از كلاس هاي كپري تا وضعيت بهداشت در مدرسه ها. 4 آبان -92
مشکل آموزش و پرورش و معلمان و
دانش آموزان ومدارس نه کمبود بودجه
و امکانات و کاهش حقوق و چندین میلیون دانش آموزان ترک تحصیل کرده از سواد خواندن و نوشتن محروم شدن وتبدیل به کودکان
کار خیابانی شدن که پیوسته در حال رشد می باشد و کاهش سن اعتیاد دانش آموزان به 13 سال خلاصه نمی شود . چون آنگونه اضاع در این نهاد بی وزیر
وسر پرست آموزش و پرورش آشفته و نا بسامان می باشد که گزارشگر روزی نامه ی حکومتی جمهوری
حامی دولت ومشاور رفسنجانی ناچار به رله کردن گزارش از
اوضاع اسفناک مدارس كپري و خشت و گلي در جنوب و شرق استان كرمان به نقل از خبر
گزاری مهر شده است كه دغدغه در اين مدارس در
ابتدا وجود چهار خانهاي به نام كلاس با ديوارهاي محكم است و اين امر در استان زلزله
خيزي مانند كرمان از اهميت بالا برخوردار است.
زیراکه نه مدارس دارای دیوار حفاظتی
است ونه دانش آموزان از رعايت
نكات بهداشتي در مدا رس بر خور نیستند چونکه
محیط مناسب سازي آبخوري ها، سرويس هاي
بهداشتي و وجود صابون مايع و هزاران مشکل وکمبود
موجب شده است تا والدين داش آموزان
در سلامت فرزندان شان دل نگراني داشته
باشند. حال داشته باشید با این گزارش چه میزان
هزینه ی پروژه ی هسته ای وارگان های سرکوبگر می شود یا کمک های مالی بلاعوض 18 میلیارد دلاری به بشار اسد جنایتکار همراه با
تسلیحات نظامی می شود؟ همچنین با فراموش کردن معضلات آموزش و پرورش و مدارس و دانش
آموزان حاکمان ایران تخته گاز از سیاست سرکوب
وسانسور داخلی و سیاست صدور تروریسم وبحران وارتجاع به برون مرز حمایت می کنند تا سیاست مداخله گری در امور داخلی کشورهای منطقه به
خصوص کشورهای منطقه به پیش برده شود؟
از آغاز سال تحصيلي جديدروزها ميگذرد و با گذشت ضرورتهاي روزهاي
ابتدايي مدارس چالشهاي جديدازجمله بهداشت عمومي وتغذيه در مدارس بيش از گذشته پر
رنگ ميشوداين درحالي است كه وجودمدارس كپري وگاه بدون حصار بهداشت را در مدارس به چالش ميكشد. به گزارش مهر،در روزهاي ابتدايي بازگشايي مدارس
نخست بحث حل مشكلات ثبت نام دانش آموزان، كلاس بندي، سرويس رفت و برگشت مدارس و
حساستهاي والدين براي انتخاب بهترين معلم براي فرزندانشان مطرح بود اما با گذشت
نزديك به 27 روز از آغاز سال تحصيلي رفته رفته اوليتهاي والدين درحال تغيير شكل
يافتن است. از مهمترين مسائلي كه اين روزها والدين به آنها مشغول هستند تبعات
زندگي اجتماعي و فرهنگي فرزندانشان خارج از محيط خانواده است هر چند كه بعد روحي و
رواني اين تحولات بسيار مهم است اما يكي از شاخصهاي مدرسه خوب رعايت نكات بهداشتي در مدرسه است. مناسب
سازي آبخوريها، سرويسهاي بهداشتي و وجود صابون مايع و هزاران دلنگراني ديگر والدين
كه هر يك ميتواند در سلامت فرزندانشان نقش داشته باشد.
