رد صلاحیت ها، سوژه ای داغ در کارزار انتخاباتی جناح های سیاسی


 شورای نگهبان آلت دست تبدیل به چماق تهدید تبلیغاتی جناح غالب مقابل نامزدان انتخابات جناح مغلوب شده است.
رد صلاحیت ها، سوژه ای داغ در کارزار انتخاباتی جناح های سیاسی
تهران- ایرنا- موضوع رد صلاحیت نامزدها توسط شورای نگهبان با توجه به در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی، تبدیل به سوژه داغ جناح های سیاسی شده و این موضوع مورد توجه و بررسی رسانه های داخلی قرار گرفته است.
به گزارش گروه نشریات خبری؛ بررسی امروز چهارشنبه 9 مرداد، نشان می دهد که موضوع قوانین انتخابات و نحوه تعیین صلاحیت  کاندیداها، در مطالب انتخاباتی رسانه های داخلی مورد توجه قرار گرفته است.
رسانه های منتسب به جریان اصلاح طلب، یکی از مهم‌ترین مساله‌های پیش‌ روی حضور و شرکت چهره‌های سیاسی این جناح در انتخابات مجلس را مساله رد صلاحیت ها دانسته و  آورده اند: اصلاح‌طلبان، اگر چه مصر بر حضور در عرصه انتخابات هستند اما این حضور را دارای ملزوماتی می‌دانند و مجموع این ملزومات را می‌توان به وجه نظارتی بر انتخابات متمرکز کرد.
مشارکت مشروط و انتقاد از رد صلاحیت ها؛ انتقاد از دوقطبی کردن جامعه؛ پیش‌بینی شکست از سوی یک اصولگرا؛ پیشنهاد راهکارهای انتخاباتی به اصلاح طلبان؛ انتقاد از قانون انتخابات و شیوه نظارت؛ انتقاد از تخریب دولت و  اهمیت دادن به مردم از محورهای مورد بررسی در رسانه های منتسب به جریان اصلاح طلب است.
رسانه های نزدیک به جریان اصولگرا نیز به انتقاد از اصلاح طلبان پرداخته و معتقدند: موضع‌گیری طلبکارانه مدعیان اصلاحات نسبت به شورای نگهبان در حالی است که نظارت استصوابی در یک‌کلام، بررسی شرایط نامزدها با شرایط قانونی لازم برای حضور در مسئولیت‌های کلان نظام است.
این طیف از رسانه ها در مطالب انتخاباتی خود به محورهایی همچون انتقاد از موضع گیری اصلاح طلبان نسبت به شورای نگهبان؛ اعلام جدول زمانی انتخابات مجلس یازدهم؛ انتقاد از دیدگاه اصلاح طلبان نسبت به لیست امید؛ تند کردن فضا توسط اصلاح طلبان؛ اصلاح طلبان و روحانی؛ نواصول‌گرایی و انتخابات مجلس پرداخته اند.
رسانه های اصلاح طلب
رسانه های نزدیک به جریان اصلاح طلب به نقد قانون انتخابات و نحوه تعیین صلاحیت کاندیداها پرداخته و آورده اند: متاسفانه به دلایل مختلف در هنگام انتخابات طیف وسیعی از افراد باسواد و دلسوز و حزبی حذف می‌شوند.
گزاره های به کار رفته در این رسانه ها عبارتند ازبا شرایط کنونی فکر نمی‌کنم این انتخابات بتواند مانند گذشته و با مشارکت بالا همراه باشد، مگر اینکه تغییراتی حاصل شود که جامعه را نسبت به خروجی آن مطمئن کند و امیدوار شوند؛ انتظار می‌رود که رهبری برای مساله صلاحیت‌ها ورود کنند.؛ نیاییم جامعه را به دو قطب تبدیل کنیم و بگوییم اصلاح‌طلب یعنی ضد انقلاب و ضد ولایت و دیگری یعنی عین ولایت و انقلاب؛ هر نیرو و جریان خود را انقلابی و اصولگرا خوانده و دیگری را در این دایره تعریف نمی‌کند.؛ برخی فقط تلاش دارند دولت را بکوبند، در حالی که این کار به سود هیچ ‌کسی نیست.
