قطعنامه پیشنهادی روسیه درباره ونزوئلا تصویب نشد

 قطعنامه پیشنهادی روسیه درباره ونزوئلا تصویب نشد  10 اشفند-97
نیویورک- ایرنا- قطعنامه پیشنهادی روسیه درباره ونزوئلا نتوانست حداقل 9 رای شورای امنیت را به خود اختصاص دهد و به این ترتیب به تصویب نرسید.
به گزارش خبرنگار ایرنا، پس از آنکه قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره ونزوئلا که می خواست با سوء استفاده از ابزار شورای امنیت به هدف اصلی خود یعنی نادیده گرفتن مشروعیت دولت نیکلاس مادورو و تغییر رژیم دست یابد، با وتوی روسیه و چین مواجه شد؛ روسیه روز پنج شنبه و در ادامه این نشست قطعنامه دیگری ارائه کرد.
قطعنامه روسیه با رویکرد احترام به قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل متحد تهیه شده بود که اصل عدم دخالت در امور داخلی کشورها مهم ترین محور آن محسوب می شد.
این قطعنامه همچنین خواستار حل و فصل مسالمت آمیز مشکلات داخلی ونزوئلا شده و از طرفین دعوت می کرد تا با یکدیگر گفت وگو داشته باشند.
روسیه در قطعنامه خود ارسال کمک های انسان دوستانه به ونزوئلا را تنها از طریق آژانس های بین المللی وابسته به سازمان ملل و با هماهنگی دولت قانونی ونزوئلا منوط کرده بود.
در رای گیری به عمل آمده، روسیه، چین، گینه استوایی و آفریقای جنوبی رای مثبت؛ آمریکا، انگلیس، فرانسه، بلژیک، آلمان، پرو و لهستان رای منفی و کویت، اندونزی، ساحل عاج و جمهوری دومنیکن رای ممتنع دادند.
این قطعنامه با توجه به فقدان حد نصاب 9 رای تصویب نشد، هرچند که در صورت مخالفت تنها یک عضو دائم هم نمی توانست از سد وتوی آن رد شود.