گزیده ها قسمت سوم

گزیده ها قسمت سوم  9 اسفند - 97
آقای ظریف بخشی از تئوریزه کنندگان برجام بوده، باید این مسیر را به شکل لازم و با بی اعتماد به اروپا ادامه دهد. کنار کشیدن به نوعی تلخ کردن پیروزی سوریه به کام نیروهای انقلابی است.
رئیس شورای هماهنگی حزب الله گفت: استعفای آقای ظریف متکی به ایجاد فشار بر مجمع تشخیص مصلحت است تا سی اف تی و پالرمو تصویب شود.
به گزارش نامه نیوز، حسین الله کرم از مخالفان دولت روحانی است اما در صحبت هایش سعی می کند مباحث و مطالب را آکادمیک مطرح کند. او در تحلیل استعفای ظریف به نکات مهمی اشاره کرد.
بخشی از این گفتگو با حسین الله کرم را در ادامه بخوانید.
آیا مخالفان دولت از استعفای ظریف خوشحالند؟
به هر حال ساختار سیاسی دارای رقابت است و در طول این رقابت همواره جریان های مختلف می کوشند که به نقد همدیگر بپردازند و این نقد را علاوه بر بهره برداری سیاسی و اجتماعی، بعضا تبدیل به پله های بالارفتن برای حزب خود قرار دهند. این طبیعت جامعه ای با گروه های سیاسی و احزاب است بنابراین برخی کسانی هستند که در گروه مخالف این اتفاق را یک پیروزی برای خود به حساب می آورند ولی من معتقدم باید هنوز علل و عوامل آن را جستجو کرد. آیا این علل و عوامل به موضوع ورود اسد به ایران و عدم حضور آقای ظریف در جلسه با اسد برمی گردد یا اینکه مسائل دیگری وجود دارد. اگر علت نخست عامل استعفا شد، پذیرفته نیست چون وقتی پوتین به ایران آمد بدون حضور دیگران با رهبر معظم انقلاب جلسه داشت بنابراین این تبدیل به یک رویه شده است. معتقدم حرکت آقای ظریف متکی به ایجاد فشار بر مجمع تشخیص مصلحت است تا سی اف تی و پالرمو تصویب شود.
برخی می گویند اگر ظریف از کابینه برود، کمر دولت روحانی می شکند، آیا این اتفاق می افتد؟
اگر از این ادبیات استفاده نشود، بهتر است. دال مرکزی گفتمان دولت کنونی بر مبنای سیاست خارجی و مذاکره با کدخدا شکل گرفت. امروز کسانی معتقدند دولت کنونی نیازمند به تغییر رویکرد از سیاست خارجی به سیاست داخلی دارد، در این وضعیت جایگاه سیاست خارجی به شدت تنزل پیدا می کند.
آیا رفتن آقای ظریف به ضرر آقای روحانی است؟
آقای ظریف بخشی از تئوریزه کنندگان برجام بوده، باید این مسیر را به شکل لازم و با بی اعتماد به اروپا ادامه دهد. کنار کشیدن به نوعی تلخ کردن پیروزی سوریه به کام نیروهای انقلابی است.
تقویت روابط، افزایش همکاری‌های اقتصادی و حل مشکل قره‌باغ
نخست وزیر ارمنستان، تاریخچه روابط دوستانه دو کشور را زمینه‌ای مفید برای گسترش روابط دانست و افزود: ارمنستان هرگز در هیچ اقدامی ضد ایران مشارکت نداشته و نخواهد داشت و ما ارتقا روابط با ایران را به نفع مردم و کشور خود می‌دانیم.
نخست وزیر ارمنستان و هیئت همراه عصر امروز (چهارشنبه) با حضرت آیت الله خامنه‌ای دیدار کردند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز (چهارشنبه) در دیدار آقای نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان، ایران و ارمنستان را همسایگان خوب و برخوردار از ارتباطات تاریخی خواندند و با تأکید بر لزوم افزایش سطح همکاری‌های اقتصادی، خاطرنشان کردند: بر خلاف میل آمریکایی‌ها، روابط ایران و ارمنستان باید مستحکم، مستمر و دوستانه باشد.
حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به روابط بسیار خوب ایرانیان با هموطنان ارمنی خود و همچنین فداکاری‌های آنان در دوران دفاع مقدس، گفتند: من به منازل این شهدا در تهران سرکشی کرده‌ام، چرا که ما شهدای ارمنیِ جنگ تحمیلی را همچون شهدای مسلمان، جزو افتخارات ایران می‌دانیم.
رهبر انقلاب اسلامی، دوستی و همکاری روزافزون را وظیفه و در جهت منافع مشترک ایران و ارمنستان دانستند و افزودند: البته آمریکایی‌ها کاملاً غیرقابل اعتماد و در همه جا به‌دنبال فتنه، فساد، اختلاف و جنگ هستند و با ارتباطات ایران و ارمنستان و منافع ملت‌ها نیز مخالفند ولی ما در مقابل وظیفه داریم همکاری‌ها و ارتباطات خود را تقویت کنیم.