 انتقاد از رد صلاحیت ها
-در بخشی از گزارش منتشر شده روزنامه اعتماد آمده است: یکی از مهم‌ترین مساله‌هایی که پیش‌روی حضور و شرکت چهره‌ها و نیروهای اصلاح‌طلب در هر سطح از انتخابات و به شکل بارزتر، در انتخابات مجلس وجود دارد، مساله ردصلاحیت است که همواره از سوی اصلاح‌طلبان مطرح شده است. عباس عبدی، روزنامه‌نگار و ازجمله چهره‌های برجسته اصلاح‌طلب درخصوص میزان مشارکت در انتخابات یازدهمین دوره مجلس به «خبرآنلاین» گفته است: «با شرایط کنونی فکر نمی‌کنم این انتخابات بتواند مانند گذشته و با مشارکت بالا همراه باشد، مگر اینکه تغییراتی حاصل شود که جامعه را نسبت به خروجی آن مطمئن کند و امیدوار شوند.» به این ترتیب می‌توان دریافت که پیام عبدی به نیروهای اصلاح‌طلب مبنی بر مشارکت مشروط در انتخابات است. چنان که می‌گوید: «اصلاح‌طلبان نباید به هر قیمتی وارد انتخابات شوند.» البته که این موضع‌گیری پیش از این هم از سوی دیگر نیروهای اصلاح‌طلب مطرح شده و در مقابل از سوی برخی مقام‌های اجرایی و غالبا سخنگوی شورای نگهبان با واکنش و ارایه پاسخ همراه بوده است. مواجهه‌ای که شاید مهم‌ترین نمونه آن در روزهای اخیر، همان گفت‌وگوی غیرمستقیمی بود که میان عباسعلی کدخدایی و بهزاد نبوی صورت گرفت.
به این ترتیب و با توجه به صحبت‌های بهزاد نبوی و عباس عبدی و دیگر چهره‌های سرشناس اصلاح‌طلبان در این خصوص می‌توان دریافت که اصلاح‌طلبان، اگر چه مصر بر حضور در عرصه انتخابات هستند اما این حضور را دارای ملزوماتی می‌دانند. مجموع این ملزومات را می‌توان به وجه نظارتی بر انتخابات متمرکز کرد...به نظر می‌رسد محور صحبت اظهارنظرهای کارشناسان را می‌توان در یک چارچوب مطرح کرد که شامل چهار موضوع تحریم یا شرکت مشروط در انتخابات، وحدت نیروها، نقد قانون انتخابات و در انتها نقد نحوه تعیین صلاحیت کاندیداها می‌شود. این چارچوب را می‌توان محدوده صورت مساله انتخابات یازدهمین مجلس شورای اسلامی عنوان کرد که برگزاری یک انتخابات پرشعور نیازمند ارایه پاسخ‌های کارآمد به هر یک از این مسائل است.اسماعیل گرامی‌مقدم در جلسه بررسی و تدوین استراتژی انتخابات حزب اعتماد ملی اظهار کرد: برای اینکه شاهد مشارکت حداکثری در انتخابات باشیم انتظار می‌رود که رهبری برای مساله صلاحیت‌ها ورود کنند.
-همچنین در ستون سرمقاله روزنامه مردم سالاری مطلبی با عنوان "مجلسی که در راس امور نیست" منتشر شده است. در بخشی از این یادداشت می خوانیم: یقینا مجلسی که با نمایندگانی آزاده، شجاع، باسواد و آگاه به امور نمایندگی شکل بگیرد بیشترین کارآمدی و تاثیرگذاری را خواهد داشت. ولی متاسفانه به دلایل مختلف در هنگام انتخابات طیف وسیعی از افراد باسواد و دلسوز و حزبی حذف می‌شوند و افرادی غیرحزبی، بی برنامه و انفعالی، ضعیف و با تفکری ایدئولوژیک جایگزین می‌شوند.
