يادداشت روز اوین نامه ی کیهان "پروژه نفوذ و خاكريز بسيج "

اوین نامه ی کیهان 5 شنبه 5 آذرماه سال 1394
    يادداشت روز  اوین نامه ی کیهان "پروژه نفوذ و خاكريز بسيج "

يکي از برکات انقلاب اسلامي، غرس نهال بسيج به دست مبارک حضرت امام(ره) بود. نهالي که امروز به درختي ريشه دار و تناور تبديل شده و اگرچه اين درخت بي نظير، ريشه در ايران اسلامي دارد اما شاخه هاي آن از مرزهاي جغرافيايي عبور کرده و ملت هاي مسلمان و استکبارستيز منطقه نيز از ثمرات شيرين آن بهره مند شده اند.
    
آنچه بسيج را در داخل و خارج از کشور از ساير نهادها و مجموعه ها و تشکل هاي انساني متمايز مي کند، مجموعه اي از ويژگي هاي خاص و ممتازِ مرتبط و در هم تنيده است که در ادامه به اصلي ترين اين ويژگي ها اشاره مي شود؛
    1
- مجموعه بسيج تنها يک نهاد و سازمان تشکيلاتي مرسوم نيست. بسيج يک تفکر و اعتقاد عميق قلبي است. اعتقادي برخاسته از احساس مسئوليت نسبت به مسائل پيراموني که اين مسئوليت پذيري آميخته با بصيرت است. اولويت ها را مي شناسد و مسائل اصلي را از فرعي تشخيص مي دهد.
    2- اگرچه بسيج سن و سال نمي شناسد اما ستون فقرات بسيج را جوانان مومن و انقلابي تشکيل مي دهند. برخورداري از اين روحيه جواني و شادابي باعث شده است، بسيج مرد ميدان هاي سخت و دشوار باشد و وارد ميدان هاي خطيري شود که ديگران از ورود به آن واهمه دارند. نگاهي به حدود 4 دهه عمر جمهوري اسلامي و دوران مبارزه با طاغوت نشانگر اين واقعيت است که گره هاي به ظاهر کور و بازنشدني، به دست همين جوانان مومن و انقلابي قابل گشودن است.
    
3- اخلاص و کار براي رضاي خدا از ديگر ويژگي هاي ممتاز بسيجيان است. دوران هشت سال جنگ تحميلي، نمايشگاه اين ويژگي الهي بود و امروز نيز با پيچيدگي روزافزون صحنه نبرد و مجاهدت، نياز به اخلاص بيش از پيش احساس مي شود.
    4- بسيج انقلابي است، به انقلابي بودن خود افتخار مي کند و از بروز و بيان آن نيز ابايي ندارد. اساساً ماهيت بسيج با انقلابي گري پيوند خورده است و جدا کردن اين دو از هم ناممکن بوده و ظهور و حضور بسيج در عرصه هاي مختلف، يکي از اصلي ترين نشانه هاي حيات و پويايي انقلاب اسلامي است.
    5-
بسيج برخلاف ساير نهادها، اسير بوروکراسي و معضلات مشابه نيست. مجموعه اي چالاک و جهادي است که اين چالاکي باعث مي شود اولاً به سرعت وارد ميدان و عرصه هاي مورد نياز شود و ثانيا کارهايي را که به طور معمول زمان زيادي را مي طلبد، در فرصتي بسيار کمتر به نتيجه مطلوب برساند.
    6-
بسيج نمونه بارز جمع ميان آرمان گرايي و واقع گرايي است. بسيج چشم به قله هاي بلند و افق هاي دور دارد و در عين حال در حرکت خود به سوي قله به واقعيت هاي راه پيش رو نيز واقف است و حرکت را بر اين اساس تنظيم مي کند و البته اجازه نمي دهد واقعيت ها، نگاه و مقصد نهايي را کمرنگ و محو کند.
    7-
برخلاف تبليغات و ادعاهاي دشمنان انقلاب اسلامي، روحيه ايثار، مقاومت و شهادت طلبي در آحاد جوانان کشور - و بسيج به عنوان تبلور مجموعه جوانان مومن و انقلابي- نه تنها کاهش نيافته بلکه حوادث اخير منطقه و جبهه هاي گوناگون عليه استکبار و مزدوران آن نشان داد اين روحيه کماً و کيفاً نسبت به دوران پيروزي انقلاب و دفاع مقدس، رشدي تصاعدي و چشمگير داشته است.
    
