گزیده ها قسمت 3- 7 بهمن - 94
ترکیه چگونه به فلسطینیها از پشت خنجر میزند؟
اگر مواضع ترکیه را در
قبال مسئله فلسطین بررسی کنیم به این واقعیت تاسف بار پی میبریم که این کشور
اسلامی سابقه طولانی در برقراری رابطه با رژیم اشغالگر قدس داشته است و بر اساس
راهبرد اعلامی «دیوید بن گورین» اولین نخستوزیر اسرائیل مبنی بر برقراری رابطه با
کشورهای غیر عرب منطقه از همان ابتدا مورد توجه این رژیم برای استمرار اشغال خود
بر سرزمین فلسطین و امحاء هویت اسلامی و عربی این سرزمین مقدس از جمله مسجد الاقصی
بوده است.هر چند پیش از به قدرت رسیدن حزب حاکم عدالت و توسعه شاید این بهانه برای
این کشور وجود داشت که ادامه رابطه با رژیم صهیونیستی را در دوران حاکمیت نظامیان
و لائیکها توجیه کند اما بعد از به قدرت رسیدن اسلام گراها این بهانه نیز از آنها
گرفته شده است. ظاهرا خود مسئولان حزب حاکم عدالت و توسعه نیز در آغاز احراز قدرت
به این نتیجه رسیده بودند که دیگر نمیتوانند روابط گذشته نظامیان و لائیکها را
با این رژیم ادامه دهند و بر همین اساس در مواردی به گونه ایی وانمود میکردند که
آنها در برابر مظلومیت ملت فلسطین بخصوص مردم تحت محاصره غزه بیتفاوت نیستند.در
این راستا کشتی مرمره که حامل امدادرسانان بخش غیردولتی ترکیه بودند برای شکستن
محاصره غزه راهی این منطقه شداما پیش از آنکه به مقصد برسد مورد حملات هوایی و
کماندویی ارتش صهیونیستی قرار گرفت و تعدادی از سرنشینان آن کشته وزخمی و خود کشتی
نیز توقیف شده و به همراه سرنشینان آن به بندر اشدود در ساحل فلسطین اشغالی انتقال
یافت.از آن پس هر چندسطح روابط سیاسی آنکارا-تل آویو تقلیل یافت اما هرگز به قطع
کامل روابط نیجامید و در عین حال حجم مبالادت تجاری و اقتصادی دو طرف افزایش یافت و
این نشان میدهد که حزب حاکم عدالت و توسعه حتی حاضر نشده حداقل همانند کشورهای
اروپایی از ایجاد محدودیت برای کالاهای تولید شده در شهرکهای یهودی نشین واقع در
کرانه باختری از آن به عنوان اهرم فشار علیه این رژیم استفاده کند.
در حال حاضر هم که بیش از دو میلیون سکنه غزه برای چندمین سال متوالی در محاصره کامل این رژیم قرار دارند و ساکنان کرانه باختری نیز بعد از شکست کامل مذاکرات به اصطلاح صلح و ادامه بیوقفه اقدامات توسعه طلبانه و اشغالگرانه در این مناطق بخصوص در قدس انتفاضه جدیدی را آغاز کرده اند، دولت ترکیه رویکرد آشتی با تل آویو و عادی سازی روابط خود با این رژیم را در دستور کار خود قرار داده است و این مسئله به قدری برای محافل صهیونیستی اهمیت داشته که از چند روز قبل به استقبال آن رفته و با آب و تاب به خبرسازی و تبلیغات در این زمینه پرداختهاند.با توجه به اینکه راستگراهای حاکم بر تل آویو به رهبری بنیامین نتانیاهو به لحاظ منزوی کردن این رژیم مورد انتقاد احزاب رقیب و چپگرا قرار گرفتهاند از اینرو از گامهایی که کشورهای مثل ترکیه و یا اعضای شورای همکاری خلیج فارس از جمله عربستان و امارات عربی متحده به سمت عادی سازی روابط خود با این رژیم برمی دارند به عنوان فرصتی برای تحکیم و تقویت موقعیت خود استفاده میکنند و بدین ترتیب پایههای خود را برای پیشبرد اهداف و سیاستهای خود در از بین بردن نابودی زمینههای تشکیل دولت فلسطینی محکم میکنند و این نشان میدهد که برخی از کشورهای اسلامی و عربی و در راس آن ترکیه، عربستان و قطر که برای سالها سنگ حمایت از مردم فلسطین را به سینه زدهاند اکنون چگونه آب به آسیاب این رژیم میریزند و خواسته یا ناخواسته به پیشبرد اهداف و سیاستهای این رژیم در فلسطین کمک میکنند.
از طرف دیگر اگر واقعا حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه آنچنانکه رهبران این حزب در سالهای اخیر مدعی شدهاند حامی مردم فلسطین بودند هیچ گاه با مخالفان مسلح و تکفیریهای وارداتی علیه دولت سوریه همراه و همگام نمیشدند زیرا سوریه تنها دولت عربی است که در خط مقدم مبارزه با دشمن صهیونیستی ایستادگی کرده و هیچ وقت به خاطر منافع خود در فلسطین معامله و سازش نکرده است حال آنکه اگر سوریه تنها به فکر آزادی سرزمینهای اشغالی خود میبود به راحتی میتوانست همانند اردن و مصر با رژیم صهیونیستی معامله و سازش کند.
