پرداخت معوقات کارگران باید در اولویت اول باشد

 چهارمین روز از تجمع کارگران شهرداری امیدیه برگزار شد؛

۲۰-شهریور-۱۴۰۰

در حالی اعتراض صنفی کارگران مجموعه شهرداری امیدیه برای چهارمین روز متوالی مقابل ساختمان فرمانداری ادامه دارد که نائب رئیس شورای شهر امیدیه می‌گوید: کارگران شهرداری امیدیه به دلیل دریافت نکردن ۴ تا ۵ ماه حقوق عقب افتاده وضعیت معیشتی خوبی ندارند به همین دلیل از چندروز قبل دست به اعتراض صنفی زده‌اند.

منصور خاوری مهر (عضو شورای شهر امیدیه) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در تشریح مطالبات کارگران گفت: کمبود منابع مالی و نبود مدیریت در شهرداری باعث تاخیر در پرداخت دستمزد کارگران شده است.

او در تشریح مطالبات کارگران گفت: همزمان با آغاز فعالیت ششمین دوره شورای شهر امیدیه، کارگران از اعضای جدید انتظار داشتند پیگیر وضعیت مطالبات معوقه آنها شوند اما متاسفانه بعد از پایان انتخابات ششمین دوره شورای اسلامی شهر امیدیه و معرفی اعضای جدید و برگزاری جلسه هیات مدیره، سه نفر از اعضای شورای شهر که از اعضای سابق شورای در دوره پنجم هستند و در دور جدید هم رای آورده‌اند، از شروع فعالیت شورای شهر جدید در هیچیک از جلسات برای مشخص شدن وضعیت مدیریت شهردار و کارگران حاضر نمی‌شوند، به همین دلیل این تعلل کارگرانی که با چندین ماه حقوق معوقه وضعیت معیشتی خوبی ندارند را به خشم آورده و در نتیجه آن دست به اعتراض صنفی زده‌اند.

نایب رئیس شورای شهر امیدیه با بیان اینکه معوقات مزدی کارگران فقط مربوط به چهار تا پنج ماه حقوق نیست بلکه برخی از این کارگران عیدی و سنوات سالهای قبل را نیز هنوز از کارفرما دریافت نکرده‌اند، افزود: سال گذشته نیز کارگران چندین بار برای دریافت مطالبات معوقه مزدی دست به اعتراض صنفی زده بودند که در هر نوبت شهرداری حقوق آن‌ها را ناقص پرداخت کرد.

او اظهار داشت: وضعیت معیشتی کارگران شهرداری امیدیه اصلا خوب نیست و حتی برخی از آن‌ها در تامین نان خالی برای زن و فرزندان خود دچار مشکل شده‌اند.

به گفته وی؛ عملکرد شهردار فعلی شهر امیدیه که هم اکنون به صورت سرپرستی شهر را اداره می‌کند، در طول چند سال گذشته رضایتبخش نبوده و قدرت تامین منابع مالی شهرداری را نداشته است.

خاوری مهر با بیان اینکه سه عضو شورای شهر در حمایت از شهردار فعلی در جلسه تعیین تکلیف شهردار حاضر نمی‌شوند، گفت: شهردار باید تمام تلاش خود را برای اداره شهر با کم‌ترین هزینه و بیشترین بهره‌وری بکار گیرد این در حالی است که طی اداوار گذشته مدیران شهرداری امیدیه فقط فقط خود را وابسته به منابع مالی دولتی و هزینه آلایندگی شهر از شرکت نفت کرده‌اند.

عضو شورای شهر امیدیه تاکید کرد: ۴ تا ۵ ماه حقوق معوقه نشانگر این موضوع است که شهردار توانایی مدیریت شهر را ندارد و طبق تعهداتش عمل نکرده و در عین حال درآمدزایی انجام نداده است. بی‌توجهی به این موضوعات نتیجه‌ای جز تاخیر حقوق کارگران در پی ندارد.

به گفته وی؛ بهانه شهردار برای پرداخت نکردن حقوق، دریافت نکردن عوارض آلایندگی شهر از شرکت نفت است این در حالی است که طبق مقررات دریافت حق آلایندگی باید صرف هزینه‌های عمرانی شهر شود نه حقوق کارگران.

عضو شورای شهر امیدیه در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر با عدم حضور سه عضو شورای شهر در جلسات شورا دست سایر اعضای شورا برای پیگیری وضعیت شهر و پرداخت حقوق کارگران کوتاه شده است، افزود: اعضای جدید شورا منابع مالی حدودا یک ماه از حقوق کارگران را از طریق دریافت ارزش افزوده و عوارض آلایندگی شرکت نفت تامین کرده و به حساب شهرداری واریز کرده‌اند اما شهردار این پول را به حساب کارگران واریز نمی‌کند.

او با بیان اینکه شهردار حق ندارند پرداخت حقوق کارگران را به تاخیر بیاندازد، افزود: شهردار باید با حضور در جلسه شورای شهر از عملکرد چندساله خود دفاع کند تا شاید نظر شورا را برای انتخاب مجدد خود تغییر دهد.

خاوری مهر گفت: کارگران زحمتکش‌ترین اقشار جامعه هستند که در سخت‌ترین شرایط کار و زندگی می‌کنند. در حال حاضر همسران و دختران برخی از کارگران که به دلیل پرداخت نشدن حقوق در تامین مایحتاج روزانه خود در مضیقه هستند با انجام کارهای نظیر خیاطی و بافندگی سعی در رفع مشکلات مالی خانواده خود را دارند.

وی در ارتباط با نتیجه استمرار اعتراض کارگران شهرداری و عملکرد بی‌نتیجه مسئولان گفت: در اختیارات هیچیک از اعضای شورا و حتی مسئولان شهرستانی نیست که بتوانند در این مورد خاص تصمیم گیری کننند. اینجا یک خلاء قانونی وجود دارد و قانونگذار در این مورد پیش‌بینی‌های لازم را نکرده تا درصورتیکه سه عضو شورای شهر در جلسات تصمیم‌گیری حاضر نشوند، سایر اعضا با کنار گذاشتن اعضای متخلف و جایگزین کردن اعضای علی‌البدل قدرت تصمیم گیری را داشته باشند.

خاوری مهر در پایان با بیان اینکه در نهایت برای رفع این مشکل می توانیم از شورای حل اختلاف استانداری استفاده کنیم، تاکید کرد: قرار است فردا جلسه‌ای در خصوص مشکل بوجود آمده در استانداری خوزستان برگزار کنیم که هنوز قطعی نشده است. بنابراین ثبات مدیریت و انتخاب یک شهردار خوب تنها یکی از عوامل مهم موفقیت مدیریت شهری است. گاهی دیده می‌شود که برخی شهرداران انتخابی از تخصص لازم برخوردارند اما چون مدیر خوبی نیستند و به علت اینکه نمی‌توانند از همه ظرفیت‌های انسانی و مادی شهرداری به نحو مطلوب بهره ببرند، شهرداری را با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌کنند.

لازم به یادآوری است از روز شنبه (۶ شهریور ماه) تاکنون شماری از کارگران مجموعه شهرداری امیدیه در اعتراض به بی‌توجهی مسئولان شهری در پرداخت حقوق معوقه مقابل ساختمان فرمانداری دست به اعتراض صنفی زده‌اند. کارگران شیف شب خدماتی و پاکبان این شهر نیز در حمایت از همکاران خود به صورت شبانه در محدوده محل کار تجمع می‌کنند.