جاده‌های شمال اردبیل مرگ می‌زایند



براساس آمارهای پلیس و راهداری؛
جاده‌های شمال اردبیل مرگ می‌زایند    8مرداد-98
جاده- تصادف
جاده‌های شمال استان اردبیل همچنان به مثابه پازل مجهولی هستند که نه تنها این محور روی آرامش به خود نمی‌بیند بلکه مرگ هم می‌زاید.
به گزارش ایسنا ، در روزهای داغ تابستان و در حالی که اکثر گردشگران و مسافران در این روزهای سال مقصد خود را استان اردبیل برگزیده‌اند، با یک خبر تاسف‌بار غافلگیر شدند به طوری که در همین سه ماهه اول سال در محورهای شمالی استان اردبیل 42 نفر جان باختند که 71 درصد تلفات جاده‌ای استان اردبیل را تشکیل می‌دهد.

براساس آمارهای ارائه شده از سوی پلیس راه جاده‌های استان اردبیل در فصل تابستان اعم از بومی و غیربومی تلفات زیادی به خود می‌بیند به طوری که در مقایسه با مرکز و جنوب استان اردبیل جاده‌های شمال این استان به قتلگاهی مشهور در سطح ملی تبدیل شده به طوری که آمار کشته‌ها در این مسیر به یک برند ملی و کشوری بدل شده است.

در حالی در کمیسیون ایمنی راه‌ها که با حضور معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در اردبیل و با تجزیه و تحلیل آمارها سعی شد دلایل بالا بودن آمار تصادفات در شمال استان اردبیل به ویژه پارس‌آباد تا مشگین‌شهر و از مشگین‌شهر تا اردبیل مورد دقت نظر قرار گیرد که به اذعان بسیاری از کارشناسان باریک و کم عرض بودن جاده، نبود مجتمع‌های بین راهی و موقت برای استراحت رانندگان و مسافران، افزایش تردد خودروهای سنگین و ادوات کشاورزی، مرزی و ترانزیتی بودن جاده‌های شمالی اردبیل و از همه مهمتر بی‌احتیاطی رانندگان، خواب آلودگی، سرعت و سبقت غیرمجاز و انحراف به چپ از عمده دلایل این تصادفات اعلام شد.

سرپرست پلیس راه استان اردبیل در حالی ضرورت تعریض محور اردبیل به مشگین‌شهر و مشگین‌شهر به پارس‌آباد را در کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای ضروری اعلام کرد که خود اذعان می‌کند؛ در سه ماهه اول 48 هزار فقره برگه تخلف در برخورد با سرعت غیرمجاز، 15 هزار برگه در برخورد با سبقت غیرمجاز، 17 هزار برگه تخلف در برخورد با تجاوز به چپ توسط پلیس راه استان اردبیل به رانندگان متخلف ارائه شده است.

سیدمحمد صفوی در مورد برخورد پلیس با تخلفات حادثه‌ساز نیز خاطرنشان کرد: 15 هزار برگه تخلف در برخورد با رانندگان متخلف صادر شده و ما شاهد توقیف خودروها از دو ساعت تا 72 ساعت برای این رانندگان حادثه‌ساز بودیم.

وی همچنین به توقیف 925 دستگاه خودرو در سه ماهه امسال اشاره کرد و افزود: در برخورد با راکبان موتورسیکلت 435 مورد اعمال قانون انجام شده است.

صفوی به 59 کشته جاده‌های استان اردبیل در سه ماهه امسال نیز اشاره کرد و گفت: 42 نفر از این تعداد در محورهای شمالی استان اردبیل، 5 نفر در محور اردبیل – سراب، یک نفر در محور اردبیل – آستارا و یک نفر در محور خلخال – اردبیل جان باختند.

با توجه به اینکه ساعات وقوع تصادف و فراوانی آن در کاهش تصادفات و افزایش ایمنی در جاده‌ها بسیار موثر است، می‌توان اذعان کرد؛ بیشترین تصادفات در ساعت 16 عصر تا 20 شب اتفاق افتاده و به همین دلیل اکثر تیم‌های نظارتی و کنترلی ما در این ساعات در جاده‌ها حاضر شده و اعمال قانون کرده‌اند.

به گفته سرپرست پلیس راه استان اردبیل اکثر تصادفات فوتی ما توسط رانندگان بومی رخ داده است و در این میان علت تامه تصادفات در جاده‌های استان اردبیل تخطی از سرعت مطمئنه، عدم توجه به جلو و انحراف به چپ بوده است.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی نیز با اشاره به عناصر تاثیرگذار در تصادفات اظهار کرد: کمبود بزرگراه در این استان چندان تاثیری بر تصادفات ندارد هر چند که در میزان تصادفات تاثیرگذاری آن ملموس است اما در آمار کشته‌ها چندان سهمی را نمی‌توان به این موضوع داد.

شهرام آدم‌نژاد بیان کرد: قطعا با برگزاری مرتب جلسات کمیسیون ایمنی راه‌ها که با محوریت معاونت عمرانی استانداری برگزار می‌شود، سعی بر این است تا ایرادات و اشکالات مربوط به ایمنی راه‌ها رفع شده و در فصل گردشگری روند افزایشی در ورود گردشگران را به این استان شاهد باشیم.

وی افزود: هر قدر ایمنی و سلامت تردد رانندگان و مسافران تامین شود به همان نسبت مخاطرات به حداقل می‌رسد و قطعا با توجه جدی به انضباط ترافیکی از سبقت غیرمجاز و انحراف به چپ که علت اصلی تصادفات در استان اردبیل است کاسته خواهد شد.

آدم‌نژاد صریح کرد: ما در دو ماه باقیمانده تابستان سعی خواهیم کرد تا با اقدامات ویژه و اضطراری نسبت به کنترل جاده‌ها و کاهش تلفات کمک کنیم تا نتایج شوم و بدیمن تلفات جاده‌ای کاهش یابد.

هر چند ارائه آمارها از سوی مسئولان پلیس راه و برخورد کلیشه‌ای با علت تصادفات نمی‌تواند جاده‌های شمال استان اردبیل را برای ترددکنندگان به مسیری ایمن تبدیل کند اما به نظر می‌رسد ارائه راهکارهای منطقی برای کاهش تصادفات می‌تواند این جاده‌ها را به سمت سلامت و ایمنی هدایت کنند.

در سال‌های اخیر بسیاری از شهروندان و هموطنان ما زخم خورده این جاده‌ها بوده و هر خانواده‌ای حداقل یک نفر از خانواده‌اش را در این جاده‌ها از دست داده و جای تاسف بسیار دارد.

در سال گذشته ساکنین شمال استان اردبیل به نشانه اعتراض به نبود امنیت در این جاده‌ها اقدام به کاشت نمادین درخت و ... کردند اما چیزی که پرواضح است اینکه «آنچه البته به جای نرسد فریاد است».

مردم استان اردبیل بیش از آنکه از مسئولان امر انتظار گشایش و افزایش میزان بزرگراه‌ها را دارند منتظر ایمن‌سازی جاده‌ها هستند که در سال‌های اخیر کمتر شاهد این اقدامات از سوی مسئولان و متولیان بودیم.

همه روزه در جاده‌های استان اردبیل جان هزاران نفر از هموطنان در ترازوی مرگ گذاشته می‌شود و آنچه که در این جاده‌ها اعتبار و تصدیق ندارد خداحافظی‌های بی‌سلام و سلامتی است که نیمی از خانواده‌های ساکن در شمال استان آن را به عینه شاهد بوده و این خداحافظی‌های تلخ را تجربه کرده‌اند.