خشک شدن بیشتر تالاب ها، سراب ها و رودخانه‌های استان کرمانشاه

 در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

۲۰-شهریور-۱۴۰۰

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه در پی کاهش بارندگی در استان با کمی آب تالاب ها و رودخانه روبه رو شدیم، گفت: این اتفاق باعث شد تا در برخی از روستاها با کمبود علوفه روبه رو شویم.

فریدون یاوری در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: بخاطر خشکسالی های سال های اخیر  و مخصوصا سال گذشته که بارندگی موثری در استان نداشتیم تالاب‌های هشیلان و یاوری خشک شدند. در رودخانه های استان نیز آن طوری که باید آبی جریان ندارد. اما سراب نیلوفر به نسبت دیگر سراب های استان هنوز خشک نشده است که البته اگر کاهش بارندگی ها ادامه داشته باشد این سراب نیز با تهدید بی آبی مواجه خواهد شد. هرچند هم اکنون نیز به نسبت گذشته میزان آب این تالاب کاهش یافته است.

کاهش سطح آب رودخانه ها در استان

وی ادامه داد: امیدوارم پاییز امسال بارندگی‌های خوبی پیش رو داشته باشیم که سراب ها، تالاب‌ها و رودخانه‌های استان دوباره آبگیری شوند. به تازگی بازدیدی از رودخانه‌های برف آباد اسلام آباد، شاوند، قره سو و گاماسیاب داشتم که متاسفانه دیدم به شدت سطح آبی شان کاهش یافته است.

یاوری گفت: از قبل در کارگروه سازگاری با کم آبی، مدیریت منابع آب در سطح استان کرمانشاه مانند بسیاری از استان های دیگر برنامه هایی تدوین و مصوب شده بود.  از طریق این کارگروه و مسئولان اصلی منابع آبی تهران پیش بینی می شد در سطح استان با کاهش ذخایر آبی روبه رو شویم. تمهیداتی  اندیشیده و در قالب برنامه هایی در سال های گذشته به اجرا درآمد که از جمله این برنامه ها می توان به هوشمند سازی چاه های مجاز و انسداد چاه های غیر مجاز در سطح استان اشاره کرد.

وی گفت: کاهش بارندگی، کاهش منابع آب های زیر زمینی و برداشت هایی بی رویه غیرمجاز و غیر اصولی که از منابع آبی استان که در سال های گذشته در مصارف کشاورزی صورت گرفت باعث شد در استان با خشکسالی روبه رو شویم. 

امسال در بسیاری از مناطق چشمه ها خشک شدند

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه ادامه داد: متاسفانه امسال در بسیاری از مناطق چشمه ها خشک شدند که ناچار شدیم برای حل این مشکل از محل اعتبارات استانی و به کمک سازمان های مردم نهاد و دوستداران محیط زیست  یک پویشی تحت عنوان  آبشخور و آبرسانی با نظارت محیط‌بانان تشکیل دهیم و در بعضی مناطق خیرین محیط زیست تانکرهای پلیمری اهدا کردند که آنها را در مناطق کم آب مستقر و آبرسانی کردیم.  

نیلوفر

وی گفت: از طرفی نیز به دلیل کمبود بارندگی در برخی از روستاها با کمبود علوفه مواجه شدیم. یعنی گونه های گیاهی در این مناطق  بسیار فقیر شده بودند. به همین دلیل مجبور شدیم علوفه در بین این مناطق توزیع کنیم. 

تاکنون منبع داخلی ریزگردی در استان نداشته ایم

یاوری در بخش دیگری از صحبت های خود به وضعیت گرد و غبار در استان کرمانشاه اشاره کرد و افزود: توده های گرد و غبار از کشورهای همسایه عراق به استان کرمانشاه ورود می کنند. بر اساس تحقیقاتی که سازمان حفاظت محیط زیست در کل کشور انجام داد اعلام کرد که کرمانشاه جزو استان هایی است که تا به حال کانون داخلی گرد و غبار نداشته است اما خشکسالی هم از این به بعد ممکن است در ایجاد این ریزگردها بی تاثیر نباشد. یعنی با کمبود بارش ها و از بین رفتن  پوشش های گیاهی  ممکن است از نظر علمی  و تجربی به ایجاد یک سری گرد و غبار در استان منتهی شود که البته تاکنون  کانون داخلی شناسایی نشده است.

وی گفت: از نظر مسائل زیست محیطی تمامی سراب ها، تالاب ها، چشمه ها و رودخانه‌ها برایمان مهم هستند یعنی این نیست که بگوییم ارزش یکی از دیگری بیشتر است.تنها در بعضی مواقع براساس ساختار خاص گونه‌های گیاهی و جانوری  از نظر زیستی ممکن است تالابی مانند هشیلان از اهمیت و ویژگی خاصی برخوردار باشند. سراب نیلوفر نیز نسبت به دیگر سراب ها بزرگتر و میزان آب دهی بیشتری برای مصارف کشاورزی دارد که آن حائز اهمیت است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه اضافه کرد: یک سری اراضی کشاورزی در اطراف سراب نیلوفر وجود دارند که محدودیت هایی برای مصرف آب آنها از این سراب برای کشاورزی ایجاد شده است. همچنین چاه های غیر مجاز اطراف سراب باید مسدود شوند.

وی ادامه داد: یک سری ممنوعیت ها از سوی جهاد کشاورزی استان  هم برای حفظ سراب اعمال شد مثلا به سمت کشت محصولاتی بروند که آب کمتری نیاز دارند.

یاوری بیان کرد: خواهش ما از مردم استان کرمانشاه این است که با توجه به خشکسالی ها و همچنین در فصلی از سال قرار داریم که احتمال آتش سوزی وجود دارد. از شهروندان و کسانی که دوستدار طبیعت هستندتوصیه می کنیم از روشن کردن آتش در طبیعت اجتناب بورزند. اگر بر حسب ضرورت هم مجبور شدند آتشی روشن کنند قبل از ترک محل از خاموش کردن این آتش صد در صد اطمینان حاصل کنند.