گزیده ها قسمت – 2

گزیده ها قسمت – 2 . 27 دی - 94
رئیس ستاد انتخابات کشور خبر داد:
رد صلاحیت 810 نفر از داوطلبان انتخابات مجلس در مراجع چهارگانه
رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: بر اساس نظر مراجع چهار گانه از مجموع 12 هزار و 76 داوطلب انتخابات دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی 810 نفر رد صلاحیت شده و 498 نفر دیگر هم انصراف داده‌اند.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، محمد حسین مقیمی درهمین حال از رشد 129 درصدی داوطلبان انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نسبت به دوره قبل خبر داد و افزود: از مجموع پرونده‌های ارسالی به دادستانی کل کشور که 12 هزار و 46 پرونده بود، 760 مورد دارای سابقه و پرونده محکومیت بودند.
وی همچنین با یادآوری نام نویسی 801 نفر برای پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری از رشد 62 درصدی تعداد داوطلبان نسبت به دوره قبل خبر داد و گفت: از مجموع پرونده‌های ارسالی به دستگاه قضایی 11 هزار و 283 داوطلب هیچ گونه سابقه‌ای نداشتند که به همین نسبت نیز نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات آن را اعلام کردند.
مقیمی ادامه داد: با 763 پرونده که دستگاه قضایی، 735 پرونده که توسط ناجا و تعدادی هم توسط وزارت اطلاعات بررسی شد در مجموع به 2300 پرونده جواب دادند که 763 از داوطلبان محکومیت داشتند.
رئیس ستاد انتخابات کشور با تاکید بر استقبال بسیار بالای داوطلبان برای نام نویسی در انتخابات آتی افزود: این استقبال نشان می‌دهد که نخبگان جامعه، فعالان سیاسی و اجتماعی و تمام کسانی که برای پیشرفت و سربلندی ایران علاقمند هستند در خود این آمادگی را برای حضور در صحنه انتخابات دیدند و ثبت نام کردند.
مقیمی یادآور شد: براساس قانون محدودیت‌هایی که برای ثبت نام وجود داشت، اعمال شد و همه شرایط از قبیل تحصیلات و سن در هیات‌های اجرایی مورد بررسی قرار گرفت. در مورد داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری هم شورای نگهبان به صلاحیت‌ها رسیدگی کرد و امور پیش رفت.
وی با تشریح ترکیب هیات اجرایی گفت: هیات‌های اجرایی متشکل از فرماندار، رئیس ثبت احوال شهرستان، نماینده شورای شهرستان و 8 نفر از معتمدین محلی که جمعا 11 نفر می‌شوند، بر این اساس 3 عضو شخصیت حقوقی و 8 عضو دیگر شخصیت حقیقی دارد.
رئیس ستاد انتخابات کشور ادامه داد: فرمانداری 30نفر را به هیات نظارت برای عضویت در هیات اجرایی معرفی می‌کند که در نهایت با بررسی صلاحیتشان 8 نفر معتمد از میان آنان انتخاب می‌شوند که این 8 معتمد در کنار 3 عضو هیات اداری از اول برگزاری انتخابات تا پایان آن باید به امورات اجرایی رسیدگی کنند.
مقیمی افزود: یکی از مهم‌ترین اقدامات هیات اجرایی بررسی صلاحیت‌ها است که این 11 نفر با توجه به سوابقی که وزارت کشور از 4 مرجع رسمی و تحقیقات محلی دریافت می‌کند، بررسی صلاحیت‌ها را انجام می‌دهد، بنابراین این هیات براساس ماده 50 قانون انتخابات هر رد صلاحیتی را که اعلام می‌کند باید با استناد به قانون باشد.