در واقع جنگی که از سال 1389 بر سوریه تحمیل شد و هزاران کشته و صدها میلیارد خسارت مالی بر این کشور تحمیل کرد انتقام و تلافی مقاومتهای بود که سوریه در برابراسرائیل کرده بوده و به اعتقاد اغلب کارشناسان رژیم صهیونیستی با کمک برخی از کشورهای منطقه همچون عربستان، قطر و ترکیه و برخی از محافل فلسطینی کوشید انتقام شکست در جنگ سال 1385 را در طی تحولات مدیریت شده از سال 1389 به بعد را از دمشق بگیرد و در این مدت اگر ترکیه و یا دیگر کشورهای عربی مانند قطر و عربستان واقعا خواهان حمایت از حقوق مردم بودند حداقل در کنار این رژیم قرار نمیگرفتند و در زمین آن بازی نمیکردند.اما نه تنها اینکار را نکردند بلکه در ضربه زدن به محور مقاومت و در راس آن سوریه از رژیم صهیونیستی نیز پیش افتادند.
آنچه در این میان حفظ و تقویت روابط ترکیه را با رژیم صهیونیستی توجیه ناپذیر میکند و در عین حال از وجود پارادوکس در سیاست خارجی ترکیه پرده بر میدارد این است که دولت آنکارا تشکیل دولت کرد در منطقه را به ضرر منافع و امنیت ملی خود میداند حال آنکه درست برعکس رژیم صهیونیستی آن را کاملا به نفع خود میداند و همچنانکه قرائن و شواهد موجود نشان میدهد تاکنون از هیچ اقدامی در این زمینه فروگذاری نکرده است و ورود بیمحابای ترکیه به جنگ سوریه نه تنها به کاهش تهدیدهای امنیتی آن بخصوص از ناحیه کردها کمک نکرده بلکه درست برعکس آن را افزایش نیز داده است.
خبرگزاری قدس
*اگر مواضع ترکیه را در قبال مسئله فلسطین بررسی کنیم به این واقعیت تاسف بار پی میبریم که این کشور اسلامی سابقه طولانی در برقراری رابطه با رژیم اشغالگر قدس داشته است
*دولت ترکیه رویکرد آشتی با تل آویو و عادی سازی روابط خود با این رژیم را در دستور کار خود قرار داده است و این مسئله به قدری برای محافل صهیونیستی اهمیت داشته که از چند روز قبل به استقبال آن رفته و با آب و تاب به خبرسازی و تبلیغات در این زمینه پرداخته اند
در حال حاضر هم که بیش از دو میلیون سکنه غزه برای چندمین سال متوالی در محاصره کامل این رژیم قرار دارند و ساکنان کرانه باختری نیز بعد از شکست کامل مذاکرات به اصطلاح صلح و ادامه بیوقفه اقدامات توسعه طلبانه و اشغالگرانه در این مناطق بخصوص در قدس انتفاضه جدیدی را آغاز کرده اند، دولت ترکیه رویکرد آشتی با تل آویو و عادی سازی روابط خود با این رژیم را در دستور کار خود قرار داده است و این مسئله به قدری برای محافل صهیونیستی اهمیت داشته که از چند روز قبل به استقبال آن رفته و با آب و تاب به خبرسازی و تبلیغات در این زمینه پرداختهاند.با توجه به اینکه راستگراهای حاکم بر تل آویو به رهبری بنیامین نتانیاهو به لحاظ منزوی کردن این رژیم مورد انتقاد احزاب رقیب و چپگرا قرار گرفتهاند از اینرو از گامهایی که کشورهای مثل ترکیه و یا اعضای شورای همکاری خلیج فارس از جمله عربستان و امارات عربی متحده به سمت عادی سازی روابط خود با این رژیم برمی دارند به عنوان فرصتی برای تحکیم و تقویت موقعیت خود استفاده میکنند و بدین ترتیب پایههای خود را برای پیشبرد اهداف و سیاستهای خود در از بین بردن نابودی زمینههای تشکیل دولت فلسطینی محکم میکنند و این نشان میدهد که برخی از کشورهای اسلامی و عربی و در راس آن ترکیه، عربستان و قطر که برای سالها سنگ حمایت از مردم فلسطین را به سینه زدهاند اکنون چگونه آب به آسیاب این رژیم میریزند و خواسته یا ناخواسته به پیشبرد اهداف و سیاستهای این رژیم در فلسطین کمک میکنند.
از طرف دیگر اگر واقعا حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه آنچنانکه رهبران این حزب در سالهای اخیر مدعی شدهاند حامی مردم فلسطین بودند هیچ گاه با مخالفان مسلح و تکفیریهای وارداتی علیه دولت سوریه همراه و همگام نمیشدند زیرا سوریه تنها دولت عربی است که در خط مقدم مبارزه با دشمن صهیونیستی ایستادگی کرده و هیچ وقت به خاطر منافع خود در فلسطین معامله و سازش نکرده است حال آنکه اگر سوریه تنها به فکر آزادی سرزمینهای اشغالی خود میبود به راحتی میتوانست همانند اردن و مصر با رژیم صهیونیستی معامله و سازش کند.
در واقع جنگی که از سال 1389 بر سوریه تحمیل شد و هزاران کشته و صدها میلیارد خسارت مالی بر این کشور تحمیل کرد انتقام و تلافی مقاومتهای بود که سوریه در برابراسرائیل کرده بوده و به اعتقاد اغلب کارشناسان رژیم صهیونیستی با کمک برخی از کشورهای منطقه همچون عربستان، قطر و ترکیه و برخی از محافل فلسطینی کوشید انتقام شکست در جنگ سال 1385 را در طی تحولات مدیریت شده از سال 1389 به بعد را از دمشق بگیرد و در این مدت اگر ترکیه و یا دیگر کشورهای عربی مانند قطر و عربستان واقعا خواهان حمایت از حقوق مردم بودند حداقل در کنار این رژیم قرار نمیگرفتند و در زمین آن بازی نمیکردند.اما نه تنها اینکار را نکردند بلکه در ضربه زدن به محور مقاومت و در راس آن سوریه از رژیم صهیونیستی نیز پیش افتادند.
