گزیده های قسمت دوم

گزیده های قسمت دوم  14 اردیبهشت -95
پسری جوان که همراه دوستش به خانه مادربزرگ او دستبرد زده توسط مأموران پلیس آگاهی دستگیر شده است و در بازداشت به سر می‌برد. این متهم در گفت‌وگویی با خبرنگار ما، ماجرا را توضیح داده است.

قبل از هر چیز خودت را معرفی کن.
علی هستم، بچه شاه‌عبدالعظیم و ٢٤ سال دارم، سابقه هم ندارم.

چرا در بازداشت اداره آگاهی هستی؟
به خاطر سرقت.

 
چطور تصمیم گرفتی سرقت انجام بدهی؟
یکی از دوستانم به من گفت بیا برویم سرقت ولی من از جزئیات ماجرا خبر نداشتم و نمی‌دانستم جایی که قرار است از آنجا دزدی کنیم خانه مادربزرگش است. فقط به من گفت خانه‌‌ای هست که پول دارد و من هم با او رفتم.

 
این دوستت را از کجا می‌شناختی؟
پنج، شش ماه پیش از طریق یکی از دوستانم با او آشنا شدم.

 
شغلت چیست؟
انباردار بودم.

 
چرا وقتی به خانه مادربزرگ دوستت رفتی، پیرزن را کتک زدی؟
من او را کتک نزدم. من فقط دهانش را گرفتم، من اصلا نمی‌دانستم ماجرا چیست وگرنه نمی‌رفتم.

 
یعنی اگر مادربزرگ دوستت نبود و مالباخته پیرزن نبود، می‌رفتی؟ آیا اگر غیر از این بود، دزدی اشکالی نداشت؟
من کار بدی کردم، خودم قبول دارم. من ناراحتی اعصاب دارم و تصمیم‌گیری برایم سخت است. مدرک هم دارم. الان شش ماه است دارویم را مصرف نمی‌کنم.

 
چه دارویی مصرف می‌کنی، تشخیص پزشک چه بود؟ چرا و چه مدت است مصرف را متوقف کرده‌ای؟
از این قرص‌ریزها می‌خوردم. دکتر گفته بود اختلال در شخصیت دارم.

 
این دلیل مناسبی برای کتک‌زدن یک پیرزن و سرقت از خانه اوست؟
من نزدم، ممکن است برای کنترل و ساکت‌شدنش او را گرفته باشم تا آرام شود و در همان موقع اذیت شده باشد، اما من به او دست نزدم.

 
چه چیزهایی از آن خانه دزدیدید؟
کمی طلا، دو یا سه‌ میلیون تومان پول نقد و یک سماور برنجی.

 
درباره دزدی و انگیزه‌ات بگو.
من اشتباه کردم و اگر دفعه بعد این اشتباه را تکرار کردم، آن‌وقت است که باید مجازات سنگین برایم در نظر گفت. به‌هرحال هرکسی اشتباه می‌کند من که کسی را نکشتم. من گاهی نمی‌فهمم به کجا می‌روم و چه می‌کنم و الان هم نمی‌دانم این کار را برای چه کرده‌ام.

یعنی چه نمی‌دانی این کار را برای چه‌کرده‌ای؟
یعنی نمی‌دانستم برای چه این کار را می‌کنم. دوستم گفت بیا برویم و من هم رفتم درنهایت هم قرار بود سهمی به من بدهد. دو، سه سال پیش حالم خیلی خراب بود، اما الان بهترم، اما قبلا یک‌بار که سر سفره با رفیق‌های بچگی‌ام نشسته بودم سر قاشق دست‌گرفتن یا چیزهایی این‌جوری، با من شوخی ‌کردند و به من ‌خندیدند که یک‌دفعه قاطی ‌کردم و در یک ثانیه بدون اینکه به عاقبت کار فکر کنم دعوا به راه ‌انداختم.

 
در این سرقت انگیزه مالی وجود داشت؟
دوستم می‌دانست دست‌وبالم خالی است و وقتی به من گفت، گفتم شاید با این کار بتوانم بخشی از کمبودها را جبران کنم.