وی تصریح کرد:منتخبین مردم در هیات‌های اجرایی نمایندگان مردم هستند که برای اجرای انتخابات به کمک دولت می‌آیند و این باید در ذهن ما درست نقش ببندد که معتمدین کارمندان دولت نیستند و افرادی از بین مردم هستند.
در ادامه این نشست خبری رئیس ستاد انتخابات کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از منتقدین دولت گفته اند، بیش از 90 درصد تایید صلاحیت داوطلبان بی‌سابقه است ارزیابی شما چیست، گفت: بنده به عنوان رئیس ستاد انتخابات می‌توانم بگویم بررسی صلاحیت‌ها در هیات‌های اجرایی براساس قانون انجام شده است و این هیات از عهده وظایف خود به خوبی برآمده است.
مقیمی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا یکی از مقام‌های نظامی گفته است که تاکنون هیات اجرایی وظایف خود را به خوبی انجام نداده است، افزود: طبق قانون هیچ سازمان و دستگاهی جز وزارت کشور و شورای نگهبان مجاز نیست در انتخابات دخالت کند؛ بنابراین هیچ نیروی مسلحی نمی‌تواند بگوید هیات نظارت یا اجرا وظایف خود را درست انجام دادند یا نه.
وی افزود: افراد وابسته به نیروهای مسلح هیچ مسئولیتی در انتخابات ندارند اما اگر بخواهند می‌توانند به عنوان یک فرد معمولی اظهار نظر کنند که اشکالی ندارد.
رئیس ستاد انتخابات کشور درپاسخ به سوالی درمورد مقایسه این دوره انتخابات با دوره گذشته اظهارداشت: اگر بخواهیم در مقایسه با گذشته این انتخابات را بررسی کنیم، دوره قبل بنده مسئول نبودم، از ابتدا ملاک و مبنای کار ما براساس اجرای قانون بود و قانون به هیات اجرایی تکلیف کرده بنابراین وزارت کشور براساس اطلاعاتی که از مراجع چهارگانه می‌گیرد و تحقیقات محلی که ارائه می‌دهد با رعایت قانون وظیفه خود را انجام می‌دهد.
مقیمی در خصوص برنامه‌های ستاد انتخابات در برخورد با اعتراض‌ها و هجمه‌های داوطلبانی که رد صلاحیت می‌شوند یا طرفداران آنها برای جلوگیری از ملتهب شدن فضای انتخابات گفت: امروز (یکشنبه) هیات‌های نظارت نتیجه کار خود را اعلام خواهند کرد یک فرآیند قانونی است و این هیات‌ها نظر خودشان را طبق قانون اعلام می‌کنند.
وی افزود: این حق برای کسانی که به رای هیات نظارت اعتراض دارند وجود دارد که به شورای نگهبان مراجعه و اعتراض خود را ارائه کنند و 20روز فرصت وجود دارد که به این اعتراض‌ها رسیدگی شود.
رئیس ستاد انتخابات کشور در پاسخ به این که خط ایستادگی دولت برای این که اجازه ندهد حقی از نامزدی ضایع نشود کجاست؟، گفت: از اول روند برگزاری انتخابات تاکنون با شورای نگهبان تعامل خوبی داشتیم؛ با توجه به برگزاری دو انتخابات و این که قرار بود هر کدام یک هیات اجرایی داشته باشند برای این که هزینه‌ها کمتر شده و کارها راحت‌تر و بهتر انجام شود نخستین توافق بزرگی که انجام شد این بود که هیات‌های اجرایی به گونه‌ای ساماندهی شوند که هشت نفر معتمد برای هیات‌های اجرایی برای هر دو انتخابات یکی باشند.
وی افزود: در مورد رصد صلاحیت‌ها هنوز اطلاعی نداریم که چه کسانی رد یا تایید شده اند؛ کسانی که رد صلاحیت شده‌اند اگر اعلام کنند که در موردشان قانون اجرا نشده، یا اطلاعات لازم را از آنها نداشته‌اند یا اطلاعات ناقض گرفته شده این مساله پیگیری می‌شود و این حق داوطلبان است.
