۹ بهمن‌ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

 ۹ بهمن‌ماه  ۱۴۰۰و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها-۹-بهمن-۱۴۰۰

۹ بهمن‌ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

استان‌ها- ایرنا- تغییر رنگ‌های کرونایی از زرد به نارنجی و قرمز زنگ خطر شیوع این ویروس مرگبار از نوع اومیکرون را بار دیگر برای کشورمان به صدا درآورده است، شرایطی که نتیجه عادی‌انگاری، کم‌توجهی به رعایت شیوه‌نامه‌ها و کوتاهی در واکسیناسیون است.

شیوع عفونت های تنفسی هم رنج مضاعفی است که این روزها بر بیماران تحمیل می شود و احتمال اینکه به سمت ابتلا به کرونا کشیده شود، بسیار است.

هر چند بنا بر اعلام متخصصان، سویه اومیکرون به‌ویژه با توجه به واکسیناسیونی که انجام شده، خفیف‌تر است اما سرعت واگیری آن نسبت به سویه‌های قبل چند برابر بوده و این هشدار را می دهد که تنها راه مصون ماندن از این ویروس توجه به موارد بهداشتی است.

طبق بررسی های صورت گرفته ویروس دلتا به مدت ۲ روز روی سطوح و پوست می ماند اما اومیکرون می تواند تا مدت ۸ روز روی سطوح و پوست زنده بماند و سرایت آن بسیار بالاتر از سویه های قبلی است و می تواند بدون نشانه باشد.

درباره خطرات ابتلا به بیماری کووید ۱۹ بارها گفته شده اما در آخرین تحقیقات متخصصان وجهه دیگری از عوارض ابتلا را رونمایی کرده اند از جمله اینکه کووید ۱۹ می‌تواند باعث بروز عوارض ریوی مانند ذات‌الریه شود و در موارد شدیدتر ممکن است به سندرم دیسترس تنفسی حاد تبدیل شده و علاوه بر ریه ها به‌ سایر اندام‌ها آسیب بزند.

همچنین از آنجا که ابتلا به ذات الریه از زمان شیوع ویروس کرونا، افزایش یافته است و این اختلال به دلیل کاهش میزان اکسیژن خون در افراد، باعث تنگی نفس، سرفه و سایر علائم می‌شود متخصصان بهترین راهکار برای درمان این بیماری را استراحت زیاد، مصرف آنتی‌بیوتیک و نوشیدن مقدار زیادی مایعات عنوان کرده اند.

موضوع مهم دیگری که در خبرهای کرونایی امروز به آن اشاره شد، محدودیت های تزریق واکسن آسترازنکا است به این نحو که تزریق دز اول واکسن آسترازنکا برای تمام گروه‌های سنی ممنوع است و تزریق دز دوم این واکسن برای افراد کمتر از ۵۰ سال که دز اول آسترازنکا را دریافت کرده‌اند با  احتیاط باید انجام شود و تزریق دز سوم واکسن آسترازنکا برای افرادی که ۲ دز واکسن غیر آسترازنکا دریافت کرده‌اند در افراد کمتر از ۵۰ سال ممنوع و در افراد بالای ۵۰ سال در صورت اصرار فرد با گرفتن تعهد از وی مجاز است.
علاوه بر این افرادی که عازم خارج از کشور بوده و اصرار به دریافت واکسن آسترازنکا دارند در صورتی که سن آنها کمتر از ۵۰ سال است، تزریق این واکسن با تایید امور بین الملل و گرفتن تعهد از آنان انجام خواهد شد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، در هفته اخیر (هفته اول بهمن ماه ۱۴۰۰)، مصادف با هفته ۱۰۱ همه‌گیری کرونا در کشور، تعداد موارد سرپایی مثبت شناسایی شده کرونا در کشور ۳۱ هزار و ۲۹۲ نفر، تعداد موارد بستری جدید در کشور ۲ هزار و ۷۰۹ نفر و تعداد موارد فوتی جدید طی این هفته در کشور ۱۵۶ نفر بوده است.
 

۹ بهمن‌ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

در تشریح وضعیت کرونایی استان ها باید گفت که ۱۰ شهرستان خوزستان به رنگ زرد درآمده و راه برای نارنجی و قرمز شدن این استان باز شده است.

نتایج آزمایشگاهی و سرعت انتشار سویه اُمیکرون در خوزستان هم نشان می دهد که بر اثر عادی انگاری و بی توجهی برخی از افراد به رعایت شیوه نامه ها و کوتاهی در امر واکسیناسیون بخصوص تاخیر در نوبت دوم و سوم برخی از شهرهای استان به رنگ زرد درآمدند.

بر اساس آخرین اطلاعات روند افزایشی ابتلا به کرونا در ۲ هفته اخیر همچنین تغییر رنگ شهرستان‌ها، زنگ خطر موج ششم در استان خراسان جنوبی هم به صدا درآورده و این وضعیت با سویه غالب اومیکرون در شهرستان فردوس شدیدتر است.

