دو گزیده گزارش خبری

دو گزیده گزارش خبری 11 دی - 94
وزیر ارشاد در سخنان صریحی در جمع نخبگان هرمزگانی، موضع وزارتخانه متبوعش را در زمینه فعالیت سایت‌های بدون مجوز، سیاست‌های ابلاغی دولت در زمینه‌ی فرهنگ و بحث ممنوع‌التصویری رییس دولت اصلاحات، اعلام کرد.
به گزارش ایسنا، علی جنتی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - در نشست صمیمی با نخبگان استان هرمزگان، در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه ممنوع‌التصویری رییس دولت اصلاحات، گفت: سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موضع وزارتخانه را اعلام کرد و در این خصوص شورای عالی امنیت ملی هیچ مصوبه‌ای در جهت ممنوع‌التصویر بودن آقای خاتمی ندارد.
 
اقدامی که در این خصوص شده، اقدام دستگاه قضایی با توجه به تشخیص این قوه بوده است و از نظر ما به‌عنوان وزارت ارشاد و هیئت نظارت بر مطبوعات، چنین ممنوعیتی وجود ندارد.
وزیر ارشاد همچنین با بیان اینکه در کشور بیش از دوهزار سایت خبری بدون مجوز فعالیت می‌ کنند، اما سعی می کنیم مطالب آنها را نیز ببینیم و بشنویم، تصریح کرد: در بسیاری موارد افراد از روی بی اطلاعی از دایره انصاف خارج می شوند و مطالبی می گویند که پایه و اساس ندارد. به عنوان نمونه امام جمعه منطقه ای براساس خواندن سایت ها از بنده انتقاد می کند و این مطالب نیز در رسانه ها منتشر می شود.
جنتی سیاست ابلاغی رئیس جمهوری به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را کمک به آزادی فکر و اندیشه در کشور عنوان کرد و گفت: هدف ما این است که هرکسی دارای فکر و اندیشه ای بود، بتواند فکر خود را در چارچوب قانون در زمینه های مختلف از جمله تالیف کتاب، هنر و رسانه منتشر کند؛ چون یک کشور در محیط بسته فرهنگی نمی تواند رشد کند.
او اضافه کرد: در سال 93 نزدیک به 72 هزار عنوان کتاب در کشور چاپ شده که نسبت به سال قبل از آن هشت هزار عنوان بیشتر چاپ شده است. از این تعداد، بیش از 50 درصد چاپ اول بوده است. در حوزه رسانه نیز در این دو سال و نیم گذشته برای چهار هزار نشریه از جمله سایت ها مجوز صادر شده و مجموع نشریات و سایت های دارای مجوز در کشور هم اکنون هفت هزار نشریه و سایت است و دیگر سایت های فاقد مجوز هم باید در چارچوب قانون مطبوعات مجوز فعالیت بگیرند.
جنتی با بیان اینکه در حوزه رسانه که بار سیاسی بالایی دارد تلاش کرده ایم با موافق و مخالف در صدور مجوز و پرداخت یارانه ها و دیگر موارد یکسان برخورد کنیم، اظهار کرد: پرداخت یارانه مطبوعات طبق ضوابطی که خود اصحاب رسانه تدوین کرده اند، در حال انجام است.
وی کوتاه شدن فرآیندها و افزایش سرعت صدور مجوز نشریات و همچنین دیگر مجوزات فرهنگی و شفاف سازی در انتشار یارانه پرداختی به هرکدام از مطبوعات را از دیگر اقدامات مهم وزارت ارشاد در دولت یازدهم برشمرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به افزایش تفویض اختیار به ادارات کل ارشاد استان ها، خاطرنشان کرد: هم اکنون بیش از 40 مورد از جمله در صدور مجوزات مختلف که در گذشته در تهران برای آنها تصمیم گیری می شد، به استان ها تفویض کرده ایم و نیازی به مراجعه به مرکز برای دریافت مجوز نیست.
جنتی با اشاره به پیگیری سیاست واسپاری امور به بخش خصوصی در دولت تدبیر و امید، گفت: در هشت ساله دولت های نهم و دهم، 890 هزار نفر نیرو به جمع کارکنان دولت اضافه شد که 490 هزار مورد از این استخدام ها غیرقانونی بوده است. در زمینه واگذاری کارها به بخش خصوصی نیز حداکثر 13 درصد از موارد به بخش خصوصی واگذار شد و مابقی آنها به نهادهای شبه و نیمه دولتی واگذار شده و بار آن هنوز روی دوش دولت است.
