گزیده ها قسمت-2

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری مشترک با متئو رنتزی نخست وزیر ایتالیا گفت : مسائل امنیتی منطقه ما با راهکار نظامی حل نمی شود و باید از طریق سیاسی و گفت وگو مسائل منطقه را حل کنیم.
به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین روحانی شامگاه دوشنبه در جریان این نشست خبری در رم پایتخت ایتالیا که پس از امضای چندین تفاهم نامه های اقتصادی ، فرهنگی، بهداشت و درمان و حوزه سلامت میان ایران و ایتالیا برگزار، افزود: از دولت ایتالیا، رییس جمهوری و نخست وزیر این کشور به دلیل مهمانوازی گرم و صمیمانه تشکر و سپاسگزاری می کنم.
وی تصریح کرد: ما ایرانی ها زمانی که در ایتالیا هستیم تصور می کنیم در کشور خومان هستیم و از یک مرکز تمدنی به مرکز تمدنی دیگر سفر کردیم و از هزاران سال پیش ما دارای تمدن های بزرگ بودیم و جامعه بشری نمی تواند نسبت به تمدن هایی که در ساخت تمدن بشری امروز تاثیرگذار بوده، بی تفاوت باشد.
وی افزود : در دوران پسا برجام و پسا تحریم به منطقه اروپا سفر کردیم زیرا اتحادیه اروپا در به ثمر رسیدن توافق هسته ای ایران و گروه 1+ 5 بسیار نقش موثری داشت و سفر را از ایتالیا شروع کردیم زیرا دوستی ما با این کشور نیز بسیار دیرینه است.
رییس جمهوری تاکید کرد: ما سالیان دراز در زمینه علمی و فرهنگی و اقتصادی با ایتالیا همکاری داشته ایم و در دورانی، ایتالیا اولین شریک تجاری ما بوده و مردم ما سابقه خوبی از مردم ایتالیا و مدیران و شرکت های ایتالیایی دارند و امروز مطمئن هستیم همکاری بسیار خوبی با یکدیگر خواهیم داشت و همکاری ما همه جانبه و به تعبیر نخست وزیر ایتالیا همکاری 360 درجه ای و کامل خواهد بود.
روحانی تاکید کرد: شرایط ایران از منظر امنیت، انرژی، نیروی انسانی و ژئوپلتیک گسترده است و کشورمان در این بخش ها ، می تواند هاب منطقه باشد.
وی عنوان کرد: حضور فعالان اقتصادی اروپایی و ایتالیایی برای سرمایه گذاری، فناوری، فعالیت مشترک و برای قرار دادن بخشی از بازار کشورمان به ایتالیا و در اختیار گرفتن بخشی از بازار خارجی موثر خواهد بود.
رییس جمهوری با اشاره به امضای قراردادهای همکاری اقتصادی بین مقامات کشورمان و ایتالیا گفت: امضای این اسناد آغازی دیگر در روابط ایران و ایتالیا است و ما این روابط را به خوبی و گرمی ادامه می دهیم. ما قول دادیم همه توانمان را در پشتیبانی از بخش خصوصی به کار بگیریم و در این راه حمایت های خود را ادامه می دهیم.
روحانی افزود: در زمینه روابط فرهنگی، دانشگاهی، مراکز تحقیقاتی و فناوری های نوین که در سال های اخیر حرکت های بسیار خوبی در ایران انجام گرفته است می توانیم با ایتالیا فعالیت مشترک داشته باشیم.
وی افزود: در زمینه گردشگری و توجه به آثار باستانی از دیگر ظرفیت های همکاری میان طرفین است و با توجه به اینکه دانشگاه های ایتالیایی در زمینه آثار باستانی تجربه بسیار خوبی دارند می توانیم همکاری های خوبی را ادامه دهیم.
وی تاکید کرد: در دیدارهایی که داشتیم در زمینه صلح و ثبات در خاورمیانه و مدیترانه و شمال آفریقا صحبت کردیم. صلح از منظر انسانی و سیاسی و بین المللی و نقش ایران در مبارزه با تروریسم بسیار حائز اهمیت است و اگر ایران نبود شرایط بسیار سختی را در کشورهای عراق و افغانستان شاهد بودیم.