ایشان با یادآوری روابط گرم و صمیمی ایران و ارمنستان در طول تاریخ، افزودند: ایران و ارمنستان هیچ‌گاه با یکدیگر مشکلی نداشته‌اند و ما طبق تعالیم اسلامی خود را موظف به حسن رفتار با همسایگان می‌دانیم، البته مقام‌های آمریکا مثل جان بولتون هیچ فهمی از اینگونه مسائل و روابط انسانی ندارند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای، سطح همکاری‌های اقتصادی ایران و ارمنستان را بسیار کمتر از ظرفیت‌های دو کشور برشمردند و افزودند: مصوبات و توافق‌های انجام‌شده در جریان این سفر باید به‌طور جدی پیگیری و دنبال شود.
رهبر انقلاب اسلامی همچنین حل موضوع قره‌باغ را در گرو استمرار مذاکرات میان مقام‌های ارمنستان و آذربایجان دانستند و آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای کمک به حل این مشکل اعلام کردند.
در این دیدار که آقای روحانی رئیس‌جمهور نیز حضور داشت، آقای پاشینیان نخست وزیر ارمنستان، گفت‌وگوها و توافق‌های انجام‌شده در سفر به تهران را سازنده و امیدبخش خواند و ابراز امیدواری کرد این توافق‌ها با جدیت و پشتکار طرفین عملی شود.
نخست وزیر ارمنستان، تاریخچه روابط دوستانه دو کشور را زمینه‌ای مفید برای گسترش روابط دانست و افزود: ارمنستان هرگز در هیچ اقدامی ضد ایران مشارکت نداشته و نخواهد داشت و ما ارتقا روابط با ایران را به نفع مردم و کشور خود می‌دانیم.
آقای پاشینیان با ابراز خرسندی و تشکر از شرایط خوب زندگیِ جامعه ارمنی در ایران، خطاب به رهبر انقلاب اسلامی گفت: یقین دارم با تجربه بسیار زیاد و خوب جنابعالی و نقش مهم جمهوری اسلامی ایران در منطقه، همکاری‌های دو کشور بیش از پیش توسعه خواهد یافت.
علی اصغر یوسف نژاد از مصوبه کمیسیون تلفیق گفت
پیش از این کمیسیون تلفیق مصوب کرده بود که میزان افزایش حقوق در سال ۹۸ به صورت مساوی برای همه کارکنان دولت ۲۰ درصد باشد.
یک عضو هیأت رئیسه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی از تعیین میزان افزایش حقوق‌ها در سال ۹۸ در جلسه امروز این کمیسیون خبر داد.
علی اصغر یوسف نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ارجاع تبصره ۱۲ لایحه بودجه به کمیسیون تلفیق در مورد افزایش حقوق‌ها در سال آینده گفت که طبق مصوبه کمیسیون تلفیق دولت مکلف است درصد افزایش حقوق کارکنان دولت را به گونه‌ای تعیین کند که پس از کسر مالیات حداقل آن ۵۰۰ هزار تومان و حداکثر آن یک میلیون تومان باشد.
پیش از این کمیسیون تلفیق مصوب کرده بود که میزان افزایش حقوق در سال ۹۸ به صورت مساوی برای همه کارکنان دولت ۲۰ درصد باشد.
به گفته وی، طبق مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق در تبصره ۱۲ اعمال سن و سابقه در بازنشستگی فقط بر اساس قوانین از جمله قانون مدیریت خدمات کشوری است و تصمیمات و مقررات داخلی سازمان‌ها، مؤسسات و شرکت‌های بیمه اعم از خصوصی و … آن ملاک ادامه فعالیت در دستگاه‌های دولتی نیست.
قیمت دلار از مرز ۱۳۵۰۰ تومانی عقب نشست
در روزی که دلار از یک سطح حمایتی عقب نشست، سکه تمام بهار آزادی نیز ۲۰ هزار تومان افت قیمت را به ثبت رساند و روی عدد ۴ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان قرار گرفت. افت بهای سکه در شرایطی صورت گرفت که بهای اونس در بازارهای جهانی نیز تا ساعت ۴ بعدازظهر تغییر محسوسی را تجربه نکرده بود.
در پنجمین روز هفته، قیمت دلار پس از ۳ روز کاری به زیر مرز ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومانی رفت تا اولین سطح حمایتی دلار شکسته شود. روز چهارشنبه، شاخص ارزی ۷۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۱۳ هزار و ۴۵۰ تومان رسید. مرز مهم حمایتی دوم که پیش روی بازار قرار دارد، نقطه ۱۳ هزار تومانی است و بازار در صورت شکست آن به کانال ۱۲ هزار تومانی بازخواهد گشت که در انتهای بهمن در آن قرار داشت.