آنچه در این میان حفظ و تقویت روابط ترکیه را با رژیم صهیونیستی توجیه ناپذیر میکند و در عین حال از وجود پارادوکس در سیاست خارجی ترکیه پرده بر میدارد این است که دولت آنکارا تشکیل دولت کرد در منطقه را به ضرر منافع و امنیت ملی خود میداند حال آنکه درست برعکس رژیم صهیونیستی آن را کاملا به نفع خود میداند و همچنانکه قرائن و شواهد موجود نشان میدهد تاکنون از هیچ اقدامی در این زمینه فروگذاری نکرده است و ورود بیمحابای ترکیه به جنگ سوریه نه تنها به کاهش تهدیدهای امنیتی آن بخصوص از ناحیه کردها کمک نکرده بلکه درست برعکس آن را افزایش نیز داده است.
خبرگزاری قدس
*اگر مواضع ترکیه را در قبال مسئله فلسطین بررسی کنیم به این واقعیت تاسف بار پی میبریم که این کشور اسلامی سابقه طولانی در برقراری رابطه با رژیم اشغالگر قدس داشته است
*دولت ترکیه رویکرد آشتی با تل آویو و عادی سازی روابط خود با این رژیم را در دستور کار خود قرار داده است و این مسئله به قدری برای محافل صهیونیستی اهمیت داشته که از چند روز قبل به استقبال آن رفته و با آب و تاب به خبرسازی و تبلیغات در این زمینه پرداخته اند
وزیر امور اقتصادی و دارایی، از چین بهعنوان
شریک راهبردی ایران نام برد و گفت: جمهوری خلق چین برای ما یک شریک تجاری ساده و
معمولی نیست و بنا داریم روابط بلندمدتی را با این کشور برنامهریزی کنیم، بهطوریکه
تحت تاثیر حوادث کوتاه مدت سیاسی و اقتصادی قرار نگیرد.
به گزارش ایسنا و به نقل از شبکه اخبار اقتصادی و دارایی، همزمان با سفر رئیس جمهور چین به ایران، شبکه تلویزیون ملی چین (CCTV) در مصاحبهای اختصاصی با وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان، به بررسی آثار این سفر و تحول در روابط پکن - تهران پس از اجرای برجام پرداخت.
دکتر "علی طیبنیا" در این گفتوگو، با بیان اینکه روابط سیاسی و اقتصادی ایران با جمهوری خلق چین همیشه روابطی مثبت و سازنده بوده است، تصریح کرد: از سالهای قبل از تحریم، روابط خوبی بین ما و چین در حوزه مبادلات تجاری بود و این روابط در دوران تحریم با رویکرد منطقی و واقعگرایانه دولت چین توسعه پیدا کرد.
وزیر اقتصاد کشورمان افزود: طبیعی است با توجه به سابقه روابط مثبت ایران و چین بهخصوص در دوران تحریم، در دوران پساتحریم این روابط را هرچه بیشتر توسعه دهیم.طیبنیا حضور "شی جین پینگ"، رئیسجمهور چین در ایران را، نشانه تمایل این کشور برای برقراری روابط راهبردی و بلندمدت با ایران عنوان کرد و افزود: این سفر فرصت مناسبی بود تا بر روی یک برنامه و سند جامع و همکاریهای اقتصادی دو کشور در حوزههای مختلف به توافق برسیم.
وی با اشاره به اراده جدی روسای جمهور دو کشور برای توسعه روابط دو کشور، تاکید کرد: قطعا این سفر نقطه عطف مهمی در توسعه روابط دو کشور محسوب میشود.
وزیر اقتصاد کشورمان در خصوص دورنمای همکاریهای اقتصادی دو کشور ایران و چین، خاطرنشان کرد: بنا نداریم کشورهایی که در دوران تحریم با ما روابط مثبتی داشتند را، فراموش کنیم و قصد داریم از این همکاری ارزشمند به عنوان یک سرمایه استفاده کنیم و در دوران جدید بهصورت قابل توجهی آن را توسعه دهیم.
طیبنیا در ادامه با اشاره به شناسایی نقاط قوت و ضعف اقتصاد کشور در دوران تحریم، تصریح کرد: وابستگی به نفت، سهم بالای نفت در تراز تجاری کشور و سهم پایین بخش خصوصی در فعالیتهای اقتصادی، درسهایی بود که ما در دوران تحریم گرفتیم و به ما نشان داد که اقتصاد ما نسبت به تکانههای خارجی آسیبپذیر است.
وی تاکید کرد: در دوران تحریم توانستیم در مقابل این آسیبها مقابله کنیم و آسیبپذیری ما در سالهای اخیر به طور محسوسی کاهش پیدا کرد.
وزیر اقتصاد با اشاره به عزم دولت در ادامه این سیاستهای اصولی در دوران پسا تحریم، تاکید کرد: کاهش سهم نفت از اقتصاد ایران، مقابله با عارضه دولتی بودن اقتصاد، بهبود محیط کسب و کار و واگذاری بنگاهها به بخش خصوصی، از جمله برنامههای دولت در دوران پساتحریم است.
به گزارش ایسنا، طیبنیا در ادامه گفتوگوی خود با تلویزیون ملی چین، با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه، رشد اقتصادی 8 درصدی را برای کشور پیشبینی کردهایم، تصریح کرد: برای رسیدن به این هدف لازم است از همه قابلیتها و پتانسیلهایی که در اقتصاد ایران وجود دارد، استفاده کنیم و تلاش می کنیم در کنار آن از امکاناتی که در عرصه بینالملل وجود دارد نیز، بهرهبرداری کنیم.
