گزیده های خبر 14 آبان – 94 قسمت -6

گزیده های خبر  14 آبان – 94 قسمت -6

    
خبر ويژه 
عمر شما كه هيچ! بازگشايي جاسوسخانه به عمر بچه هاي شما هم قد نمي دهد

يکي از عناصر تجديدنظرطلب گفت: «بازگشايي سفارت آمريکا در تهران به عمر ما قد نمي دهد».    ابراهيم اصغرزاده در مصاحبه با روزنامه بهار درباره تسخير لانه جاسوسي آمريکا اذعان کرد: ضعف دولت موقت و انتظارات افکار عمومي باعث شده بود يک نوع شکاف بين دولت موقت و مردم ايجاد شود مردم بالاخره شعارهايشان انقلابي بود و در کوچه و خيابان بودند و آقاي مهندس بازرگان و دولت موقت حرفشان اين بود که انقلاب تمام شده است و مردم بايد به خانه هايشان بروند و ديگر نبايد مداخله اي در امور داشته باشند. اينها وضعيت عمومي آن زمان بود تا رسيد به آنجايي که شاه در آمريکا پذيرفته شد.    در اين حين ملاقاتي هم بين دولت موقت يعني آقايان بازرگان، يزدي و ديگران در الجزيره به عنوان جشن استقلال الجزيره برگزار شده بود و در اين جشن اعضاي دولت موقت با برژينسکي ملاقاتي داشتند.    وي در عين حال مي گويد: نياز نيست که اشغال سفارت را مدام يادآوري کنم اينکه در حال حاضر شعارهايي را سر مي دهند چندان درست نمي دانم و فکر مي کنم مسئله به «تاريخ» پيوسته است. بايد به اين نتيجه برسيم که آمريکاييها بالاخره با کودتاي 28 مرداد سيلي اي به گوش ما زدند و ما هم با اشغال سفارت يک سيلي به گوش آنها زديم. اين سيلي زدن ها بالانس شد. تمام شد و با هم به تفاهم رسيديم که به هر حال با يکديگر ير به ير شديم. طلبي داشتيم از آمريکايي ها که بايد مي پرداختند که با اشغال سفارت آن را پرداخت کردند. اقدام دانشجويان خط امام بيش از هر چيزي براي جامعه جهاني و آمريکا ثابت کرد که 28 مرداد کار غلطي بوده و ديگر اشغال سفارت مسئله تاريخي است و نبايد به آن دامن زد. وي درباره بازگشايي سفارت آمريکا گفته است: اميدوارم رابطه برقرار شود و سفارت آمريکا در ايران و همچنين سفارت ايران در واشنگتن بازگشايي شود، اما بعيد مي دانم که به عمر ما کفاف دهد.
    
پيشنهاد صرفا تاريخي تلقي کردن تقابل ملت ما با استکبار و رفتن به سمت اعتماد به آمريکا در حالي مطرح مي شود که خصومت ها و خباثت هاي آمريکا با ابعادي به مراتب گسترده تر نسبت به قبل از انقلاب تداوم و شدت يافته است. حمايت از گروه هاي تروريستي و تجزيه طلب و حلقه هاي آشوب طلب يا کودتاچي، تصويب و توسعه انواع تحريم هاي ظالمانه، حمايت از رژيم صدام در تجهيز جنگ 8 ساله، حمايت از گروه هاي تروريست خارجي در همسايگي ايران، حمايت از عمليات هاي خرابکارانه فني و سايبري، سازماندهي جنگ فرهنگي عليه اسلام و ايران و انقلاب اسلامي، سرنگوني هواپيماي مسافربري و... انواعي از خصومت هاي تازه به تازه آمريکاست که نشان مي دهد اتفاقا رويکرد انقلابي نسبت به جاسوس خانه شيطان بزرگ، موضوع روز است و نه امري تاريخي که بايد به بايگاني سپرد و مسيري خلاف آن را - يک طرفه - با آمريکا طي کرد. اينکه همين حالامي گويند گزينه هاي نظامي براي حمله به ايران روي ميز ماست، تحريم ها را حفظ يا به بهانه هاي تروريسم و حقوق بشر توسعه مي دهيم همگي ثابت مي کند، شيطان بزرگ همان شيطان بزرگ است. و به همين دليل حق با آقاي اصغرزاده است که بازگشايي سفارت آمريکا به عمر وي قد نمي دهد. 
