گزیده ها 11 تیر - 98


گزیده ها 11 تیر - 98
تیم ملی بزرگسالان و امید بعد از اردوی هم‌زمان در کمپ تیم‌های ملی، در نهایت در دیداری دوستانه به مصاف هم می‌روند.
از نوزدهم تا بیست و چهارم تیرماه 98 روزهای شلوغی برای فدراسیون فوتبال و کمپ تیم‌های ملی است. با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته ازسوی سازمان تیم‌های ملی، تیم ملی فوتبال بزرگسالان با هدایت مارک ویلموتس در زمین شماره دو مرکز ملی فوتبال تمرینات خود را برگزار می‌کند.
تیم ویلموتس در این اردو بدون حضور لژیونر و با شرکت بازیکنان لیگ برتری به تمرین می‌پردازد تا سرمربی بلژیکی به شناخت بیشتری از بازیکنانش دست یابد و برای شهریور ماه و برگزاری بازی تدارکاتی در روزهای رسمی فیفا، تغییراتی در تیمش ایجاد کند.
ویلموتس در دو بازی تدارکاتی با سوریه و کره جنوبی، ترکیبی از بازیکنان حاضر در جام ملت‌های آسیا و جام جهانی را به کار برد و به نقاط ضعف تیمش از جمله در خط دفاعی پی برد و اعلام کرد که به دنبال رفع نقاط ضعف این تیم است.
با این وجود او از تیمش رضایت دارد و در مصاحبه اخیر خود هم اعلام کرد که میراث خوبی از سرمربی سابق تیم ملی به جا مانده است.
در سوی دیگر و در زمین شماره یک تیم‌های ملی اردوی تیم ملی امید برگزار می‌شود. سازمان تیم‌های ملی برای رفع مشکلات گذشته و پایان دادن به اعتراض تیم‌ها مبنی بر نیازمندی به بازیکنان رده سنی امید، هم‌زمان با اردوی تیم ملی بزرگسالان برای تیم ملی امید هم اردویی را در نظر گرفته است تا مجیدی نیز بعد از برگزاری یک مرحله اردو در خرداد ماه، بازیکنان برگزیده خود را در اردوی پیش رو محک بزند.
او در این اردو که متشکل از بازیکنان گلچین از اردوی گذشته تیم ملی است، بیشتر روی مباحث فنی و روانی تمرکز دارد. البته او همچنان بازیکنان جدیدی را در این اردو خواهد داشت که برای استمرار حضور در اردوهای تیم ملی امید تا مسابقات انتخابی المپیک باید توانایی خود را به سرمربی جوان تیم ملی امید نشان دهند.
*
بازی تدارکاتی تیم ویلموتس و تیم مجیدی
در پایان این اردوهای پنج روزه، هر دو تیم برای بررسی تیم‌های خود در دیداری تدارکاتی مقابل هم‌دیگر قرار می‌گیرند که احتمالاً بازی در زمین شماره دو که از چمن استاندارد و مطلوبی برخوردار است، به میدان می‌روند.
برگزاری این بازی برای تیم ملی امید که تا چند ماه دیگر باید دیدارهای مهمی را برگزار کند، حائز اهمیت است و می‌تواند مقابل تیم ملی ایران که از قدرت‌های آسیا در رده سنی بزرگسالان است، محک خوبی بخورد.
*
تقدیر از پژمان منتظری
همچنین احتمالاً در همین اردو از پژمان منتظری که به تازگی از حضور در بازی‌های ملی خداحافظی کرده توسط هم‌بازی‌هایش قدردانی خواهد شد. منتظری حدوداً 10 سال برای تیم ملی ایران بازی کرد و سابقه حضور در جام جهانی را نیز دارد.
مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی ضمن اشاره به ورود سامانه بارشی به کشور از وقوع توفان‌های تندری در مناطق شمالی، غربی و دامنه‌های شمالی البرز خبر داد.
احد وظیفه در گفت‌و‌گویی اظهار کرد: با ورود یک موج بارشی روی دریای خزر بارندگی در استان‌های گیلان، مازندران و دامنه‌های شمالی البرز آغاز می‌شود و با شدت قابل ملاحظه‌ای تا صبح امروز (11 تیر) ادامه دارد.
