گزیده خبرهای 8 بهمن – 94 قسمت -4

گزیده خبرهای 8 بهمن – 94 قسمت -4
 
با لغو تحریم ها و حذف محدودیت فعالیت و روابط بانکی در عرصه بین الملل، راه برای تاسیس بانک‌های مشترک نیز باز شد.به گزارش خبرنگار ایسنا، گرچه تاسیس شعب بانک‌های خارجی هنوز چندان از سوی بانک مرکزی اعلام نشده اما در نتیجه مذاکزات هسته ای و توافقاتی که بین هیات‌های ایرانی و خارجی در حوزه بانکی وجود داشت و استمرار هم خواهد یافت، تاسیس بانک‌های مشترک نیز در برنامه های بانک مرکزی ایران در پساتحریم قرار دارد.این در حالی است بنابر آنچه مدیر روابط بین الملل بانک مرکزی به ایسنا اعلام کرده است در نتیجه مذاکرات انجام شده بین بانک مرکزی ایران و بانک مرکزی الجزایر، برای تشکیل بانک مشترک بین دو کشور توافق شده و به زودی تشکیل خواهد شد.یعقوبی، در توضیح جزئیات بیشتر توافقات انجام شده اعلام کرد که بر اساس یادداشت تفاهمی که بین طرفین امضا شده کمیته مشترک بانکی دو کشور تشکیل شد و ترکیبی از مدیران بانک مرکزی ایران و بانک مرکزی الجزایر عضو آن هستند.مدیر روابط بین الملل بانک مرکزی، این راهم گفت که ایجاد روابط کارگزاری بانکی، افتتاح حساب های متقابل بین ایران و الجزایر و بر عکس و همچنین بین بانکهای تجاری منتخب نیز از دیگر دستاوردهای این توافقات بود. بر این اساس قرار است هیاتی از ایران به این کشور سفر کرده و توافقات را مستند سازی کند.آنطور که پیش تر سیف - رییس کل بانک مرکزی- در رابطه با تاسیس بانک‌های مشترک در ایران توضیح داده ،برای تاسیس بانک‌های جدید محدودیت‌هایی است که بانک مرکز ی در حال بررسی‌هایی به منظور تاسیس بانک مشترک با افزایش سهم سرمایه‌گذاری بخش خارجی است این در حالی است که در حال حاضر مجوز تاسیس تا 40 درصد سرمایه‌گذاری بخش خارجی وجود دارد. این در حالی است که فعلا تنها بانک مشترک خارجی در ایران، بانک مشترک ایران - ونزوئلا است که البته در جریان افزایش روابط بانکی و مذاکراتی که در چند ماه گذشته بین بانک مرکزی ایران و هیاتهای بانکی کشورهای دیگر انجام شده امکان افزایش تعداد بانکهای مشترک و یا افزایش تعداد شعب بانک‌ها وجود دارد.با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم بانکها، شعب خارجی بانک‌های ایرانی نیز در حال فعال شدن بوده و به نظر می رسد برخی از شعب بانک‌ها در خارج از کشور فعال شده اند. در عین حال که پنج بانک خارجی در ایران شعب فعال دارند؛ بانک های تجاری ایران و اروپا، تعاون منطقه ای اسلامی، المستقبل(فیوچرز)، استاندارد چارتر و همچنین بانک تجاری ایران و اروپا.
مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش از جذب سهمیه‌ها برای وام فرهنگیان در استان‌ها خبر داد و گفت: 100 هزار وام پنج میلیون تومانی به فرهنگیان اعطاء خواهد شد.فرشید سیاری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه استان‌ها در حال جذب سهمیه برای وام فرهنگیان هستند اظهار کرد: ابلاغ اعتبار انجام شده و اکنون شرایط خوبی مهیاست.وی ادامه داد: البته میزان و مبلغ وام درنظر گرفته شده جوابگوی نیازهای همکاران نیست.مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه 100 هزار وام پنج میلیون تومانی به فرهنگیان اعطاء خواهد شد گفت: در این مسیر طی رایزنی با بانک، تشریفات اداری را تا حدامکان کاهش داده‌ایم. این وام کم بهره است و بخشی از مشکلات همکاران را مرتفع خواهد کرد.