مقیمی اضافه کرد: اگر کسی در این مرحله رد صلاحیت شود می‌تواند به شورای نگهبان ارائه و 20روز فرصت اعتراض دارد.
وی در خصوص تخلفات انتخاباتی با تایید وجود برخی تخلفات گفت: فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها افراد را خواسته و با آنها صحبت کرده‌اند که تغییر رویه دهند که موثر واقع شده اما در حدی نبوده که بخواهیم پرونده‌ها را به مراجع ذی صلاح بفرستیم اگر تخلفات لازم شود به این مراجعه ارائه شود اقدام می‌کنیم.
بیست و سه نفر از داوطلبان انتخابات خبرگان رهبری انصراف دادند
دبیر ستاد انتخابات کشور نیز از انصراف بیست و سه نفر از 801 داوطلب پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرنگان رهبری خبر داد و گفت: استان تهران با 7 نفر و کردستان با چهار نفر بیشترین تعداد انصرافی‌ها را داشتند.
علی پورعلی مطلق گفت: با توجه به فرآیند انتخابات پیش رو ظرفیت‌هایی در قانون اساسی داریم. برای آن دسته از داوطلبانی که ممکن است احیانا رد صلاحیت شده باشند، از امروز هفت روز مدت زمان هیات‌های نظارت استان‌ها به اتمام می‌رسد و پس از آن، این افراد بیست روز فرصت دارند که به شورای نگهبان مراجعه کنند.
وی اضافه کرد: پس از این مدت نیز اگر داوطلبان دوباره اعتراضی داشتند هفت روز فرصت دارند که به شورای نگهبان مراجعه کنند.
پورعلی مطلق گفت: بر اساس آنچه قانون تعیین کرده، از تمامی این فرصت‌ها استفاده می‌شود و تمام ملزومات انتخابات برای روش سنتی و قدیمی فراهم است.
دبیر ستاد انتخابات کشور افزود: تعرفه‌ها چاپ شده و بر اساس جدول زمانبندی به زودی در استان‌ها توزیع می‌شود.
پورعلی مطلق همچنین در خصوص انصرافی‌های مجلس شورای اسلامی گفت: بیشترین تعداد انصراف در استان اصفهان با 75 نفر بوده و تهران و استان فارس به ترتیب با 50 و 45 نفر بیشترین تعداد انصرافی‌ها را داشته‌اند.
وی همچنین با تاکید بر این که مهمترین بحث در انتخابات اجرای قانون است، افزود: در این دوره تاکید ما بر اجرای دقیق قانون است و ما نمی‌توانیم به کسی توصیه کنیم که کسی را رد صلاحیت و یا تایید صلاحیت کنند. آنچه مهم است قانون بوده و تمام موارد بر اساس قانون عمل خواهد شد.
پورعلی مطلق در خصوص مهرها و تعرفه‌های انتخاباتی گفت: دو انتخابات و دو صندوق اخذ رای در شعبات وجود دارد که با توجه به تدوین برنامه‌ها بر اساس روند و تقویم زمان بندی چیزی کم نداریم و در خیلی از جاها جلوتر هستیم.
وی ادامه داد: اجرای درست قانون در هیات‌های اجرایی با توجه به این که ترکیب مردمی و از اقشار مختلف هستند، با تاکید ستاد انتخابات و وزیر کشور تمام ملاک برای رد و تایید صلاحیت قانون بوده است.
دبیر ستاد انتخابات کشور گفت: قانونا نمی‌توانستیم توصیه کنیم که کسی را رد یا تایید صلاحیت کنند بلکه می‌توانستیم توصیه کنیم قانون را اجرا کنند.
وی افزود: مواد 28، 29، 30 و 50 قانون در خصوص تابعیت دوگانه داوطلبان به درستی اجرا شد و قصد نداریم در بحث‌هایی که درباره مساله تابعیت افراد مطرح می‌گردد، وارد شویم.