وی افزود: ما در حال تلاش هستیم، کارهای فرهنگی و هنری را به بخش خصوصی واگذار کنیم و در این زمینه اقداماتی همچون برگزاری نمایشگاه ها و جشنواره های فرهنگی و هنری به انجمن ها و تشکل ها و بخش خصوصی واگذار می شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: همچنین از سیاست های دولت این است که با توجه به تنگناهای مالی، مجتمع های فرهنگی و هنری را نیز واگذار کند و در مناطقی که این امکان وجود داشته باشد، بهره برداری از مجتمع ها را به بخش خصوصی بدون تغییر کاربری فرهنگی و هنری بدهیم این کار انجام می شود.
وی با بیان اینکه در حوزه چاپ و نشر در کشور مشکلات جدی وجود دارد و کتابفروشی ها با مشکلات جدی مواجه هستند، عنوان کرد: تلاش بسیاری انجام دادیم تا کتابفروشی ها مشمول معافیت مالیاتی شوند و هیئت های خرید کتاب نیز داریم که کتاب هایی که مفید تشخیص داده می شوند را خریداری می کنند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: در خصوص اساسنامه خانه مطبوعات نیز اگر اشکالاتی وجود دارد. باید به بنده ارائه شود و حتما آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد و سعی می کنیم رفع شود.
جنتی همچنین بر ایجاد مرکز هرمزگان شناسی و بنیاد فرهنگی خلیج فارس تاکید کرد و بیان داشت: ظرفیت ها و شخصیت های علمی و فرهنگی این استان باید معرفی شوند و اداره کل ارشاد استان نیز باید شناسنامه فرهنگی کاملی از استان را تهیه کند و در این زمینه حمایت لازم را خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه در حوزه هنر به بسیاری از کمبودها اعتراف داریم اما تنگناهای جدی برای حمایت از هنرمندان داریم، خاطرنشان کرد: صندوق هنر حدود 45 هزار نفر عضو دارد و تلاش کرده ایم بدهی های آن را بپردازیم و آن را تبدیل کنیم به صندوقی برای حمایت از اهالی فرهنگ و هنر که بتواند کار بیمه و پرداخت تسهیلات را انجام دهد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کاهش شدید قیمت نفت و کمبود اعتبارات در کشور، اظهار کرد: اولویت اول دولت درحال حاضر پرداخت حقوق کارکنان دولت و نیروهای مسلح و اولویت دوم نیز پرداخت یارانه نقدی به مردم و بعد از آن اختصاص اعتبار برای کارهای عمرانی است. امیدواریم با گشایش در آینده که اثرات آن از اوایل سال آینده ظاهر می شود تخصیص بیشتری در اعتبارات داشته باشیم.
جنتی از دیگر از وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را نشر فضائل اخلاقی و فرهنگ دینی دانست و اضافه کرد: هم اکنون با آسیب های اجتماعی زیادی مواجه هستیم و از وظایف شوراهای فرهنگ عمومی این است که برای ترویج سبک زندگی ایرانی و اسلامی در جهت مقابله با سقوط اخلاقی در جامعه کار کنند و هم اکنون مسئله تحکیم خانواده در دستور کار شورای فرهنگ عمومی کشور قرار دارد.
وی گفت: برای حمایت از انجمن های فرهنگی و هنری هم آمادگی کامل داریم تا این انجمن ها در حوزه های مختلف بتوانند کار کنند. انجمن های سینمای جوان در استان ها نیز باید حتما تقویت شوند و از ابتدای سال 94 همه معاونین وزارتخانه را موظف کرده ایم حداقل 20 درصد از اعتبارات خود را برای استان ها هزینه کنند و اگر این کار را نکنند ما این اعتبار را از معاونت ها کم و به استان ها تخصیص می دهیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در جشنواره های مختلف فرهنگی و هنری که در دهه فجر در تهران برگزار می شود، باید از هنرمندان استان ها بیشتر استفاده شود، عنوان کرد: همچنین گروه های هنری استان ها را در اولویت اعزام به خارج از کشور قرار داده ایم؛ در حالی که در گذشته عموما این گروه ها از تهران انتخاب می شدند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، جوانان را سرمایه اصلی کشور و اشتغال را نیاز ضروری آنان در ابعاد فردی، خانوادگی و اجتماعی دانست و گفت: رواج اشتغال، رونق تولید، از بین رفتن رکود و کم شدن تورم، ضرورت امروز کشور است و باید برای آن برنامه‌ریزی کرد.