رییس جمهوری یادآور شد: ما برای صلح و ثبات در افغانستان با ایتالیا مذاکره و همکاری کردیم و باید همراهی کنیم تا صلح واقعی را به منطقه برگردانیم. ما افغانستان، لیبی، عراق، لبنان و سوریه امن می خواهیم و در این زمینه نیاز به همکاری اطلاعاتی و فرهنگی و سیاسی داریم و دو کشور در این زمینه برای ایجاد صلح و ثبات آماده کمک کردن هستند.
الگو مذاکره برجام
روحانی افزود: در مسئله هسته ای دنیا موفق شد پای میز مذاکره مسئله را حل کند و معجزه سیاسی بیافریند و این الگو برای خاورمیانه و آفریقا و اروپا و آسیا می تواند مثمر ثمر باشد.
وی گفت: مسائل امنیتی منطقه ما از طریق نظامی گری حل نمی شود؛ باید از طریق سیاسی مسائل منطقه را حل کنیم. باید بین ایران و اتحادیه اروپا و ایتالیا همفکری وجود داشته باشد و در این راه آماده ایم. محصول این سفر تنها گرم شدن روابط دو جانبه ایران و ایتالیا نیست بلکه کمک به ثبات و صلح از دیگر اهداف این سفر است و این آرمان بزرگی برای ما خواهد بود.
متئو رنتزی نیز در این نشست خبری با اشاره به امضای چندین تفاهم نامه اقتصادی به خصوص در زمینه های انرژی ، کشاورزی، راه و شهرسازی و امور زیر بنایی و در حوزه سلامت و بهداشت، گفت: امروز یک روز بزرگی است و این همکاری های اقتصادی بسیار مهم است.
وی افزود: حضور رییس جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا به منظور توسعه روابط به ویژه در حوزه های اقتصادی برای ایتالیا حایز اهمیت است.
نخست وزیر ایتالیا حضور رییس جمهوری اسلامی ایران در راس یک هیات بلندپایه سیاسی - اقتصادی در نخستین سفر اروپایی ایشان به ایتالیا را مهم ارزیابی کرد و افزود : ایتالیا در دوره جدید تلاش می کند مناسبات خود را با ایران در زمینه های مختلف توسعه دهد.
جابری انصاری در نشست خبری مطرح کرد
سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به اعلام آمادگی پاکستان برای میانجیگری میان ایران و عربستان گفت: عربستان رابطه خود را با ایران قطع کرده است و برای هرگونه تغییر در این روابط باید اعلام آمادگی کند.
حسین جابری انصاری سخنگوی وزارت خارجه صبح امروز در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه با اشاره به سفر رئیس جمهور چین به کشورمان گفت: در این سفر افق مشترک ربع قرنی ۲۵ ساله آینده همکاری های جامع بین چین و جمهوری اسلامی ایران مورد توافق قرار گرفت.
وی با اشاره به اینکه روابط چین برای جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت است افزود: در حدود کمتر از نیم قرن گذشته که رابطه دوران جدید برگزار شده، همواره این روابط رو به گسترش بوده است و در بیش از یک دهه گذشته که جمهوری اسلامی ایران دوران تحریم های ظالمانه سپری کرده است این دو کشور همکاری هایی داشته اند که از اهمیت و حجم خاص خود برخوردار بوده است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان ادامه داد: در دوران پسابرجام رابطه با چین برای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی ایران برای چین از اهمیت خاصی برخوردار است.
وی ابراز امیدواری کرد: در ۲۵ سال آینده شاهد روابط دو کشور در حوزه های سیاسی، اقتصادی و جنبه های دیگر باشیم.
نخستین سفر اروپایی رئیس جمهور در پسابرجام اهمیت خاصی دارد
جابری انصاری در بخش دیگری از نشست خبری خود با اشاره به سفر رئیس جمهور به دو کشور اروپایی گفت: امروز سفر مهم اروپایی آقای روحانی آغاز می شود.