خبر ويژه 
600
تومان گران شد هيچي نگو!35 تومان ارزان شد بگو ارز فرو ريخت!
«واکنش بازارها به اجراي برجام / قيمت طلاو ارز ريخت».
    
اين متن، عنوان ديروز يک سايت حامي دولت بود. خبر آن لاين ديروز ذيل همين تيتر نوشت: بازار طلاو ارز در آستانه زمان اجراي برجام و لغو تحريم ها روندي نزولي به خود گرفت و قيمت دلار 35 تومان کاهش يافت. هر دلار آمريکا به 3610 تومان رسيد.
    
اما مخاطبان اين سايت - که از سوي 2 مديردولتي اداره مي شوند - واکنش هاي قابل تاملي به اين فضاسازي داشتند: 
    -
شروع شد دوباره، 4 روز 20 تومن 30 تومن مياد پايين، بعد شوک از بين ميره، حباب برمي گرده، 400 تومن، 500 تومن ميره بالا. اين شده زندگي ما.
    -
چنان گفتي ريخت خبر آنلاين، گفتم دلار شده 800 تومن احمدنژادي(علي)
    -
علي جان دلار احمدي نژادي 3300 تومان بود.
    -
واي نه الان 100 مياري پايين فردا که زندگي عادي شد ميشه 3800.
    -
دلار در عرض 6 ماه 500 تومن گرون شده چي ميگي عمو؟
    -
ديگه اين مطالب براي مردم عادي شده. همچين در تيتر خورده قيمت طلاو ارز ريخت که يکي بايد بره از زمين جمعش کنه.
    -
چقدر خوشحاليد؟ واقعا که!
    -
خدايا اين همه خوشي را از ما نگير دلار ارزون شد هورااااااا
    -
اومدم چند تا گنده بار کنم ديدم دوستان حق مطلب را ادا کردن.
    -
آخه مگه دولت مي ذاره ارز ارزون بشه؟؟؟؟؟ سرمايه دارا ورشکست ميشن اگه دلار ارزون بشه.
    -
مسخره ملت کردن، تيتر سايت ها دلار سقوط کرد ميري مي خوني مي بيني ده تومن اومده پايين. وقتي خبري در مورد دلار نمي زنن يهو مي بيني ششصد تومن رفته بالا. از خدا نمي ترسن....
    -
از اين پايين رفتنا بايد بيشتر از بالارفتن ترسيد، چون فرداي روزي که صد تومن ميره پايين، پونصد تومن ميره بالا.
    -
زماني قيمت ارز در اين کشور به صورت واقعي پايين خواهد آمد و ثابت خواهد شد که به جاي دلالي و اتکاي اقتصاد کشور به بازار و جماعت بازاري و بازاري مآبي که در اون همه نوع دلالي رو به نام کاسبي مي شناسند، به جاي انباشه کردن سرمايه ها در ساخت و ساز در شهرهاي بزرگ و دست به دست کردن آن، به جاي تفکر به پول راحت از قبل سود بانکي و امثالم و شراکت همگان در دلالي، توليد صادرات محور رشد کند و صادرات ما روز بروز زياد شود و در مقابل آن ارز وارد کشور شود.
    
در همين حال سايت اقتصادنيوز از قول امير محمد خديوي نوشت: قيمت ارز تا پايان سال روند صعودي خواهد داشت. نوسانات ايجاد شده در بازار ارز در پس از آغاز اجراي برجام بسيار اندک است و به نظر نمي رسد قيمت ارز کاهش قابل توجهي داشته باشد.
    
وي اظهار داشت: در مجموع نرخ دلار و انواع ارز در بازار صعودي خواهد بود و کليت بازارها به سمت و سويي حرکت کرده است که ديگر نسبت به اخبار واکنشي از خود بروز نمي دهند.
    
حسين عبده تبريزي مشاور وزير راه نيز به تسنيم گفت: نرخ ارز قطعا با برجام کاهش نخواهد يافت.
    
فرارو ديگر سايت حامي دولت نيز در گزارشي خاطرنشان کرد: تجربه هاي قبلي نشان داده که شوک مثبت و منفي قيمت، پايداري چنداني نداشته و پس از مدتي بازار بيشتر سعي خواهد کرد که خود را با عوامل بنيادي تطبيق دهد. بازار ارز در سال 94 دو بار به طور مشخص تحت تاثير مذاکرات هسته اي قرار گرفت و هر دو بار پس از کاهش قيمت در مسير افزايشي قرار گرفت. نخست در اولين روز کاري پس از بيانيه لوزان که قيمت اين ارز تا 3 هزار و 200 تومان پايين رفت. ولي نهايتا با قيمت 3 هزار و 270 تومان به کار خود پايان داد. بار دوم نيز پيش از اعلام برنامه جامع مشترک بود که دوباره روند اين ارز نزولي شد، ولي بلافاصله پس از اعلام اين خبر، روند دلار تغيير کرد. حال سرنوشت بازار در آستانه اجرايي شدن برجام چه خواهد بود؟ آيا کاهش دلار پايدار خواهد بود يا بازار به مانند دوبار گذشته حرکت از کف قيمتي را آغاز خواهد کرد؟
    