وی ادامه داد: عبور این سامانه سبب وقوع توفان‌های تندری، رگبار باران، رعد و برق، تندباد شدید موقتی و افت دما در دامنه‌های شمالی البرز تا سواحل دریای خزر در گیلان، مازندران، گلستان و بخش‌هایی از استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل و به‌تدریج در استان خراسان شمالی و به‌صورت ضعیف در شمال خراسان رضوی می‌شود.
مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با بیان اینکه گستره بارش‌ها سراسر سواحل گیلان و مازندران و دامنه‌های شمالی البرز را در بر می‌گیرد، تصریح کرد: شدت بارش ابتدا در استان گیلان و بیشتر مناطق مازندران به‌ویژه در مناطق مرکزی و شرقی آن و علاوه بر این مناطق در استان گلستان پیش‌بینی می‌شود.
به گفته وظیفه رگبار باران و رعد و برق در مناطق کوهپایه‌ای استان‌های گیلان، مازندران، گلستان و جاده‌های کوهستانی شمال البرز مرکزی می‌تواند باعث سیلاب‌های ناگهانی و موقت و در مناطق ساحلی باعث آبگرفتگی معابر و راه‌های مواصلاتی شود.
وی افزود: با گذر این سامانه از غرب سواحل خزر از ناپایداری‌های جوی کاسته می‌شود ولی تا اواسط امروز (11 تیر) در استان‌های مازندران، شرق گلستان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی بارندگی و توفان‌های تندری ادامه دارد همچنین شدت بارش امروزصبح در استان مازندران است.
مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه دریای خزر طی امروز (11 تیر) مواج و طوفانی است، گفت: کاهش دما در دو روز آینده در سواحل خزر به 5 تا 10 درجه سانتیگراد و در استان‌های جنوبی البرز مرکزی به 3 تا 5 درجه سانتیگراد می‌رسد.
وظیفه افزود: با عبور این سامانه طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه (12 و 13 تیر) در نیمه شمالی کشور افزایش نسبی دما رخ می‌دهد که در نوار شمالی افزایش 6 تا 10 درجه‌ سانتیگرادی پیش‌بینی می‌شود.
وی با بیان اینکه در استان‌های قزوین، البرز، قم، تهران، شمال مرکزی و سمنان سرعت وزش باد شمال غربی تشدید می‌شود، اظهار کرد: بیشنیه سرعت باد حدود 35 تا 50 کیلومتر بر ساعت برآورد می‌شود که در برخی نقاط موجب خیزش گرد و خاک موقت می‌شود همچنین تا چهارشنبه (12 تیر) در نوار شرقی کشور به‌ویژه منطقه زابل وزش باد شدید و رخداد گرد و خاک قابل پیش‌بینی است.
مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی در پایان درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده اظهار کرد: آسمان تهران امروز (11 تیر) کمی ابری همراه با وزش باد با حداقل دمای 24 و حداکثر دمای 34 درجه سانتیگراد و روز چهارشنبه (12 تیرماه) صاف گاهی وزش باد با حداقل دمای 25 و حداکثر دمای 36 درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.
سازمان هواشناسی با صدور اخطاریه‌ای آورده است: « تا بعدازظهرامروز (11 تیر) دریای خزر مواج و طوفانی خواهد بود و ارتفاع موج بویژه در شرق آن به دو تا سه متر می‌رسد.
با توجه به وزش باد شدید، از سه شنبه تا اوایل روز چهارشنبه (11 و 12 تیر)غرب خلیج فارس مواج است و ارتفاع موج طی این مدت بین یک تا 1.5 متر برآورد می‌شود. از این رو توصیه می‌شود احتیاط لازم جهت تردد شناورهای سبک، نیمه سبک و تفریحی در مناطق یاد شده به عمل آید
هوای تهران در شرایط «ناسالم» قرار گرفت
آلاینده ازن سبب شد که هوای تهران برای نخستین بار در سال جدید در شرایط ناسالم برای همه افراد قرار گیرد.
به گزارش ایسنا، کیفیت هوای تهران طی 24 ساعت گذشته منتهی به 11 صبح دیروز با شاخص میانگین 160 و آلاینده شاخص «ازن» در شرایط ناسالم برای همه افراد قرار داشت.
همچنین براساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران این اولین روز در سال جاری است که هوای پایتخت در شرایط ناسالم برای همه افراد قرار می‌گیرد.
