چنانچه استقرار عدالت دررژیم
ولایت فقیه شدنی بود طی 40 سال بسیار فرصت مناسب برای اجرایی شدنش بود ولی نه این
چنین نشد که درجهت عکس حرکت شده است . چون رژیم
قرون وسطایی و آلوده به فساد است.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه کل کشور برای سال 1398 دولت را مکلف کردند یارانه ثروتمندان را حذف کند. این مصوبه، شامل سه دهک بالای درآمدی فهرست یارانه بگیران میشود.
این اقدام نمایندگان مجلس، گامی در جهت حرکت به سوی برقراری عدالت است، کاری که بسیار زودتر میبایست انجام میشد ولی متاسفانه سالها به تاخیر افتاد. اصولاً پرداخت یارانه به ثروتمندان از ابتدا کار نادرستی بود، زیرا با فلسفه پرداخت یارانه که مخصوص افراد نیازمند کمک میباشد مغایرت دارد.
اگر قرار باشد دقیقتر به موضوع نگاه شود، اصل پرداخت یارانه با شیوهای که ابداع شد اقدام نادرستی بود و در طول بیش از یک دهه که پول کلانی تحت عنوان یارانه هر ماه به خانوادهها تزریق میشود، عوارض زیادی به همراه داشت که یکی از دلایل بیماری اقتصادی جامعه امروز ما است. در دولت ششم تصمیم گرفته شده بود قیمت انرژی سالانه 10 درصد افزایش یابد که اگر این تصمیم اجرا میشد، اکنون انرژی با قیمت واقعی به مردم عرضه میشد و نیازی به پرداخت یارانه و تحمل عوارض منفی فراوان آن نیز نبود. متاسفانه در مجلس هفتم افرادی با شعار تثبیت قیمتها با این تصمیم مخالفت کردند و با این مخالفت، راه برای طرح پرداخت یارانه تحت عنوان هدفمندسازی به اجرا درآمد و منشا بیعدالتیهای زیاد شد. اگر طرح افزایش 10 درصدی سالانه قیمت انرژی اجرا میشد، نه تنها هرگز شاهد چنین بیعدالتیهائی نبودیم بلکه با واقعی شدن قیمتها از یکطرف دولت مجبور نبود حاملهای انرژی را به قیمت غیرواقعی و بسیار ارزانتر از قیمت واقعی به مردم بدهد و از طرف دیگر با پرداخت یارانه، عوارض منفی فراوانی که اکنون گریبانگیر جامعه شده پیش نمیآمد و شاهد این همه بیعدالتی نبودیم.
اکنون که مجلس شورای اسلامی توانسته به تصمیم درستی در زمینه محدود ساختن پرداخت یارانهها برسد، دولت باید با جدیت و قاطعیت این مصوبه را به اجرا بگذارد تا بخشی از بیعدالتی موجود برطرف شود. اینکه سالهای متمادی، عدهای برخوردار با جیبهای پر و شکمهای سیر، از کیسه بیتالمال و در واقع از جیب مردم نیازمند هر ماه پولهای مفت دریافت کردند و همزمان هرچه توانستند از اموال عمومی در قالب خرید انرژی ارزان، استفاده کردند، گناهی نابخشودنی است که در کارنامه مسببان اصلی ممانعت از اجرای افزایش سالانه 10 درصدی قیمت انرژی و مبدعان پرداخت یارانه به ثروتمندان ثبت شده است. این روش غیرعادلانه نباید ادامه یابد و انتظار از دولت این است که هرچه سریع تر، حتی سریعتر از مهلتی که مجلس برای تمهید مقدمات اجرائی این مصوبه در نظر گرفته، زمینههای اجرائی این مصوبه را فراهم سازد. و به بیعدالتی موجود در این زمینه پایان دهد.
در جامعه ما افراد و خانوادههای زیادی وجود دارند که دچار فقر مطلق هستند. کارهای عمرانی اکنون با رکود نسبی مواجه است و مشکلات زیادی در زمینههای مختلف اقتصادی وجود دارد که با حذف یارانه سه دهک بالای درآمدی میتوان هزینه آن را به این زخمها زد. دولت و مجلس باید تلاش کنند با تهیه طرحی وجوه صرفهجوئی شده ناشی از عدم پرداخت یارانه به سه دهک بالای درآمدی را برای حل مشکلات معیشتی مردم و پیشبرد طرحهای عمرانی هزینه کند. انجام این کار، کاملاً ممکن است البته اگر اراده لازم وجود داشته باشد.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه کل کشور برای سال 1398 دولت را مکلف کردند یارانه ثروتمندان را حذف کند. این مصوبه، شامل سه دهک بالای درآمدی فهرست یارانه بگیران میشود.
