اداره هوانوردی آمریکا: فرودگاه کابل از کنترل خارج است

 اداره هوانوردی آمریکا: فرودگاه کابل از کنترل خارج است۹-شهریور-۱۴۰۰

اداره هوانوردی آمریکا: فرودگاه کابل از کنترل خارج است

تهران-ایرنا- اداره هوانوردی فدرال آمریکا(FAA) گزارش داد: فرودگاه کابل اکنون که ارتش آمریکا از افغانستان خارج شده است  بدون خدمات کنترل ترافیک هوایی است.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، اداره هوانوردی فدرال آمریکا اعلام کرد پرواز هواپیماهای غیرنظامی در سراسر افغانستان ممنوع است مگر این که از قبل مجوزی داده شود.

این اداره در بیانیه ای آورده است: به دلیل فقدان ارائه خدمات کنترل ترافیک هوایی و مجوز کاربردی هوانوردی غیرنظامی در افغانستان و همچنین به دلیل نگرانی های امنیتی جاری، اپراتورهای غیرنظامی، خلبان ها و هواپیماهای غیرنظامی ثبت شده در آمریکا اجازه ندارند در هیچ ارتفاعی در بیشتر قسمت های افغانستان پرواز کنند.

اوایل ماه جاری میلادی، ارتش آمریکا اعلام کرد که مسئولیت کنترل ترافیک هوایی در کابل را برای تسهیل عملیات خروج ده ها هزار نفر از افغانستان بر عهده گرفته است.

مسئولان اداره هوانوردی آمریکا گفتند که اپراتورهای غیرنظامی آنها ممکن است همچنان از یک مسیر جت در ارتفاعات بالا در نزدیکی مرز شرقی برای پروازهای اضافی استفاده کنند. هر گونه هواپیمای غیرنظامی آمریکا که قصد دارد به افغانستان وارد یا از آن خارج شود باید از قبل از اداره هوانوردی آمریکا مجوز دریافت کند.

اداره هوانوردی فدرال آمریکا در ۱۸ اوت (۲۷ مرداد) اعلام کرد هواپیماها و خلبان های آمریکایی می توانند برای عملیات تخلیه و یا پروازهای کمکی به کابل پرواز کنند البته به شرطی که از قبل مجوز وزارت دفاع را گرفته باشند.

خطوط هواپیمایی آمریکا به تخلیه هزاران نفر در ماه جاری از افغانستان کمک کردند اما این پروازها را از فرودگاه هایی در خارج از افغانستان انجام می دادند.

با رسیدن موعد خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در روز سه شنبه ۹ شهریور، پنتاگون تایید کرده که همه نیروهایش را از افغانستان خارج کرده است.

بایدن روز دوشنبه به وقت محلی پس از آنکه ژنرال مک کنزی فرمانده مرکزی نیروهای آمریکا ( سنتکام )  در ارتباطی ویدئویی با پنتاگون اعلام کرد  خروج ارتش آمریکا از افغانستان بطور کامل تکمیل شد، بیانیه ای را صادر کرد و گفت: حضور ۲۰ ساله نظامی ما در افغانستان پایان یافت.

بایدن اظهار داشت که طبق نظر تمام فرماندهان میدانی آمریکا، پایان دادن به حضور نظامی در افغانستان بهترین راه ممکن برای حفاظت از جان نیروهای نظامی آمریکا و تضمین امنیت خروج غیرنظامیان از این کشور طی هفته‌ ها و ماههای آینده است. وی تصریح کرد از وزیر خارجه خواسته‌ ام  به هدایت هماهنگی با شرکای بین‌المللی ادامه دهد تا مطمئن شویم هر آمریکایی، شریک افغانستانی و شهروندان خارجی که می‌خواهند کشور را ترک کنند، بتوانند خارج شوند.