چگونه با غم و اندوه مقابله كنيم؟

چگونه با غم و اندوه مقابله كنيم؟6 آذر -92
زماني كه نزديك‌ترين دوست و گاهي عزيزترين فرد زندگي خود را از دست مي‌دهيم چه كنيم كه بتوانيم راحت‌تر با غم و اندوه ناشي از آن به زندگي عادي بازگرديم. درد از دست دادن فرد مورد علاقه مي‌تواند زندگي شخص را نابود كند. آشفتگي عاطفي كه در اين مرحله بوجود مي‌آيد؛ مي‌تواند سلامت عقل را غارت كند. مهم است بدانيم چگونه با غم و اندوه روبرو شويم به‌طوريكه يك نفر بتواند مانع از هم پاشيدگي زندگي خود شود؛ از چشم انداز احساسات انساني، غم احتمالا يك حس عميق است. خيلي سخت است كه با از دست دادن يا مرگ يك دوست كنار بياييم و ممكن است حتي سالها طول بكشد تا از شوك بوجود آمده ناشي از آن بيرون بياييم. اولين احساسي كه در ما آغاز مي‌شود انكار كردن اين اتفاق است؛ [در ذهنمان مرور مي‌كنيم كه] اين اتفاق نمي‌تواند براي من اتفاق بيفتد كه به دنبال آن، گناه و خشم و افسردگي همراه مي‌شود. هر فرد 7 مرحله غم و اندوه را سپري مي‌كند و سرانجام اين فقدان و از دست دادن را مي‌پذيرد. اين مسير مي‌تواند زماني كه فرد از بيماري رنج مي‌برد با احساس استرس‌زا و حتي فرد طعمه اعتياد مانند اعتياد به مواد مخدر همراه باشد. از اين رو بسيار مهم است كه بدانيد كه چگونه با غم و اندوه مقابله كنيد. 
*قبول حقيقت 
شما با انكار حقيقت نمي‌توانيد فردي را كه به آن علاقه‌مند بوديد و اكنون از دست داده‌ايد را برگردانيد. با دوستان و خانواده شخص مورد علاقه كه شما را بهتر درك خواهند كرد و با فقدان دوستتان با شما همدرد هستند، صحبت كنيد. شما مبهوت و شگفت‌زده خواهيد بود و زماني از اين اوضاع راحت مي‌شويد كه قلبتان را صاف و پاك كنيد. شروع به نوشتن كنيد و اگر مي‌ترسيد كه احتمالا كسي آن را بخواند، بعد از نوشتن آنها را از بين ببريد؛ اجازه بدهيد تا احساستان خارج شود. نگهداشتن احساسات و قفل كردن آنها فقط درد را طولاني كرده و بر آن تكيه مي‌كند. 
*احساس درد 
شايد اين مرحله مسخره‌آميز به نظر برسد؛ زماني كه يك دوست را از دست داديد شبيه احساس درد ناشي از چاقوي تيزي در قفسه سينه باشد. اما در زمان عزاداري احساس درد در كوتاه مدت ايجاد مي‌شود؛ بيشتر از اينكه شما اين درد را در خود حفظ كنيد بايد اين درد عذاب‌آور را از خود دور كنيد، ‌با آن مبارزه كنيد تا آن تمام شود؛ ‌در غير اين صورت غم تمام زندگي شما را احاطه مي‌كند و در روابط با ديگران تاثير مي‌گذارد. 
*تطبيق به زندگي جديد 
زندگي در محيط كسي كه ديگر نيست را ياد بگيريد. از مكان‌هايي كه سابقا هر دو آنجا مي‌رفتيد، ديدن كنيد. دوره‌اي را به تنهايي در خانه‌اي كه دوستتان ديگر در آنجا نيست بگذرانيد؛ مراسم سالگرد برگزار كنيد. اولين بار شايد دردناك باشد اما با گذشت زمان مقابله با غم و اندوه و از دست دادن راحت‌تر مي‌شود. 
*ملحق شدن به يك گروه پشتيباني 
هنگامي كه درد را به اشتراك مي‌گذاريم بهترين گزينه درميان گذاشتن درد با شخصي است كه قبلا شرايط مشابهي را داشته باشد. مردم اغلب با افرادي كه رنج مشابهي داشته‌اند، آسان‌تر مي‌توانند مورد درك بهتر واقع شوند. به نظر مي‌رسد اين افراد كلمات درستي را بكار برند و بهترين مشاوره در مورد چگونه غلبه كردن بر غم و اندوه و از دست دادن را ارائه دهند. 
*بازگشت به ايمان 
افرادي كه مذهبي هستند و در فعاليت‌هاي معنوي مانند نماز و زيارت شركت بيشتري دارند سريع‌تر به آرامش مي‌رسند. در اين مواقع صحبت كردن با يك فرد روحاني و يا هر فرد ديگري كه در جامعه مذهبي حضور بيشتري دارد مي‌تواند مثمرثمر باشد؛ مذهب مي‌تواند قدرت‌هاي بزرگي را فراهم كند. 
*مراقبت از خود 
روند عزاداري در جاي خود بسيار پر تنش است و در اين گونه مواقع مهم است كه از خود مراقبت كنيد. خوب غذا بخوريد و به طور منظم ورزش كنيد. مراقبه (تفكر عميق)، قدرت غلبه بر غم و اندوه را ايجاد مي‌كند. 
*روش مشاور 

در مورد غم و اندوه بيش از حد تحمل بايد داشته باشيد و با يك متخصص سلامت روان مشاوره كنيد. آنها بطور حرفه‌اي آموزش ديده‌اند و از تجربه كافي در خصوص مشاوره براي غم و اندوه برخوردار هستند.  آنها به آشفتگي عاطفي رسيدگي مي‌كنند و كمك مي‌كنند تا بر مشكلات فائق آييد. در هر حال مقابله با درد از دست دادن يك چيز دوست داشتني، به هيچ وجه كار اشتباهي نيست.
شما نمي‌توانيد كار خوبي را در حق فردي كه از دست رفته انجام دهيد. با اين حال، با دانستن چگونگي مقابله با غم و اندوه، شما به افرادي كه هنوز در اطراف شما هستند و شما را دوست دارند و مراقب شما هستند نفع بزرگي را خواهيد رساند.