گزیده ها

گزیده ها 2 آذر-94
مقامات جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان در حضور روحانی و بردی محمد اف 9 یادداشت تفاهم همکاری امضا کردند.

به گزارش ایرنا، قربان قلی بردی محمداف رئیس جمهوری ترکمنستان صبح یکشنبه به منظور انجام سفری دو جانبه و همچنین شرکت در سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادر کننده گاز به تهران آمد.

مراسم امضای اسناد پس از استقبال رسمی دکتر روحانی از رئیس جمهوری ترکمنستان در مجموعه تاریخی-فرهنگی سعدآباد و همچنین مذاکرات دو جانبه انجام شد.

یادداشت تفاهم همکاری در زمینه بهداشتی و پزشکی یکی از این اسناد بود که بین سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نور محمد امان نفس اف وزیر بهداشت ترکمنستان امضا شد.

همکاری در زمینه پست یادداشت تفاهم نامه بعدی است که بین محمود واعظی و بایرام گلدی عوض اف وزیر ارتباطات ایران و ترکمنستان به امضا رسید.

سند بعدی، یادداشت تفاهم احداث خط انتقال برق مرو – سرخس بین حمید چیت چیان وزیر نیرو و دوران محمد رجب اف وزیر انرژی ترکمنستان منعقد شد.

همچنین شعبانی بهار معاون وزیر ورزش و جوانان و کاکا بای سیداف رئیس سازمان دولتی ورزش ترکمنستان؛ یادداشت تفاهم همکاری در زمینه ورزشی را بین دو کشور امضا کردند.

سند همکاری بعدی یادداشت تفاهم در خصوص راه و ترابری بین عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و آلا مرادف وزیر راه آهن ترکمنستان به امضا رسید.

یادداشت همکاری در زمینه راه و شهرسازی نیز از دیگر اسنادی بود که به امضا رسید.

یادداشت همکاری در زمینه حمل و نقل و راه آهن توسط پورسید آقایی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل راه آهن ایران و آلا مرداف وزیر راه آهن ترکمنستان امضا شد.

نیره پیروزبخت رئیس سازمان استاندارد ایران و عبدی محمد تاج محمداف رییس سازمان دولتی استاندارد ترکمنستان نیز یادداشت تفاهم همکاری در زمینه استاندارد را به امضا رساندند.

یادداشت تفاهم همکاری در زمینه صدا وسیما نیز دیگر سندی همکاری است که توسط اخگر معاون برون مرزی سازمان صدا و سیما و مقصد آل تایف رئیس سازمان دولتی صدا و سیمای ترکمنستان به امضا رسید.

رئیس جمهور ترکمنستان صبح فردا در اجلاس سران مجمع شرکت های صادرکننده گاز به میزبانی تهران شرکت می کند.
ایران این روزها میزبان مقامات بزرگترین کشورهای تولیدکننده گاز جهان است. از وزرای نفت و گاز و انرژی کشورهای مختلفی که عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز یا همان اوپک گازی هستند گرفته تا دیگران مقامات عالیرتبه آنها از جمله چند تن از رؤسای این کشورها به ایران آمده‌اند تا درباره مهمترین موضوعات و سیاست‌های گازی با یکدیگر سخن بگویند. این میزبانی برای ایران از چند جهت حائز اهمیت است و هم اهمیت و نقش ایران در این حوزه را نشان می‌دهد، هم بهانه‌ای برای دیدارهای دیپلماتیک خواهد بود، هم مبنای همکاری‌های بیشتر ایران و این کشورها را فراهم می‌سازد و هم نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران از توانایی و امنیت کافی برای میزبانی چنین اجلاس مهمی برخوردار است.

به گزارش آستان، اوپک گازی، سازمانی است که به منظور هماهنگی در تولید، صادرات و کنترل قیمت گاز طبیعی در سطح جهان، توسط ایران، روسیه و قطر و تعدادی دیگر از کشورهای صادرکننده گاز، در ۲۳ دسامبر ۲۰۰۸ تاسیس شد و با وجود نقش ایران در تأسیس آن، اما دولت قبل نتوانست سهم قابل قبولی از اداره و مدیریت آن داشته باشد. اما این‌بار و در ابتدای میزبانی ایران از این اجلاس، تصمیم گرفته شده که بیژن زنگنه وزیر نفت ایران، از ژانویه ٢٠١٦ به عنوان نایب رئیس مجمع کشورهای صادرکننده گاز فعالیت کند و این، یکی دیگر از دستاوردهای ایران در این زمینه محسوب می‌شود.

حسین امیری؛ سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس
اوپک گازی با ابتکار ایران و با پیشنهاد مقام معظم رهبری شکل گرفت و سازمانی است که شبیه به اوپک نفتی است. در واقع اوپک گازی باهدف مدیریت بازار گاز و تنظیم و هماهنگی بازار تولید و مصرف گاز در کشورهای تولید کننده و صادر کننده گاز تشکیل شده است تاهماهنگی خوبی ایجاد شود. با توجه به اینکه ما از دارندگان به‌نام گاز در جهان هستیم، امیدوارم بتوانیم مصرف داخلی را استانداردسازی کنیم و همچنین در کنار این مسأله، مدیریت و ابتکار را نیز در بازار گاز عهده‌دار شویم.