فرارو مي افزايد: بازار ارز معمولادر درازمدت بيشتر از اخبار رواني، تحت تاثير اخباري قرار مي گيرد که به طور مستقيم با ورودي و خروجي بازار در ارتباط هستند. در اين شرايط، عاملي مانند مذاکرات نهايتا دو تا سه هفته بازار ارز را تحت تاثير قرار مي دهد، ولي نوسان قيمت نفت اثرات درازمدتي دارد و مي تواند بازار ارز را در دوره زماني بيشتري درگير خود کند.
    
قيمت جهاني نفت ديروز مجددا تحت تاثير اعلام اجراي توافق برجام باز هم با شيب بيشتري کاهش يافت که اولين دستاورد نقد اجراي برجام براي ما محسوب مي شود.
    
در همين حال بنابر گزارش خبرگزاري اصلاح طلب ايسنا بورس تهران روز گذشته رشد 1344 واحد داشت. آخرين باري که بورس تهران رشد بيش از 2000 واحدي را تجربه کرد روز 22 تير ماه بود که در آن زمان هم بورس تهران تحت تاثير مشخص شدن نتيجه مذاکرات هسته اي رشد 1500 واحدي را تجربه کرد اما برخلاف انتظار ها، مشخص شدن نتيجه مذاکرات روند و توافق ايران با گروه 5+1 بورس را منفي کرد و بورس تهران به دليل ابهامات مختلف سياسي و اقتصادي تا به امروز روند نزولي در پيش گرفت.
    خبر ويژه 
كاخ سفيد: تحريم هاي جديد عليه ايران روي ميز است
سخنگوي کاخ سفيد همزمان با فرا رسيدن روز اجراي برجام تاکيد کرد گزينه تحريم هاي جديد عليه ايران همچنان روي ميز است و ما اين گزينه را از روي ميز برنداشته ايم. جاس ارنست در جمع خبرنگاران گفت: ما هرگز گزينه تحريم ايران را براساس ديگر نگراني هاي خود از رفتارهاي آنان از روي ميز برنداشته ايم.     وي با متهم کردن ايران به حمايت از تروريسم گفت: بحث هاي زيادي درباره امکان اعمال تحريم عليه ايران به خاطر برنامه موشکي اين کشور وجود دارد و اين مسئله را که چنين تحريم هايي ممکن است در هر زماني ضد ايران اعمال شوند، رد نمي کنيم. از اين رو، اين مسئله همواره گزينه روي ميز ماست. همانطور که بارها گفته ايم گفت وگوهاي هسته اي ما با اين کشور باعث حل و فصل در موضوع برنامه موشکي يا دشمني آنان با اسرائيل نمي شود، اين را نيز به روشني گفته ايم که اين توافق هسته اي نمي تواند باعث از دست رفتن توان ما براي به پاسخگويي کشيدن ايران به خاطر اين اقدامات ناخوشايند شود.
خبر ويژه 
به مردم بگوييد جشن بگيرند اما گريبان دولت را نگيرند!

حاميان دولت و اصلاح طلبان روش متناقضي را در قبال فرا رسيدن روز اجراي برجام در پيش گرفته اند؛ دعوت به جشن و هيجان و پايکوبي و در عين حال ابراز نگراني نسبت به ايجاد توقع و انتظار غيرقابل تامين در ميان مردم!
    