وی افزود:  این سفر نخست به ایتالیا و سپس به فرانسه است که در سفر ایتالیا گفتگوی رئیس جمهور با واتیکان هم انجام خواهد شد و هیات بزرگ اقتصادی آقای روحانی را همراهی می کنند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد: این نخستین سفر رئیس جمهور به اروپا در دوران ریاست جمهوری خود و بخصوص پس از برجام است که اهمیت خاصی دارد.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی معتقدند ترکیه به دنبال احیای امپراتوری عثمانی در منطقه است و به همین جهت روابطش با ایران به چالش برخورده است، آیا ایران برنامه ای برای همکاری های بیشتر با ترکیه و رفع برخی تنش‌ها با این کشور خواهد بود یا خیر؟ اظهار کرد: ترکیه همسایه مهم ایران است و تاریخی از همکاری ها، رقابت ها و اختلافات میان دو کشور وجودداشته است، اما سیاست جمهوری اسلامی ایران گسترش همکاری ها و کنترل اختلافات با ترکیه در قالب یک رقابت طبیعی میان دو کشور است.
وی افزود: کشورها نباید رقابت های طبیعی خود را به دشمنی تبدیل کنند و سیاست جمهوری اسلامی این است که مسائل بین خود و ترکیه را در قالب یک رقابت طبیعی پیگیری کند.
اعلام آمادگی پاکستان برای میانجی گری بین ایران و عربستان
جابری انصاری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا در سفر اخیر نخست وزیر پاکستان به ایران پیشنهادی مبنی بر میانجی گری پاکستان بین ایران و عربستان مطرح شده است، خاطرنشان کرد: آقای نوازشریف در سفری که به ایران داشت مسائل مختلفی از جمله اعلام آمادگی برای میانجی گری بین ایران و عربستان را پیشنهاد داد.
هرگونه میانجیگری میان ایران و عربستان منوط به تغییر سیاست های تندروانه عربستان است
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: موفقیت هرگونه تلاش میانجی گرانه منوط بر تغییر سیاست های تندروانه عربستان است. عربستان رابطه خود را با ایران قطع کرده است و برای هرگونه تغییر در این روابط باید اعلام آمادگی کند، اما تا این لحظه هیچ علامتی مبنی بر تغییر در سیاست های عربستان دیده نشده است.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص مذاکرات سوریه گفت: تاریخی برای گفتگوهای سوری و مذاکره هیات های معارض با دولت سوریه از سوی نماینده دبیرکل سازمان ملل اعلام شده بود ولی به دلیل اصرار برخی کشورها از جمله عربستان و تحمیل برخی سیاست ها به مذاکرات سوریه مشکلاتی در جدول زمانبندی پدید آمد که نماینده دبیرکل سازمان ملل نیز در سخنان اخیر خود اشاراتی به این مشکلات داشته است.
جابری انصاری خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی همواره از حصول توافق سیاسی حمایت می کند و معتقد است بحران سوریه راه حل سیاسی و نه راه حل نظامی خواهد داشت و به همین دلیل در روند گفتگوهای منطقه ای و بین المللی از جمله مذاکرات وین مشارکت داشته است.
درخواست آمریکا از ایران برای پیدا کردن آمریکایی های ناپدید شده در عراق
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا ایران قصد دارد برای پیدا شدن آمریکایی های ناپدید شده در عراق کمک کند، اظهار کرد: درخواستی از سوی آمریکایی ها به ایران در این مورد شده است. جمهوری اسلامی همواره در موارد انسانی کمک هایی را داشته است و در سال های اخیر هم از این شکل اقدامات انجام داده است. مبادله زندانیان بین ایران و آمریکا که اخیرا اتفاق افتاد بر اساس یک مسئله انسان‌دوستانه بود.
وی تصریح کرد: در ارتباط با آنچه که در عراق اتفاق افتاده، اگر جمهوری اسلامی بتواند کمکی کند بر اساس سیاست گذاری های داخل کشور پیگیری می شود و قطعا اگر توانایی مساعدت داشته باشد، انجام خواهد داد.
سفر رئیس جمهور چین هیچ ارتباطی با مسائل موجود میان ایران و عربستان نداشت
جابری انصاری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا رئیس جمهور چین در سفر اخیر خود به ایران حامل پیامی از سوی دولت عربستان بود و آیا قصد میانجی گری بین ایران و دولت سعودی را دارد؟ توضیح داد: سفر رئیس جمهور چین به ایران از مدت ها قبل برنامه ریزی شده بود و در چارچوب روابط دو جانبه بود و هیچ ارتباط مستقیمی با مسائل موجود میان ایران و عربستان نداشت.
سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: در این سفر همکاری های جامع و راهبردی ۲۵ ساله میان ایران و چین مورد موافقت قرار گرفت و ملاقات ها و گفتگوهایی در عالی ترین سطح انجام شد.
