(تصاویر) بازدید از تکایای قدیم تهران


کد خبر: ۱۶۹۲۰۳
۲۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۷
رئیس شورای اسلامی شهر تهران در بازدید از تکایای تاریخی منطقه یک تهران، اظهار داشت: بیش از ۵۰ تکیه قدیمی در شهر تهران وجود دارد که شورای شهر بنا دارد این تکایا را با همکاری سازمان میراث فرهنگی مرمت، بازسازی و مراقبت کند.
 
به گزارش اداره کل روابط عمومی و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، احمد مسجد جامعی رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه سلسله دیدارهای خود از هویت تاریخی - فرهنگی شهرتهران، صبح جمعه این هفته به همراه شهردار منطقه یک و جمعی از اعضای شورایاری‌ها در منطقه یک شهرداری تهران حضور یافت و از تکایای تاریخی این منطقه بازدید کرد.
 
مسجد جامعی در حاشیه این بازدید با اشاره به قدمت تکایا در این منطقه، اظهار داشت: منطقه شمیران دارای تکایای قدیمی است که به همت اهالی مومن و متعهد این منطقه هر سال اقامة عزای حسینی را به بهترین شکل ممکن اجرا می کنند و میزبان سوگواران حسینی هستند.

مسجدجامعی ادامه داد: بیش از 50 تکیه و حسینیه در شهر تهران از گذشته و از قدیم‌الایام ساخته شده‌اند که سابقه طولانی برای حضور عزاداران حسینی دارند و هر کدام دارای آیین های خاصی هستند.
 
وی دربار برنامه شورای شهر تهران و همچنین شهرداری برای نگهداشت تکایای قدیمی در شهر تهران گفت: برنامه‌ای داریم تا با همکاری و هماهنگی سازمان میراث فرهنگی مرمت و بازسازی تکایا صورت گیرد، چرا که باید این میراث‌های تاریخی حفظ شوند.
 
مسجدجامعی در خصوص برنامه‌های تکایا در مناطق مختلف تهران گفت: ‌قطعا هر یک از تکایا برنامه خاصی را برای عزاداری سالار شهیدان دارند و برنامه‌های این تکایا در مناطق مختلف متفاوت است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در این برنامه از تکایای درکه، اوین، دزا شیب، نیاوران و حصار بوعلی که هنوز سنتهای اصیل عزاداری سید و سالار شهیدان در آنها حفظ شده است بازدید کرد.

گفتنی است در این دیدار تعدادی از متولیان تکایا توضیحاتی دربارة قدمت، سنتهای رایج در این تکایا و شخصیت های مشهور محل ارائه دادند.
 
رئیس شورای شهر در این برنامه از محله های همجوار تکایا و آثار تاریخی و فرهنگی نیز بازدید و با تعدادی از اهالی محل گفت و گو کرد.
 
دیدارهای هفتگی احمد مسجدجامعی از مناطق مختلف تهران با عنوان کشف تهران به منظور آشنایی با هویت تاریخی و فرهنگی تهران و پیگیری مسائل و مشکلات مردم انجام می شود که این هفته به مناسبت ایام محرم به تکایای تاریخی منطقه یک اختصاص یافته بود.