به گزارش ایسنا، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صبح امروز در دیدار جمعی از دبیران احزاب، مدیران مسؤول مطبوعات، معلمان و فعالان سیاسی استان خوزستان، فهم مسایل سیاسی، درک امور فرهنگی، آشنایی با تاریخ انقلاب و دلسوزی برای ایران را ویژگی‌های مردم و نخبگان خوزستان دانست و گفت: در همه مقاطع این ویژگی‌ها در مردم و فرهیختگان استان محفوظ بود و هر جا لازم بود، نشان دادند و به صحنه آمدند.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به سخنان یکی از نوجوانان حاضر در جلسه که نسبت به شرایط کشور دیدگاه‌های صریحی داشت، گفت: ویژگی‌های جوانان است که حرف‌های خود را با آمیزه‌ای از عقل و احساس مطرح می‌کنند.
هاشمی رفسنجانی، با یادآوری سفر خود در آستانه پیروزی انقلاب برای حل مشکل سوخت به خوزستان و به ویژه آبادان، به سخنرانی خویش در جمع کارگران و مدیران شرکت نفت و پالایشگاه اشاره کرد و گفت: در آن سخنرانی آیه شریفه «الَّذینَ جاهَدوا فینا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنا» را خواندم و توضیح دادم که جهاد برای خدا راه‌های مختلفی دارد.
وی با تشریح تأثیرات اعتصابات کارکنان پالایشگاه نفت آبادان، در بعد داخلی و حتی در ابعاد خارجی برای تضعیف رژیم پهلوی، گفت: این رژیم مثل همه حکومت‌های استبدادی حاضر بود برای دوام خود، هر کاری بکند، اما حضور مردم در راهپیمایی‌ها و اعتصابات، به ویژه کارکنان نفت، نفس حکومت را به شماره انداخت.
هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنان خود به شرایط کشور در 8 سال دولت گذشته پرداخت و گفت: بلایی بر سر کشور آوردند که آثار آن حتی در ابعادی از خسارات جنگ بدتر و عمیق‌تر بود.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، تمسخر اعتقادات مردم به امام زمان(عج)، آسیب رساندن به جایگاه ولایت فقیه و تلاش برای ناکارآمد نشان دادن روحانیت را نتایج آن دوران خواند و گفت: یارانه را پول امام زمان می‌خواندند و متأسفانه بسیاری از رسانه‌های همسو هم آن حرف‌ها را منتشر می‌کردند.
وی با تحسین آگاهی مردم در مقاطع مختلف انقلاب، حضور آنان در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 را برخاسته از هوشیاری انقلابی دانست و گفت: علی‌رغم القائات و تبلیغات سوء و همه جانبه عمده رسانه‌ها و روزنامه‌های فراوان، سایت‌ها و خبرگزاری‌های زیاد حتی رسانه ملی، مردم تصمیم خود را به رغم خواست آنها گرفتند.
هاشمی رفسنجانی، حل تدریجی مشکلات کشور را خواسته مردم در آن انتخابات دانست و با یادآوری روند مذاکرات برای حل مسأله هسته‌ای، به مانع تراشی‌های صهیونیست‌ها، جمهوری خواهان آمریکا و عده‌ای محدود در کشور اشاره کرد و گفت: برجام می‌تواند سرانجام خوبی برای بخشی از مشکلات باشد و اگر تعهدات آن عاقلانه و با نظارت اجرا شود، یکی از نتایج آن برای کشور، برگشت اشتغال است.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، جوانان را سرمایه اصلی کشور و اشتغال را نیاز ضروری آنان در ابعاد فردی، خانوادگی و اجتماعی دانست و گفت: رواج اشتغال، رونق تولید، از بین رفتن رکود و کم شدن تورم، ضرورت امروز کشور است و باید برای آن برنامه‌ریزی کرد.
ایشان با تأکید بر اهمیت انتخابات اسفند ماه و عزم جزم مردم برای خلق حماسه‌ای دیگر، گفت: همه مردم باید از جهت ملی در این انتخابات شرکت کنند که هم اعتبار بین‌المللی کشور بالا می‌رود و هم نشاط اجتماعی و سیاسی همه جای ایران را فرا می‌گیرد.