 انتقاد از دوقطبی کردن جامعه
به گزارش روزنامه اعتماد، غلامرضا تاجگردون، رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در جریان نطق روز گذشته خود از تبدیل جامعه به دوقطبی انتقاد کرد و گفت: «نیاییم جامعه را به دو قطب تبدیل کنیم و بگوییم اصلاح‌طلب یعنی ضد انقلاب و ضد ولایت و دیگری یعنی عین ولایت و انقلاب. هیچ‌گاه این جمله را فراموش نکنیم که صندوق‌های رای که هر یک میخ استحکام انقلاب است، چپ و راست نمی‌شناسد و مردم هم آنچه را که بیشتر می‌پسندند، خدمت است. امروز وقت اختلاف و ایجاد نگرانی برای مردم نیست، دیگران آمدند و رفتند، ما هم بخواهیم و نخواهیم، می‌رویم و آنچه باقی می‌ماند، خاطرات خوب و بد است و چه بهتر که نیک نامی بر ذهن مردم چیره شود، امیدوارم که همه با هم بر مسیر انقلاب و مردم برگردیم، یعنی مسیری که منافع مردم و نه جناح خودمان باشد.
پیش‌بینی شکست از سوی یک اصولگرا
به گزرش روزنامه اعتماد،  عمده توجه اصولگرایان بحث اتحاد و وحدت است. چنان که به گزارش «ایسنا»، جواد آرین‌منش، نماینده سابق مردم مشهد در مجلس در این خصوص اظهار داشته است: «اگر واقع‌بینانه برخورد کنیم و منشور اصولگرایی را مبنای قضاوت قرار دهیم، این جریان طیف گسترده و دایره موسعی است که همه سلایق مختلف اصولگرایی را شامل می‌شود.» وی در ادامه می‌افزاید: «اما در حال حاضر گروه‌هایی نظیر پایداری، جبهه پیروان خط امام و رهبری، جامعه روحانیت مبارز و شاجا (شورای ائتلاف جریان اصولگرایی) هر یک عَلم وحدت اصولگرایی را در دست گرفته‌اند و خود را محور وحدت می‌دانند.» به این ترتیب در این وضعیت هر نیرو و جریان خود را انقلابی و اصولگرا خوانده و دیگری را در این دایره تعریف نمی‌کند. آرین‌منش نتیجه این نوع رفتار نیروهای اصولگرا را حذف افرادی همچون علی لاریجانی از شورای ائتلاف اصولگرایان عنوان می‌کند و می‌افزاید که این نوع واگرایی‌ها سبب می‌شود که نتایج قبلی حضور اصولگرایان در انتخابات شهرهای بزرگ تکرار شود.
پیشنهاد راهکارهای انتخاباتی به اصلاح طلبان
در بخشی از یادداشت منتشر شده به قلم "کوروش الماسی" در روزنامه ابتکار آمده است: برای برون‏ رفت از ناکارآمدی برخی کاندیداها و نهادهای انتخابی حضور تمام قد اصلاح‌طلبان (و همه کسانی که صادقانه سربلندی، عزت، امنیت و آرامش ایران را خواستارند) در انتخابات بدون معرفی کاندیدا و رای دادن به کاندیداهای تایید‏شده توسط شورای نگهبان می‌تواند کارآمدترین راهکار باشد. توسعه برآیند نظم، ثبات، پاسخگویی و شفافیت مدیریت کلان سیاسی است. شاید اصلی‌ترین چالش مدیریت کلان عدم اهداف شفاف ملی باشد. بنابراین به منظور شفافیت در اهداف مدیریت کلان لازم و ضروری است تا میان نهادهای قدرت و اجرا هماهنگی و انسجام بیشتری ایجاد شود. به همین منظور، بی‌شک در راستای منافع ملی است که اصلاح‌طلبان با حضور تمام‏قد در انتخابات بدون معرفی کاندیدا به کاندیداهای مورد تایید شورای نگهبان رای دهند.