وی در عین حال خاطرنشان کرد: استفاده از منابع مالی و سرمایههای خارجی، انتقال دانش و تکنولوژی به ایران، تولید در داخل سرزمین و صادرات فزاینده محصولات تولیدی، از جمله اولویتهای ماست و مطمئن هستم همکاری با چین در این حوزه می تواند بسیار موثر و کارساز باشد.
وزیر اقتصاد با بیان اینکه متاسفانه روابط ما با چین هنوز محدود به مبادلات تجاری است، تاکید کرد: برای عمق دادن به روابط باید در حوزه همکاریهای اقتصادی بهویژه در زمینه سرمایهگذاری مشترک هم اقدامات موثری انجام دهیم که در این راستا برنامهریزی برای تعامل مثبت و سازنده با اقتصاد جهانی از جمله جمهوری خلق چین انجام شد.
طیبنیا با اشاره به دورنمای اقتصادی چین، گفت: چین در حال حاضر یکی از بزرگترین قدرتهای اقتصادی جهان است و در آینده نزدیک به قدرت اول و برتر اقتصاد جهان تبدیل خواهد شد.
وی در همین حال تصریح کرد: چین به دلیل سطح بالای تولید و رشد اقتصادی بالا، نیازمند به تامین انرژی از سایر کشورهاست و ایران به دلیل دارا بودن رتبه اول مجموع ذخایر نفت و گاز و نیز روابط مثبت سیاسی و اقتصادی دو کشور، میتواند تامین کننده مطمئن و دائمی برای چین باشد.
وزیر اقتصاد، موقعیت جغرافیایی ایران، دسترسی به بازار 400 میلیونی کشورهای همسایه، بهترین مسیر ترانزیتی، نیروی کار تحصیلکرده و کارآزموده با دستمزد رقابتی، ذخایر عظیم نفت و گاز و نرخ مناسب انرژی را، از جمله مزیتهایی برشمرد که تولیدکنندگان و سرمایهگذاران چینی میتوانند از آن استفاده کنند.
طیبنیا، وجود قوانین مناسب در حمایت از سرمایهگذاران خارجی، کاهش نرخ تورم نقطه به نقطه به زیر 10 درصد برای 4 فصل متوالی و کاهش 34 رتبهای تسهیل فضای کسب و کار ایران در فضای بینالملل را، از جمله مزیتهای ایران در رقابت برای جذب سرمایهگذار خارجی برشمرد و تاکید کرد: در تمام منطقه شمال آفریقا و غرب آسیا، ایران امنترین کشور است و به لحاظ اقتصادی از شرایط مناسبی برای سرمایهگذاری برخوردار است.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار تلویزیون ملی چین مبنی بر اینکه آیا ایران برنامهای برای بهرهگیری شرکتهای چینی در حوزه حملونقل ریلی دارد یا نه، با بیان اینکه هیچ گونه محدودیتی برای فعالیت سرمایهگذاران چینی وجود ندارد، تصریح کرد: با توجه به برخورداری چین از تکنولوژی قطارهای سریعالسیر، ایران محدودیتی در خصوص سرمایهگذاری چینیها در این حوزه ندارد و از حضور آنها در این حوزه استقبال میکند.
وزیر اقتصاد کشورمان در پایان این گفتوگو در خصوص طرح ابتکاری رئیسجمهور چین مبنی بر "یک کمربند، یک جاده" نیز گفت: این طرح مورد توجه ایران نیز است و مشارکت در این طرح به سود همه کشورهایی است که در مسیر آن قرار دارند.
به گزارش ایسنا و به نقل از شبکه اخبار اقتصادی و دارایی، همزمان با سفر رئیس جمهور چین به ایران، شبکه تلویزیون ملی چین (CCTV) در مصاحبهای اختصاصی با وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان، به بررسی آثار این سفر و تحول در روابط پکن - تهران پس از اجرای برجام پرداخت.
دکتر "علی طیبنیا" در این گفتوگو، با بیان اینکه روابط سیاسی و اقتصادی ایران با جمهوری خلق چین همیشه روابطی مثبت و سازنده بوده است، تصریح کرد: از سالهای قبل از تحریم، روابط خوبی بین ما و چین در حوزه مبادلات تجاری بود و این روابط در دوران تحریم با رویکرد منطقی و واقعگرایانه دولت چین توسعه پیدا کرد.
وزیر اقتصاد کشورمان افزود: طبیعی است با توجه به سابقه روابط مثبت ایران و چین بهخصوص در دوران تحریم، در دوران پساتحریم این روابط را هرچه بیشتر توسعه دهیم.طیبنیا حضور "شی جین پینگ"، رئیسجمهور چین در ایران را، نشانه تمایل این کشور برای برقراری روابط راهبردی و بلندمدت با ایران عنوان کرد و افزود: این سفر فرصت مناسبی بود تا بر روی یک برنامه و سند جامع و همکاریهای اقتصادی دو کشور در حوزههای مختلف به توافق برسیم.
وی با اشاره به اراده جدی روسای جمهور دو کشور برای توسعه روابط دو کشور، تاکید کرد: قطعا این سفر نقطه عطف مهمی در توسعه روابط دو کشور محسوب میشود.
وزیر اقتصاد کشورمان در خصوص دورنمای همکاریهای اقتصادی دو کشور ایران و چین، خاطرنشان کرد: بنا نداریم کشورهایی که در دوران تحریم با ما روابط مثبتی داشتند را، فراموش کنیم و قصد داریم از این همکاری ارزشمند به عنوان یک سرمایه استفاده کنیم و در دوران جدید بهصورت قابل توجهی آن را توسعه دهیم.