خبر ويژه 
عارف بزن كنار كه نامزد كارگزاران آمد!
روزنامه نزديک به کارگزاران همسو با اين حزب محمدعلي نجفي را سرليست فهرست اصلاح طلبان معرفي کرد.    روزنامه آرمان نوشت: اکنون موضوع سرليستي بيش از ساير موضوعات در ميان اصلاح طلبان و رسانه ها مطرح است و تا به امروز در اردوگاه اصلاح طلبي نام محمدرضا عارف و علي اکبر ناطق نوري بيش از ديگر اسامي مطرح شده اما «آرمان» نام جديدي را شنيد که برخي از او به عنوان گزينه مطلوب براي سرليستي نام مي برند و او کسي نبود جز «محمدعلي نجفي». شخصيت آرامي که تمايل به حضور علني در سياست ندارد اما برخي اوقات او را وارد گود سياست مي کنند هر چند نجفي در چاه سياست ورزان نمي افتد و خود را کنار مي کشد مانند چندي قبل که از رياست سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استعفا داد چون نمي خواست آنچه در دولت قبل در اين سازمان رخ داده را افشا کند اما همانقدر که دانست چه بر سازمان ميراث فرهنگي گذشته است باعث فشارهاي زيادي به او شد. از سوي ديگر نبايد فراموش کرد که نجفي عضو شوراي مرکزي حزب کارگزاران است و اينکه حزب کارگزاران بدون تعارف در اين انتخابات ايفاگر نقش پدري است يعني به نحوي برنامه ريزي کرده که تصميماتش بر تصميمات گروه هاي ديگر اولويت داشته باشد.    آرمان افزود: نجفي از قدرت تعامل بالايي در مواجهه با نهادهاي تاثيرگذار برخوردار است و مي تواند در مواقع لازم به رايزني به نفع جريان اصلاحات بپردازد. همچنين نجفي مورد تاييد اصلاح طلب دوستان جامعه است يعني عملکرد او در سازمان هايي که حضور داشته به نحوي بوده که معمولاتمايلي براي خداحافظي او وجود نداشته است. نزد افکار عمومي هم نجفي به عنوان شخصيتي گريزان از چالش و بگو مگو شناخته مي شود که امتيازي براي او محسوب خواهد شد. از سوي ديگر نجفي در گفت وگويي که با «آرمان» داشت تاکيدکرد خود را ملزم به اجراي تصميم نهاد اصلاح طلبان مي داند و هيچگاه تصميم فردي نخواهد گرفت.    گفتني است آرمان 3 هفته پيش به عارف هشدار داد که به خاطر محاصره شدن توسط «دوست نماهاي ناآشنا به سياست» به رياست مجلس بعدي نيانديشد.    آرمان در تحليلي با عنوان «به رياست مجلس نيانديش!» نوشته بود: محمدرضا عارف بيش از ساير اصلاح طلبان فعاليت هاي انتخاباتي خود را براي ورود به مجلس دهم آشکار و نمايان کرده است. عارف بيش از آنکه به عنوان يک چهره سياسي مطرح باشد يک چهره دانشگاهي و آکادميک است.
