استقبال
رسانههای خارجی از پارادوکس رفتاری «مهدی یراحی»9مرداد-98
دررِیم ولایت فقیه هرمهره یاهنرمند وفعال سیاسی
و اجتماعی و نظامی ... به دلیل تجربه ورشد
فکری و شناخت از زاویه فکری 40 سال پیش خودفاصله بگیرد مورد تهاجم واتهام وتهدید
دگم اندیشان اطلاعاتی – امنیتی همچون رسانه خبری
اطلاعات سپاه پاسداران فارس قرار می گیرد .درست شبیه شیوه ای که درمورد
هنرمند خوزستانی مهدی یراحی اعمال شده است
که چرا هنوز همچون بسیجیان یکبار مصرف
دوران جنگ خانمانسوز 8 ساله که استان خوزستان را ویران کرد رفتار یا خوانندگی
وتبلیغ ودفاع برای جنگ نمی کند.
واکنشهای مثبت رسانههای خارجی به دکور
سراسر پارادوکس «مهدی یراحی» در کنسرت اخیرش او را به هدف اصلیِ ضدِ دفاعِ مقدسیاش
رساند.
خبرگزاری فارس ـ گروه موسیقی: موزیک
ویدیویی که زمستان گذشته به خوانندگی «مهدی یراحی» منتشر شد شُبهههای ضد ارزش
دفاع مقدسی این فیلم را در دکوری که چندی پیش برای کنسرتش طراحی کرده بود، به یقین
بدل کرد. خوانندهای که به خاطر آن موزیک ویدیو به مدت ۶ ماه از هرگونه فعالیت
هنری منع شده حالا با گرفتن مجوز کنسرت با حالات و حرکات و طراحی صحنه و ترتیب
قطعات اجرایی همه و همه میخواهد بگوید که همچنان بر ایده و عقیده ضد ارزشی دفاع
مقدس تاکید دارد و گامی به عقب نه که به جلو برداشته تا آنجا که این روزها دکور
کنسرتش نیز مورد تقدیر و ترویج رسانههای خارجی قرار گرفته است.
یراحی پس از حرف و حدیثهایی که در مورد
کلیپ جنجالیاش پیش آمده بود نوشته بود: «گفتند بازوبند حزب نازی را بستهاید و به
شهدا توهین کردهاید! من یک کار ننگ بر جنگ و ضدجنگ درست کردهام. چهکسی هست که
بگوید من با جنگ موافقم؟ من اصلاً با او بحثی ندارم و خودم، خودم را ممنوعالکار
میکنم. من ادوار جنگ را میگویم، نه فقط جنگ هشتساله خودمان را. من از نگاه
مستقل خودم برای شهدا کار خواندهام. من بچه اهوازم، من با صدای آژیر بزرگ شدهام.
من حق دارم بپرسم. اما بدون جنجال، بدون شوآف.»
پس از آن، مهدی یراحی بهعلت این حاشیهها
برای 6 ماه ممنوعالفعالیت بود و اجازه برگزاری هیچ کنسرت یا انتشار هیچ اثری را
نداشت تا اینکه بالاخره مجوز کنسرت مهدی یراحی برای اجرا در برج میلاد بهتاریخ 26
تیر 1398 بار دیگر صادر شد. البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که مجوز دفتر
موسیقی برای برگزاری کنسرت یراحی، به هیچ وجه شامل اجرای قطعه «پارهسنگ» نبود.
در کنسرت اخیر این خواننده هم تمام آثار
و علائم حاکی از عزم جدی او برای ادامه تفکر خود بود چراکه از طراحی تعمدی دکور و
ماکتهای موشک در بالای صحنه و نیمکت و کیف دانشآموزان در پایین و پیراهن اعضای ارکستری
که عکس مشتی بر آن نقش بسته بود و ترتیب و نوع چینش آهنگها و اشعار
انتخابی و جالبتر از همه پخش آهنگ بدون کلام قطعه جنجالی «پاره سنگ» در آخر
کنسرت و همخوانی تمام تماشاچیان با این آهنگ همه نشان از تداوم کنشهای پیشین این
خواننده داشت.
صفحه شخصی اینستاگرام این خواننده پاپ
هم حاکی از همین موضوع است و بر عقاید ضد ارزشی خود اصرار دارد و با مجوزی که از
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران گرفته همچنان به تبلیغ و مخالفت
با سیستمی که هم او مجوزش را صادر کرده ادامه میدهد تا جاییکه واکنش برخی رسانههای
خارجی را که اخباری مربوط به وی را از زاویهای مخالف با نظام کشور منتشر کردهاند
در صفحههای اینستاگرامی منتسب به وی مشاهده میکنیم.
