فرود اضطراری یک فروند هواپیمای سوخوسوپرجت-۱۰۰ در روسیه


فرود اضطراری یک فروند هواپیمای سوخوسوپرجت-۱۰۰ در روسیه
مسکو – ایرنا – یک فروند هواپیمای مسافربری سوخو سوپرجت-۱۰۰ در فرودگاه شهر سامارا در منطقه مرکزی که روسها آن را منطقه ولگا می نامند با موتور خاموش بر زمین نشست.
شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد: هواپیمای سوخو سوپرجت-۱۰۰ با ۹۷ مسافر از جمله ۱۸ کودک از شهر کراسنودار (در جنوب روسیه) به تیومن (در منطقه سیبری) پرواز می کرد که یک موتور آن بر اثر مشکل فنی در هوا خاموش شد.
مایا ایوانووا دستیار ارشد دادستان حمل و نقل منطقه ولگای روسیه به تاس گفت: هواپیما پس از خاموش شدن موتور آن از فرودگاه سامارا درخواست فرود کرد و با موفقیت بر زمین نشست.
در زمان حاضر مسافران این هواپیما در انتظار هواپیمای دیگر برای پرواز به تیومن هستند.
در سالهای اخیر چند مورد نقص فنی و فرود اضطراری برای هواپیماهای مسافربری سوخو سوپرجت-۱۰۰ در روسیه گزارش شده که خونین ترین آن سه ماه پیش در مسکو رخ داد.
اواسط اردیبهشت ماه امسال  یک فروند هواپیمای سوخو سوپرجت -۱۰۰ در فرودگاه شرموتووا در شمال غربی مسکو فرود اضطراری کرد و بر اثر آتش سوزی ۴۱ تن جان خود را از دست دادند.
در آن هواپیما ۷۸ نفر ازجمله چند خدمه قرار داشتند که تنها ۳۷ نفر زنده ماندند.
ایران از جمله کشورهایی است که همواره خواهان خرید چندین فروند سوپرجت -۱۰۰ بوده است اما از آنجا که بیش از ۱۰ درصد قطعات این هواپیما توسط آمریکا تولید می شود روس ها اجازه فروش آن به ایران را ندارند.
هواپیمای سوخو سوپرجت -۱۰۰ در کارخانه هواپیماسازی سوخو در کامسامولسک-ناآمور در شرق روسیه ساخته می شود.
استفاده از این هواپیما از بیش از ۱۰ سال پیش آغاز شده و علاوه بر روسیه به چند کشور دیگر نیز عرضه شده است.