شكست برابر قطر زنگ خطر براي تيم اميد به صدا در آمد!

شكست برابر قطر و اما و اگرهاي بسيار پيش روي شاگردان محمد خاكپور زنگ خطر براي تيم اميد به صدا در آمد!  27 دی -94
سرويس ورزشي- هر چند باخت برابر قطر براي فوتبالدوستان ايراني تلخ بود اما جاي خوشحالي دارد که زنگ خطر در بازي دوم به صدا درآمد تا بازيکنان تيم فوتبال اميد از خواب غفلت بيدار شوند.    در ادامه مرحله نهايي انتخابي المپيک 2016 المپيک ريو از گروه A، تيم فوتبال اميد ايران جمعه شب در ورزشگاه السد به مصاف تيم فوتبال قطر رفت که اين ديدار در نهايت با برتري دو بر يک قطر به پايان رسيد. گل هاي اين ديدار را احمد علاءالدين (34) و حسين عبدالکريم (56) براي قطر و علي کريمي (90) براي ايران به ثمر رساندند. تيم فوتبال اميد ايران در اين ديدار يک پنالتي نيز توسط روزبه چشمي از دست داد.    بدون ترديد بازي با قطر جدي ترين محک تيم فوتبال اميد طي يک سال اخير بود، نمايشي نه چندان درخور توجه که نگراني بسياري را نسبت به تيم اميد در بازي هاي آينده بوجود آورد. با شرايط موجود و پيش از بازي روز دوشنبه برابر چين، اکنون اين پرسش مطرح است که آيا قصه ناکامي هاي فو تبا ل ايران براي حضور در ر قا بت حلقه هاي پنجگانه قاره هاي جهان باز هم به چهار سال آينده وعده داده خواهد شد؟
        
کادر فني بايد باتجربه تر عمل کند
     مجيد جلالي سرمربي تيم فوتبال سايپا درباره عملکرد تيم اميد مي گويد: به اعتقاد من، ما تيم خوبي داريم، اما اين تيم عملکرد خوبي در خط دفاع نداشتيم. کادر فني تيم ملي قصد داشته بازي را در زمين حريف انجام بدهند و به خاطر اينکه مي خواستند فاصله خطوط خود را کم کنند، خط دفاع خود را تا نيمه زمين جلو آوردند. همين موضوع باعث شد قطري ها، بارها با ارسال توپ پشت خط دفاع، خطرساز شوند. 

    جلالي درباره عدم حضور مهدي ترابي از ابتدا در ترکيب تيم هم گفت: من با مهدي ترابي کار کرده ام. او از نظر بدني ضعيف است و نمي تواند در چند ديدار با فاصله کم به ميدان برود. اگر به آمار بازي او در ليگ نگاه کنيد، مي بينيد که در بازي هايي که به صورت فشرده برگزار شده است، من در يک نيمه به ترابي استراحت داده ام تا مصدوم نشود. البته اين را هم بايد بگويم، ترابي هر وقت در نيمه دوم به ميدان رفته، عملکرد خوبي داشته است.     
وي درباره آينده تيم فوتبال اميد خاطرنشان کرد: مطمئنا تيم اميد ايران از گروه خود صعود مي کند. اميدوارم در مرحله بعد با عربستان روبه رو شويم و با شکست اين تيم به دور بعد صعود کنيم. کادر فني تيم ملي بايد در انتخاب شيوه بازي، باتجربه تر عمل کند و روي ضربات ايستگاهي هم کار کنند.
        
در کار تيمي ضعيف هستيم
    جلال چراغپور کارشناس فوتبال کشورمان نيز درباره تيم اميد مي گويد: ابتدا بايد بگويم ما به احتمال زياد از گروه فعلي صعود خواهيم کرد و مشکلي در اين زمينه وجود ندارد هرچند نبايد چين را دست کم گرفت. صحبتي که مي خواهم انجام دهم مربوط به فرد يا گروه خاصي نيست بلکه مشکلي است که بيش از 40 سال است تيم اميد دارد.    
وي ادامه داد: تيم اميد 40 سال است اشکال ساختاري و معماري دارد. اين تيم در مقاطعي از اين 40 سال بازيکناني داشته که سطح آنها حتي فراتر از فوتبال آسيا بوده و در اروپا بازي کرده اند. مشکل اصلي تيم اميد در ساليان گذشته چه با حضور مربيان داخلي و چه خارجي، تبديل بازي انفرادي به بازي تيمي بوده يعني تبديل play به game مشکل داريم. اين مشکل در بازي با قطر هم کاملاً به چشم مي آمد يعني از نظر بازي نفري به مراتب برتر از قطري ها بوديم اما از نظر کار تيمي آنها برتر از ما بودند.     کارشناس فوتبال ايران خاطرنشان کرد: در واقع يکي از مشکلات اساسي ما پايين بودن درک متقابل تيمي بازيکنان ما از يکديگر در بازي هاي پرفشار است. نام هاي بازيکنان ما روي کاغذ اسامي بزرگي است اما در کار تيمي مقابل قطر حرکات خوبي را شاهد نبوديم. قطر در اين تورنمنت تيم متوسطي است که نشان داده فوتبالي منظم و با حوصله را انجام مي دهد و شکست مقابل قطر زنگ خطر را براي ما به صدا در آورده است.
    
    زنگ خطر به صدا درآمد

    هر چند باخت برابر قطر براي فوتبالدوستان ايراني تلخ بود اما جاي خوشحالي دارد که زنگ خطر در بازي دوم به صدا درآمد تا بازيکنان تيم فوتبال اميد از خواب غفلت بيدار شوند؛ تيمي که از نظر مهره شايد بهترين تيم حاضر در رقابت هاي مقدماتي المپيک در قاره آسيا باشد اما در اجراي کارهاي تاکتيکي و هماهنگي بازيکنان در درون زمين، با ضعف هاي بسياري روبرو هستند.    بدون ترديد آرزوي تمام علاقه مندان به ورزش صعود به المپيک و اهتزاز پرچم ايران در شهر ريو برزيل است. هر چند روياي فو تبا ل ايران در خصوص المپيک به حضور خلاصه شده است اما اميدواريم باز هم خيلي زود دير نشود.