سرطان در مردان همدان، بیشتر از زنان

 سرطان در مردان همدان، بیشتر از زنان/ بیشترین مبتلایان ۶۵ تا ۷۵ سال دارند۱۰-بهمن-۱۴۰۰

کارشناس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی همدان با بیان اینکه درصد ابتلای مردان و زنان همدان به سرطان ۵۴ درصد به ۴۶ درصد است گفت: در این استان بیشترین گروه سنی ابتلا ۶۵ تا ۷۵ سال است.سرطان در مردان همدان، بیشتر از زنان/ بیشترین مبتلایان ۶۵ تا ۷۵ سال دارند

شراره نیک سیر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه ۸ تا ۱۵ بهمن به منظور‌ اهمیت پیشگیری از بیماری سرطان به نام "هفته ملی مبارزه با سرطان" نامگذاری شده است اظهار کرد: سرطان به گروه بزرگی از بیماری‌ها اطلاق می‌شود که طی آن رشد غیرطبیعی و خارج از کنترل سلولها وجود دارد.

وی با بیان اینکه سرطان قابلیت تهاجم به بافت‌های اطرف و در موارد پیشرفته درگیری اعضای دوردست را دارد و دومین علت مرگ در دنیاست افزود: آژانس بین المللی تحقیقات سرطان تخمین می‌زند که از هر ۵ مرد یک نفر و از هر ۶ زن یک نفر در طول زندگی خود به سرطان مبتلا خواهند شد.

این کارشناس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای غیرواگیر در همدان با اشاره به اینکه بروز سرطان در حال افزایش است و پیش‌بینی می‌شود که در آینده نیز افزایش قابل توجهی پیدا کند علل این وضعیت را افزایش سن، مصرف سیگار، رواج زندگی کم‌تحرک، چاقی و داشتن تغذیه ناصحیح عنوان کرد و افزود: وراثت در ۵ تا ۱۰ درصد سرطانها دخیل است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد افرادی که از سرطان فوت می‌کنند نسبت به سه دهه پیش کاهش یافته و متوسط میزان بقای ۱۰ ساله برای سرطان دو برابر ۳۰ سال گذشته شده است گفت: مهمترین دلیل بهبود در بقای بیماران علاوه بر درمان‌های موثری که پیدا شده، افزایش آگاهی مردم و ارتقای روشهای تشخیص زودهنگام و غربالگری است.

نیک سیر با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۷، ۲ هزار و ۷۴۶ مورد جدید ابتلا به سرطان در استان همدان ثبت شده که ۵۴ موارد در مردان و ۴۶ درصد در زنان بوده است خاطرنشان کرد: شایعترین سرطان‌ها در مردان به ترتیب پوست، پروستات، معده، مثانه و روده بزرگ است.

وی با تاکید به اینکه شایعترین سرطان‌ها در زنان استان به ترتیب پستان، روده بزرگ، پوست، تیرویید و معده است افزود: سنین بین ۶۵ تا ۷۵ سال بیشترین گروه سنی هستند که در استان همدان به سرطان مبتلا می‌شوند.

این کارشناس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای غیرواگیر با اشاره به اینکه سازمان جهانی بهداشت برای سرطان‌های پستان، دهانه رحم و روده بزرگ غربالگری را توصیه کرده که در کشور ایران نیز در حال اجراست گفت: غربالگری سرطان پستان در زنان ۳۰ تا ۶۹ سال در مراکز خدمات جامع سلامت استان توسط ماماهای آموزش دیده انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه غربالگری سرطان دهانه رحم نیز در زنان ۳۰ تا ۵۹ سال در مراکز خدمات جامع سلامت استان توسط ماماهای آموزش دیده انجام و موارد مشکوک به بخش تخصصی ارجاع می‌شوند بیان کرد: غربالگری سرطان روده بزرگ به صورت فعال در شهرستان فامنین و به صورت فرصت طلبانه در بقیه شهرستانها انجام می‌شود.

نیک سیر از راه‌های پیشگیری از سرطان سخن گفت و افزود: با اصلاح سبک زندگی بیش از ۴۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند که می‌توان به پرهیز از مصرف دخانیات شامل سیگار، پیپ و قلیان اشاره کرد.

وی با اشاره به اهمیت فعالیت بدنی منظم حداقل نیم ساعت در ۵ روز از هفته گفت: کنترل وزن و پرهیز از اضافه وزن و چاقی، داشتن تغذیه سالم، محافظت از پوست در برابر آفتاب، رعایت اصول ایمنی حین مواجهه با مواد شیمیایی در محیط کار و محافظت در برابر عفونت‌ها از جمله راه‌های پیشگیری از بیماری سرطان است.