درباره وضعیت مبتلایان این استان در شبانه‌روز منتهی به جمعه ۳۴۶ آزمایش جدید (PCR) انجام شده که از این تعداد ۱۸۹ مورد مثبت بوده و شامل ۱۵ بیمار بستری و ۱۷۴ مورد مراجعه سرپایی است.

دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان هم مرگ ۲ نفر دیگر در این استان طی شبانه روز گذشته را تائید و اعلام کرد: در زمان حاضر ۴ هزار و ۳۱۱ نفر در استان مبتلا به کرونا هستند که بیش از ۸۰ درصد این موارد از نوع جهش یافته اومیکرون است.

این استان در حالی که تا ۱۰ روز گذشته در وضعیت آبی قرار داشت، امروز به دلیل بی توجهی ها در رعایت شیوه نامه های بهداشتی و افزایش آمار مبتلایان، از این وضعیت خارج شده و هم اکنون شهرستان های بندرعباس، پارسیان، بندرلنگه، جاسک، بندرخمیر، میناب و بشاگرد در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

ابتلای ۳۲۳ نفر به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در آذربایجان غربی هم بیانگر افزایش پنج برابری مبتلایان در یک هفته گذشته است و هر چند در شبانه روز گذشته مورد فوتی در این استان ثبت نشده اما شیب ملایم بالا رفتن ابتلا به این ویروس ادامه دارد.

در خصوص آخرین آمار واکسیناسیون در این استان هم بر اساس اعلام کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا تاکنون ۲۰.۱ درصد جمعیت هدف در استان حدود ۵۵۰ هزار نفر، دز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند که البته این روند با سرعت در حال افزایش است.

بنابر تازه ترین اطلاعات تاکنون پنج میلیون و ۲۲۱ هزار دز واکسن در آذربایجان غربی تزریق شده که چهار درصد کل واکسیناسیون در کشور است.

سویه اومیکرون چهار شهرستان بزرگ استان کهگیلویه و بویراحمد را هم در وضعیت زرد قرار داد و زنگ خطر این بیماری در استان به صدا درآورد به گونه ای که اکنون شهرستان های بویراحمد، گچساران، کهگیلویه و باشت از لحاظ رنگ بندی کرونایی در وضعیت زرد قرار گرفته اند و مابقی شهرستان ها همچنان به رنگ آبی هستند.

مرکز بهداشت گچساران هم در خبری اعلام کرد که از آغاز طرح واکسیناسیون برای مقابله با ویروس کرونا تاکنون ۲۰۲ هزار و ۳۱ دُز واکسن به گروه های هدف این شهرستان تزریق شده است و همچنین تاکنون ۱۹  هزار و ۶۱۷ دُز واکسن به دانش آموزان  ۱۲ تا ۱۸ سال در این شهرستان تزریق شده است.

بر اساس تازه ترین خبرها هم اکنون ۶ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های شهرستان گچساران بستری و ۹۱نفر در قرنطینه خانگی هستند.

قرمز شدن رنگ کرونایی قم نیز نگرانی ها را در مواجهه با این ویروس بالا برده و اکنون شهرهای کاشان(اصفهان)، فردوس(خراسان جنوبی)، قم(قم)، ابرکوه، اردکان، خاتم و مهریز(یزد) در وضعیت قرمز قرار دارند و ۶۰۱ تست از ۹۳۹ تست روزانه کرونا در ۲۴ ساعت منتهی به هشتم بهمن‌ماه جاری در قم مثبت شده  و ۲ بیمار نیز جان خود را از دست داده اند.

در ادامه روند صعودی شیوع کرونا، مجموع بستری مبتلایان به کووید.۱۹ در استان اردبیل هم طی شبانه روز گذشته به ۹۳ نفر افزایش یافت که ۱۷ نفر بیشتر از آمار هفته گذشته است.

اما خبر خوش اینکه طی شبانه روز گذشته با صفر شدن دوباره فوت مبتلایان کرونا، مجموع جان‌باختگان بیماری کووید.۱۹ در این استان در رقم ۲ هزار و ۶۳۱ نفر باقی ماند.

همچنین در پی افزایش شمار مبتلایان، از روز گذشته شهرستان‌های اردبیل، پارس‌آباد، مشکین‌شهر، بیله‌سوار، سرعین و کوثر در وضعیت زرد و شهرستان‌های گرمی، نیر، نمین و خلخال در وضعیت آبی قرار گرفته‌اند.

در استان البرز هم ۳۱ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در مراکز درمانی بستری و تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گرفتند اما خوشبختانه فوتی کرونایی طی این مدت در استان ثبت نشده است و اکنون شهرستان کرج در وضعیت زرد و ۶ شهرستان دیگر البرز آبی کرونایی هستند.

آمار روزانه فوت ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در استان همدان نیز بنابر اطلاعات مسوولان این استان طی ۱۵ روز گذشته صفر بوده هر چند که شهرستان‌های استان همدان به‌ جز بهار و اسدآباد، از وضعیت آبی به زرد تغییر یافته است.

شمار مراجعان سرپایی با علائم مشکوک کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، حدود ۲ برابر افزایش یافته و به ۴۰۲ نفر رسیده و تاکنون در مجموع ۲ میلیون و ۸۳۰ هزار دز واکسن کرونا در استان همدان تزریق شده است‌. 