 
یعنی هرکس که مشکل مالی داشت، باید دزدی برود؟
کار درست و حسابی‌ای نیست. من شب و روز کار می‌کنم و ماهی فقط ٧٠٠‌ هزار تومان درآمد دارم. با ماشین هم کار می‌کردم و روزی ٣٠‌ هزار تومان درآمد داشتم اما ٢٥‌ هزار تومان پول بنزین می‌دادم حالا پول استهلاک ماشین به‌کنار.

 
همه اینها قبول، اما دلیل می‌شود به مال مردم دست‌درازی کنی؟
شما همین را بنویس که اشتباه کردم و دیگر تکرار نمی‌کنم. به‌هرحال هرکس عقیده‌ای دارد.
رمضان عبدالله، دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین صبح امروز با علی شمخانی نمایده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و پیرامون انتفاضه مردمی و تحولات فلسطین با وی گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایسنا، علی شمخانی با تجلیل از ایستادگی و مقاومت مردم فلسطین در برابر اشغالگران و ضرورت مقابله مستمر با سیاست‌های سرکوب‌گرانه رژیم صهیونیستی علیه مسلمانان تاکید کرد:‌ امروز حامیان فلسطین در سراسر جهان معتقدند تنها راه پیروزی و احقاق حق مردم ، تکیه بر اراده داخلی و مقاومت اسلامی است.

شمخانی افزود:‌ رژیم صهیونیستی در اشغالگری و شقاوت حد و مرزی نمی‌شناسد و ادعاهای این رژیم در مورد سرزمین های اشغال جولان نشان دهنده طرح‌های خطرناکی است که برای دیگر سرزمین‌های اسلامی در سر می‌پروراند.

نماینده مقام معظم رهبری افزود: اسراییل شریک راهبردی گروه‌های تروریستی و تکفیری است و ارائه سلاح، درمان مجروحان و کمک‌های اطلاعاتی بخشی از این همکاری‌ها برای کشتار مسلمانان و تشدید درگیری‌ها در کشورهای اسلامی است.

وی مهمترین اولویت جهان اسلام را حمایت از آرمان فلسطین و آزادی قدس شریف عنوان کرد و با اشاره به رفتار کشورهایی که با دامن زدن به اختلافات قومی و مذهبی در جهان اسلام مسیر برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی را می‌پیمایند افزود:‌ حاکمان وابسته‌ای که مسیر ایجاد انحراف در مسیر مبارزه با اصلی‌ترین تهدید جهان اسلام را می‌پیمایند در دادگاه تاریخ و در پیشگاه ملت‌های خود محکوم به خیانت هستند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با انتقاد از سازمان ملل به دلیل عدم اجرای تعهدات خود برای بازسازی غزه و تامین حداقل‌های معیشتی و خدماتی برای ساکنین تحت محاصره، بر حمایت قاطع ایران از مقاومت و ملت مظلوم فلسطین و تداوم ارسال کمک‌های غذایی و دارویی به مردم غزه تاکید کرد.

شمخانی با اشاره به تبلیغات رسانه‌ای وابسته به صهیونیسم بین‌الملل در خصوص تاثیر توافق هسته‌ای بر روند حمایت جموری اسلامی از فلسطین و آرمان جهاد اسلامی در سرزمین‌های اشغالی اظهار داشت: این توافق نشان روشنی از قدرت نرم جمهوری اسلامی در مقابله با نظام سلطه بوده و اراده و قدرت ما را برای پیگیری آرمان‌های انقلاب اسلامی مضاعف نموده است.

رمضان عبدالله دبیر کل جنبش جهاد اسلامی نیز در این دیدار با قدردانی از حمایت ‌های رهبری، دولت و مردم جمهوری اسلامی ایران از مقاومت فلسطین افزود:‌ ما رژیم صهیونیستی را غاصب، فاقد مشروعیت و در سراشیبی افول می‌دانیم و هر اقدامی که منجر به تایید این رژیم و چشم پوشی از بازپس گیری سرزمین‌های فلسطین شود را مردود می‌دانیم.

