."به" و خواص آن

خوراكي‌ها . 9آذر -92 .
"به" و خواص آن 
"به" ميوه‌اي خوش‌طعم و عطر از خانواده سيب است. اين ميوه اگرچه به صورت خام نيز خوردني است ولي اغلب، پخته آن را به صورت مربا و همچنين در غذاهايي همچون خورش و خوراك مصرف مي‌كنند. 
* خواص غذايي 
به سرشار از ويتامين‌هاي A و B و C و همچنين قند و پپتين است. به رسيده، داراي طبيعتي معتدل است، در حالي كه دانه آن يا همان به‌دانه طبيعتي سرد و‌تر دارد. 
* خواص درماني 
به براي درمان بسياري از بيماري‌ها از جمله عفونت‌هاي روده‌اي و ورم حاد روده، اسهال مخصوصا از نوع خوني، سوزش مجاري ادرار، تنگي نفس، سردردهاي مزمن و التهاب‌هاي مختلف مفيد است. 
مي‌گويند با خوردن به، عرق بدن خوشبو مي‌شود. 
خانم‌هاي باردار براي جلوگيري از سقط جنين به مصرف مي‌كنند. 
علاوه بر گوشت به، دانه آن نيز اثر شفابخشي براي التهاب‌هاي دستگاه گوارش و مخاط‌ها، سرفه‌هاي خشك، سينه درد، تب و گرفتگي صدا دارد ولي مراقب باشيد از جويدن و بلعيدن به‌دانه بپرهيزيد زيرا به‌دانه، حاوي يك ماده سمي است كه براي بدن مضر است. بنابراين چند عدد به‌دانه را مدتي در دهان نگه داشته و مرتب بمكيد تا لعاب آن خارج شود، سپس بيرون بريزيد يا اينكه چند عدد به‌دانه را در آب داغ بخيسانيد و از لعاب آن استفاده كنيد. 
* فوايد خوردن به 
- اثرات مثبت بر فكر و ذهن تجديد، احياي روحيه خوشحال بودن، از بين برنده افسردگي ناشي از انواع سردردها، تقويت‌كننده قلب، كبد و معده، مفيد براي زخم معده، تحريك‌كننده اشتها، نرم‌كننده سينه، ادرارآور و كمك به هضم غذا، جلوگيري از التهاب پلك و استراحت چشمان خسته؛به اين طريق كه چند قاچ به تازه را روي محل درد قرار دهيد، از بين برنده بوي بد دهان، مفيد براي كاهش وزن، به دليل دارا بودن مقدار زيادي فيبر. اگر شما قصد افزايش وزن داريد، ميوه به را مصرف نكنيد، ضد سرطان به علت آنكه اين ميوه داراي آنتي اكسيدان مي‌باشد، كمك به پايين آوردن كلسترول خون، كمك به پايين آوردن فشار خون، به خاطر دارا بودن پتاسيم، كاهش خطرات بيماري‌هاي قلبي، به خاطر دارا بودن ويتامين ث، تحقيقات نشان داده است كه ميوه به ممكن است خاصيت ضد ويروسي نيز داشته باشند، 
* خواص آب به 
- جلوي خونريزي را مي‌گيرد، جلوي تهوع و استفراغ غير ارادي را مي‌گيرد، سردرد را برطرف مي‌كند، از بين برنده تشنگي مي‌باشد، 
* خواص هسته ميوه به (به دانه) 

- براي درمان ذات الريه، گلودرد، صداي گرفته و خشن مفيد است، ضد تب، مفيد براي اسهال، لعاب به دانه براي ترميم زخم‌ها و سوختگي پوست در اثر آتش بسيار مفيد است، جويدن به دانه براي رفع كندي دندان‌ها و براي تقويت نيروي جنسي در گرم مزاج‌ها مفيد است