ديروز در حالي که سخن از بيانيه آژانس، ديدار ظريف با کري و موگريني، و اعلام اجراي برجام و لغو برخي تحريم ها بود، محافل رسانه اي حامي دولت در فضاي مجازي و شبکه هاي اجتماعي و کانال هاي تلگرامي دعوت به جشن در ميادين اصلي شهر (تهران) کردند که روزنو و اصلاحات نيوز از اين جمله بودند. آدرس ها اغلب مربوط به خيابان ها و ميدان هاي بالاي شهر بود. همچنين گفته شد که برخي محافل دولتي درصددند جشن هايي را در مدارس برگزار کنند. مشابه اين هيجان پس از توافق ژنو (3 آذر 92)، بيانيه لوزان (13 فروردين 94) و توافق نهايي (23 تير) از سوي رسانه ها ايجاد شده اما به مرور شدت آن در ظرف 27 ماه فروکش کرده بود. به مرور بازارهاي ارز و سرمايه و بورس واکنش هاي منفي نيز به برخي از اين اخبار نشان دادند.
    
اما ديروز به موازات دعوت به جشن و هيجان، مطبوعات حامي دولت و اصلاح طلب برخي نگراني ها را بروز دادند و اين دعوت به جشن را تيغ دو دم عليه خود توصيف کردند. روزنامه فرهيختگان از قول زيباکلام نوشت: مهم ترين مسئله اي که درباره برجام براي حسن روحاني وجود دارد، اين است که آقاي روحاني بايد بسيار مراقب باشند تا اميدها و آرزوها و انتظارات غيرواقعي به وجود نيايد؛ چرا که بسياري هستند که منتظرند برجام اجرايي شود و بعد بگويند پس چرا مسائل و مشکلات اقتصادي ما حل نمي شود؟ رئيس جمهور بايد همه توان خود را به کار گرفته و در درجه اول به مخالفان و در وهله دوم به مردم ايران اين مسئله را توضيح دهند که تحريم ها و معضلات هسته اي به مثابه سنگي بر پاي اقتصاد، رشد و توسعه کشور بوده است. برداشتن اين مانع به هيچ وجه به اين معنا نيست که مي توانيم به سرعت بدويم.
    
وي مي افزايد: متاسفانه در گذشته هر زمان که روحاني درباره اقتصاد ايران صحبت کرده يا نشستي ترتيب داده، همواره صحبت از شيب ملايم بوده است و خبرهاي خوبي که قرار است به گوش مان برسد. من بر اين باورم که به جاي اين صحبت ها، حقيقت ها بايد بازگو شود. رئيس جمهور بايد به اين اشاره کند که سهم برجام در خارج کردن ايران از رکود چقدر است؟ و اصولاً چه ميزان از اقتصاد ايران به برجام ارتباطي پيدا نمي کند؟
    
مدعيان اصلاح طلبي و اعتدال تا قبل از انتخابات 92 تصريح مي کردند که 70 تا 90 درصد مشکلات اقتصادي زير سر سوء مديريت دولت است و تنها 10 تا 30 درصد آن به تحريم ها مربوط مي شود.
    
همزمان با فرهيختگان، روزنامه اعتماد نيز هشدار مشابهي را عنوان کرد و نوشت: آيا تحولي بزرگ در اقتصاد در راه است؟ تزريق شادي پسابرجام به مثابه چاقويي دولبه است. هر چند نمي توان از کاهش هزينه هاي مبادلات تجاري با لغو تحريم هاي بانکي چشم پوشيد، توان فروش آزادانه نفت به همه کشورهاي جهان را ناديده گرفت يا حذف واسطه هاي دست چندم را فراموش کرد اما در تحليل پسابرجام بايد واقع بين بود. به نظر مي رسد بيش از هر چيز دولت بايد کوشش کند به جاي تزريق شادي به مردم واقعيت موجود اقتصاد را نمايش دهد. چه اينکه با تزريق شادي براي عملي شدن برنامه لغو تحريم ها، گرچه اميد به گشايش و بهبود چشم اندازها اثرش را بر تصميم هاي اقتصادي مردم خواهد گذاشت اما اين شادي هم براي مردم و هم براي دولت به مثابه يک چاقوي دو لبه عمل مي کند.
    
اعتماد مي افزايد: اگر دولت واقعيت زمان را امروز و به موقع به مردم نگويد چه بسا نارضايتي ناگهاني حاصل از بي ثمر بودن شادي گريبان خود دولت را بگيرد.
    
يادآور مي شودهاشمي رفسنجاني ديروز فرا رسيدن روز اجراي برجام را به دولت و مردم و رهبري تبريک گفت.