وی با تقبیح حاکم شدن سیاست‌های تفرقه آمیز در جهان اسلام که موجب کاهش حساسیت نسبت به فلسطین و ضرورت استیفای حقوق مردم مظلوم آن شده است اظهار داشت: برخی کشورهای عربی با تلاش برای مقابله با جمهوری اسلامی که عامل ثبت و صلح در منطقه است مسیر تضعیف جبهه مقاومت و همکاری با دشمنان جهان اسلام را می‌پیمایند.
نمایندگان مجلس نیروی انتظامی را ملزم کردند بانك هويت ژنتیکی و اثر انگشت ايرانيان و اتباع خارجی تاسیس کند.
در جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی لایحه تنظیم برخی از احکام برنامه های توسعه در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

نمایندگان با تصویب ماده ای مقرر کردند؛ در راستاي تأمين نظم و امنيت پايدار در كليه شهرها و مناطق مرزي و نيز توسعه پليس پيشگيري، اشراف اطلاعاتي، مبارزه با قاچاق كالا، ارز، سوخت و مواد مخدر، امنيت فضاي مجازي، ارتقاي نظم و انضباط و ايمني در عبور و مرور و حمل و نقل و كاهش جرائم، دولت موظف است ضمن تقويت اعتبار رديف بنيه انتظامي اقدامات مورد نياز را براي تأمين زيرساخت‌ها و اجراي برنامه‌هاي زير به‌عمل آورد:

الف- امنيت عمومي:
۱- راه‌اندازي رده‌هاي انتظامي، كلانتري‌ها، پاسگاهها و تأمين نيروي انساني مورد نياز ناجا متناسب با تقسيمات كشوري، رشد جمعيت، توسعه شهرها، راهها و بنادر

۲- تأمين فناوري‌ها، تجهيزات روزآمد و پيشرفته و ابنيه و تأسيسات مناسب

۳- تقويت توان تحرك زميني، دريايي و هوايي با بازسازي، خريد و نگهداري ناوگان ترابري ناجا

ب- انضباط اجتماعي و ايمني راهها
۱- ملزم‌سازي دستگاههاي ذي‌ربط بر ايفاي نقش فعال در ارتقاي نظم و امنيت اجتماعي با فرهنگ‌سازي و نهادينه‌سازي رفتارهاي اجتماعي قانونمند برابر آيين‌نامه‌اي كه توسط وزارت كشور تدوين مي‌شود و به تصويب هيأت دولت مي‌رسد.

۲- توسعه سامانه‌هاي كنترلي هوشمند در شهرها و جاده‌هاي كشور

پ: امنيت مرز:
۱- افزايش شاخص‌هاي اقتصادي در مناطق مرزي و توسعه رفاه مرزنشينان

۲- توسعه سامانه‌هاي مراقبتي و الكترونيكي در مرزهاي خشكي و ساحلي و مبادي ورودي مرزها

۳- ايجاد واحدها و تشكلهاي مردم‌نهاد به‌منظور توسعه مشاركت مرزنشينان در تأمين امنيت مرزها با هماهنگي سازمان‌هاي ذي‌ربط

۴- افزايش قابليت‌هاي تعاملات فراملي با توسعه ديپلماسي مرزي

۵- تجهيز مبادي ورودي رسمي كشور به سامانه‌هاي كنترل الكترونيكي خودروهاي سنگين( ايكس ري خودرويي)

تبصره- آيين‌نامه اجرائي انسداد و كنترل مؤثر مرزها ظرف مدت شش‌ماه پس از ابلاغ اين قانون توسط وزارت كشور تهيه مي‌شود و پس از تأييد ستاد كل نيروهاي مسلح به تصويب هيأت وزيران مي‌رسد.

ت- ارتقاي امنيت در فضاي مجازي:
توسعه و تقويت تجهيزات و زيرساخت‌هاي مورد نياز براي ارتقاي امنيت در فضاي مجازي و حفظ حريم خصوصي و حقوق شهروندان در اين فضا