این اقدام نمایندگان مجلس، گامی در جهت حرکت به سوی برقراری عدالت است، کاری که بسیار زودتر میبایست انجام میشد ولی متاسفانه سالها به تاخیر افتاد. اصولاً پرداخت یارانه به ثروتمندان از ابتدا کار نادرستی بود، زیرا با فلسفه پرداخت یارانه که مخصوص افراد نیازمند کمک میباشد مغایرت دارد.
اگر قرار باشد دقیقتر به موضوع نگاه شود، اصل پرداخت یارانه با شیوهای که ابداع شد اقدام نادرستی بود و در طول بیش از یک دهه که پول کلانی تحت عنوان یارانه هر ماه به خانوادهها تزریق میشود، عوارض زیادی به همراه داشت که یکی از دلایل بیماری اقتصادی جامعه امروز ما است. در دولت ششم تصمیم گرفته شده بود قیمت انرژی سالانه 10 درصد افزایش یابد که اگر این تصمیم اجرا میشد، اکنون انرژی با قیمت واقعی به مردم عرضه میشد و نیازی به پرداخت یارانه و تحمل عوارض منفی فراوان آن نیز نبود. متاسفانه در مجلس هفتم افرادی با شعار تثبیت قیمتها با این تصمیم مخالفت کردند و با این مخالفت، راه برای طرح پرداخت یارانه تحت عنوان هدفمندسازی به اجرا درآمد و منشا بیعدالتیهای زیاد شد. اگر طرح افزایش 10 درصدی سالانه قیمت انرژی اجرا میشد، نه تنها هرگز شاهد چنین بیعدالتیهائی نبودیم بلکه با واقعی شدن قیمتها از یکطرف دولت مجبور نبود حاملهای انرژی را به قیمت غیرواقعی و بسیار ارزانتر از قیمت واقعی به مردم بدهد و از طرف دیگر با پرداخت یارانه، عوارض منفی فراوانی که اکنون گریبانگیر جامعه شده پیش نمیآمد و شاهد این همه بیعدالتی نبودیم.
اکنون که مجلس شورای اسلامی توانسته به تصمیم درستی در زمینه محدود ساختن پرداخت یارانهها برسد، دولت باید با جدیت و قاطعیت این مصوبه را به اجرا بگذارد تا بخشی از بیعدالتی موجود برطرف شود. اینکه سالهای متمادی، عدهای برخوردار با جیبهای پر و شکمهای سیر، از کیسه بیتالمال و در واقع از جیب مردم نیازمند هر ماه پولهای مفت دریافت کردند و همزمان هرچه توانستند از اموال عمومی در قالب خرید انرژی ارزان، استفاده کردند، گناهی نابخشودنی است که در کارنامه مسببان اصلی ممانعت از اجرای افزایش سالانه 10 درصدی قیمت انرژی و مبدعان پرداخت یارانه به ثروتمندان ثبت شده است. این روش غیرعادلانه نباید ادامه یابد و انتظار از دولت این است که هرچه سریع تر، حتی سریعتر از مهلتی که مجلس برای تمهید مقدمات اجرائی این مصوبه در نظر گرفته، زمینههای اجرائی این مصوبه را فراهم سازد. و به بیعدالتی موجود در این زمینه پایان دهد.
در جامعه ما افراد و خانوادههای زیادی وجود دارند که دچار فقر مطلق هستند. کارهای عمرانی اکنون با رکود نسبی مواجه است و مشکلات زیادی در زمینههای مختلف اقتصادی وجود دارد که با حذف یارانه سه دهک بالای درآمدی میتوان هزینه آن را به این زخمها زد. دولت و مجلس باید تلاش کنند با تهیه طرحی وجوه صرفهجوئی شده ناشی از عدم پرداخت یارانه به سه دهک بالای درآمدی را برای حل مشکلات معیشتی مردم و پیشبرد طرحهای عمرانی هزینه کند. انجام این کار، کاملاً ممکن است البته اگر اراده لازم وجود داشته باشد.