موج نگرانی‌ها با احداث کشتارگاه صنعتی در مجاورت سایت دفن زباله زرقان

 ایلنا از فارس گزارش می‌دهد:

۸-شهریور-۱۴۰۰


چندی پیش مجوز و پروانه احداث یکی از کشتارگاه های صنعتی دام در حاشیه شهرستان زرقان صادر شده که به دلیل مجاورت این واحد صنعتی با سایت دفن زباله شهرداری زرقان ، نگرانی بسیاری از شهروندان و دوست داران محیط زیست را برانگیخته است.

به گزارش ایلنا، احداث این کشتارگاه که در حریم نزدیک به صفر در مجاورت سایت دفن زباله شهر زرقان و لپویی قرار گرفته است، بارها با مخالفت برخی مسئولان مواجه شده بود که همین امر موجب شد تا روند صدور مجوز برای مدتی متوقف و یا با کندی پیش برود.

این کشتارگاه در قطعه زمینی با مساحت ۲ هکتار در حال احداث است که در حاشیه آن هزاران تن زباله و شیرآبه آن دفن شده است که می تواند خطرات و هزینه های سنگینی برای سلامت مردم و استفاده کنندگان از محصولات دامی به دنبال داشته باشد.

ظاهرا چندی پیش معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز طی نامه ای به معاونت پیشگیری از جرایم قوه قضاییه اعلام می کند که حریم قانونی بین سایت دفن زباله و محل احداث کشتارگاه رعایت نشده است. اما مجددا پس از وقفه ای کوتاه روند صدور مجوز به حالت عادی بازگشته است.

 پیگیر لغو قانونی مجوز کشتارگاه هستیم

محسن حاتم زاده عضو انجمن محیط زیست شهرستان زرقان در همین رابطه می گوید: متاسفانه بدون در نظر گرفتن حریم قانونی سایت دفن زباله این مجوز صادر شده که این موضوع موجب نگرانی های بسیاری از مردم شده است.

این فعال زیست محیطی می افزاید: به دلیل وضعیت توپوگرافی منطقه مذکور و شیب طبیعی زمین، تمامی شیرابه های سایت دفن زباله سوار بر زمین کشتارگاه خواهد بود که این موضوع نیز، علاوه بر رعایت نکردن حریم قانونی باید مورد توجه قرار گیرد.

عضو انجمن محیط زیست زرقان تاکید می کند: در نامه نگاری و صحبت هایی که با رئیس دادگاه زرقان انجام شده است، موضوع در دست بررسی و از طریق روال اداری و قانونی پیگیر لغو مجوز خواهیم بود.

کشتارگاه نباید در نزدیکی سایت زباله در زرقان ایجاد شود

معاون نظارت و پایش محیط زیست فارس هم با بیان اینکه مجوز راه اندازی و احداث کشتارگاه در شهرستان زرقان و در نزدیکی سایت دفن زباله در سال 95 صادر شده است می گوید: این مجوز مجددا در سال 98 تمدید شد و به رغم اینکه در آن زمان مسئولیتی نداشتم نمی توانم پاسخگوی صدور این مجوز باشم.

قاسم نهاوندی در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه بر اساس ضوابط محیط زیست افرادی که قصد راه اندازی واحدهای تولیدی و صنعتی را دارند باید یک سری ضوابطی و فواصلی مانند مراکز مسکونی، درمانی، نظامی، آموزشی و..... را رعایت کنند می افزاید: در بعضی از مواقع واحدهای صنعتی اقدام به اخذ جواز در جوار یک واحد صنعتی دیگر می کنند و فاصله آن کمتر از 200 متر است که طبق ضوابط محیط زیست برای صدور مجوز متاسفانه فاصله کنار هم قرار گرفتن واحدهای تولیدی و خدماتی ذکر نشده است که این یک چالش به شمار می رود.

وی در ادامه با بیان اینکه طبق صحبت های مسئولان، زمانی که جواز کشتارگاه صادر شده در جوار پارک ملی بمو بوده است که این مورد توافق دستگاه ها قرار گرفته است، ادامه می دهد: احداث یک کشتارگاه در کنار سایت دفن زباله شهرستان از موضوعات مهمی است که باید مورد نظر قرار گیرد.

وی بیان می کند: هرچند در سال های گذشته مسئولان نمی توانستند اذعان کنند که صدور جواز این کشتارگاه به دلیل همجواری آن با سایت دفن زباله امکان پذیر نیست، اداره کل محیط زیست نامه ای را ارسال کردند که طبق آن باید استعلامی از دستگاه های مانند علوم پزشکی، جهاد کشاورزی و دامپزشکی محیط زیست اخذ شود که در نهایت اداره محیط زیست پاسخ داده است که با ضوابط زیست محیطی انطباق می دهم.