دلنگرانيهاي والدين و بهداشت عمومي مدارس
دلنگرانيهاي والدين و بهداشت عمومي مدارس
با سرد شدن هوا افزايش بيماري آنفولانزا و ورود اولين كاروان حاجيان
كه هر ساله بيماريهاي رايج در آن سوي آبهاي را همراه خود ميآورند پر داختن به
بهداشت عمومي دانش آموزان را با اهميتتر كرده است. اما اين اولويتها عملا در
مدارسي رعايت ميشود كه داراي ابتداييترين استانداردهاي مدارس كنوني كشور است اما
در كرمان مدارسي هستند كه به دليل فرسوده و دور افتاده بودن از ابتداييترين اين
امكانات نيز برخودار نيستند. مدارس كپري و خشت و گلي در جنوب و شرق استان
كرمان از اين جمله است كه دغدغه در اين مدارس در ابتدا وجود چهار خانهاي به نام
كلاس با ديوارهاي محكم است و اين امر در استان زلزله خيزي مانند كرمان از اهميت
بالا برخوردار است.
نقش معاون بهداشتي در مدارس و لزوم احياي آن
محمد برزگر، كارشناس اجتماعي در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: يكي
از مهمترين مسائلي كه بايد دانش آموزان در زندگي جمعي است. وي افزود: به نظر
ميرسد حضور معاون بهداشتي در مدارس بايد با جديت بيشتري در مدرسهها پيگيري شود و
تاثيرات مهم آموزشهاي بهداشتي در مدارس جدي گرفته شود.
لزوم آموزش دوري از رفتارهاي پر خطر بهداشتي در آينده كودكان
برزگر ادامه داد: دانش آموز در كنار زندگي سالمي كه ميتواند در
مدارس داشته باشد بايد در اين مكان ياد بگيرد كه از رفتارهاي پر خطر و غيربهداشتي
دوري كند رفتارهايي كه ميتواند موجب بروز مشكلات متعدد در آينده براي آنها شود.
ابزاري كه اگر در گذشته وجود داشت بسياري از افراد جامعه هم اكنون درگيري برخي
بيمارهاي لا علاج نبودند. دكههاي فست فود فروشي را از مدارس حذف كنيد/ ورود
چيپس و پفك به مدارس ممنوع شود وي گفت: در كنار آموزشهاي عمومي بايد به بهداشت تغذيه نيز
توجه جدي كرد.
برزگر ادامه داد: استفاده از فوت فودها در مدارس به مد روز تبديل شده است و متاسفانه شاهد باز شدن دكههايي در مدارس هستيم كه به سادگي فست فودها را در مدارس در دسترس كودكان قرار ميدهند. وي فروش اقلامي كه در دسته تنقلات قرار ميگيرند از جمله چيپس، پفك و دهها نمونه ديگر كه ميتواند روند سلامت كودكان را مختل كند را مورد انتقاد جدي قرار داد و گفت: اين درحالي است كه بايد تغذيه سالم در مدارس مورد توجه جدي قرار گيرد.
برزگر ادامه داد: استفاده از فوت فودها در مدارس به مد روز تبديل شده است و متاسفانه شاهد باز شدن دكههايي در مدارس هستيم كه به سادگي فست فودها را در مدارس در دسترس كودكان قرار ميدهند. وي فروش اقلامي كه در دسته تنقلات قرار ميگيرند از جمله چيپس، پفك و دهها نمونه ديگر كه ميتواند روند سلامت كودكان را مختل كند را مورد انتقاد جدي قرار داد و گفت: اين درحالي است كه بايد تغذيه سالم در مدارس مورد توجه جدي قرار گيرد.