ناگفته پيداست نخ تسبيح اين ويژگي ها و صفات ممدوحه، ولايت شناسي و ولايت پذيري بسيجيان است. ولايت چراغ هميشه فروزان و فراروي بسيج در پيمودن راه صعود به قله هاي پيشرفت و سعادت مادي و معنوي است تا راه بيراه نشود و مردان راه از گزند چاه در امان بمانند.
    همين ويژگي ها و روحيه است که دشمن را اينگونه نسبت به اين نهاد انقلابي عصباني کرده و هجمه سنگين رواني و رسانه اي بيگانگان و ضدانقلاب عليه بسيج - با زدن برچسب تندرو و افراطي- نيز به همين دليل است. بسيج با اين مختصات، مهم ترين عامل و سد در برابر تلاش گسترده دشمن براي نفوذ در عرصه هاي مختلف است. بر همين اساس ديروز رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار بسيجيان با انتقاد شديد از کساني و جريان هايي که با اتهام افراطي گري، بسيج را تخطئه مي کنند، فرمودند: «نمي گوييم اين افراد و جريان ها، اين کار را آگاهانه انجام مي دهند اما با اين اتهامات، دانسته يا ندانسته، خاکريز مستحکمِ بسيج را تضعيف و پروژه خطرناک نفوذ دشمن را تکميل مي کنند
    
آن تغييري که دشمن از آن دم زده و به دنبال آن است، تبديل روحيه خوداتکا، پرتلاش و اميدوار به نصرت الهي مردم به روحيه اي خودکم بين، وابسته و جبون، در سايه سکوت و انفعال نهادها و مجموعه هاي ارزشي و انقلابي مانند بسيج است. اگر تلاش براي تغيير باورها را اصلي ترين هدف دشمن از نفوذ بدانيم -که شواهد، آشکارا نشان مي دهد اينگونه است- بسيج به عنوان تبلور صَفًّا کَاَنَّهُم بُنيانٌ مَرصوص، مهم ترين سپر انقلاب در برابر اين پيکان زهرآگين است.
    
امروزه بسيج اصلي ترين ماموريت و رسالت خود را استکبارستيزي مي داند. استکبارستيزي بسيجيان تنها يک شعار صرف نيست بلکه در ابعاد و ميدان هاي گسترده و مختلفي متجلي است؛
    1-
فرهنگي- اعتقادي؛ يکي از اصلي ترين تهديدهاي پيش روي انقلاب اسلامي، تلاش و هجمه همه جانبه استکبار براي تضعيف باورها و اعتقادات مردم و بخصوص نسل جوان است و در اين ميدان بسيجيان وظيفه اي خطير بر دوش دارند. آنان با نصب العين قرار دادن جذب حداکثري و دفع حداقلي از موضع پدافند خارج شده و جبهه هاي فرهنگي- هنري جديدي را در جهان و بخصوص در سطح منطقه با سلاح برنده هنر عليه استکبار گشوده اند.
    2-
علمي؛ جلوگيري از پيشرفت علمي کشور و کاستن از سرعت شگفت آور آن يکي از برنامه هاي استکبار است. دشمن اين هدف را از طرق مختلف انجام مي دهد که عمده ترين آنها مشغول کردن دانشگاه ها به مسائل انحرافي است. جوانان مومن انقلابي در مجموعه بسيج پرچمدار پيشرفت علمي در کشور بوده و رسيدن به قله هاي علمي را در دستور کار خود دارند.
    3- اقتصادي؛ استکبار سالهاست که با راه اندازي يک جنگ بي امان اقتصادي عليه جمهوري اسلامي ايران درصدد رسيدن به اهداف سياسي خود است. مقابله با اين يورش نياز به يک طرح عملياتي حساب شده و دقيق دارد که اين طرح در سياست هاي کلي اقتصاد مقاومتي به روشني متبلور است. بسيج آمادگي کامل خود را براي همکاري با همه نهادها و ارگان ها، بخصوص دولت براي عملياتي کردن اين طرح کليدي اعلام کرده و معتقد است کليد پيروزي در اين ميدان سهمگين نيز مانند دوران دفاع مقدس، به صحنه آوردن مردم به صورت واقعي است.
    4
- دفاعي- امنيتي؛ امنيت پايدار جمهوري اسلامي ايران در منطقه آشوب زده غرب آسيا، يک مدل جديد و قابل تحقيق و مطالعه است. مولفه هاي متعددي در ايجاد و تثبيت امنيت در ايران وجود دارد که بي شک بسيج به عنوان مجموعه اي مردمي سهمي قابل توجه از اين موضوع را به خود اختصاص داده است.
    
آنچه استکبار را با تمام عِده، عُده و ادعايش در منطقه زمينگير کرده همين تفکر و روحيه بسيجي است که به فرموده حضرت امام(رض)، در دوران جنگ صادر شد و امروزه ثمرات آن از فلسطين تا يمن قابل مشاهده بوده و نشانه اي است از حرکت به سوي بسيج مستضعفان جهان عليه ظلم و استکبار که ان شاءالله زمينه ساز ظهور حضرت حجت(عج) خواهد شد. نويسنده: محمد صرفي