازار غير رسمي و افزايش قاچاق مي شود.
هنگامي كه دولت مانع سفته بازي نمي شود و پالس مي دهد كه از سفته بازي، مالياتي اخذ نمي شود و سفته بازي آزاد است، از آن سو هنگامي كه توليد را از جذابيت خالي مي كند و انواع و اقسام كالاهاي وارداتي خارجي را وارد بازار مي كند، هنگامي كه توليد ايراني بر روي زمين مي ماند و سودآوري توليدكننده كم است و مجبور به پرداخت ماليات هاي سنگين است، همه عوامل در پي آن هستند تا به توليد كننده القا كنند كه در توليد، منفعتي وجود ندارد.
از آن طرف در بخش سفته بازي همه چيز مهياست كه وارد اين بازار شود، بنابراين سرمايه ها به سمت سفته بازي و دلالي سوق داده مي شود. متاسفانه در حال حاضر عملا واكنش و سياست هاي دولت در بازار علامت دادن به مردم براي ورود به بخش سفته بازي است و چراغ قرمز براي ورود به بخش واقعي يا توليد است.
آيت الله نوري همداني: ملت ايران بار ديگر طعم شكست را به آ مريكا خواهد چشاند
استاد برجسته درس خارج حوزه با بيان اينكه توقع داريم كساني كه دلداده آمريكا بودند و آنها را باور داشتند و اعتماد مي كردند، بيدار شده و ديگر حتي زمزمه مذاكره با آنها را مطرح نكنند، گفت: ملت ايران با عنايت الهي و پيروي از رهبري از اين مرحله هم عبور خواهد كرد و يك بار ديگر آمريكا طعم شكست از ملت ايران را خواهد چشيد.
آيت الله نوري همداني در ديدار جمعي از طلاب حوزه با اشاره به خباثت و دشمني هاي آمريكا با ملت ايران، اظهار داشت: آمريكا با بازگرداندن تحريم ها اوج خباثت و دشمني خود را با ملت ايران نشان داد اما مقامات آمريكايي بدانند ان شاءالله ملت ايران با صبر و استقامت، اتكا به خدا و نيروي انساني و جوان و امكانات خود از اين مرحله هم عبور خواهد كرد و يك بار ديگر آمريكا طعم شكست از ملت ايران را خواهد چشيد.
به گزارش رسا، اين مرجع تقليد وحدت و انسجام مسئولان، تبعيت از رهبري، مديريت صحيح و تلاش شبانه روزي همراه با نظارت دقيق را راه برون رفت از مشكلات دانست و افزود: توقع داريم كساني كه دلداده آمريكا بودند و آنها را باور داشتند و اعتماد مي كردند، بيدار شده و ديگر حتي زمزمه مذاكره با آنها را مطرح نكنند.
وي تاكيد كرد: اين افراد بايد تمام همت خود را صرف خدمت به مردم كنند چون ديگر اعتماد به آمريكا بي ترديد خيانت به ملت ايران است و همه ديديم هر بار اعتماد به آنها موجب ضرر براي ملت بود.
استاد برجسته درس خارج حوزه با تاكيد بر جلوگيري از فساد و نظارت دقيق بر بازار، برخورد با مفسدان در هر سطحي را خواستار شد و گفت: مديريت ها و مسئوليت ها بايد بر اساس شايسته سالاري يعني تعهد و تخصص باشد تا مردم ببينند كه مسئولان متخصص با تعهد ديني و انقلابي مشغول كار هستند و آن وقت است كه ملت اعتمادشان بيشتر خواهد شد.
سوء تغذيه 12هزار كودك در سيستان و بلوچستان
رئيس اداره درمان اداره كل كميته امداد امام(ره) سيستان وبلوچستان گفت: 12هزار و 897 كودك در استان دچار سوء تغذيه هستند.
موسي آبتن افزود: با توجه به اينكه استان از نظر شاخص هاي بهداشتي در پايين ترين سطح قرار دارد بنابراين محروميت اقتصادي، پايين بودن سطح درآمد مردم و تغذيه نامناسب دوران بارداري سبب شده است، كودكان در طول دوران بارداري مادر و پس از آن دچار كاهش رشد و مشكلات تغذيه اي شوند.
آبتن گفت: كميته امداد استان از 12هزار و 897 كودك دچار سوء تغذيه حمايت مي كند، اين كودكان ماهانه از سبد غذايي با سرانه 92هزار تومان بهره مند مي شوند.
رئيس اداره درمان اداره كل كميته امداد امام(ره) استان، با اشاره به اينكه از اين تعداد 85 درصد كودكان غيرمددجو و 15درصد تحت حمايت اين نهاد هستند اظهار كرد: پايش وضعيت بهبود اين كودكان در پايان دوره 6 ماهه انجام مي شود و چنانچه كودك به رشد مطلوب رسيده باشد، از چرخه حمايتي خارج مي شود اما اگر در وضعيت درمان او بهبودي حاصل نشده باشد، براي 6 ماه ديگر تحت حمايت اين نهاد قرار مي گيرد.