    خبر ويژه 
اعتماد: كارشناسان اقتصاد اقدام دولت را آماربافي مي دانند
«کارشناسان شتابزدگي مرکز آمار در اعلام نرخ رشد 6 ماهه را غيرمعقول مي دانند.»    روزنامه اصلاح طلب اعتماد نوشت: مرکز آمار در حالي نرخ رشد اقتصاد شش ماهه نخست سال جاري را اعلام کرد که تنها 41 روز از تابستان، گذشته است. بر اين اساس دستيابي به محاسبه نرخ رشد اقتصادي تنها در 41 روز فرصت در اختيار، از نظر تحليلگران آماري يک رکوردشکني به حساب مي آيد چرا که صاحب نظران محاسبه نرخ رشد را نيازمند در اختيار داشتن حدود 90 روز کاري مي دانند و از اين لحاظ سرعت مرکز آمار در ابلاغ نرخ رشد دو فصل اول سال 94 را غيرمعقول ارزيابي مي کنند.    به نظر مي رسد اقدام شتابزده مرکز آمار براي اعلام نرخ رشد نيم سال نخست به دنبال فشارهايي اتفاق افتاد که در يک ماه گذشته بر دولت براي اعلام نرخ رشد سه ماهه نخست وارد شده بود، هرچند دولت سال گذشته طبق روال منطقي، پايان هر فصل نرخ رشد را از سوي بانک مرکزي اعلام مي کرد اما امسال اين اعلام نه تنها به تعويق افتاد بلکه منابع مطلعي مي گويند بانک مرکزي از اعلام نرخ رشد به طور کامل منع شده است. در مقابل دولت سعي کرد انتظارات جامعه براي شنيدن وضعيت اقتصاد در سه ماهي که آغاز سال گذشته بود را با اعلام رقمي از سوي مرکز آمار برآورده کند؛ انتظاري که نه تنها برآورده نشد بلکه توام شد با نقدهاي تندي از اين نحوه ارايه آمار.
    
اين روزنامه مي افزايد: از روز دوشنبه که نرخ برآوردي مرکز آمار اعلام شد اين پرسش در محافل کارشناسي بدون پاسخ مانده که مرکز آمار با چه ساز و کار و ابزاري توانسته نرخ رشد اقتصادي شش ماهه را در يک فرصت زماني کوتاه برآورد کند. در کنار نقد زماني وارده به اين محاسبه، در گزارش خلاصه و چند خطي مرکز آمار، هيچ خبري از نرخ رشد بخش نفت و ساختمان نيز ديده نمي شود در حالي که اين دو بخش سهم قابل توجهي در توليد ناخالص داخلي سالانه دارند. از اين منظر منتقدان مطرح مي کنند ترس از محکوم شدن به عملکرد ضعيف اقتصادي، دولت را به آماربافي کشانده است، چرا که از لحاظ منطقي محاسبه نرخ رشد در يک ماه عملي نيست. نقد جدي ديگري که کارشناسان به دولت وارد مي دانند منع بانک مرکزي از اعلام آماري است که اين دستگاه سابقه طولاني چند دهه اي در محاسبات آن دارد. از نظر اين تحليلگران وجود دو دستگاه موازي براي اعلام آمار هيچ خدشه اي به آمارها و برنامه ها وارد نخواهد کرد. ضمن آنکه در صورت عدم ورود بانک مرکزي به محاسبات آماري، بخش هاي عريض و طويل آماري اين بانک و وجود نيروي انساني مستقر در اين بخش ها چه تکليفي در آينده پيدا خواهند کرد؟
    
اعتماد در گزارش ديگري نسبت به نوسانات ارزي و صعود دلار بر بالاي 3500 تومان ابراز نگراني کرد و نوشت: حالاکم کم تابلوهاي صرافي به نرخ 3500 توماني دلار عادت مي کنند. هر چند قيمت دلار چند توماني پايين تر از 3500 پايين تر آمد اما باز هم در بازه افزايش قيمت با رشد روبه رو شد و ديروز هر دلار در بازار تهران 3508 تومان قيمت خورد. تکانه هاي ارزي روزهاي گذشته، نگراني زيادي را در بازار ايجاد کرده است که مبادا قيمت ارز باز هم روند رو به رشد پيدا کند. اين افزايش ها روند رو به رشد و نگران کننده دارد.    يکي، دو ماهي مي شود که نوسانات نرخ ارز هرچند جزيي، اما در بازار به چشم مي خورد. تجار و فعالان اقتصادي هم در اين مدت، به دليل کوچک بودن اين تکانه ها، چندان آن را جدي نگرفته اند.    حال که روند رو به رشد آن در ماه هاي گذشته را پيگير شده اند، باز هم نگراني و دلهره به سراغ شان آمده است که مبادا، قيمت جهشي پيدا کند که به يک باره، همه نقشه هاي شان را نقش بر آب کند.
