اعتمادملی حتما در انتخابات شرکت می کند


اسماعیل گرامی مقدم، سخنگوی حزب اعتمادملی 10 مرداد-98
ازترس باز داشت و متهم شدن به اتهامات ساختگی و آماده اطلاعات سپاه پاسداران 7 ماه جلوتر اززمان برگزاری نمایش انتخابات اعلام آمادگی حضور شده است.
اعتمادملی حتما در انتخابات شرکت می کند
تهران - ایرنا : راهبرد حزب اعتماد ملی از ماه ها قبل با تشکیل کمیته انتخابات در دفتر سیاسی این حزب تعیین شده و در آن راهبردهای مختلفی که می تواند پیش روی جبهه اصلاحات در این انتخابات قرار داشته باشد با دعوت از کارشناسان سیاسی تبیین و تشریح شده است.
بر طبق این راهبرد، حزب اعتمادملی در انتخابات مجلس یازدهم به دنبال مشارکت حداکثری است، بنابراین در شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان ادامه فعالیت خواهیم داد. ما در همین چارچوب همکاری های تنگاتنگ و نزدیکی هم با شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان داریم که در حقیقت به دنبال انسجام بخشی و وحدت در جبهه اصلاحات هستیم.در ۲۵ مرداد جاری هم جلسه مشترکی با روسای کمیته های انتخاباتی خود در۳۱ استان در تهران تشکیل خواهیم داد. روسای این کمیته ها و دفاتر سیاسی آنها، در این همایش انتخاباتی به دنبال تدوین راهبردهای انتخاباتی حزب اعتماد ملی در انتخابات پیش رو خواهند بود.
شورای نگهبان رویکرد جدیدی از خود نشان دهد
صحبت های اخیر آقای کدخدایی درباره این که شورای نگهبان فرش قرمز برای کسی پهن نمی کند هم در واقع پاسخ ایشان به کسانی است که دنبال تحریم انتخابات هستند. به نظر من شورای نگهبان باید در این انتخابات، رویکرد جدیدی را از خود نشان دهد زیرا کشور دارای مشکلات اساسی اقتصادی و سیاسی و اجتماعی است که فقط با وحدت ملی مرتفع می شود و راهی به جز انسجام ملی و بازگرداندن اعتماد به مردم محقق نمی شود. این اعتماد هم زمانی محقق می شود که شورای نگهبان تمام نحله های فکری را زیر چتر خود قرار دهد و مانند ادوار گذشته نباشد که ۹۰ درصد نامزدهای جریان سیاسی اصلاح طلب رد صلاحیت و امکان حضور را به آنها ندهند و از طرفی ۱۰۰ درصد جریان اصولگرا تایید شوند؛ ‌این نباید اتفاق بیفتد.
دو جریان به دنبال حذف و سرکوب اصلاحات هستند و تمایلی به اندیشه های اصلاح طلبانه ندارند؛ یکی جریان برانداز و دیگری جریانی در داخل که به نام دین و مقدسات و حکومت به دنبال حذف اصلاح طلبان از حاکمیت است. هر دو این جریان ها به دنبال کاهش مشارکت مردم در انتخابات هستند. از سویی حکومت هم برای حفظ مشروعیت خود نیاز به مشارکت بالای مردم پای صندوق های رای دارد. ما اصلاح طلبان از این جهت با حاکمیت دچار وجه مشترک هستیم و آن این که هر دو به دنبال افزایش مشارکت مردم هستیم.
انتظار ما به عنوان یک حزب اصلاح طلب این است که حاکمیت در این انتخابات، تمایل به تغییر رویکرد شورای نگهبان داشته باشد تا افراد بیشتری از جبهه اصلاحات تایید شوند و در بررسی صلاحیت ها و مراحل دیگر انتخابات بر اثر مر قانون عمل شود تا شاهد مشارکت بیشتر مردم باشیم.
آدرس اشتباهی رقبای سیاسی
متاسفانه رقبا به گونه ای مسائل را تفسیر و تبیین می کنند گویی تمام مشکلاتی که با امروز با آن مواجه هستیم بر دوش دولت یا بر گرده مجلس است. بنده چنین باوری ندارم. مشکلاتی که امروز کشور دچار آن است نتیجه تصمیمات کلان سیاسی است. بناست ما در مقابل زیاده خواهی های آمریکا بایستیم و مقاومت کنیم. مثلا در خصوص برجام به این روش عمل کردیم. خوب این ها هزینه هایی دارید. وقتی می گوییم تحریم، تحریم شدن کشور تنها یک لغت نیست بلکه یک رویکرد کلانی است که تاثیر مستقیم  روی زندگی مردم تاثیر می گذارد و صادرات نفت ما را از سه چهار میلیون به کمتر از نیم میلیون بشکه در روز رسانده است. امروز بسیاری از کشتی های ما توسط شرکت های بیمه، تحت پوشش قرار نمی گیرند. به کشتی های ما سوخت داده نمی شود و دهها مورد مشابه دیگر. این ها ارتباطی به عملکرد مجلس ندارد.
نارضایتی مردم از همین جنس است. اما از طرف دیگر این را می بایستی غنیمت شمرد و فراموشکار نباشیم که اگر این مجلس شکل نمی گرفت و مردم مشارکت نمی کردند قاعدتا مجلسی تندروتر داشتیم و الان وضع  کشور به مراتب از این هم بدتر بود
ما به سرعت فراموش می کنیم که بنا بود چه اتفاقی بیفتد و چه نیروهای تندی وارد مجلس شوند و حالا که این مجلس شکل گرفته و در جهت مطالبات مردم به اندازه توان و اختیار خود حرکت کرده است کل مجلس را تخطئه می کنیم. این تخطئه نه به صلاح مملکت و نه منصفانه است؛ در مورد دولت آقای روحانی هم به همین شکل.
از تحریم، طرفی نمی بندیم!
هر چه به تاریخ برگزاری انتخابات و ثبت نام نامزدها نزدیک شویم شور انتخابات افزایش پیدا خواهد کرد و ما اصلاح طلبان هم بایستی چون اصلاح طلب هستیم و معتقدیم معضلات کشور با اندیشه های اصلاح طلبی حل و فصل خواهد شد باید هم مردم را تشویق و ترغیب به حضور در انتخابات کنیم و هم حاکمیت را ترغیب کنیم تا با ایجاد زمینه مناسب به فکر ایجاد مشارکت مردم باشد. الان شورای سیاستگذاری اعزام رابطین خود به استان ها را شروع کرده است تا شورای سیاستگذاری استان ها را تشکیل دهند به همین دلیل هم اگر به فضای مجازی در استان ها سری بزنید می بینید که در آنجا رقابت آغاز شده است و بحث های حضور یا عدم حضور در انتخابات مطرح شده است.
اما صرفا با شعار تحریم  انتخابات، کار درست نمی شود. وقتی می گوییم تحریم یعنی از رقابت به دست خودمان خود را محروم کنیم. هیچ عقل سلیمی به ما این اجازه را نمی دهد از قبل دست به خودکشی بزنیم. یک انتخابات و یک ظرفیت حضوری وجود دارد و از ظرفیت های حداقلی باید استفاده حداکثری را کرد.