حال عمومی عطاء‌الله بهمنش این روزها خوب نیست. همسرش می‌گوید، او دیگر حرف نمی‌زند و قادر به تکلم هم نیست.عطاء‌الله بهمنش - از گزارشگران پیشکسوت کشورمان - این روزها 93 سالگی را پشت سر می‌گذارد و حال خوشی ندارد.او تیر ماه امسال از ناحیه پا دچار شکستگی شد و به دلیل این آسیب‌دیدگی قادر به راه رفتن نیست. پنج سال گذشته نیز پای دیگرش دچار شکستگی شده بود که در آن پلاتین گذاشته بودند.همسر عطاء‌الله بهمنش درباره وضعیت جسمی این روزهای او گفت: استاد بهمنش مدتی است که شنوایی‌شان را از دست داده‌اند و دیگر تکلم ندارند.او گفت: استاد بهمنش دیگر امکان برگشت به خاطرات گذشته و امکان شناسایی ندارد و حتی فرزندانش را هم نمی‌شناسد.همسر این گزارشگر پیشکسوت همچنین بیان کرد: استاد بهمنش از نظر دستگاه گوارشی هم دچار مشکل شده است و قادر به انجام کارهای اولیه هم نیست.او در پایان با ابراز ناراحتی بیان کرد: بهمنش گذشته‌اش یادش رفت و دیگر نمی‌تواند حرف بزند.همسر عطاءلله بهمنش یادآور شد: از اردیبهشت امسال کسی به دیدن بهمنش نیامده است.این ورزشکار، نویسنده، روزنامه‌نگار، کارشناس مفسر، تاریخ‌شناس ورزش و گزارشگر رادیو و تلویزیون ایران در بیست و چهارمین روز از سال 1302 در کرمانشاه دیده به جهان گشود. پدیده‌ای که در نهمین دهه از زندگی، قلبش هنوز به عشق ورزش ایران می‌تپد.
کشف احشام قاچاق
    يزد- خبرنگار کيهان: رئيس پليس آگاهي يزد گفت: روز سه شنبه ماموران پليس اين استان هنگام کنترل خودروهاي عبوري در محورهاي مواصلاتي يزد، به يک دستگاه تريلي «ولوو» مشکوک شدند و خودرو را براي بازرسي متوقف کردند.    سرهنگ عليرضا خالقي افزود: در بازرسي از اين تريلي، يک هزار و 800 قلم انواع کالاي قاچاق شامل؛ لوازم آرايشي و بهداشتي، پوشاک و... کشف و يک نفر متهم دستگير شد. وي به عمليات ديگر ماموران پليس استان و توقيف يک دستگاه تريلي «اسکانيا» در محور «يزد- کرمان» اشاره کرد و گفت: ماموران پليس در بازرسي از اين تريلي، 10 نفر شتر قاچاق فاقد مجوز دامپزشکي را نيز کشف کردند.    خالقي ارزش برآورده شده اين کالاها و دام قاچاق را 3 ميليارد ريال اعلام کرد. 
رئیس جمهوری کشورمان در بدو ورود به فرودگاه پاریس برآغاز فصل جدید روابط جمهوری اسلامی ایران با اتحادیه اروپا از جمله فرانسه تاکید کرد.به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی این مطلب را در فرودگاه بورژه پاریس و در جمع خبرنگاران بیان کرد.وی اظهارکرد:جمهوری اسلامی ایران به دنبال تعمیق روابط تهران- پاریس به نفع دو ملت و دو کشور است و این سفر گام مهمی در این مسیر است.رئیس جمهوری اسلامی ایران در دومین و آخرین مرحله از سفر اروپایی خود، عصر امروز /چهارشنبه/ به وقت محلی وارد پاریس پایتخت فرانسه شد.سفر رسمی حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی به پاریس به دعوت رسمی «فرانسوا اولاند» رییس جمهوری فرانسه انجام شده است.روحانی شامگاه امروز قرار است در نشست مشترک فعالان اقتصادی و تجار فرانسوی و ایرانی شرکت کرده و پس از آن با رئیس مجلس سنای فرانسه نشستی خواهد داشت.
    کشف برگ توتو در برنج فروشي
    رشت- خبرنگار کيهان: فرمانده نيروي انتظامي شفت گفت: ماموران اداره نظارت بر اماکن عمومي اين شهرستان در بازديد از يک واحد صنفي برنج فروشي بيش از 83 هزار برگ پيش بيني فوتبال (توتو) کشف و 2 فرد 47و 48 ساله را که در اين واحد صنفي اقدام به توزيع و تکثير اين برگ ها در بين جوانان مي کردند، دستگير ساختند. سرهنگ جواد پاک شريفي افزود: متهمان با تشکيل پرونده براي سير مراحل قانوني به مقام قضايي معرفي شدند.