نمایی از تاسیسات گازی ایران در میدان پارس جنوبی

 قطر «۳۵ درصد» گاز هلیوم جهان را از پارس‌جنوبی تولید می‌کند؛ ایران صفر درصد۱۰-شهریور-۱۴۰۰

همین یک مورد تولید ۳۵٪ گازهلیوم جهان قطر نسبت به صفردرصدی منابع گازمشترک مرزی با ایران به وضوح ثابت می کند چرا درست گفته می شود حاکمان رژیم تروریستی ولایت فقیه خائن ووطن فروش وضد مردمو منافع ملی کشورند؟

نمایی از تاسیسات گازی ایران در میدان پارس جنوبی

یک عضو اتاق بازرگانی تهران می‌گوید به خاطر نبود تجهیزات تولید گاز هلیوم در ایران، قطر «با خیال راحت» از میدان مشترک پارس جنوبی هلیوم تولید می‌کند.

مهرداد عباد روز سه‌شنبه ۹ شهریور گفت با توجه به این‌که ذخایر هلیوم ایران و قطر در میدان پارس جنوبی مشترک است، «نبود اقدامات لازم از سوی ایران باعث شده که طرف قطری با خیال راحت این محصول را استخراج کند و به فروش برساند».

قطر در سا‌ل‌های ۲۰۰۵، ۲۰۱۳ و اوایل سال جاری میلادی سه پالایشگاه عظیم تولید هلیوم از پارس جنوبی راه‌اندازی کرده و ظرفیت تولید این گاز بسیار گران‌قیمت را به ۲.۶ میلیارد فوت مکعب در سال رسانده و به بزرگترین صادرکننده هلیوم در جهان تبدیل شده است.

سهم قطر از تولید گاز هلیوم در جهان ۳۵ درصد است.

۲۸ درصد ذخایر هلیوم جهان در میدان پارس جنوبی قرار دارد که بزرگترین میدان گازی جهان است. یک سوم این میدان در آب‌های ایران و دو سوم در آب‌های قطر است.

ادعای آقای عباد در حالی است که گاز هلیوم همراه با دیگر گازها از میادین گازی بیرون می‌آید و در بخش ایرانی این میدان نیز گاز هلیوم استخراج می‌شود، اما برای جداسازی، جمع‌آوری و تصفیه آن نیاز به تجهیزات پیشرفته است و بنابر این، ایران این گاز را در مشعل‌ها سوزانده و هدر می‌دهد.

بدین ترتیب، ذخایر هلیوم میدان گازی پارس جنوبی توسط هر دو کشور استخراج می‌شود اما قطر آن را فرآوری کرده و صادر می‌کند.

ایران در سال ۲۰۱۲ تلاش‌هایی برای جذب تکنولوژی، خصوصا از طرف شرکت‌های فرانسوی، برای راه‌اندازی تجهیزات تولید گاز هلیوم در پارس جنوبی آغاز کرد، اما در همان مراحل ابتدایی این طرح به فراموشی سپرده شد.

آقای عباد می‌گوید این گاز از دستگاه‌های ام‌آر بیمارستانی گرفته تا در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، کارایی فراوانی دارد و ما با وجود آن‌که ذخیره غنی از این محصول داریم، اما در طول سال مقادیر زیادی از آن را وارد می‌کنیم.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا، شرکت ملی گاز قطر، رادیو فردا/د.خ/ک.ر