دروغ بزرگ پژو در آستانه سفر روحاني به فرانسه
براي نفوذ در بازار خودروي پرسود ايران مطرح شد
در آستانه سفر رئيس جمهور به فرانسه و در حاليکه پرداخت خسارت فرانسوي ها به ايران تعيين تکليف نشده، پژو با سه دروغ بزرگ مديرانش در پي بازگشت بدون دادن غرامت به کشورمان است.    به گزارش فارس درحالي که صحبت از احتمال امضاي قرارداد بازگشت پژو به ايران در سفر رئيس جمهور به فرانسه است، مديران اين شرکت خودروسازي براي نفوذ دوباره به بازار ايران سه دروغ بزرگ گفته اند و مديران فعلي ايران خودرو هم سکوت محض اختيار کرده اند.    يکي از مديران سابق ايران خودرو درباره دروغ هاي ژان کريستف کمار، مديرامور خاورميانه و آفريقا و نايب رئيس گروه پژو سيتروئن گفت: نايب رئيس گروه پژو سيتروئن ادعا کرده ايران هيچگونه مطالبه اي در مورد افزايش کيفيت محصولات پژو نداشته است. حال آنکه ايران خودرو همواره درخواست بهبود کيفيت توليدات را از فرانسه داشته و حتي قطعات بي کيفيت برگشتي از بازار را به آن ها تحويل مي داده اما از قبولش سرباز مي زدند.    وي با اشاره به ادعاي کمار که گفته ايران خودرو هيچگاه از پژو درخواست ارائه محصول جديد نداشته اظهار کرد: در 10 تا 20 مقطع، ايران خودرو از پژو درخواست محصول جديد را داشت اما پژو هيچ ارزشي براي ارائه محصولات جديد به بازار ايران قائل نبود و به محصولات قديمي خود اکتفا مي کرد.    اين مدير سابق ايران خودرو ادامه داد: نايب رئيس گروه پژو سيتروئن ادعا کرده ايران خودرو هيچگاه از ما نخواسته بود در ايران سرمايه گذاري کنيم اين در حالي است که ده ها بار در صورت جلسات مکتوب از آن ها خواسته شد در ايران سرما يه گذاري کنند.    وي ادعاي کمار مبني بر اينکه ايران خودرو را پژو، ايران خودرو کرد را رد کرد.کمار در بخش ديگري از صحبت هاي خود از برنامه ريزي براي عرضه سه محصول پژو شامل 301، 208 و 2008 خبر داده است. به اين ترتيب پژو همچنان قصد دارد محصولات قديمي خود را روانه بازار ايران کند، زيرا اين سه محصول طي چند سال گذشته به توليد رسيده اند.    حال که فرانسوي ها بار ديگر براي بازگشت به بازار پر سود خودرو ايران دست و پا مي زنند، برخورد قاطع با عملکرد قبلي پژو در ايران و اظهار نظرهاي مديران آن از اهميت بالايي برخوردار است، اهميتي که توجه ويژه مجلس، دولت و شخص رئيس جمهور را مي طلبد.
اخراج 44 هزار كارمند از 4 بانك بزرگ اروپا
بحران اقتصادي حوزه يورو شدت گرفت
چهار بانک بزرگ اروپايي طي دو هفته اخير تصميم خود را براي اخراج 44 هزار نفر از نيروهايشان اعلام کرده اند.    به گزارش ايسنا، بانک انگليسي «استاندارد چارترد» در فاصله دو هفته گذشته تصميم به کاهش 15 هزار نفر از کارمندانش گرفته که 17 درصد نيروهاي اين بانک است. درآمد اين بانک به دليل افزايش بدهي هاي معوقه بازارهاي نوظهور، کاهش يافته است.    دويچه بانک آلمان هم هفته گذشته اعلام کرد قصد دارد 11 هزار نفر از کارمندانش را کاهش دهد، در حالي که گروه کرديت سوئيس هم تصميم گرفت حداکثر 5600 نفر از کارمندانش را تعديل کند.    اين سه بانک که همگي امسال مديرعامل جديدي را انتخاب کرده اند، با مقررات سرمايه سخت گيرانه که سودآوري اين بانک ها را ضعيف کرده است، در حال اجراي گسترده ترين اصلاحات سازماني از زمان بحران مالي جهان هستند.    استاندارد چارترد و کرديت سوئيس براي تامين مالي هزينه اين بازنگري از سهامدارانشان کمک خواهند گرفت در حالي که دويچه بانک به منظور حفظ سرمايه، پرداخت سود سهام براي سال جاري و آينده را حذف کرده است.    براساس گزارش بلومبرگ، ممکن است تعديل بيشتري در راه باشد. منابع آگاه اظهار کرده اند بانک يوني کرديت ايتاليا هم با هدف بهبود سود و سطح سرمايه در حال بررسي کاهش 12 هزار کارمند است. اين رقم که همچنان تحت بازبيني است از 10 هزار نفر در ماه گذشته افزايش يافته است و با توجه به نتايج فروش دارايي، ممکن است تغيير کند.

