سرمقاله : روزی نامه ی اسلامی "پیام انتخابات را درک کنید "

روزی نامه ی   حکومتی جمهوری اسلامی یکشنبه 12 اردیبهشت -95
سرمقاله : روزی نامه ی  اسلامی  "پیام انتخابات را درک کنید "

با انجام مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی و مشخص شدن ترکیب دهمین دوره این مجلس،‌ نکات مهمی در عرصه سیاسی کشور خودنمائی کرده که توجه به آنها به ویژه برای دست اندرکاران مدیریت کلان کشور ضرورت دارد. اهم این نکات را می‌توان اینگونه برشمرد.
1
نگاهی به اسامی نمایندگان مجلس دهم نشان می‌دهد 217 نفر از نمایندگان مجلس نهم از نمایندگی مردم در مجلس کنار می‌روند. هر چند از این رقم باید چند نفری را به دلیل اینکه خودشان برای دوره دهم نامزد نشدند کم کرد، ولی با اینحال ترکیب نمایندگان مجلس جدید نشان دهنده تغییر حدود 75 درصدی است و چنین تغییری باید برای مسئولان و فعالان سیاسی دارای مفهوم قابل تاملی باشد.
2 –
اگر مسئولان، فعالان سیاسی و مدیران ارشد کشور با کنار گذاشتن توجیهات به تغییری که با رای مردم در ترکیب مجلس شورای اسلامی پدید آمده بنگرند و تامل کنند، به این نتیجه خواهند رسید که این تغییر در جهت اعتدال و فاصله گرفتن از افراط است. می‌دانیم که در حدود یک دهه اخیر، جامعه ما زیر ضربات شدید افراط قرار داشته و دچار صدمات زیادی شده است. آراء مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی نشان داد مردم مسیر اعتدال را برای کشور می‌پسندند و مصمم هستند از افراط فاصله بگیرند.
3 –
اعتدال، فقط فاصله گرفتن از افراط نیست، بلکه در یک جمع‌بندی منطقی به معنای استقلال است، استقلال از وابستگی‌های فکری، سیاسی،‌ جناحی و باندی. به عبارت روشن‌تر، مردم با آراء خود در هر دو مرحله انتخابات مجلس شورای اسلامی نشان دادند که خواهان یک مجلس معتدل و مستقل هستند. اعتدال و استقلال، موجب می‌شود نمایندگان مجلس نه با دولت خصومت بورزند و نه وکیل الدوله باشند. مصالح عمومی و منافع ملی نیز اقتضا دارد نمایندگان مجلس براساس آنچه نیاز کشور، مصلحت مردم و اقتضای آرمان‌های انقلاب اسلامی است عمل کنند تا بخش‌های قانون گزاری و نظارت که وظایف اصلی نمایندگان مجلس را تشکیل می‌دهند همواره در چارچوب صحیح و منطبق با قانون اساسی به پیش بروند.
4
رای مردم به خط مشی اعتدال و استقلال به این معنی هم هست که جناح موسوم به اصلاح طلب تصور نکند برنده این انتخابات است. این واقعیت را نمی‌توان انکار کرد که جناح اصولگرا در انتخابات مجلس دهم به اهداف خود نرسید، ولی این ناکامی را نباید به معنای پیروزی جناح اصلاح طلب تلقی کرد. متاسفانه جناح اصلاح طلب نیز در دوران حاکمیت خود به راه افراط رفت و سابقه بدی از خود برجای گذاشت. افراط، چه از اصولگراها باشد و چه از اصلاح طلب‌ها مطرود و منفور مردم است. به همین دلیل، قاطعانه باید گفت گرایش آراء مردم به اعتدال به معنای فاصله گرفتن از وابستگی کشور به هر دو جناح است. بنابر این، اگر جناح اصلاح طلب درصدد مصادره مجلس برآید باید بداند مرتکب بزرگ‌ترین اشتباه شده و در وقت مقتضی از مردم پاسخ مشابهی دریافت خواهد کرد.
5 – با توجه به اینکه تجربه مجالس گذشته نشان داده است بسیاری از نمایندگان بعد از حضور در مجلس دچار تغییرات اساسی در رفتار و گفتار و خط مشی می‌شوند، به نمایندگان جدیدالورود توصیه می‌کنیم از این تجربه عبرت آموز درس بگیرند و با عمل به سفارش امام خمینی که همواره مسئولین مختلف را به تهذیب نفس، ساده زیستی و مردم دوستی توصیه می‌فرمودند، تلاش کنند به جای آنکه محیط مجلس در آنها اثر بگذارد آنها در مجلس اثر بگذارند و فضای مجلس را در جهتی به پیش ببرند که عطر وجود امثال مدرس از آن به مشام برسد. مجلس شورای اسلامی، فراهم آمده از خون شهیدان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است. چنین مجلسی باید از مجلسی که مدرس در آن بود نیز قوی‌تر باشد.
6 –
قبل از انتخابات هفتم اسفند در یکی از سرمقاله‌های روزنامه جمهوری اسلامی «مجلس معتدل و مستقل» را در خور شان ملت ایران و مقتضای انقلاب و نظام جمهوری اسلامی دانستیم. اکنون احساس ما اینست که این خواسته درحال تحقق یافتن است. برآوردها نشان می‌دهند مجلس دهم از ترکیبی برخوردار است که هیچیک از جناح‌ها در آن اکثریت قاطع ندارند. چنین مجلسی می‌تواند طرح‌ها و لوایح را با برخورداری از نظرهای متنوع به مرحله تدوین و تصویب برساند و به نفع هیچ فرد و جناحی نیز تصمیم نگیرد بلکه مصالح عمومی، منافع ملی، آرمان‌های انقلابی و موازین اسلامی را همواره در نظر داشته باشد. نمایندگانی که اینگونه تصمیم بگیرند و قانون تصویب کنند و بر امور کشور نظارت داشته باشند، مطلوب مردم خواهند بود و کشور نیز از وجود آنها منتفع خواهد شد.
در این میان آنچه مهم است اینست که مسئولان و فعالان سیاسی پیام انتخابات را درک کنند و این واقعیت را باور نمایند که مردم مصالح خود و منافع کشور را تشخیص می‌دهند. بدین ترتیب باید به این نتیجه برسند که نگاه خود به مردم را تصحیح نمایند.