طیبنیا در ادامه با اشاره به شناسایی نقاط قوت و ضعف اقتصاد کشور در دوران تحریم، تصریح کرد: وابستگی به نفت، سهم بالای نفت در تراز تجاری کشور و سهم پایین بخش خصوصی در فعالیتهای اقتصادی، درسهایی بود که ما در دوران تحریم گرفتیم و به ما نشان داد که اقتصاد ما نسبت به تکانههای خارجی آسیبپذیر است.
وی تاکید کرد: در دوران تحریم توانستیم در مقابل این آسیبها مقابله کنیم و آسیبپذیری ما در سالهای اخیر به طور محسوسی کاهش پیدا کرد.
وزیر اقتصاد با اشاره به عزم دولت در ادامه این سیاستهای اصولی در دوران پسا تحریم، تاکید کرد: کاهش سهم نفت از اقتصاد ایران، مقابله با عارضه دولتی بودن اقتصاد، بهبود محیط کسب و کار و واگذاری بنگاهها به بخش خصوصی، از جمله برنامههای دولت در دوران پساتحریم است.
به گزارش ایسنا، طیبنیا در ادامه گفتوگوی خود با تلویزیون ملی چین، با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه، رشد اقتصادی 8 درصدی را برای کشور پیشبینی کردهایم، تصریح کرد: برای رسیدن به این هدف لازم است از همه قابلیتها و پتانسیلهایی که در اقتصاد ایران وجود دارد، استفاده کنیم و تلاش می کنیم در کنار آن از امکاناتی که در عرصه بینالملل وجود دارد نیز، بهرهبرداری کنیم.
وی در عین حال خاطرنشان کرد: استفاده از منابع مالی و سرمایههای خارجی، انتقال دانش و تکنولوژی به ایران، تولید در داخل سرزمین و صادرات فزاینده محصولات تولیدی، از جمله اولویتهای ماست و مطمئن هستم همکاری با چین در این حوزه می تواند بسیار موثر و کارساز باشد.
وزیر اقتصاد با بیان اینکه متاسفانه روابط ما با چین هنوز محدود به مبادلات تجاری است، تاکید کرد: برای عمق دادن به روابط باید در حوزه همکاریهای اقتصادی بهویژه در زمینه سرمایهگذاری مشترک هم اقدامات موثری انجام دهیم که در این راستا برنامهریزی برای تعامل مثبت و سازنده با اقتصاد جهانی از جمله جمهوری خلق چین انجام شد.
طیبنیا با اشاره به دورنمای اقتصادی چین، گفت: چین در حال حاضر یکی از بزرگترین قدرتهای اقتصادی جهان است و در آینده نزدیک به قدرت اول و برتر اقتصاد جهان تبدیل خواهد شد.
وی در همین حال تصریح کرد: چین به دلیل سطح بالای تولید و رشد اقتصادی بالا، نیازمند به تامین انرژی از سایر کشورهاست و ایران به دلیل دارا بودن رتبه اول مجموع ذخایر نفت و گاز و نیز روابط مثبت سیاسی و اقتصادی دو کشور، میتواند تامین کننده مطمئن و دائمی برای چین باشد.
وزیر اقتصاد، موقعیت جغرافیایی ایران، دسترسی به بازار 400 میلیونی کشورهای همسایه، بهترین مسیر ترانزیتی، نیروی کار تحصیلکرده و کارآزموده با دستمزد رقابتی، ذخایر عظیم نفت و گاز و نرخ مناسب انرژی را، از جمله مزیتهایی برشمرد که تولیدکنندگان و سرمایهگذاران چینی میتوانند از آن استفاده کنند.
طیبنیا، وجود قوانین مناسب در حمایت از سرمایهگذاران خارجی، کاهش نرخ تورم نقطه به نقطه به زیر 10 درصد برای 4 فصل متوالی و کاهش 34 رتبهای تسهیل فضای کسب و کار ایران در فضای بینالملل را، از جمله مزیتهای ایران در رقابت برای جذب سرمایهگذار خارجی برشمرد و تاکید کرد: در تمام منطقه شمال آفریقا و غرب آسیا، ایران امنترین کشور است و به لحاظ اقتصادی از شرایط مناسبی برای سرمایهگذاری برخوردار است.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار تلویزیون ملی چین مبنی بر اینکه آیا ایران برنامهای برای بهرهگیری شرکتهای چینی در حوزه حملونقل ریلی دارد یا نه، با بیان اینکه هیچ گونه محدودیتی برای فعالیت سرمایهگذاران چینی وجود ندارد، تصریح کرد: با توجه به برخورداری چین از تکنولوژی قطارهای سریعالسیر، ایران محدودیتی در خصوص سرمایهگذاری چینیها در این حوزه ندارد و از حضور آنها در این حوزه استقبال میکند.
وزیر اقتصاد کشورمان در پایان این گفتوگو در خصوص طرح ابتکاری رئیسجمهور چین مبنی بر "یک کمربند، یک جاده" نیز گفت: این طرح مورد توجه ایران نیز است و مشارکت در این طرح به سود همه کشورهایی است که در مسیر آن قرار دارند.
سخنگوی شرکت هواپیمایی ایرباس فرانسه
اعلام کرد که مذاکرات میان مقامات این شرکت و مقامات ایرانی برای فروش ده ها فروند
هواپیمای تجاری جدید این شرکت به ایران آغاز شده است.
روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز از لندن نوشت، «استفن شاوفراث» سخنگوی ایرباس امروز دوشنبه در تولوز فرانسه اعلام کرد که پس از اجرای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) برای حل پرونده هسته ای و رفع تحریم های غرب علیه ایران، مقامات صنعت هواپیمایی ایران مذاکراتی را با مقامات ایرباس آغاز کردند تا بتوانند بیش از 100 هواپیمای ساخت اروپا از نوع 'ای 380 سوپرجامبو' 100 تا 555 صندلی را از فرانسویان بخرند.
این درحالی است که عباس آخوندی، وزیر حمل و نقل ایران هفته گذشته از آغاز این مذاکرات از 10 ماه گذشته خبر داده بود و علت عدم تحقق این هدف ایرانی ها را عدم وجود یک راهکار عملی برای انتقال پول به سبب تحریم ها اعلام کرده بود.
گزارش ها حاکی است که مقامات ایران بیشتر مایل به خرید ده ها جت 'ای 320' و 'ای 330' و همچنین 'ای 350 پهن پیکر' از این شرکت اروپایی هستند.
بر اساس این گزارش، در عین حال، شرکت هواپیمایی 'ایران ایر' نیز برای خرید هشت فروند ایرباس 'ای 380' ابراز تمایل کرده است. اگرچه بخشی از اعتبار مالی برای سفارش این اقلام قرار است از طریق وام 'آژانس اعتبار صادرات اروپایی' پرداخت شود، اما این سفارش ها در سفر این هفته «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران به فرانسه نهایی می شوند.
رئیس جمهوری ایران امروز (دوشنبه) با هدف گفت و گو با رهبران کشورهای اروپایی و عقد قراردادهای مهم اقتصادی پس از لغو تحریم های ضد ایرانی وارد ایتالیا شد تا به فرانسه نیز برود.
بر اساس گزارش رادیو فرانسه، بیش از 120 نفر از جمله شمار قابل توجهی از کارآفرینان و بازرگانان ایرانی، روحانی را در سفرش به اروپا همراهی می کنند. روحانی قرار است همچنین در سفر به پاریس گفت و گوهایی را برای خریداری هواپیماهای ایرباس انجام دهد.
هم اکنون مذاکره بر سر خرید 45 فروند هواپیمای «ای 320»و 40 فروند هواپیمای «ای330» میان تهران و شرکت هواپیماسازی ایرباس در جریان است.
ارزش این سفارش ها 20 میلیارد دلار برآورد شده و به دلیل طولانی بودن مدت زمان تحویل هواپیماهای سفارش داده شده از سوی ایران، این کشور در نظر دارد چهار هواپیمای دست دوم از نوع «ای340» خریداری کند.
در حالی که منابع رسمی در ایران پیش از این از خریداری 114هواپیمای مسافربری ایرباس خبر داده بودند، دیروز یکشنبه مسئولان وزارت راه و ترابری جمهوری اسلامی ایران در یک کنفرانس بین المللی در تهران با حضور 300 شرکت هواپیمایی و رؤسای بانک های خارجی از قصد این کشور برای خریداری 160 فروند هواپیمای مسافربری خبر دادند.
یک مقام ایرانی به نمایندگان شرکت ها و بانک های خارجی حاضر در محل کنفرانس بین المللی تهران اعلام داشت که ایران در نظر دارد علاوه بر 127 هواپیمای «ایرباس» دست کم 40 هواپیمای ملخ دار و 16 فروند از آخرین مدل هواپیمای ایرباس از نوع «ای350» نیز خریداری کند.
شرکت بوئینگ آمریکا نیز اعلام کرده که سرگرم بررسی پیشنهاد ایران برای خریداری 100 فروند هواپیمای مسافری است و با ملاحظه مقررات واشنگتن برای معامله با ایران مورد توجه قرار می دهد.
روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز از لندن نوشت، «استفن شاوفراث» سخنگوی ایرباس امروز دوشنبه در تولوز فرانسه اعلام کرد که پس از اجرای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) برای حل پرونده هسته ای و رفع تحریم های غرب علیه ایران، مقامات صنعت هواپیمایی ایران مذاکراتی را با مقامات ایرباس آغاز کردند تا بتوانند بیش از 100 هواپیمای ساخت اروپا از نوع 'ای 380 سوپرجامبو' 100 تا 555 صندلی را از فرانسویان بخرند.
این درحالی است که عباس آخوندی، وزیر حمل و نقل ایران هفته گذشته از آغاز این مذاکرات از 10 ماه گذشته خبر داده بود و علت عدم تحقق این هدف ایرانی ها را عدم وجود یک راهکار عملی برای انتقال پول به سبب تحریم ها اعلام کرده بود.
گزارش ها حاکی است که مقامات ایران بیشتر مایل به خرید ده ها جت 'ای 320' و 'ای 330' و همچنین 'ای 350 پهن پیکر' از این شرکت اروپایی هستند.
بر اساس این گزارش، در عین حال، شرکت هواپیمایی 'ایران ایر' نیز برای خرید هشت فروند ایرباس 'ای 380' ابراز تمایل کرده است. اگرچه بخشی از اعتبار مالی برای سفارش این اقلام قرار است از طریق وام 'آژانس اعتبار صادرات اروپایی' پرداخت شود، اما این سفارش ها در سفر این هفته «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران به فرانسه نهایی می شوند.
رئیس جمهوری ایران امروز (دوشنبه) با هدف گفت و گو با رهبران کشورهای اروپایی و عقد قراردادهای مهم اقتصادی پس از لغو تحریم های ضد ایرانی وارد ایتالیا شد تا به فرانسه نیز برود.
