عدم استقلال کانون وکلا به انجام وظایف آن خدشه وارد می‌کند

معاون حقوقی رئیس‌جمهور:عدم استقلال کانون وکلا به انجام وظایف آن خدشه وارد می‌کند
معاون حقوقی رئیس‌جمهور گفت: نهاد کانون وکلا یک نهاد ناظر بوده و بر حاکمیت قانون نظارت می‌کند بنابراین اگر مستقل نباشد نمی‌تواند وظیفه ذاتی نظارتی خود را به درستی انجام دهد.
عدم استقلال کانون وکلا به انجام وظایف آن خدشه وارد می‌کند
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، لعیا جنیدی در مراسم گرامی‌داشت روز وکیل مدافع که ظهر امروز در سالن اجتماعات دانشگاه تربیت معلم قزوین برگزار شد، اظهار کرد: وکلا نسبت به برگزاری جشن استقلال اصرار دارند و این اصرار درستی است .
وی افزود: بخشی از مشکلات موجود در رشته حقوق مربوط به بحث ایجاد اشتغال است که علت اصلی آن عدم توازن در پذیرش دانشجویان این رشته و مشاغل ایجاد شده در جامعه به شمار می‌رود و تنها راه برون‌رفت از این مشکل ایجاد توازن در دو حوزه ذکر است.
معاون حقوقی رییس‌جمهور با تأکید براینکه باید استقلال کانون وکلا حفظ شود، اضافه کرد: اینکه اصل و اساس یک نهاد مستقل و فعال را به سمتی ببریم که نتواند استقلال خود را حفظ کند، مطلوب نیست.
جنیدی ادامه داد: کانون وکلا یک نهاد صنفی است که می‌تواند خود را اداره کند و ذی‌نفعان این نهاد فقط وکلا نیستند بلکه در اصل وظیفه این نهاد به دادخواهی مردم مرتبط است بنابراین وقتی به استقلال این نهاد صدمه بزنیم در حقیقت به حقوق کل مردم ایران صدمه وارد کردیم.
وی تصریح کرد: نهاد کانون وکلا یک نهاد ناظر بوده و بر حاکمیت قانون نظارت می‌کند بنابراین اگر مستقل نباشد نمی‌تواند وظیفه نظارتی خود را درست انجام دهد و اگر این نظارت صورت نگیرد بر اداره حکومت خدشه وارد می‌شود.
 
حقوق ایرانیان در هر دادگاه جهانی باید حفظ شود
معاون حقوقی رییس‌جمهور با بیان اینکه نگران تضعیف حقوق مردم ایران در دادگاه‌های دنیا هستم، اظهار کرد: هر اندازه تعاملات بین ایران و سایر کشورها افزایش یابد، احتمال طرح دعوی بین یک ایرانی و یک خارجی افزایش می‌یابد بنابراین حق ایرانیان باید در هر شرایطی و در قوانین هر کشوری محفوظ باشد که تحقق این مهم نیز جز با استقلال وکلا و قضات میسر نیست.
جنیدی افزود: قضات ما مرجع تثبیت حق تمام مردم ایران هستند و باید بتوانیم به حق مالکیت مردم ایران در هر دادگاه جهانی استناد کنیم.
وی اضافه کرد: ما برای حفظ حقوق مردم ایران در دنیا به استقلال کانون وکلا نیاز داریم بنابراین اگر ضعفی وجود دارد باید آن را برطرف کنیم نه اینکه به استقلال وکلا خدشه وارد کنیم.
معاون حقوقی رییس‌جمهور عنوان کرد: هر اندازه که به انقلاب، مبارزه و تقابل برای این کشور نیاز بود در ۲۰۰ سال گذشته تاریخ ایران داشتیم و امروز باید در روز بلوغ ایران اسلامی بوده و به گفت‌وگو توجه ویژه داشته باشیم.
جنیدی تصریح کرد: رئیس قوه قضاییه می‌تواند به کانون‌های وکلا اعلام کند که به پرونده‌های امنیتی وکلایی با سابقه مشخص اختصاص دهد که به نظر من تحقق این امر نیازمند تعامل بین قوه قضاییه و کانون وکلا است.
وی با اشاره به مشکلاتی که وکلا با آن روبرو هستند، خاطرنشان کرد: اینکه در رسانه ملی مدام وکلا را در حال خطاکاری نشان دهند، موجب بی‌اعتمادی نسبت به این قشر می‌شود.
معاون حقوقی رییس‌جمهور بیان کرد: در بحث وکالت‌های تسخیری پیگیری‌های خیلی جدی انجام شد تا مبلغی برای وکالت‌های معاضدتی و تسخیری در نظر گرفته شود و این اقدام بستری فراهم می‌کند تا وکلای جوان در این زمینه ورود پیدا کنند.
جنیدی افزود: این اقدام کمک به اصل ۳۵ قانون اساسی است که برای مردم حق داشتن وکیل قائل شده ولی مردم توانایی مالی داشتن وکیل را ندارند.
وی اضافه کرد: عمده لوایح جدیدی که از طرف دولت به مجلس رفته حضور کانون وکلا در آن پیش‌بینی شده است.
معاون حقوقی رییس‌جمهور اظهار کرد:در لوایحی مانند شفافیت، ایجاد نهاد حقوق بشر و شهروندی زیرا در امر اجرای درست اموری مانند شفافیت حضور داشته باشند.
جنیدی در پایان یادآور شد: حتی در سند اصلاح و توسعه سند حقوقی نیز به کارکردهای این نهاد ارجاع شده است بنابراین اصرار داریم جایگاه کانون وکلا را همواره در مسائل مختلف کشور در نظر بگیریم.