هاشمی رفسنجانی شور و هیجان نام‌نویسی برای نامزدی در دو انتخابات را نشانه آمادگی مردم و به ویژه زنان دانست و گفت: خانم‌ها که توانایی‌های خود در عرصه‌های علمی، سیاسی، اجتماعی و مدیریتی را ثابت کرده‌اند، به عنوان نیمی از افراد جامعه، نشان داده‌اند که ایران و انقلاب برای آنان مهم است.
وی با برشمردن امتیازات و ویژگی‌های زنان در جامعه، به رشد علمی و دانشگاهی آنها اشاره کرد و گفت: با رشد تدریجی، حضوری مداوم در جامعه خواهند داشت که اگر خوب کار کنند، با این ظرفیت‌ها می‌توانند تأثیرات مهمی در جامعه داشته باشند.
هاشمی رفسنجانی در ادامه به خوزستان، جایگاه آن در ایران و نقش‌ نفت برای این استان و ایران اشاره کرد و گفت: باید برای استفاده درست از این سرمایه ملی که مربوط به همه نسلهاست، برنامه‌ریزی کرد و نباید بگذاریم دشمنان از نفت به عنوان حربه‌ای سیاسی استفاده کنند.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، رنج‌های مردم استان خوزستان را به خاطر نقش آنان در دوران مبارزه و بعدها در 8 سال دفاع مقدس، ستودنی و برای مردم ایران قابل احترام دانست و گفت: دشمنان خارجی با تجهیز ارتش بعثی، خانه‌های مردم خوزستان در شهرهای مختلف را ویران کردند و حتی سال‌ها پس از جنگ هم آثار آن ویرانی‌ها باقی بود.
وی با بیان بعضی از امتیازات خوزستان در کشاورزی، صنعت، نفت، پتروشیمی که باعث طمع دشمنان به این استان شده، به نقشه‌ای از ارتش عراق اشاره کرد و گفت: در یکی از عملیات‌ها این نقشه را از سنگر فرماندهان عراقی گرفته بودیم که خوزستان را عربستان نامیده بودند و برای هر یک از این شهرها، اسم‌های عربی گذاشته بودند.
هاشمی رفسنجانی، با تأکید بر حقوق تاریخی، اسلامی و ملی مردم خوزستان در ایران، به برنامه‌های سازندگی برای این استان اشاره کرد و گفت: با توجه به جایگاه این استان، برای کشاورزی، صنعت و آب استان، طرح‌های خوبی اجرا شد که اگر ادامه می‌یافت، بسیاری از حقوق ضایع شده مردم خوزستان جبران می‌شد.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تشریح اهمیت فعالیت‌های سیاسی در استان خوزستان که فرقه‌ها و قومیت‌های فراوانی دارد، نسبت به برنامه‌ریزی‌های سلفی‌ها و وهابی‌ها هشدار داد و گفت: مردم خوزستان ذاتاً متدین هستند و باید ظرفیت‌های تولید این استان را نقد کرد و نباید گذاشت بعضی‌ها، شیشه در نان مردم این استان بریزند.
وی، خوزستان را پشتیبان ایران در همه سطوح دانست و گفت: مردم خوزستان در همه مقاطع نشان دادند که بهترین هستند و انتخابات اسفند هم فصلی دیگر برای حضور است.
هاشمی رفسنجانی با اشاره به سفرهای فراوانی که در دوران جنگ به همه نقاط استان خوزستان داشت، گفت: با همه استان و ظرفیت‌های آن آشنا هستم و می‌دانم مردم خوب و سرزنده‌ای دارد.رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در جمله پایانی سخنان خویش، گفت: سلام مرا به مردم خوزستان برسانید و بگویید احساس من نسبت به شما همان است که در سفرهای متعدد قبل از انقلاب، دوران جنگ، دوران سازندگی و سال‌ها پس ازآن دیدید و شما را مردمانی خوب، قانع، فعال و حساس به مسایل دینی و ملی می‌دانم.
در ابتدای این دیدار کیانوش راد، نماینده اسبق خوزستان در مجلس شورای اسلامی و سید جابر موسوی، رئیس شورای هماهنگی استان خوزستان ضمن بیان دیدگاه‌های خویش در خصوص انتخابات، خواستار حل مشکلات این استان در زمینه رکود، اشتغال، محیط زیست، مهاجرت نخبگان و کم آبی شدند.
همچنین نظری از دانشجویان فعال این استان، دل‌نوشته خود را که حاوی نکات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بود، قرائت کرد.