در استان خراسان رضوی هم وضعیت کرونایی مناسب نیست به گونه ای که با افزایش شمار مبتلایان، نتیجه آزمایش های کرونا در مناطق زیر پوشش این دانشگاه ۲ برابر شده و هم اکنون ۴۰ درصد نمونه‌های پی.سی.آر کرونا در مشهد مثبت است که نسبت به گذشته افزایش چشمگیری داشته است و از ۳۳ شهرستان خراسان رضوی، شهر مشهد و ۲ شهرستان دیگر در وضعیت نارجی، ۱۳ شهرستان در وضعیت زرد و بقیه در وضعیت آبی قرار دارند.

از اصفهان هم خبر رسیده است که احتمال قرمز شدن برخی شهرستان ها تا ۲ هفته آینده زیاد است و میزان تست‌های مثبت و قطعی کرونا در این استان در یک ماه گذشته افزایش یافته و به ۴۵ درصد رسیده است.

در زمان حاضر در شهرستان های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان در وضعیت نارنجی (پر خطر) و ۱۴ شهرستان در وضعیت زرد (خطر متوسط) همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ قرار دارد.

استان کرمانشاه نیز وضعیت خوبی به لحاظ شیوع کرونا ندارد و بنابر اعلام مسوولان احتمال درگیری استان با موج جدید کرونا وجود دارد.

آمارها نشان می دهد که ۱۵۶ نفر شامل ۱۴ بیمار مثبت بستری و ۱۴۲ بیمار سرپایی مبتلا به کرونا در شبانه‌روز گذشته در سطح استان شناسایی شدند که این تعداد نسبت به روز قبل ۶۹ افزایش یافته اما فوتی براثر ابتلای قطعی به کووید ۱۹ در استان ثبت نشده است.

براساس رنگ‌بندی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شهرستان‌های پاوه، صحنه، کنگاور و سرپلذهاب در وضعیت زرد و شهرستان‌های کرمانشاه، جوانرود، ثلاث باباجانی، اسلام‌آبادغرب، گیلانغرب، هرسین، قصرشیرین، دالاهو، روانسر، سرپل ذهاب و سنقروکلیایی در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند.

اکنون ۹ شهر ایلام، چوار، مهران، ملکشاهی، ایوان، سیروان، هلیلان، بدره، دره شهر و آبداناننیز در وضعیت آبی کرونا قرار گرفت و تنها ۲ شهر دهلران و چرداول در وضعیت زرد قرار دارند.

۷۵ ابتلای جدید کرونا در شبانه روز گذشته در این استان شناسایی شده و مورد فوتی ثبت نشده است.

ورود کشور به موج ششم کرونا و وضعیت نارنجی شیراز و سه شهرستان دیگر فارس نیز باعث شده تا مسوولان تاکید بیشتری بر تزریق دز سوم واکسن کرونا داشته باشند، بر اساس آمار طی ۷۲ ساعت گذشته، بیش از سه هزار نفر در استان به مراکز ۱۶ ساعته تشخیص و درمان سرپایی کرونا مراجعه و خدمات درمانی دریافت کرده اند.

طی سه روز گذشته حدود نیمی از تست های انجام شده در آزمایشگاه های تشخیصی مولکولی زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، مثبت بوده است و این آمار هشداری است تا مردم بیش از پیش رعایت شیوه نامه های بهداشتی را جدی بگیرند.

۹ بهمن‌ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

تازه ترین آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونایی در کشور

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست داده و ۱۱ هزار و ۷۳۱ بیمار جدید در کشور شناسایی شده که ۷۵۴ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۳۲۲ هزار و ۱۸۳ نفر رسید.

تا کنون ۶ میلیون ۹۸ هزار و ۶۷۵ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند. یک هزار و ۳۶۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۴۴ میلیون و ۶۰۷ هزار و ۹۱ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

در مجموع ۶۰ میلیون و ۶۴۰ هزار و ۴۹۸ نفر دُز اول، ۵۳ میلیون و ۹۶۱ هزار و ۹۹۸ نفر دُز دوم و ۱۶ میلیون و ۴۴۱ هزار و ۹۸۱ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۳۱ میلیون و ۴۴ هزار و ۴۷۷ دُز رسید.

در زمان حاضر ۷ شهرستان در وضعیت قرمز، ۴۳ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۱۷ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۸۱ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.  

ذکر این نکته هم ضروری است که تلفات کرونا طی هفته‌های اخیر و پس از عبور خیز پنجم کرونا از کشور با توجه به رویکرد دولت سیزدهم در افزایش واردات واکسن و واکسیناسیون حداکثری روندی کاهشی داشته است.

۹ بهمن‌ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

در پایان خبرهای کرونایی امروز در استان ها ۲ گزارش هم بخوانید با این عناوین

خیز ششم کرونا در خراسان جنوبی با سویه اُمیکرون

شهروندان و مسوولان مهریز: تزریق واکسن را جدی بگیریم

تزریق دُز سوم واکسن کرونا، علاج واقعه قبل از وقوع