رئيس اداره درمان اداره كل كميته امداد امام(ره) استان با بيان اينكه در برنامه بهبود وضع تغذيه اولويت با خانوارهاي ساكن مناطق محروم و كم درآمد است، افزود: در هر دوره درمان شش ماهه حدود 35 تا 40 درصد كودكان بهبود پيدا مي كنند و از چرخه حمايت اين نهاد خارج مي شوند.
رئیس مرکز فوریتهای پزشکی استان یزد با اشاره به مسمومیت قریب به یک هزار یزدی ناشی از مداخلات دارویی و غذایی تنها طی یک سال گذشته، از مرگ دو کودک در این مدت به دلیل مسمومیت با داروی ترک اعتیاد متادون خبر داد.
«
احمد دهقان» در گفت‏‌وگو با ایسنا با اشاره به گستردگی طیف مسمومیت‌ها، اظهار کرد: عمده‌ترین مسمویت‌ها در یزد شامل مسمومیت‌های غذایی، مسمومیت با گاز مونوکسید کربن، مسمومیت‌های الکلی، دارویی و مسمومیت با سموم است.
وی افزود: تنها در یک سال گذشته حدود 650 نفر در یزد دچار مسمومیت‌های دارویی و 350 نفر نیز دچار مسمومیت‌های غذایی شده‌اند.
این مسئول با بیان این که عمده‌ترین مسمویت‌های دارویی ناشی از مصرف نابجای داروهایی ترک اعتیاد توسط فرزندان یا سالمندان خانواده است، خاطرنشان کرد: داروهای ترک اعتیاد به ویژه متادون طی یک سال گذشته منجر به مرگ دو کودک یزدی شده است. این گونه داروها نباید در دسترس کودکان قرار گیرد به ویژه با توجه به این که برخی افراد، آن‌ها را در شیشه‌های مشابه ظروف دارو نگهداری می‌کنند.
دهقان با اشاره به مسمومیت با گاز مونوکسید کربن به عنوان شایع‌ترین مسمویت در ایام سرد سال، تصریح کرد: این مسمومیت نیز هر ساله جان افراد زیادی را می‌گیرد و به قاتل خاموش شهرت دارد چرا که بدون رنگ و بو است. مسمومیت با گاز منوکسید کربن منجر به ایجاد علائمی متنوع مانند سردرد، حالت تهوع، استفراغ، کاهش هشیاری و حتی مرگ می‌شود.
وی، لازمه پیشگیری از این نوع مسمویت را استاندارد بودن وسایل گرایشی، نصب صحیح وسایل گرمایشی و اطمینان از ورودی و خروجی‌های راه‌های هوایی آنان دانست.
چه امكاناتي به تماشاگران مي دهيد كه بليت 80 هزار توماني مي فروشيد؟!
قيمت بليت بازي پاياني ليگ قهرمانان 2018 آسيا كه در روزهاي گذشته گمانه زني هاي مختلفي درباره آن صورت گرفته بود، اعلام شد.باشگاه پرسپوليس قيمت بليت بازي برگشت پرسپوليس - كاشيما آنتلرز را تعيين و اعلام كرد. بر اين اساس، بليت جايگاه براي بازي پاياني ليگ قهرمانان 2018 آسيا كه براي اولين بار در تهران برگزار خواهد شد، به ارزش 80 هزار تومان، عرضه مي شود. بليت روبروي جايگاه 50 هزار تومان خواهد بود و بليت سكوهاي پشت دروازه و طبقه دوم كه بخش اعظم بليت فروشي اين مسابقه را شامل مي شود، به قيمت 30 هزار تومان ارايه مي شود.ديدار برگشت فينال ليگ قهرمانان 2018 آسيا از ساعت 18:30 دقيقه روز شنبه 19 آبان ماه 1397 در ورزشگاه آزادي برگزار خواهد شد.گويا مديران پرسپوليس فراموش كرده اند، هواداران فوتبال عموما جواناني هستند كه تمكن مالي چنداني ندارند.در ورزشگاهي كه تماشاگران براي استفاده از حداقل امكانات از جمله سرويس هاي بهداشتي با مشكلات فراواني روبرو هستند، چرا بايد قيمت بليت 80 هزار تومان باشد؟! بهتر است مديران پرسپوليس و بالاتر از آن وزارت ورزش قبل از شروع بليت فروشي فكري به حال اين موضوع كنند تا همه توان حضور در ورزشگاه و تشويق پرسپوليس را داشته باشند.