مهين گنجي پور، كارشناس بهداشت محيط بهداشت نيز در مقالهاي كه منتشر
كرده است به فرصتها و چالشهاي بهداشت محيط در مدارس پرداخته است در زير قسمتهايي
از اين مقاله علمي را كه برمبناي نياز مدارس كرمان نوشته و در اختيارخبرگزاري مهر
گذاشته شده است را از نظر ميگذرانيم. محيط مدارس عبارت است از مجموعه
اقداماتي كه موجب ميگردد محيط آموزشگاه به گونهاي گردد كه اثر نامطلوبي بر سلامت
جسمي، رواني و اجتماعي دانش آموزان برجاي نگذارد. با
توجه به اينكه تعليم و تربيت در شرايط ايمن، بهداشتي و برخوردار از خدمات بهداشتي،
درماني يكي از حقوق مسلم فردي و اجتماعي است؛مكان مدرسه كه در آن تعليم و تربيت
كودكان صورت پذيرفته و شخصيت اجتماعي و رواني آنها در آن پايه ريزي و ساخته ميشود،
بايد نيازهاي جسمي و رواني دانش آموزان به ويژه بهداشت و سلامتي آنان را تامين
نمايد. محيط آموزشي شامل دو بخش،
محيط مادي و انساني است؛ محيط انساني متشكل از عناصر و عوامل متعدد مانند معلم،
مدير، دانش آموز، كتاب درسي، برنامه آموزشي و... است كه به نسبت متفاوتي بر تربيت،
رفتار، سلامت و بهداشت دانش آموزان تأثير گذار است. در محيط مادي، ساختمان مدرسه، محل استقرار و
تجهيزات آن مورد نظر است؛ شرايط نامساعد ساختمان مدرسه از نظر گنجايش، نور، تهويه،
دما، سرو صدا، امكانات ايمني، وسايل پيشگيري و مقابله با حوادث و رخدادهاي
احتمالي، نظافت و پاكيزيگي محيط مدرسه، سيستم جمع آوري و دفع فاضلاب و زباله،
تجهيزات غيراستاندارد و مانند آن موجب صدمات جسمي و رواني در دانش آموزان ميشود. بهداشت محيط در مدارس از وجوه بسيار مهم تامين
بهداشت و سلامت فردي و اجتماعي دانش آموزان است. اصول كلي بهداشت محيط از قبيل تهيه و تامين آب
آشاميدني سالم، دفع صحيح زباله و فاضلاب، تامين حرارت، نور و تهويه مناسب، مبارزه
با حشرات و جوندگان در تمام مدارس از ضروريات بهداشتي محيطهاي آموزشي است. به
همين دليل است كه بهبود شرايط بهداشتي در محيطهاي آموزشي همواره در برنامه ريزيهاي
آموزشي در اولويت قرار دارد. برخي عوامل موثر بر سلامت محيط مدرسه عبارتند از
رنگ فضاهاي آموزشي: در مدارس رنگ فضاها و تجهيزات آموزشي به دليل شرايط سني و روحي
كودكان و نوجوانان از حساسيت بيشتري برخوردار است زيرا اين امر ميتواند موجب
شادابي، نشاط، آرامش رواني، تحرك و تلاش دانش آموزان شود و فرآيند يادگيري را
افزايش دهد. نور كلاس ها: بهترين نور استفاده از نور طبيعي خورشيد است كه از
طريق پنجرهها تامين ميگردد؛ منابع نور مصنوعي در غياب نور طبيعي يا در تركيب با
آن بكار ميروند. تامين نور كافي و مناسب در مدارس موجب افزايش ميل و رغبت به كار،
دقت در عمل و بازدهي ميشود. تابلو كلاس درس بايد در محلي مناسب كه نور كافي به آن ميرسد قرار
داشته و در معرض ديد كامل دانش آموزان و به رنگ سبز مناسب و غير براق باشد. تا از
ايجاد خيرگي بر اثر بازتاب نور جلوگيري گردد. فاصله تابلو كلاس درس از اولين رديف
