سئول: کره شمالی دو موشک بالیستیک کوتاه‌برد پرتاب کرده‌است

سئول: کره شمالی دو موشک بالیستیک کوتاه‌برد پرتاب کرده‌است   10مرداد-98
کره شمالی به ا تکای  برخورداری حمایت وپشتیبانی از چین وروسیه اقدام به پرتاب موشک های آزمایشی بالستیک می کند.
کم‌تر از یک هفته پیش کره شمالی دو موشک بالیستیک کوتاه‌برد از ساحل شرقی خود پرتاب کرد که تقریبا ۶۰۰ کیلومتر برد داشتند.
ستاد مشترک ارتش کره جنوبی می‌گوید کره شمالی دو موشک بالیستیک کوتاه‌برد پرتاب کرده‌است. این دومین بار طی کم‌تر از یک هفته است که پیونگ‌یانگ آزمایشی از این دست انجام می‌دهد.
خبرگزاری دولتی کره جنوبی، یون‌هاپ، به‌نقل از ستاد مشترک ارتش آن کشور گزارش داده‌است که پرتاب‌ها از ساحل خاوری کره شمالی انجام شده‌اند.
ستاد مشترک ارتش کره جنوبی گفته بود درحال رصد منطقه است تا ببیند پرتاب دیگری نیز انجام خواهد شد یا نه.
وزیر دفاع کره جنوبی گفته پرتاب‌ها «دو مورد» بودند و نیروهای کشورش هر دو مورد را رصد کرده‌اند.
موشک نخست ساعت پنج بامداد به‌وقت شبه‌جزیره کره و موشک دوم کم‌تر از نیم ساعت بعد پرتاب شده‌است. به گفته ستاد مشترک ارتش کره جنوبی هر دو موشک در حدود ۲۵۰ کیلومتر برد داشتند و به ارتفاع ۳۰ کیلومتری رسیده‌اند.
جانگ کیانگ‌دو، وزیر دفاع کره جنوبی، گفته موشک‌ها با دو موشکی که شـش روز پیش آزمایش شدند، فرق دارند. اما او جزئیات بیشتری ارائه نکرده‌است.
در حالی‌که خبرگزاری‌های بین‌المللی مانند رویترز می‌گویند کاخ سفید، وزارت دفاع و خارجه ایالات متحده هنوز واکنشی به رخداد تازه نشان نداده‌اند، خبرگزاری یون‌هاپ می‌گوید واشینگتن از ماجرا مطلع است.
خبرگزاری دولتی کره جنوبی از یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که با یون‌هاپ گفت‌وگو کرده، نقل کرده‌است «ما از گزارش‌ها در مورد پرتاب موشک از سوی کره شمالی مطلع هستیم و در حال رصد اوضاع هستیم».
کم‌تر از یک هفته پیش کره شمالی دو موشک بالیستیک کوتاه‌برد از ساحل شرقی خود پرتاب کرد که تقریبا ۶۰۰ کیلومتر برد داشتند.

رهبر کره شمالی پس از آزمایش‌های موشکی تازه به کره جنوبی هشدار داده‌است

رهبر کره شمالی گفته بود این آزمایش‌ها هشداری به «جنگ افروزان» در کره جنوبی بود تا به واردات سلاح و مانور نظامی مشترک با آمریکا پایان دهند.
در همان زمان بسیاری از ناظران و تحلیل‌گران این احتمال را مطرح کردند که آزمایش‌های موشکی تازه در عین حال هشدار غیر مستقیمی به واشینگتن است.
اما وزارت خارجه و رئیس‌جمهوری ایالات متحده آزمایش‌ها را چندان با اهمیت ندانستند.
دونالد ترامپ چهارم مرداد ماه به خبرنگاران گفته بود «این‌ها موشک‌های کوتاه‌برد هستند… خیلی‌ آدم‌ها از این موشک‌ها دارند». آقای ترامپ در عین حال تاکید کرده بود از نظر او آزمایش‌ها «خیلی استاندارد بودند».
در همان روز مقام‌های نظامی سئول برای نخستین بار اعلام کردند موشک‌های تازه بسیار شبیه موشک‌های اسکند روسی هستند. اسکندر از موشک‌های بالیستیک پیشرفته در جهان به‌شمار می‌رود و از مسیر سَهموی متفاوتی از موشک‌های معمولی برخوردار است.
یون‌هاپ، رویترز، رادیو فردا/ت