منصور معظمی؛ استاد دانشگاه صنعت نفت
برگزاری اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در ایران بسیار مهم است. بر اساس آخرین گزارش شرکت بریتیش پترولیوم BP، حجم کل ذخایر اثبات‌شده گاز دنیا ٣/١٨٧ تریلیون مترمکعب است. از این مقدار ٣/٦٢ درصد ذخایر اثبات‌شده گاز دنیا، در کشورهای عضو GECF قرار دارد. این آمار نشان می‌دهد که مجمع کشورهای صادرکننده گاز اهمیت زیادی در تأمین انرژی دنیا دارد. اگرچه ٣/٦٢ ذخایر گازی جهان در کشورهای عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز است اما این کشورها تنها ٣٧ درصد تولید گاز جهان را انجام می‌دهند و ٥/٤٦ درصد صادرات گاز در جهان توسط کشورهای عضو GECF انجام می‌شود. در بین کشورهای عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز، روسیه ٤/١٧ درصد ذخایر گازی جهان را دارد و ١/١٣ درصد ذخایر گازی جهان در کشور قطر است. ایران به‌تنهایی ٢/١٨ درصد ذخایر گازی جهان را در اختیار دارد. ذخایر گازی سایر کشورهای عضو خیلی زیاد نیست. به‌طور مثال ونزوئلا سه درصد و نیجریه ٧/٢ درصد از ذخایر گازی جهان را در اختیار دارند.

سیدسعید حیدری طیب؛ عضو کمیسیون انرژی
اوپک گازی دیپلماسی خوب ما در حوزه انرژی است که با کار خوب وزارت نفت شروع شد که می تواند برای کشورهای تولیدکننده، صادرکننده و مصرف کننده در بحث گاز و مبادلات گازی مفید موثر باشد. امیدواریم اوپک گازی با تلاش جمهوری اسلامی ایران رونق پیدا کند و جلسات این سازمان مداوم و مدون‌تر برگزار شود. ما تشکیل این سازمان و برگزاری مجمع آن در تهران را مثبت و مفید برای حوزه گاز و انرژی در کشور می‌دانیم.

مصطفی محبی مجد؛ کارشناس مسائل اقتصادی
ما در منطقه ای هستیم که هم ایران و هم روسیه بزرگترین ذخایر گازی جهان را دارند و حجم بالایی از ذخایر گازی روسیه غیر قابل برداشت است و اگر اوپک گازی فعال شود قطعا حجم بالایی از ذخایر ایران و روسیه قابل برداشت می‌شود. تشکیل اوپک گازی به نحو مناسبی می تواند مشکلات اوپک نفتی را جبران کند. با توجه به اینکه امسال با افت قیمت نفت به دلیل مشکلاتی که عربستان ایجاد کرد مواجهه بودیم لذادرآمدهای ایران و روسیه کاهش یافت و قطعا ایران وروسیه می توانند با تشکیل اوپک گازی بخشی از این درامدها را جبران کنند.

محمدحسین معماریان؛ کارشناس مسائل اقتصادی
تا چندسال پیش اوپک نفتی جواب می‌داد و اگر اوپک گازی نیز به نحو درستی هدایت و مدیریت شود می‌تواند همان نتایج مثبت اوپک نفتی را داشته باشد؛ البته با توجه داشت که با وجود روسیه در اوپک گازی مقداری معادلات قدرت بهم می خورد زیرا روسیه صادرکننده قدرتمند در این حوزه است که البته باید این قدرت به نحوی با سایر کشورها و صادرکننده‌های گاز متعادل شود تا نتایج مثبت داشته باشد.
با بروز رسانی تغییرات شاخص‌های کلان اقتصادی در مهرماه شاخص‌های برگشت سفته و برات و همچنین ارزش سهام معامله شده در بورس در صدر تحولات قرار گرفتند.به گزارش ایسنا، آن‌طور که آخرین آمار بانک مرکزی از شاخص‌های ماهانه اقتصادی در مهرماه سال جاری نشان می‌دهد شاخص بهای تولید‌کننده در کشور نسبت به ماه قبل 0.2 درصد و در مقایسه با ماه مشابه سال قبل از آن 4.5 درصد افزایش داشته است. در عین حال که شاخص بهای کالاهای صادراتی و به عبارتی دیگر تورم این کالاها در مهرماه ثابت مانده اما تورم نقطه به نقطه آن 15.1 درصد گزارش شده است.اما سفته و برات برگشت خورده بالاترین تغییرات شاخص را به خود اختصاص دادند به‌طوری که شاخص مبلغ سفته و برات واخواست شده در شهر تهران در اولین ماه پاییز 44.9 درصد در مقایسه با شهریورماه رشد دارد. این در حالی است که تورم در مبلغ سفته و برات برگشت‌ خورده 41.3 درصد در ماه مورد بررسی نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش یافته است.همچنین شاخص ارزش سهام معامله شده در بورس اوراق بهادار تهران کاهش حدود 41 درصدی در مهر امسال و در مقایسه با همین ماه در سال گذشته را داشته است. که این تغییرات موجب شده تا نوسان شاخص تورم در بورس در کنار شاخص سفته و برات در بالاترین سطح تغییر در بین شاخص های دیگر قرار گیرند.شاخص دستمزد کارگران ساختمانی نیز رشد حدود 0.7 درصدی در مهرماه امسال و 11.8 درصدی در مقایسه با همین ماه در سال گذشته را به همراه داشت. در عین حال که تورم ماهانه کالاها و خدمات مصرفی شهری 0.5 درصد و تورم نقطه به نقطه آن 10.5 درصد بود.در بازار ارز روند به گونه‌ای بود که متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم 1.5 درصد در مقایسه با شهریورماه گران شد و همچنین متوسط قیمت فروش تمام سکه طرح جدید با رشد 1.6 درصدی همراه بود.ارز نیز در مهرماه گران تر شد به‌طوری که متوسط قیمت فروش یک دلار آمریکا و یک یورو در بازار آزاد تهران هر کدام 1.2 درصد افزایش قیمت داشت.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا ضمن گلایه از بالا بودن میزان قاچاق طلا به کشور، گفت: واردات مصنوعات طلا به کشور ممنوع است اما اکنون از پنج کشور ترکیه، تایلند، هند، هنگ‌کنگ و ایتالیا، مصنوعات طلا به صورت قاچاق وارد می‌شود.