انتقاد به قانون انتخابات و شیوه نظارت
به گزارش خبرگزاری ایلنا "حجت‌الاسلام مجید انصاری" عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ایرادات جدی به قانون انتخابات و شیوه نظارت وارد است.  یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مسائل سیاست داخلی و توجه جریانات سیاسی به انتخابات گفت: ما نباید بین خود دیوارکشی داشته باشیم و رقابت سیاسی را به عنوان خصومت و دعوا و تقسیم غنایم قدرت تلقی کنیم و بعد هم بگوییم هیچ‌وقت نمی‌توانیم زیر یک سقف با هم بنشینیم.
به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام مجید انصاری، با بیان اینکه اساسی‌ترین عامل پیروزی انقلاب و ماندگاری نظام و ایران پیوند میان مردم و حاکمیت و به عبارت دیگر انسجام ملی بوده است، گفت: این احساس وجود دارد که نظام سیاسی را ملت ایجاد کرده‌اند و خودشان صاحب آن هستند و دست‌اندرکاران هم کارگزاران منتخب خودشان هستند، حال هر زمان این احساس به هر میزان تضعیف شود لطمه جدی هم به موجودیت نظام و هم به موجودیت ایران خواهد خورد. ایران یک کشور پهناور با اقوام و زبان‌ها و مذاهب گوناگون است که عامل انسجام همه این‌ها مردم‏سالاری و اتکاء حاکمیت به مردم است. وی افزود: در بخش نظارت بر انتخابات، کار شورای نگهبان فراز و فرود داشته است. در حال حاضر من شخصا ایرادات جدی هم به قانون انتخابات و هم بر شیوه نظارت دارم، ضمن اینکه بر ضرورت اعمال نظارت بر امر انتخابات در جهت رعایت قانون و نگهبانی از انتخاب آزاد مردم تاکید می‌کنم. شورای نگهبان اساسا به این جهت پیش‌بینی شد تا نظارتش بر انتخابات جلوی اعمال نفوذ و دخالت اصحاب قدرت و ثروت و دولت‌ها و همچنین دست‌ بردن در صندوق رای مردم را بگیرد و در جانب دفاع از آزادی انتخاب مردم باشد. در این بخش ایراداتی وجود دارد، بعضی ایرادات مربوط به مقررات و قوانین است و بعضی از آن مرتبط با شیوه‌های اعمال نظارت است.
انتقاد از تخریب دولت
سیدرضا اکرمی عضو جامعه ‌روحانیت ‌مبارز در گفت و گو با روزنامه همدلی گفت: برخی فقط تلاش دارند دولت را بکوبند، در حالی که این کار به سود هیچ ‌کسی نیست. در شرایطی که کشور در شرایط سخت بین‌المللی و منطقه‌ای قرار دارد، تضعیف دولت در واقع خیانت به کشور است. البته نقد منصفانه هیچ ‌اشکالی ندارد، اما در این میان امروزه می‌بینیم برخی برای دولت شمشیر خود را از رو بسته‌اند و بنا را بر دشمنی با دولت گذاشته‌اند. پیرامون مشکلات دولت عواملی وجود دارد که به هم متصل هستند. از شرایط سیاسی بین‌المللی همچون برجام گرفته تا فشارهای اقتصادی و همچنین کارشکنی‌ها و تبلیغات گسترده ضددولتی در داخل، همه و همه حلقه‌های زنجیری را تشکیل می‌دهند که دولت را در خود محصور کرده است. در چنین شرایطی اگر تغییری هم در دولت ایجاد شود یا وزیری تغییر کند، گمان نمی‌رود مشکلی از مشکلات دولت حل شود، البته تغییر خوب است، اما شرایط حاکم بر کشور اجازه نمی‌دهد این تغییرات روند رو به مثبتی داشته باشد. این شرایط، شرایط عمده منطقه‌ای و بین‌المللی هستند که کشور را با چالش‌های بزرگی مواجه کرده‌اند و تا زمانی که ما نتوانیم این چالش‌ها را برطرف کنیم و به یک جمع‌بندی واحد در خصوص مواجهه با این چالش‌ها دست یابیم، همچنان باید با مشکلات متعدد سیاسی و اقتصادی روبه‌رو باشیم.