زمانیکه کیفیت هوا در شرایط ناسالم برای همه افراد باشد به افراد مبتلا به بیماری قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان توصیه می‌شود که از فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل خودداری کنند سایر افراد نیز باید فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.
لام به ذکر است، فعالیت طولانی عبارت است از هر گونه فعالیت خارج از منزل که افراد به‌طور متناوب طی مدت چندین ساعت انجام می‌دهند و سبب می‌شود تا نفس کشیدن تا حدی سخت‌تر از حالت طبیعی صورت گیرد همچنین فعالیت سنگین نیز عبارت است از هرگونه فعالیت شدید خارج از منزل که سبب می‌شود نفس کشیدن به سختی صورت گیرد.
گفتنی است کیفیت هوا زمانی که بین اعداد 101 تا 150 باشد برای گروه‌های حساس «ناسالم» و زمانیکه بین اعداد 151 تا 200 باشد برای همه افراد در شرایط «ناسالم» است.
جاده‌های پنج استان بارانی/ چالوس و هراز مه‌آلود
رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا از بارش باران در محورهای مواصلاتی پنج استان خبر داد.
سرهنگ نادر رحمانی در این باره گفت: براساس آخرین گزارش‌های دریافتی در اکثر محورهای استان‌های گیلان، گلستان، مازندران محور اهر-مشکین شهر استان آذربایجان شرقی و محور اردبیل-مغان استان اردبیل شاهد بارش باران هستیم؛ همچنین مه گرفتگی همراه با کاهش دید نیز در ارتفاعات محورهای کرج - چالوس و فیروزکوه مشاهده می‌شود.
وی در ادامه درباره وضعیت ترافیکی راه‌های کشور نیز اظهار کرد: ترافیک در آزادراه کرج به تهران در محدوده پل فردیس تا پل کلاک نیمه سنگین است.
معاون حقوقی رئیس‌جمهور گفت: برای پرداخت مهریه که بسیاری از بانوان به این منبع مالی متکی هستند باید راهکارهای جایگزینی را ایجاد کنیم تا بتوان از راهکارهای جزایی صرفنظر کرد، اگر نتوانیم در این حوزه راهکار موثر ایجاد کنیم، نباید ضمانت اجرایی موجود را از بین ببریم.
به گزارش خانه ملت، «لعیا جنیدی» در مورد تصمیم جدید قوه قضائیه برای آزادسازی زندانیان مهریه اظهار داشت: به طور کل به عنوان یک قاعده حقوقی کسی که مدیون به دیگری است باید به عنوان یک امر حقوقی و نه کیفری تلقی شود و به تبع الزام به انجام تعهد مالی شود، پس اینکه نباید به دین جنبه کیفری داده شود به عنوان یک سیاست کلی حقوقی در تمامی دنیا درست است، به این معنا که مدیون بودن جرم نیست.
معاون حقوقی رئیس‌جمهور بیان کرد: این موضوع به عنوان یک سیاست کلی درست است و نباید به دلیل نگاه جنسیتی اصل سیاست را در این مورد نادیده بگیریم، اما اینکه در موارد خاص، در مورد یک دین به دلیل نوع آن ممکن است سختگیری‌هایی اتفاق بیفتد نیز سابقه وجود دارد، کما اینکه به دیون ناشی از چک فارغ از اینکه فرد سوء نیت داشته یا نداشته است، جنبه کیفری می‌دهیم.
وی تصریح کرد: مثال دیگر وقتی است که دیونی منجر به حکم قطعی می‌شود، در این فرض چنانچه طرف از ایفای دین فرار کند یا تدارکاتی ببیند تا در پی آن اموالش را به نام دیگران انتقال داده و تعهداتش را اجرا نکند، برای آن جنبه جزایی در نظر گرفته می‌شود.
جنیدی تاکید کرد: در مورد مهریه هم که بسیاری از بانوان به این منبع مالی متکی هستند باید راهکارهای جایگزینی را که این نیاز آن‌ها تامین و طلبشان پرداخت شود به نحو موثر ایجاد کنیم تا در پی آن بتوان از راهکارهای جزایی صرفنظر کرد.
وی یادآورشد: اگر نتوانیم در این حوزه راهکار موثر ایجاد کنیم، نباید یک ضمانت اجرایی موجود را از بین ببریم، بدون اینکه بگوئیم چه ضمانت اجرایی موثری را جایگزین کرده‌ایم.