معاون نظارت و پایش محیط زیست فارس با اشاره به اینکه در صورتی که ضوابط این کشتارگاه رعایت نشده باشد نیاز است تا دستگاه اصلی که اقدام به صدور جواز کرده است  از دیگر دستگاه ها مانند علوم پزشکی، و جهاد کشاورزی استعلامات لازم را اخذ کند، ادامه می دهد: طبق دستورالعملی که در اختیار ما قرار دارد مدت صدور جواز تاسیس حدود یک الی دو سال است و در صورتی که واحد تولیدی در این مدت احداث نشود برای ادامه فعالیت باید مجددا استعلامت لازم را از اداره های مورد نظر اخذ کند.

d53cc65d-01e1-4757-a1d7-50811d381a1f

وی با بیان اینکه طبق گفته همکاران ما در محیط زیست مجوز صادر شده تنها در بخش کشتار بوده است نه توزیع و بسته بندی گوشت می گوید: در این مجوز بسته بندی و تدفین ضایعات در این مجوز ممنوع بوده است.

معاون نظارت و پایش محیط زیست فارس با اشاره به اینکه مجوز این کشتارگاه نباید توسط دیگر دستگاه‌ها صادر می شد می افزاید: اداره محیط زیست در ایجاد و راه اندازی این کشتارگاه تنها به یک استعلام پاسخ داده است و این در حالی است که مسئولیت کل این مجموعه با دستگاه هایی است که زمین و مجوز در اختیار این فرد قرار داده اند.

نهاوندی با بیان اینکه اگر واحد کشتارگاه به بهره برداری برسد باید تمام نکات و موارد لازم بهداشتی را رعایت کند، می گوید: قطعا موافقم که این کشتارکاه نباید در نزدیکی سایت زباله شهرستان زرقان ایجاد شود و ذکر این نکته ضروری است که موضوع سلامتی دام و جامعه بر عهده سازمان های دامپزشکی و علوم پزشکی است و اداره محیط زیست هیچ اختیاری در این رابطه ندارد.

دستگاه ها زمان تخلف پشت سر محیط زیست پنهان می شوند

نهاوندی با بیان اینکه متاسفانه بسیاری از دستگاه‌ها زمان تخلف پشت سر محیط زیست پنهان می شوند، می افزاید: در جهت آگاهی بیشتر کارمندان اداره محیط زیست فارس به همراه شورا و شهرداری شهرستان بازدیدی از این کشتارگاه داشتند که طی آن اعلام کردند مجوزی در سال های گذشته به درست یا نادرست صادر شده است اما نباید فراموش کرد که طبق شنیده ها احداث این کشتار گاه بر سلامتی افراد و مردم تاثیر می گذارد.

معاون نظارت و پایش محیط زیست فارس بیان می کند: در جهت سلامتی مردم شهرستان زرقان مقرر شده که اداره منابع طبیعی حدود 10 هکتار زمین جهت انتقال سایت دفن زباله به شهرداری زرقان واگذار کند که به محل جدید انتقال پیدا کند.

این مجوز درحالی صادر شده است که شورای شهر زرقان در دوره پنجم طی نامه هایی مکتوب خسارات و خطرات احداث این کشتارگاه و همجواری آن با سایت زباله شهرستان به استاندار فارس اعلام کرده بود که در بخشی از این نامه صراحتاً چنین نوشته شده است.

احداث کشتارگاه با حریم نزدیک به صفر در مجاورت سایت دفن زباله شهر های زرقان و لپویی موجب به خطرافتادن سلامتی شهروندان این شهرستان خواهد شد.

همچنین در این نامه اشاره شده که معاونت علوم پزشکی دانشگاه شیراز به صورت کتبی صراحتاً اعلام کرده که حریم قانونی بین سایت دفن زباله و محل احداث این کشتارگاه رعایت نشده است.

ظریفی شورا

از سویی دیگر حجت الاسلام ربانی شیرازی امام جمعه زرقان نیز در نامه ای خطاب به مدیر کل دادگستری فارس خواستار اجتناب مسئولان قضایی از ورود و پشتیبانی برای اخذ مجوز این کشتارگاه شده بود.

در نامه امام جمعه زرقان صراحتا تاکید شده است که با وجود دپوی دراز مدت زباله در این منطقه از نظر بهداشت عمومی و سلامتی تمام مردم بسیار خسارت بار است.

امام جمعه

همچنین در دیگر مستنداتی که در اختیار ایلنا قرار گرفته شده است شورای دور ششم و شهرداری زرقان نیز خواستار توقف صدور مجوز جهت احداث این کشتارگاه شده اند.

شهردار

 

رئیس شورا

به هر حال روزانه هزاران نفر در فارس و کشور از محصولات کشتار دامی استفاده می کنند که احداث چنین مجموعه هایی در مناطق آلوده می تواند باعث به خطر افتادن سلامت مردم و بروز بیماری های بسیاری شود.