اهمیت دادن به مردم
همدلی: دولت و مردم شرایط خاصی را تجربه می‌کنند. به‌هرحال طبیعی است وقتی مشکلات اوج می‌گیرد و نارضایتی‌ها پررنگ می‌شود و خب! چنین حالتی موجب بروز فاصله بین مردم و مسئولان خواهد شد.سیدرضا اکرمی عضو جامعه ‌روحانیت ‌مبارز مطرح کرد: راه‌های مختلفی می‌تواند اتخاذ شود تا مردم تنها نقش رای‌دهنده در زمان انتخابات را نداشته باشند و در تمام ایام بتوانند نظرات خود را اعلام کنند.... مردم را نمی‌توان فقط برای رای دادن خواست.
رسانه های اصولگرا
رسانه های منسوب به جریان اصولگرا به نقد دیدگاه اصلاح طلبان نسبت به رد صلاحیت ها و شورای نگهبان پرداخته و نوشتند: اساساً در منطق اصلاح‌طلبان، انتخاباتی مورد قبول و پسندیده است که نام این جریان به عنوان پیروز از صندوق رای بیرون بیاید.
برخی از گزاره های به کار رفته در این رسانه ها عبارتند ازگردن‌کشی مدعیان اصلاحات در مقابل قانون؛ احساس خطر اصلاح طلبان از انتخابات مجلس پیش‌رو و بیم عدم اقبال مردم به آنان باعث شده تا بهانه‌سازی‌ها را خیلی زودتر آغاز کنند؛ اصلاح‌طلبان سعی بر این دارند که با تهدید نهادهای ذیربط، خواسته غیر قانونی خود که تایید صلاحیت بی چون و چرای گزینه‌های مشکل دار اصلاح‌طلب توسط شورای نگهبان است را به کرسی بنشانند؛ مواضع رادیکالی و عقده‌گشایی مدعیان اصلاحات در ماه‌های فرارو، برای تند کردن فضا و در راستای ایجاد فشار در پایین و چانه‌زنی در بالا برای انتخابات است!
 انتقاد از موضع گیری اصلاح طلبان نسبت به شورای نگهبان
-"گردن‌کشی مدعیان اصلاحات در مقابل قانون" میان تیتری است که در ستون نگاهی به دیروزنامه های زنجیره ای روزنامه کیهان منتشر شده است. در این بخش از گزارش می خوانیم: روزنامه زنجیره‌ای آرمان در یادداشتی با عنوان «اصلاح‌طلبان اصیل به مجلس بروند» نوشت: «واقعیت این است که اصلاح‌طلبان یا نباید به مجلس بروند یا اگر می‌روند با یک لیست صددرصد اصلاح‌طلب اصیل بروند».موضع‌گیری طلبکارانه مدعیان اصلاحات نسبت به شورای نگهبان در حالی است که نظارت استصوابی در یک‌کلام بررسی شرایط نامزدها با شرایط قانونی لازم برای حضور در مسئولیت‌های کلان نظام است. موضوع «احراز صلاحیت»، بررسی انطباق شرایط و خصوصیات افراد با شرایطی است که دارا بودن آن برای تصدی یک شغل و یا مسئولیت، لازم و ضروری است و این بررسی و تحقیق نه‌فقط در همه دنیا و برای تصدی همه مسئولیت‌ها وجود دارد بلکه یک اصل بدیهی است.