با این حال، برخی از کارشناسان ارزی باور دارند، بازارساز برای جلوگیری از افزایش نوسانات در بازار و حفظ آرامش در معاملات، برای بردن قیمت دلار به کانال پایین‌تر عجله نکند. از نظر آنها، راه رام کردن نوسانات افزایشی دلار، قرار دادن این ارز در یک بازه محدود نوسانی است.
در واقع، بازارساز به جای آنکه با قدرت نمایی سمت عرضه، قیمت را به یکباره در کانال‌های نزولی قرار دهد، تلاش کند دامنه نوسان را محدود نگه دارد و با رفتار پینگ‌پنگی نوسان‌گیران ارزی را خسته کند. به‌عنوان مثال، بازارساز دامنه نوسانی را در همین کانال ۱۳ هزار تومانی تعریف کند و در قیمت‌های پایین این کانال، خرید را کلید بزند؛ در این سناریو بازارساز می‌تواند در سطح ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومانی اقدام به فروش کرده و در نزدیکی مرز ۱۳ هزار تومانی خریدها را آغاز کند.
حرکت رفت و برگشتی دلار در یک بازه محدود، به تدریج نوسان‌گیران ارزی را خسته و از بازار خارج خواهد کرد. خروج نوسان‌گیران ارزی از بازار در شرایطی رخ خواهد داد که بازارساز ارزی نیز نه‌تنها ارز زیادی را از دست نداده است، بلکه ممکن است که به ذخایر خود اضافه کرده باشد.
در این شرایط، زمانی که نوسان‌گیران ارزی امید خود را به افزایش قیمت از دست می‌دهند، خود در سمت عرضه قرار می‌گیرند و عرضه این دسته منجر به افت قیمت بازار به کانال‌های پایین‌تر خواهد شد.
در واقع در این شرایط، نوسان دلار به کانال پایین‌تر از طریق مکانیزم درونی بازار صورت خواهد گرفت. هر زمان نوسان بازار نیز از کانال‌های درونی صورت گرفته باشد، دوام آن بیشتر بوده است. در واقع عرضه‌های شدید ارز شاید در مقطع کوتاهی قیمت را به کانال پایین‌تر برده باشد، ولی همیشه با بازگشت سریع قیمت همراه بوده است. البته بسیاری از فعالان باور دارند، در کنار استراتژی تعیین دامنه نوسانی در بازار، متغیرهای دیگری نیز لازم است از نوسانات غیرقابل پیش‌بینی جلوگیری کند، ولی آنچه مسلم است، یکی از پیش‌شرط‌های لازم برای حفظ آرامش بازار، دور کردن نوسان‌گیران از بازار با کمک محدود کردن تغییرات قیمتی است.
چرا دلار افت کرد؟
نزول بهای دلار به زیر مرز ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومانی در شرایطی رخ داد که نوسان‌گیران سعی داشتند با نگه داشتن مرز یاد شده، انتظارات افزایشی را در بازار فعال نگه دارند. با این حال، در هشتمین روز اسفند نیز تقاضای چندانی در بازار حضور نداشت و همین عامل موجب می‌شد که توان نوسان‌گیران برای جوسازی قیمتی کاهش پیدا کند؛ در کنار این، مساله استعفای وزیر امور خارجه نیز روز چهارشنبه حل شد و با بازگشت ظریف، افزایشی‌های بازار بهانه‌ای نداشتند که به کمک آن خریدهای هیجانی را در بازار بالا ببرند.
روز سه‌شنبه این عده توانسته بودند به کمک عامل استعفای وزیر امور خارجه مرز ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومانی را حفظ کنند. حتی نوسان‌گیران تلاش کردند در معاملات پشت‌خطی قیمت دلار را به محدوده‌های بالاتر ببرند و در ساعات پایانی روز سه‌شنبه حتی قیمت ۱۳ هزار و ۶۵۰ تومان نیز در معاملات پشت خطی به ثبت رسید. با این حال، زمانی که فعالیت بازار در روز چهارشنبه آغاز شد، تقاضای زیادی در بازار وجود نداشت که از قیمت‌های بالا آمده آخر وقت سه‌شنبه دلالان حمایت کند. در این شرایط، عرضه صرافی‌های منتخب بازارساز موجب شد که سمت عرضه تقویت بیشتری شود و قیمت به آرامی به محددوده ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومانی عقبگرد کند.
در روزی که دلار از یک سطح حمایتی عقب نشست، سکه تمام بهار آزادی نیز ۲۰ هزار تومان افت قیمت را به ثبت رساند و روی عدد ۴ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان قرار گرفت. افت بهای سکه در شرایطی صورت گرفت که بهای اونس در بازارهای جهانی نیز تا ساعت ۴ بعدازظهر تغییر محسوسی را تجربه نکرده بود.