وزارت ارتباطات از مسدود‌سازی کانال‌های غیراخلاقی توسط تلگرام خبر داد.محمدرضا فرنقی‌زاد - مدیر کل روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات - در گفت‌وگو با  ایسنا، با اعلام این خبر گفت: ظاهرا شب گذشته مدیران تلگرام در قالب مطلبی که در توییتر منتشر کرده‌اند از مردم ایران و وزارت ارتباطات بابت مطالب نادرستی که پیش از این اعلام کرده و به حاکمیت کشور و وزارت ارتباطات نسبت داده بودند عذرخواهی کرده‌اند.وی ادامه داد: همچنین در قالب این توییت شرکت مذکور اعلام کرده که خطوط قرمز را می‌پذیرد و صفحات غیراخلاقی را از دسترس خارج و مسدود می‌کند.فرنقی‌زاد همچنین یادآور شد: البته چندی پیش وزیر ارتباطات این نکته را با جدیت و قاطعانه اعلام کرده بود اگر دسترسی به این صفحات مسدود نشود ایران درباره فیلترینگ تلگرام تصمیم جدی خواهد گرفت.فرنقی‌زاد در پایان با یادآوری این‌که هنوز وعده داده شده از سوی توییتر به طور کامل بررسی نشده و لازم است در این خصوص بررسی‌های لازم صورت گیرد تا مشخص شود این وعده تا چه اندازه به حقیقت پیوسته اظهار کرد: به هر حال پس از انجام بررسی‌های لازم در این زمینه تصمیم‌گیری خواهد شد.وی در پاسخ به این سوال ایسنا که پیش از این از سوی برخی اعضای کارگروه فیلترینگ اینگونه اعلام شده بود که اکثر اعضای کارگروه موافق فیلترینگ تلگرام هستند، گفت: وزارت ارتباطات تنها یک نماینده در این کارگروه دارد و قطعا اگر تلگرام شرایط ایران را نمی‌پذیرفت نسبت به فیلترینگ آن اقدام می‌شد.به گزارش ایسنا، طی هفته‌های گذشته به دنبال ایجاد اختلالات مختلف در نرم‌افزار ارتباطی تلگرام مدیران این شرکت در قالب توییت اعلام کردند دولت ایران و وزارت ارتباطات از آنها خواسته‌هایی داشته است که به دلیل فراهم نکردن این درخواست تلگرام در ایران فیلتر شده است، اما بلافاصله پس از انتشار این مطلب وزارت ارتباطات اعلام کرد که اختلالات پیش آمده به دلیل قطع ارتباط سه کانال ارتباطی ایران بوده است.پس از اعلام این موضوع وزیر ارتباطات اعلام کرد که خواسته ایران از تلگرام آن بوده که دسترسی به صفحات غیراخلاقی را که خط قرمز نظام محسوب می‌شود مسدود کنند.محمود واعظی در عین حال تاکید کرده بود که اگرچنین اتفاقی رخ ندهد ایران نسبت به فیلترینگ تلگرام اقدام می‌کند. همچنین چهارشنبه هفته گذشته کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه رایانه‌ای در این زمینه جلسه‌ای برگزار کرد که البته به دلیل به حدنصاب نرسیدن تعداد اعضای این کمیته تصمیم‌گیری درباره‌ی سرنوشت تلگرام در ایران به جلسه آتی کارگروه موکول شد.