بر اساس گزارش رادیو فرانسه، بیش از 120 نفر از جمله شمار قابل توجهی از کارآفرینان و بازرگانان ایرانی، روحانی را در سفرش به اروپا همراهی می کنند. روحانی قرار است همچنین در سفر به پاریس گفت و گوهایی را برای خریداری هواپیماهای ایرباس انجام دهد.
هم اکنون مذاکره بر سر خرید 45 فروند هواپیمای «ای 320»و 40 فروند هواپیمای «ای330» میان تهران و شرکت هواپیماسازی ایرباس در جریان است.
ارزش این سفارش ها 20 میلیارد دلار برآورد شده و به دلیل طولانی بودن مدت زمان تحویل هواپیماهای سفارش داده شده از سوی ایران، این کشور در نظر دارد چهار هواپیمای دست دوم از نوع «ای340» خریداری کند.
در حالی که منابع رسمی در ایران پیش از این از خریداری 114هواپیمای مسافربری ایرباس خبر داده بودند، دیروز یکشنبه مسئولان وزارت راه و ترابری جمهوری اسلامی ایران در یک کنفرانس بین المللی در تهران با حضور 300 شرکت هواپیمایی و رؤسای بانک های خارجی از قصد این کشور برای خریداری 160 فروند هواپیمای مسافربری خبر دادند.
یک مقام ایرانی به نمایندگان شرکت ها و بانک های خارجی حاضر در محل کنفرانس بین المللی تهران اعلام داشت که ایران در نظر دارد علاوه بر 127 هواپیمای «ایرباس» دست کم 40 هواپیمای ملخ دار و 16 فروند از آخرین مدل هواپیمای ایرباس از نوع «ای350» نیز خریداری کند.
شرکت بوئینگ آمریکا نیز اعلام کرده که سرگرم بررسی پیشنهاد ایران برای خریداری 100 فروند هواپیمای مسافری است و با ملاحظه مقررات واشنگتن برای معامله با ایران مورد توجه قرار می دهد.
افزایش بارشها در 6 استان از امروز
مدیرکل پیشبینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفت: امروز بارش در استانهای
اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی شدت مییابد.
احد وظیفه افزود: بر اساس تحلیل دادهها و الگوهای پیشیابی هواشناسی، بارشها در شمال غرب، غرب، دامنههای زاگرس، برخی مناطق جنوب، جنوب غرب، سواحل دریای خزر، شمال شرق، شرق و دامنههای البرز به صورت پراکنده در نواحی مرکزی ادامه خواهد داشت.
وی اظهار کرد: بارشها در سواحل دریای خزر، شمال غرب، غرب، ارتفاعات البرز و شمال شرق کشور ادامه خواهد داشت و دریای خزر مواج خواهد بود و هوای سرد در این روز نیمه غربی و نیمه شمالی کشور را فرا میگیرد.
مدیر کل پیشبینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه روز چهارشنبه (فردا) فعالیت سامانه در سواحل دریای خزر، ارتفاعات البرز، شمال غرب، غرب، دامنههای مرکزی زاگرس همچنان ادامه دارد، افزود: در بعدازظهر با کاهش فعالیت این سامانه و فعال شدن شاخه جنوبی آن، در دامنههای جنوبی زاگرس، برخی مناطق جنوب، شرق و جنوب شرق ابرناکی، بارش باران و وزش باد گاهی رعد و برق پیشبینی میشود.
به گفته وظیفه، شدت بارشها امروز و فردا در استانهای اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی خواهد بود.
وی در پایان در مورد وضعیت هوای استان تهران اظهار کرد: آسمان تهران امروز 6 بهمن، نیمه ابری تا ابری، در پارهای نقاط بارش باران، در ارتفاعات بارش برف، گاهی وزش باد با حداکثر و حداقل دمای 8 و صفر درجه سانتیگراد و در روز چهارشنبه 7 بهمن، نیمه ابری، در پارهای نقاط افزایش ابر و بارش باران، در ارتفاعات بارش برف با حداکثر و حداقل دمای 7 و منفی 1 درجه سانتیگراد پیشبینی میشود.
هوای تهران در وضعیت سالم
مرکز پایش آلودگی هوای محیط زیست استان تهران وضعیت کیفی هوای تهران در 24 ساعت گذشته را «سالم» اعلام کرد.
معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان تهران در گفتگو با مهر گفت: وضعیت کیفی هوای تهران در 24 ساعت گذشته منتهی به ساعت 11 مورخ 94/11/05 در وضعیت سالم بوده است.
محمد رستگاری افزود: در این بازه زمانی شاخص آلاینده منواکسیدکربن پاک(33)، ازن پاک (20)، دی اکسید نیتروژن سالم (56)، دی اکسید گوگرد پاک(19)، ذرات معلق با قطر کمتر از 10 میکرون سالم(52) و ذرات معلق با قطر کمتر از 5/2 میکرون سالم(70) بوده است.
تهران روز گذشته پس از چند روز آلودگی، برای هفدهمین بار هوای پاک را تجربه کرد و رکورد 16 روز پاک در سالهای اخیر را پشت سر گذاشت.
برف و باران در محورهای مواصلاتی کشور
رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا از بارش برف و باران در محورهای 7 استان کشور خبر داد.
سرهنگ نادر رحمانی رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا، در مورد آخرین وضعیت جوی و ترافیکی محورهای مواصلاتی کشور اظهار داشت: در محورهای سردشت ـ مهاباد و ارومیه ـ سلماس در آذربایجان غربی، اسالم به خلخال در اردبیل، ارتفاعات محورهای کندوان و فیروزکوه در مازندران و محورهای شهمیرزاد ـ فولادمحله و سمنان ـفیروزکوه در سمنان بارش برف جریان دارد.