-همچنین روزنامه جوان در ستون اخبار ویژه خود آورده است: احساس خطر اصلاح طلبان از انتخابات مجلس پیش‌رو و بیم عدم اقبال مردم به آنان باعث شده تا بهانه‌سازی‌ها را خیلی زودتر آغاز کنند. حمله به شورای نگهبان یکی از بهانه‌های همیشگی آنان است. اصلاح طلبان از الان بازی همیشگی رد صلاحیت‌ها را آغاز کرده‌اند، تا فردایی که رأی نیاوردند، بگویند کاندیداهای اصلی ما رد صلاحیت شده است. از سویی فلسفه وجود شورای نگهبان این است که برای هر کسی و با هر سابقه‌ای برای ورود به نهادهای حاکمیتی فرش قرمز پهن نشود. این هم که پهن کردن فرش قرمز برای اصلاح طلبان، خدمت به نظام توصیف شود، شوخی به نظر می‌رسد. نظام وامدار هیچ جناحی نیست، خصوصاً جناحی که سابقه فتنه‌انگیزی‌هایش از ذهن پاک نشده است.
-تارنمای رجانیوز هم در مطلبی با استفاده از روتیتر "امنیت، گروگان اصلاحات" و تیتر "بهزاد نبوی: برای حفظ امنیت ملی باید ما را تایید صلاحیت کنید/ کدخدایی: گوش شورای نگهبان برای باج‌خواهی‌ها ناشنواست" نوشت: اصلاح‌طلبان مانند انتخابات‌های قبلی، سعی بر این دارند که با تهدید نهادهای ذیربط، خواسته غیر قانونی خود که تایید صلاحیت بی چون و چرای گزینه‌های مشکل دار اصلاح‌طلب توسط شورای نگهبان است را به کرسی بنشانند.... اساساً در منطق اصلاح‌طلبان، انتخاباتی مورد قبول و پسندیده است که نام این جریان بعنوان پیروز از صندوق رای بیرون بیاید و اگر نتیجه هر انتخاباتی غیر از این باشد و یا خود اصلاح‌طلبان به این نتیجه رسیده باشند که شانس‌شان برای برنده شدن در انتخابات پایین است، از نظر آنها آن انتخابات مردود است.
اعلام جدول زمانی انتخابات مجلس یازدهم
به گزارش کیهان جدول زمانی انتخابات مجلس یازدهم، از سوی ستاد انتخابات کشور، اعلام شد. ...ستاد انتخابات کشور کلیات برنامه زمان‌بندی برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی‌را اعلام کرد.
 انتقاد از دیدگاه اصلاح طلبان نسبت به لیست امید
در بخشی از گزارش منتشر شده در ستون نگاهی به دیروزنامه های زنجیره ای روزنامه کیهان آمده است: لازم به یادآوری است که لیست امید با حمایت آقای «تَکرار می‌کنم» وارد مجلس شد. مدعیان اصلاحات، حالا که دیده‌اند نمایندگانی که به مجلس فرستاده‌اند برنامه‌های آنها را اجرا نمی‌کند و به اصطلاح تن به پیاده‌نظامی نمی‌دهند! آنها را منفعت‌طلب و اهل لابی و رانت و البته «ابن‌الوقت» می‌خوانند و معتقدند باید بر روی چهره‌های رادیکال خود پافشاری کنند.
تند کردن فضا توسط اصلاح طلبان
کیهان در ستون نگاهی به دیروزنامه های زنجیره ای، با استفاده از میان تیتر "عقده‌گشایی به بهانه داشتن دغدغه فرهنگی!" نوشت: شایان‌ذکر است که مواضع رادیکالی و عقده‌گشایی مدعیان اصلاحات در ماه‌های فرارو، برای تند کردن فضا و در راستای ایجاد فشار در پایین و چانه‌زنی در بالا برای انتخابات است! علاوه‌بر اینکه آنها مدت‌هاست به‌جای پاسخگویی در مورد عملکرد فرهنگی خودشان، درصدد آن هستند تا ضعف‌های فرهنگی خود را به گردن دیگر نهادها و سازمان‌ها بیندازند حال‌آنکه اگر همین نهاد نبودند معلوم نبود شاهد چه معضلاتی در حوزه فرهنگی می‌بودیم!