معاون حقوقی رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: این امر مطلوبی است که برای پرداخت مهریه تا جایی که امکان دارد از راهکار کیفری استفاده نکنیم، اما مشروط بر اینکه ضمانت‌های اجرایی موثر جایگزین داشته باشیم و تا زمانی که این امر محقق نشود، حذف ضمانت‌های اجرایی گذشته به توانمندی مالی و تکیه گاهی که بخشش قابل توجهی از بانوان دارند، صدمه وارد می‌کند، بنابراین نباید در این حوزه به طور یک بعدی تصمیم‌گیری شود.
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: طبق توافقات انجام شده با مجموعه سازمان هواپیمایی کشور تا پایان امسال 12 تاکسی هوایی راه‌اندازی خواهد شد.تاکسی هوایی در چند استان از جمله خراسان شمالی و هرمزگان برای ارائه خدمات از مرکز استان به شهرهای اطراف راه‌اندازی شده و قرار است این حوزه توسعه پیدا کند.
منوچهر منطقی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: تاکسی هوایی در چند استان از جمله خراسان شمالی و هرمزگان برای ارائه خدمات از مرکز استان به شهرهای اطراف راه‌اندازی شده و قرار است این حوزه توسعه پیدا کند.
تاکسی هوایی یک هواپیمای سبک یا حتی فوق‌سبک بوده و می‌تواند با حداقل ظرفیت ممکن، تقریباً به اندازه ظرفیت یک تاکسی یا اتوبوس معمولی، در مسیرهای کوتاه جابه‌جا شود.
تاکسی‌های هوایی اصطلاحی است که برای هواپیماهای دربستی در فرودگاه‌ها به کار گرفته می‌شود که مسافران می‌توانند بدون معطلی برای رسیدن ساعت پروازهای برنامه‌ای فوراً با در اختیار گرفتن این تاکسی‌های پرنده به مقصد خود برسند.
منطقی با اشاره به اینکه در تاکسی‌های هوایی از هواپیماهایی با ظرفیت بین 4 تا 10 نفر استفاده می‌شود، بیان کرد: با راه‌اندازی تاکسی هوایی، مهم‌ترین کاری که صورت می‌گیرد این است که فرودگاه‌های کوچک را که الان حمل و نقل و پرواز در آنها فوق‌العاده کم است را فعال کرده و مرکز استان‌ها را به سایر مراکز استان‌های همجوار یا مراکزی که دارای فرودگاه‌های بزرگ هستند، متصل می‌کند.
وی ادامه داد: تاکسی هوایی همچنین به منظور استفاده از پرواز غیر برنامه‌ای راه‌اندازی شده است، برای پروازهای برنامه‌ای مسافر باید وقت زیادی را صرف کند تا بتواند پرواز انجام دهد، اما با تاکسی هوایی می‌توان این زمان را بسیار محدود کرد.
وی گفت: اکنون فرودگاه‌های بسیاری در کشور وجود دارند که حجم مسافر در آنها اندک است، با هماهنگی صورت گرفته بین ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت فرودگاه‌ها، ناوبری هوایی ایران و مجموعه سازمان هواپیمایی کشوری که تحت نظارت وزارت راه و شهرسازی هستند تا پایان امسال در نظر داریم 12 تاکسی هوایی راه‌اندازی شود.
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته با توضیح اینکه تاکسی هوایی بخشی از هوانوردی عمومی است، گفت: هوانوردی عمومی اساس و پایه توسعه هوانوردی در دنیا و یکی از مهم‌ترین نیازهای صنعت هوایی در کشور ماست، اما اقدامات صورت گرفته در این زمینه در ایران کافی نیست.
منطقی تصریح کرد: توسعه هوانوردی عمومی به رونق کسب‌وکارهای حوزه هوایی می‌انجامد و می‌توانیم از این فرصت برای اشتغال دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مستعد و توانمند استفاده کنیم، برای تحول در حوزه هوانوردی عمومی نیاز است که این صنعت را در تمام بخش‌ها اعم از خدماتی، گردشگری، بازرسی و لجستیکی توسعه دهیم نه اینکه صرفاً در مباحث آموزشی از این صنعت کاربردی استفاده کنیم.