وی افزود: در اکثر محورهای استانهای گلستان، فارس، مازندران، اردبیل و کهگیلویه و بویراحمد بارش باران گزارش شده است.
"رحمانی" به رانندگان توصیه کرد: برای تردد در محورهای استانهای برفگیر و کوهستانی حتماً تجهیزات ایمنی لازم و زنجیر چرخ به همراه داشته باشند؛ همچنین در جادههای برون و درونشهری با توجه به لغزندگی سطح معابر سرعت مطمئنه را لحاظ کرده، چراغهای خودرو را روشن کرده و فاصله طولی را نیز رعایت کنند.
وی گفت: در باند جنوبی آزادراه کرج ـ قزوین از پل استاندارد تا پل فردیس و همچنین باند جنوبی آزادراه تهران ـ کرج از پل فردیس تا پل کلاک، نیمهسنگین است و سایر محورهای مواصلاتی کشور از جوی آرام و ترافیکی روان برخوردار هستند.
احد وظیفه افزود: بر اساس تحلیل دادهها و الگوهای پیشیابی هواشناسی، بارشها در شمال غرب، غرب، دامنههای زاگرس، برخی مناطق جنوب، جنوب غرب، سواحل دریای خزر، شمال شرق، شرق و دامنههای البرز به صورت پراکنده در نواحی مرکزی ادامه خواهد داشت.
وی اظهار کرد: بارشها در سواحل دریای خزر، شمال غرب، غرب، ارتفاعات البرز و شمال شرق کشور ادامه خواهد داشت و دریای خزر مواج خواهد بود و هوای سرد در این روز نیمه غربی و نیمه شمالی کشور را فرا میگیرد.
مدیر کل پیشبینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه روز چهارشنبه (فردا) فعالیت سامانه در سواحل دریای خزر، ارتفاعات البرز، شمال غرب، غرب، دامنههای مرکزی زاگرس همچنان ادامه دارد، افزود: در بعدازظهر با کاهش فعالیت این سامانه و فعال شدن شاخه جنوبی آن، در دامنههای جنوبی زاگرس، برخی مناطق جنوب، شرق و جنوب شرق ابرناکی، بارش باران و وزش باد گاهی رعد و برق پیشبینی میشود.
به گفته وظیفه، شدت بارشها امروز و فردا در استانهای اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی خواهد بود.
وی در پایان در مورد وضعیت هوای استان تهران اظهار کرد: آسمان تهران امروز 6 بهمن، نیمه ابری تا ابری، در پارهای نقاط بارش باران، در ارتفاعات بارش برف، گاهی وزش باد با حداکثر و حداقل دمای 8 و صفر درجه سانتیگراد و در روز چهارشنبه 7 بهمن، نیمه ابری، در پارهای نقاط افزایش ابر و بارش باران، در ارتفاعات بارش برف با حداکثر و حداقل دمای 7 و منفی 1 درجه سانتیگراد پیشبینی میشود.
هوای تهران در وضعیت سالم
مرکز پایش آلودگی هوای محیط زیست استان تهران وضعیت کیفی هوای تهران در 24 ساعت گذشته را «سالم» اعلام کرد.
معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان تهران در گفتگو با مهر گفت: وضعیت کیفی هوای تهران در 24 ساعت گذشته منتهی به ساعت 11 مورخ 94/11/05 در وضعیت سالم بوده است.
محمد رستگاری افزود: در این بازه زمانی شاخص آلاینده منواکسیدکربن پاک(33)، ازن پاک (20)، دی اکسید نیتروژن سالم (56)، دی اکسید گوگرد پاک(19)، ذرات معلق با قطر کمتر از 10 میکرون سالم(52) و ذرات معلق با قطر کمتر از 5/2 میکرون سالم(70) بوده است.
تهران روز گذشته پس از چند روز آلودگی، برای هفدهمین بار هوای پاک را تجربه کرد و رکورد 16 روز پاک در سالهای اخیر را پشت سر گذاشت.
برف و باران در محورهای مواصلاتی کشور
رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا از بارش برف و باران در محورهای 7 استان کشور خبر داد.
سرهنگ نادر رحمانی رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا، در مورد آخرین وضعیت جوی و ترافیکی محورهای مواصلاتی کشور اظهار داشت: در محورهای سردشت ـ مهاباد و ارومیه ـ سلماس در آذربایجان غربی، اسالم به خلخال در اردبیل، ارتفاعات محورهای کندوان و فیروزکوه در مازندران و محورهای شهمیرزاد ـ فولادمحله و سمنان ـفیروزکوه در سمنان بارش برف جریان دارد.
وی افزود: در اکثر محورهای استانهای گلستان، فارس، مازندران، اردبیل و کهگیلویه و بویراحمد بارش باران گزارش شده است.
"رحمانی" به رانندگان توصیه کرد: برای تردد در محورهای استانهای برفگیر و کوهستانی حتماً تجهیزات ایمنی لازم و زنجیر چرخ به همراه داشته باشند؛ همچنین در جادههای برون و درونشهری با توجه به لغزندگی سطح معابر سرعت مطمئنه را لحاظ کرده، چراغهای خودرو را روشن کرده و فاصله طولی را نیز رعایت کنند.
وی گفت: در باند جنوبی آزادراه کرج ـ قزوین از پل استاندارد تا پل فردیس و همچنین باند جنوبی آزادراه تهران ـ کرج از پل فردیس تا پل کلاک، نیمهسنگین است و سایر محورهای مواصلاتی کشور از جوی آرام و ترافیکی روان برخوردار هستند.