وی گفت: در این سفر در خصوص همکاری های دو کشور در خصوص مسائل منطقه ای و جهانی گفتگوهایی صورت گرفت که ناظر به یک موضوع خاص نبود.
سفر وزير خارجه آلمان به ايران توافق و تاريخ آن مشخص شده است
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا رایزنی هایی بین سفر آنگلامرکل صدراعظم آلمان به ایران انجام شده است یا خیر؟ اظهارکرد: آنچه میان جمهوری اسلامی و آلمان در جریان قرار دارد، تنظیم سفر وزیر خارجه آلمان است و توافقاتی بین دو کشور انجام گرفته و زمانی هم تعیین شده است.
وی افزود: مطالب دیگر صرفاً گمانه زنی های رسانه ای است و طبیعی است که در صورت وجود توافقی بین دو کشور در خصوص سفرهای سطح عالی به استحضار افکار عمومی رسانده خواهد شد.
شرور جوان در حالی که با آزادی از زندان اقدام به سرقت سیم‌های برق در شهرهای مختلف می‌کرد، ‌بازداشت شد.
به گزارش ایران، اقدام‌های پلیس جویبار برای به دست آوردن ردی از این شرور با اعلام شکایتی از سوی اداره برق در دستور کار قرار گرفت.
با آغاز تحقیقات پلیسی و بررسی‌های دقیق درباره شگرد و نحوه سرقت‌ها و همچنین تصاویر به دست آمده از دزد در خیابان‌های اطراف محل وقوع حادثه پلیس به مرد جوانی مشکوک شده و اقدام‌ها برای ردیابی و شناسایی او در دستور کار قرار دارد.
در همین ارتباط بود که با بررسی‌های انجام گرفته مشخص شد وی از افراد شرور و سابقه دار است که به اتهام سرقت و شرارت در گذشته بازداشت شده است.
در ادامه بررسی‌های مأموران اطلاعاتی به دست آمد که نشان می‌داد این شرور فروردین ماه سال 93 در جریان یک نزاع دسته جمعی حضور داشته که در این ماجرا پسر جوانی با اصابت ضربات کارد مهاجمان به قتل رسیده بود.
با بررسی جرایم این شرور جوان مشخص شد که وی بعد از آن حادثه مرگبار به اتهام مشارکت در قتل بازداشت شده و مدتی را در زندان بوده است.
در همین راستا پلیس گزارش دیگری دریافت کرد که بر اساس آن این مجرم در اقدامی شرارت‌آمیز برای انتقامجویی از یک وکیل دادگستری او را با تفنگ هدف قرار داده و به سویش تیراندازی کرده است.
در بررسی این حادثه مشخص شد که این شلیک‌ها برای تهدید وکیل دادگستری بوده است چرا که وی چند وقت پیش در جریان رسیدگی به پرونده‌ای وکالت طرف مقابل مرد شرور را برعهده گرفته و در آن پرونده جوان شرور از سوی قاضی دادگاه محکوم شده بود.
با به دست آمدن همه این اطلاعات بود که پلیس جویبار در سطح گسترده‌ای عملیات خود را برای بازداشت وی آغاز کرده و سرانجام مخفیگاه او را در یکی از محلات جویبار ردیابی کرد.
سرهنگ سید رحمان رضا‌زاده فرمانده پلیس جویبار در این باره گفت: در پی وقوع چند سرقت سیم برق و همزمان با آزادی دزد حرفه‌ای از زندان در سطح شهر و با انجام اقدام‌های اطلاعاتی سرنخی از رد پای این شرور معروف به جابر خلاف در صحنه‌های سرقت به دست آمد و مأموران پلیس آگاهی پس از چند روز کار اطلاعاتی جابر خلاف را در مخفیگاهش دستگیر کردند.
جابر خلاف درحالی که سعی داشت تا خود را بی‌گناه نشان دهد چاره‌ای جز اعتراف ندید و پس از بازجویی‌های فنی و پلیسی 5 سرقت از تجهیزات شبکه برق را به گردن گرفت.
سرهنگ رضازاده گفت: تجسس‌ها نشان داد این دزد که سابقه شرارت‌های زیادی در سطح جویبار و شهرستان‌های مجاور داشته این بار نیز با فرار از زندان به همراه همدستانش در زمینه سرقت از شبکه‌های انتقال برق فعالیت می‌کرد.