همچنین با الحاق ماده دیگری، به‌منظور تسريع در شناسايي و تشخيص هويت ايرانيان و اتباع خارجي در حوادث و سوانح و افزايش سرعت و توان كشف علمي جرائم، نيروي انتظامي جمهوري اسلامي موظف است بانك هويت ژنتيكي و اثر انگشت ايرانيان و اتباع خارجي را به تدريج ايجاد نمايد. آيين‌نامه اجرائي ايجاد، نگهداري و به‌روزرساني اين بانك توسط وزارت دادگستري با همكاري ناجا حداكثر ظرف شش‌ماه پس از ابلاغ اين قانون تهيه مي‌شود و به تصويب هيأت وزيران مي‌رسد. هزينه‌هاي لازم براي ايجاد و نگهداري، به‌روزرساني و تأسيس زيرساخت اين بانك، همه‌ساله متناسباً در اعتبارات سنواتي نيروي انتظامي پيش‌بيني مي‌شود.
.
دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران به مصرف قلیان در بین مردم به خصوص نسل جوان اشاره کرد و گفت: 18 درصد دختران ایرانی قلیان می کشند که رقم قابل تاملی است.

 
محمدرضا مسجدی امروز دوشنبه درهمایش روز جهانی آسم دربیمارستان امام خمینی (ره) تهران افزود: براساس مطالعه ای، 43 درصد دختران و 64 درصد پسران گفته اند كه گاه گاهی قلیان مصرف می كردند كه به احتمال زیاد برخی از آنها به دام اعتیاد می افتند.

وی بااشاره به اینكه توتون قلیان اصلا استاندارد ندارد،اظهاركرد: اغلب توتون قلیانی كه در ایران مصرف می شود از توتون های خراب سیگار تهیه می شود كه باید معدوم شود، اما آنها را پس از تركیب با مواد افزودنی مختلف در اختیار مردم قرار می دهند.

دبیركل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران تاكید كرد كه موضوع قلیان و بیماریهای ناشی از آن در 10 تا 20 سال آینده در كشور به موضوع بسیار جدی تبدیل خواهد بود و مسئولان از همین حالا باید به فكر چاره باشند.

وی با شاره به اینكه در كشور ما تقریبا 12 تا 14 درصد افراد سیگار مصرف می كنند اظهار كرد: در ایران حدود 22 درصد مردان و 3 درصد خانم ها سیگار مصرف می كنند.

مسجدی با اشاره به اینكه 15 درصد پسران دبیرستانی گفته اند روزانه سیگار مصرف می كنند، افزود: 51 درصد دانش آموزان سابقه مصرف قلیان و 31 درصد سابقه مصرف سیگار را دارند.

وی ادامه داد: هر 6 ثانیه یك نفر در جهان به اثر استعمال دخانیات فوت می كند و سالانه نزدیك به شش میلیون نفر بر اثر ابتلا به بیماری ناشی از مصرف دخانیات فوت می كنند كه 70 درصد این رقم مربوط به كشورهای در حال توسعه است.

دبیر كل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران با اشاره به اینكه این رقم تا 2030 به حدود 8 میلیون نفر خواهد رسید، گفت: 65 میلیارد نخ مصرف سیگار در كشور می باشد و 65 هزار مرگ ناشی از مصرف سیگار است.

مسجدی ادامه داد: روزانه 100 میلیارد ریال صرف مصرف سیگار در كشور می شود كه با اضافه شدن قلیان این رقم خیلی بیشتر می شود.

وی با اشاره به اینكه در آمریكا از سال 2013 تا 2015 میلادی 43 درصد استعمال دخانیات در دبیرستان ها كاهش یافته است، افزود: در این كشور از سال 1968 مبارزه با دخانیات را آغاز شده است.

دبیركل جمعیت مبارزه بااستعمال دخانیات ایران گفت: این اقدام سبب شده تااستعمال سیگار در مردان نصف و از 54 درصد به 26 درصد و در زنان از 22 درصد به 18 درصد برسد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به قانون منع استفاده از دخانیات در فضای بسته اشاره كرد و گفت: این قانون در سال 1385 درمجلس تصویب شده است، ولی تاكنون به نحو صحیح اجرایی نشده است.

مسجدی به تدوین برنامه 10ساله پیشگیری از بیمارهای غیرواگیر در كشور اشاره كرد و گفت: این برنامه در خصوص پیشگیری و كنترل بیماری های قلب و عروق، مزمن تنفسی، سرطان و دیابت تهیه شده است.

دبیر كل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران یكی از اقدامات مهم این برنامه را كاهش 30 درصد استعمال دخانیات در كشور اعلام كرد .