برای نمونه مجله انگلیسی زبان «ایندیا
تودی»(هند امروز) که ۸ میلیون خواننده و مشترک در کشور هندوستان دارد مطلبی در
مورد کنسرت اخیر مهدی یراحی منتشر کرده و برگردان تیتر و لید این خبر از این قرار
است:
Iranian singer stops performing anti-war
song at concert. Audience supports him by singing lyrics
Authorities weren&#۳۹;t willing to allow Iranian singer Mehdi
Yarrahi to perform his ansong at his concert because he refused to change the
lyrics.ti-war (ایندیا
تودی/۲۲ جولای ۲۰۱۹)
«خواننده ایرانی آهنگ ضد جنگ خود را در
کنسرتش اجرا نمیکند
مخاطبین و تماشاچیان با خواندن اشعار آن
آهنگ از این خواننده حمایت کردند.
مقامات اجازه ندادند مهدی یراحی خواننده
ایرانی آهنگش را در کنسرت بخواند زیرا او نپذیرفته بود که شعر آهنگ را تغییر دهد.»
انتشار این مطلب در صفحههای
اینستاگرامی منتسب به مهدی یراحی با ابراز افتخار و خوشحالی از یک سو و طراحی
تعمدی دکوری شائبه برانگیز که به سادگی میشود جنبه پارادوکسیکال و کنایهای قضیه
را از آن استنباط کرد از سوی دیگر حاکی از آن است که مهدی یراحی نه تنها از کرده
خود پشیمان نیست بلکه با تمام وجود و نیز با بهره از سالن و مجوز کنسرت کشوری که
تریبونی با مخاطبین جمعی در اختار وی نهاده، بر کار خود اصرار دارد همچنان که گفته
از کرده خود پشیمان نیست.
و یا روزنامه معروف اکونومیست که در
تیتر و لید اصلی خود مینویسد:
An Iranian pop star challenges the regime
Once a favourite of the mullahs, Mehdi
Yarrahi’s music is now testing their tolerance(اکونومیست)
«یک خواننده پاپ ایرانی رژیم را به چالش
کشید!
موسیقی مهدی یراحی که زمانی مورد علاقه
آخوندها بود حالا تحمل آنها را امتحان میکند.»
بیشک فعالیتهای به
اصطلاح منتقدانه مهدی یراحی آبیست که به آسیاب دشمن ریخته میشود و همچنان که در
رسانههای خارجی مشاهده میشود از این موارد به نحو احسن استفاده و سوء استفاده میشود.
حال صادرکنندگان مجوز اینچنین
کنسرتها، ویدیو کلیپها و موسیقیها باید موضع خود را در قبال این تولیدات مشخص
کنند چرا که به شدت از این محتواها به نحوی ناشایست و در جهت مقاصد سیاسی استفاده
میشود.
اگر مسوولین مرتبط با این مجوزها از
اهمیت تاثیرپذیری جوانان و نوجوانان که در حین کنسرتی که تمام احساسات آنان را
مهیای پذیرش هر نوع بینش و رفتاری از سوی برگزار کنندگان کرده، آگاه باشند قطعا در
مورد ارزیابی و اجازه برگزاری اینچنین رویدادهایی با حساسیتهایی بسیار بالاتر
برخورد خواهند کرد. جوانانی که برای گذران ساعاتی سرگرمکننده به سالنهای کنسرت
میروند و شاید با تفکرات و بینشی هدایت شده و مخرّب از درب خروجی همان کنسرت
بیرون بروند. در چنین شرایطی که خواننده و برگزارکنندگان این کنسرت همچنان بر ایدههای
خود تاکید دارند و با آگاهی کامل میدانند که از این طراحی صحنه و لباس و پخش
آهنگ چه میخواهند، مسولین میبایست جهت صدور مجوز و حتی فعالیت اینچنین اشخاصی با
حساسیت بیشتر ورود کنند چراکه این مسائل که در اصل از اهمیت و بنیان فکری مستحکمی
برخوردار نیستند به راحتی هرچه تمامتر دستمایه رسانههایی میگردند که سراغ گرفتن
ماهی از آب گلآلود میگردند.
در همین راستا واکنشهای
رسانههای خارجی و بهرههای سیاسی از اینچنین رویدادها و آثاری حتی به پخش آهنگ
جنجالی «پاره سنگ» در بزرگترین سایتهای جهان همچون «اپل آیتیونز» «آمازون» و
«ایهارت رِیدیو» انجامیده است و بیشک علاوه بر جنبههای هنری، انگیزههایی دیگر
در پخش اینچنین آهنگی در سطح سایتهای جهانی تامل برانگیز خواهد بود.