پس از اعلام ممانعت از حضور سالار عقیلی در جشنواره موسیقی فجر، داریوش پیرنیاکان - دبیر و سخنگوی خانه موسیقی - از اعتراض این نهاد صنفی خبر داد.
به گزارش ایسنا، پیرنیاکان درباره اعلام ممنوعیت اجرای سالار عقیلی در جشنواره موسیقی فجر درپی حضور او در یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای، گفت: ما از جایگاه صنفی و هنری خانه موسیقی، موظفیم از حقوق همه هنرمندان و از منافع صنفی اعضا دفاع کنیم. امروز شنیده‌ایم که به دبیر جشنواره موسیقی فجر اعلام کرده‌اند سالار عقیلی به‌دلیل حضور در یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای نباید در این جشنواره شرکت کند.
او ادامه داد: اول باید این موضوع کاملا بررسی و بعد این تصمیم گرفته شود. می‌توانستند وقتی آقای عقیلی از سفر برگشت، با ایشان صحبت کنند و بعد در این‌باره تصمیم گیری شود؛ اما امروز بدون هیچ صحبتی با آقای عقیلی حکمی صادر کرده‌اند مبنی بر این‌که در جشنواره شرکت نکند. این برای ما اصلا قابل قبول نیست و جای تعجب دارد. همین‌طور که آقای عقیلی در بسیاری از برنامه‌های موسیقی کشور، در تیتراژ سریال‌ها و ... حضور داشته و در این راه بسیار زحمت کشیده است.
پیرنیاکان اظهار کرد: به‌تازگی هم شنیده بودم به‌دلیل وجود آهنگ‌های ایشان در یک سایت خارجی، برای‌شان محدودیت‌هایی به‌وجود آمد. وقتی این محدودیت‌ها برای کسی وجود دارد و در داخل نمی‌گذارند کارش را انجام دهد، این هنرمند مجبور می‌شود به رسانه‌های بیرون از ایران رو بیاورد.
دبیر و سخنگوی خانه موسیقی ادامه داد: ضمن این‌که هیچ قانونی به ما هنرمندان ابلاغ نشده که اگر کسی با یک رسانه خارجی گفت‌وگو کند و اثرش آنجا پخش شود، جرم محسوب شود. از نظر ما جرم نیست؛ باید قانونی وجود داشته باشد که از آن تبعیت شود. به همین به‌راحتی نمی‌توان به کسی گفت این کار را انجام ندهید.
وی افزود: هنرمندان سرشناسی هم بودند که به‌تازگی گفت‌وگو و کنسرت‌شان از شبکه‌های خارجی پخش شد و در ایران هم بعد از آن، کنسرت‌شان را برگزار کردند. نباید درباره هنرمندان استثناء قائل شد.
پیرنیاکان همچنین درباره لغو برخی برنامه‌های موسیقی، گفت: همیشه لغو کنسرت‌ها مورد اعتراض خانه موسیقی بوده و هست. حتی می‌شنویم یک آلبوم موسیقی وجود داشته که مجوز گرفته و پخش شده، ولی جلوی برگزاری مراسم معرفی و رونمایی از آن را گرفته‌اند.
وی با اشاره به طرح محدودیت‌های اخیر برای رونمایی از آلبوم‌ها در هیئت مدیره خانه موسیقی و بررسی راهکارهای حل و فصل این موضوع، توضیح داد: به‌تازگی برای آلبوم حسین علیشاپور و نگار خارکن همین اتفاق افتاد؛ این کار مجوز گرفته بنابراین کسی حق ندارد جلوی رونمایی از کاری را بگیرد که قبلا مجوز رسمی دریافت کرده است. این یک بام و دو هوا در زمینه موسیقی در کشور آشفتگی ایجاد می‌کند و وزارت ارشاد باید خیلی قانونمند به اینها رسیدگی کند تا صورتی قانونی پیدا کند.
پیرنیاکان افزود:‌ من به‌عنوان سخنگوی خانه موسیقی و از موضع این نهاد صنفی، به لغو برنامه آقای عقیلی در جشنواره فجر اعتراض دارم و نسبت به آن انتقاد می‌کنم. ایشان خواننده سرشناسی است و همین که آمده در جشنواره موسیقی فجر شرکت کرده، نکته‌ای مثبت و نشان‌دهنده همکاری ایشان است.