عبادالله محمدولی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه کشور ترکیه در بحث واردات مصنوعات طلا به کشور ما در رتبه های اول قرار دارد، اظهار کرد: البته با توجه به این‌که ورود مصنوعات طلا به کشور ممنوع است، این واردات به صورت قاچاق صورت می‌گیرد و بعد از کشور ترکیه شاهد وارداتی از کشورهای تایلند، هند، هنگ‌کنگ و ایتالیا هستیم که البته همه این واردات به صورت غیرقانونی انجام می‌شود.

ظرفیت ارزآوری 18 میلیارد دلاری طلا
وی در عین حال بیان کرد: اگر مشکلات و تهدید‌ها فرصت دهند می‌توانیم علاوه بر پاسخگویی به نیاز داخل، صادرات هم داشته باشیم که البته در این میان کشور ترکیه یکی از بازارهای هدف ما محسوب می شود، چون ترکیه تولید‌اتش به صورت مکانیزه و ماشینی است و تنوع مدل‌های آنها به نسبت کشور ما محدود است ولی کشور ما در این زمینه توانایی بسیار بالایی دارد.

محمدولی اظهار کرد: اگر بتوانیم فقط پنج درصد از گردش اقتصادی طلا و جواهر را در دنیا به خود اختصاص دهیم، سالانه می‌توانیم حدود 18 میلیارد دلار کمک ارزی به کشور داشته باشیم لذا باید بستری آماده کنیم تا تولید‌کنندگان به سمت بازارهای صادراتی و بازارهای هدف بروند که در این صورت حدود 300 تا 400 هزار نیروی کار می‌توانند به این بخش وارد شوند.

کشورهای حوزه خلیج فارس متقاضی مصنوعات طلای ایرانی

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا با بیان اینکه در طراحی مدل‌ها برای ساخت طلا توفیقات زیادی داشتیم ولی هنوز نتوانستیم پاسخگوی 100 درصد سلایق بازار باشیم، ادامه داد: کشورهای حوزه خلیج فارس نیز پتانسیل بالایی برای مصرف مصنوعات طلای ایرانی دارند.

وی اظهار کرد: بخشی از تولید‌کنندگان ما توانستند از دانش و تکنیک‌های روز دنیا استفاده ‌کنند و خود را به تکنولوژی های جدید مجهز کنند ولی به دلیل رکودی که در بازار به دلیل تحریم داشتیم چالش‌هایی را شاهد بودیم و قاچاق مصنوعات طلا و جواهر مثل یک سرطان بدخیم این صنعت را دچار چالش هایی کرده است که اگر جلوی آن گرفته نشود تا جایی پیش می‌رود که این صنعت را از درجه اعتبار ساقط می‌کند.

محمدولی ادامه داد: البته خیلی تلاش کردیم و تبعات قاچاق را در بیکاری واحد‌های تولیدی و آسیب‌زدن به منافع ملی بارها متذکر شدیم ولی به جهت گستردگی این حوزه، کارهایی که انجام می‌شود پاسخگوی نیاز نیست.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا با تاکید بر اینکه جاذبه قاچاق در صنعت ما به جهت سودآوری بالا افزایش یافته است، تصریح کرد: همین موضوع سرمایه‌گذاران را وسوسه می‌کند تا به این بخش وارد شوند که در این زمینه با مسئولان و تولید‌کنندگان جلسات مختلفی گذاشتیم و باید دولت و حاکمیت در این زمینه پیشقدم شوند.