خسارت 700 هکتار از مزارع زعفران خراسان جنوبی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری:

خسارت 700 هکتار از مزارع زعفران خراسان جنوبی 7  آذر-95

 

بیرجند - ایرنا - مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: در اثر بارش برف و برودت دمای هوا در چند روز اخیر، 700 هکتار از مزارع زعفران استان دچار خسارت شد که این میزان حدود 30 درصد این محصول راهبردی استان را شامل می شود.

زمان برداشت محصول زعفران در خراسان جنوبی فصل پاییز است و استان در تولید این فراورده گیاهی رتبه دوم کشور را دارد پیش بینی می شود امسال 56 تن زعفران در استان تولید شود. 
در حال حاضر حدود 15 هزار و 114 هکتار از اراضی کشاورزی استان زیرکشت زعفران قرار دارد. 
سید ابوالحسن میرجلیلی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: محصول باغی استان قبل از بروز پدیده برف و یخبندان برداشت شده بود و در این زمینه شاهد هیچگونه خسارتی در استان نیستیم اما برخی محصول جالیزی دچار خسارت شدند. 
وی گفت: در سال زراعی جاری میزان بارندگی در استان 99 درصد کاهش یافته که این امر سبب حادتر شدن وضعیت خشکسالی در استان شده است. 
وی با بیان اینکه خشکسالی سبب از بین رفتن پوشش گیاهی و کاهش نفوذ پذیری خاک شده است، بیان کرد: این امر موجب می شود حتی با وقوع بارندگی های خفیف و جاری شدن روان آب، سیلاب در منطقه جاری شود. 
به گزارش ایرنا، میرجلیلی بدون اشاره به آمار اظهار کرد: میزان خسارت های مالی ناشی از حوادث طبیعی از مهرماه سال گذشته تا مهرماه امسال 38 درصد کاهش یافته است. 
مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری بی احتیاطی را یکی از عوامل عمده وقوع تلفات انسانی در سیلاب های استان ذکر کرد و یادآور شد: در 2 سال گذشته اطلاع رسانی های زیادی در زمینه رعایت احتیاط هنگام وقوع سیلاب انجام شد که این امر سبب شد میزان تلفات جانی در این زمینه به صفر برسد. 
میرجلیلی یادآور شد: همزمان با فصل سرما و یخبندان هشدارها و اطلاعات لازم به دهیاری ها، شهرداری ها و بخشداری های استان داده شده که این امر در پیشگیری از وقوع خسارت بسیار موثر است. 
*7557* 2047 *
خبرنگار* رقیه محمدی - انتشار دهنده - عباسقلی اشکورجیری*