دانش آموزان نبايد از 2دو متر و 20 سانتي متر كمتر باشد. كلاسها بايد حتي الامكان طوري ساخته شوند
كه از نور طبيعي استفاده نمايند. ترجيحاً پنجرهها در سمت چپ دانش آموزان در نظر
گرفته شود و سطح آنها حدود يك پنجم مساحت كلاس باشد. براي هر نفر دانش آموز
در كلاس حداقل بايد يك متر و 25 سانتي متر مربع سطح در نظر گرفته شود حداكثر ابعاد
قابل قبول براي كلاس درس 8 متر طول و 7 متر عرض ميباشد ارتفاع سقف كلاس نبايد از
3 متر كمتر باشد. تعداد توالتها در مدرسه به ازاء هر 40 نفر حداقل يك چشمه توالت و هر 60 نفر يك
دستشويي در نظر گرفته شود. ارتفاع دستشوئيها متناسب با سن دانش آموزان در دورههاي
مختلف تحصيلي (75- 60 سانتيمتر از سطح زمين) باشد. استفاده از صابون مايع در
دستشوئيها ضروري بوده كه بهتر است توسط مخزن ثابت صابون مايع و لوله كشي روي
دستشوئيها انجام شود. آبخوري عمومي آموزشگاه بايد بايد داراي شرايط زير باشد: الف- كف محوطه آبخوري قابل شستشو و داراي شيب كافي و
مناسب به طرف مجراي فاضلاب باشد. ب- ديوار لبه آبخوري بايستي از جنس قابل
شستشو (نظير كاشي) بوده و داراي شيب مناسب به طرف مجراي فاضلاب باشد. ج-
ديوار اطراف آبخوري از جنس قابل شستشو (نظير كاشي، سراميك، سنگ و.........) باشد. د-
آبخوري عمومي دانش آموزان بايد با شيرهاي مناسب يا آب سردكن مجهز گردد و حداقل
براي هر 45 نفر يك شير آبخوري پيشبيني شود. ارتفاع شير آن متناسب با سن دانش
آموزان در دورههاي تحصيلي (100- 75 سانتيمتر) از سطح زمين باشد. ه- آبخوري
بايد خارج از سرويسهاي بهداشتي و با رعايت شرايط بهداشتي و با فاصله حداقل 15 متر
احداث گردد. ي- بوفه مدرسه كه به پايگاه تغذيه سالم تغيير نام يافته بايد داراي
شرايط لازم طبق آئين نامه باشد. *با توجه به اينكه تعليم و تربيت در شرايط ايمن، بهداشتي و
برخوردار از خدمات بهداشتي، درماني يكي از حقوق مسلم فردي و اجتماعي است؛مكان
مدرسه كه در آن تعليم و تربيت كودكان صورت پذيرفته و شخصيت اجتماعي و رواني آنها
در آن پايه ريزي و ساخته ميشود، بايد نيازهاي جسمي و رواني دانش آموزان به ويژه
بهداشت و سلامتي آنان را تامين نمايد *از مهمترين مسائلي كه اين روزها والدين
به آنها مشغول هستند تبعات زندگي اجتماعي و فرهنگي فرزندانشان خارج از محيط
خانواده است هر چند كه بعد روحي و رواني اين تحولات بسيار مهم است اما يكي از
شاخصهاي مدرسه خوب رعايت نكات بهداشتي در مدرسه است *مناسب سازي آبخوريها، سرويسهاي بهداشتي و وجود
صابون مايع و هزاران دلنگراني ديگر والدين كه هر يك ميتواند در سلامت فرزندانشان
نقش داشته باشد *
شرايط نامساعد ساختمان مدرسه از نظر گنجايش، نور، تهويه، دما، سرو صدا، امكانات
ايمني، وسايل پيشگيري و مقابله با حوادث و رخدادهاي احتمالي، نظافت و پاكيزيگي
محيط مدرسه، سيستم جمع آوري و دفع فاضلاب و زباله، تجهيزات غيراستاندارد و مانند
آن موجب صدمات جسمي و رواني در دانش آموزان ميشو د.