اصلاح طلبان و روحانی
-به گزارش روزنامه رسالت، علی‌محمد نمازی فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی به "ضربه سخت روحانی به بدنه اصلاح‌طلبی" اشاره کرد و با اشاره به اینکه عدم توجه دولت حسن روحانی به مطالبات مردم و نقدناپذیری آن‌ها ضربه به سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان است گفت: «این مسئله موردی است که بدنه اصلاح‌طلبی و حتی مدیران میانی اصلاح‌طلبان هم به آن اعتراض داشته‌اند و کاملا آشکارا گلایه‌های خود را از دولت روحانی مطرح می‌کنند. حتی برخی تحلیل‌ها حاکی از این است که عملکرد دولت به موقعیت اصلاح‌طلبان در انتخابات یازدهمین دوره از مجلس شورای اسلامی لطمه خواهد زد
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: «البته یک مسئله کلان‌تر هم وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود که نه‌تنها اصلاح‌طلبان شانس کمتری در انتخابات داشته باشند بلکه حضور مردم در پای صندوق‌های رای کاهش پیدا کند که این به ضرر جمهوری اسلامی ایران است. البته اصلاح‌طلبانی که پای صندوق‌های رای می‌آیند به کاندیداهای اصلاح‌طلب رای خواهند داد اما مسلم است که میزان مشارکت در انتخابات اعم از اصلاح‌طلب و غیر اصلاح‌طلب کاهش خواهد یافت.»او در پاسخ به اینکه آیا مدیران میانی و ارشد اصلاح‌طلب برای بهبود عملکرد دولت نسبت به وضعیت مردم، نمی‌توانستند بهتر از این عمل کنند و صرفا در حد چند گلایه به دولت و مصاحبه اکتفا نکنند، به‌نحوی‌که بتواند سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان را احیا کند  گفت: «اصلاح‌طلبان برای این موضوع تلاش بسیار زیادی کرده‌اند تا آقای روحانی را متوجه مشکلات مردم و عدم تحقق وعده‌های انتخاباتی بکنند
 نواصول‌گرایی و انتخابات مجلس
صبح نو در یادداشت منتشر شده در ستون سر مقاله خود آورده است: نواصول‌گرایی، انتخابات مجلس آینده را فرصتی برای نوسازی در کمیت و کیفیت سیاست در ایران می‌داند. سیاست جدا از بعد لابی و قدرت باید از طریق جامعه و مردم مدیریت شود. جامعه‌گرایی در جریانی انقلابی منجر به ارتقای کیفیت سیاست در ایران خواهد شد. همچنین جوان‌گرایی علاوه بر تاثیرات کمی در بخش کیفی هم ثمرات فراوان خواهد داشت. از همین رو جریان نواصول‌گرا اصل خود را برای همکاری با جریان‌های سیاسی بر ارتقای کمی و کیفی سیاست بنا نهاده است. بخش عمده ارتقای کیفی به توانایی شناخت مشکل و حل آن در سطح سیاست‌گذاری، اجرا و نظارت مربوط می‌شود. فراتر از کلی‌گویی و شعار، سطح کلان مجلس باید متشکل از نیروهای معتقد به حل مشکلات سیستم با توانایی و ظرفیت موجود باشد. بخش بزرگی از این توانایی در جوانان فرهیخته و پرانرژی وجود دارد که بعد از بیانیه گام دوم رهبری، جان و انرژی مضاعفی گرفته‌اند. از همین رو این جریان اهتمام خود را بر شایسته‌سالاری و جوان‌گرایی قرار می‌دهد و با گرایش‌های انحصارجو و تنگ‌نظر در سیاست مخالف است. این‌گونه است که این جریان تلاش می‌کند با نوسازی و اصلاح در قالب تشکل‌های همسو و اصول‌گرا فضای ائتلاف را موجب اقبال جامعه به این جریان کند. انتخابات پایان سال ٩٨ فرصتی برای نوسازی جریان، ارتقای سیاست و نو شدن عرصه تقنینی است.