روزگار سخت دستفروشان روزبازارهای مشهد

 ایلنا از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

  7 -دی - 99

 ثروت بادآورده فرزند هفتم علم الهدا امام جمعه مشهد چقدر است و شرایط دستفروشان روز بازارهای مشهد چگونه است؟

دستفروشان روز‌‌‌بازارهای مشهد ،که اکنون شرایط سخت کرونا را تجربه می کنند، می‌گویند: در حال حاضر فقط چند ساعتی در بعدازظهر و قبل از تاریکی هوا بازار باز است که آن هم مثل گذشته پررونق نیست به سختی می‌توانیم یک لقمه نان در بیاوریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، شهر مقدس مشهد به‌عنوان یکی از کلانشهرهای کشور دارای ۲۳ بازار سیار شامل روز بازار، عصر بازار و شب بازار است که اقتصاد و معیشت افزون بر پنج هزار و ۵۰۰ نفر را به خود گره‌زده است که متأسفانه به دلیل شیوع کرونا و اعمال محدودیت‌های تردد نان قالب این افراد در مقاطع مختلف مانند یکی دو هفته گذشته آجر شده است.

یکی از دستفروشان در بازار هدایت مشهد در بلوار خیام شمالی که به‌واسطه کرونا کار و کاسبی‌اش کساد شده،اظهار می‌کند: در ماه گذشته ما نیز به دلیل کرونا تعطیل بودیم و اجازه فعالیت به ما داده نمی‌شد و  از آنجا که در سطح شهر هم اجازه بساط کردن را نداشتیم هیچ راهی برای امرار معاش نداشتیم.

او با بیان اینکه دستفروشان در فضای آزاد و باز فعالیت دارند بیان کرد: با این احتساب شهرداری نباید درباره دستفروشان تا این حد سخت‌گیری کند.

حسین هم یکی از همین دستفروشان  است  که تا پیش ‌از این در جاده شاندیز بساط می‌کرده،او می‌گوید: از زمانی که محدودیت‌ها به شکل جدی‌تری اعمال شد با قرار دادن بلوک‌های سیمانی محل کسب‌ وکار ما هم تخته شد.

او که حالا در صندوق‌عقب خودرویش و به‌صورت سیار آن‌هم در روزهای تعطیل خشکبار می‌فروشد اذعان می کند: برای اینکه محصولات باغ‌هایمان توسط دلالان خریداری نشود ترجیح می‌دهیم که بساط دستفروشی سیار راه بیندازیم.

او با بیان اینکه روزهای تعطیل و به دلیل قیمت‌های ارزان‌تر از فروشگاه‌ها مردم نیز استقبال شایانی از محصولات‌ش دارند اظهار می‌کند: اینجا برای نشستن روی زمین خشک ‌و خالی از ما پول می‌گیرند. ای‌ کاش در قبال دریافت این پول خدماتی مانند سایبان و یا سرویس بهداشتی هم در نظر می‌گرفتند.

راه‌اندازی بازارچه‌ با مشارکت بخش خصوصی

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری مشهد درباره طرح‌های حمایتی از دست‌فروشان در گفت‌وگو با ایلنا اظهار می‌کند: این سازمان با رویکرد کمک به اقتصاد داخلی از طریق برگزاری بازارها زمینه اشتغال تعداد زیادی از شهروندان بخصوص اقشار آسیب‌پذیر جامعه و افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی شامل بهزیستی، کمیته امداد و غیره را فراهم کرده است.مسعود رضوی درباره روز بازارها و نقش آنها در اقتصاد شهر و اشتغال به ما می‌گوید: بر این اساس تعداد زیادی از تولیدکنندگان مشاغل خانگی، کشاورزان و روستاییان با عرضه مستقیم و فروش اجناس خود باقیمت مناسب در این بازارها اقدام به فعالیت می‌کنند.

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری شهرداری مشهد بیان می‌کند: بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشتر این افراد تنها منبع درآمدشان فقط از طریق فعالیت در این‌گونه بازارها محقق می‌شود.

رضوی با اشاره به محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا و تعطیلی چندباره این بازارها ادامه می‌دهد:  طبق دستورالعمل‌های ابلاغی از سوی ستاد پیشگیری و  مبارزه با کرونا ، تمامی بازارهای سیار شامل روز بازار، شب بازار و عصر بازار تاکنون بارها فعالیت آنها متوقف‌ شده است.او درباره این سئوال که چه طرح‌هایی برای حمایت از این افراد در دستور کار قرار دارد نیز به ما می‌گوید: این سازمان در نظر دارد برای حمایت از کسب‌وکارهای خرد و خانگی و حمایت از تولیدکنندگان داخلی نسبت به راه‌اندازی بازارچه‌های خوداشتغالی و بازارچه‌های تخصصی با مشارکت بخش خصوصی در سطح شهر اقدام کند.مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری شهرداری مشهد اذعان می‌کند: به‌طور مثال عرضه محصولات تولیدی هنرمندان مشهدی  در قالب نخستین بازار پیشه‌های هنری تحت عنوان جمعه‌بازار ترنج ابتدای آبان ماه سال جاری افتتاح و به بهره‌برداری رسید.