گزیده ها 10 اردیبهشت -96

گزیده ها 10 اردیبهشت -96
خبر ويژه 
سرگرداني رسانه هاي زنجيره اي درباره وعده هاي 4 ميليون شغل

روزنامه هاي زنجيره اي در سال 92 حرف هاي روحاني و وعده هاي اشتغال ميليوني او را با آب و تاب منعکس مي کردند اما اکنون در يک بام و دو هوايي آشکار، به وعده هايي که نامزدهاي رقيب روحاني مي دهند، مي تازند.
    
به گزارش جوان، روزنامه هاي زنجيره اي در واکنش به وعده اشتغال ميليوني نامزدهاي رياست جمهوري، چهار سال دير به روي دکه آمدند. چهار سال پيش روحاني در تبليغات انتخاباتي اش به ميليون ها بيکار آن زمان وعده نجومي حل مشکل بيکاري را داد و در اظهاراتي عجيب مدعي شد: «با يک حرکت صحيح اقتصادي مي توان بيکاري را حل کرد و من فقط در بخش گردشگري 4 ميليون شغل ايجاد مي کنم(!)» يا مي گفت: «ولله قسم اگر مشکلات کشور راه حل نداشت، کانديدا نمي شدم
    
روزنامه هاي زنجيره اي در سال 92 حرف هاي روحاني و وعده هاي اشتغال ميليوني او را با آب و تاب منعکس مي کردند اما حالا در يک بام و دو هوايي آشکار، يکپارچه و زنجيره وار به وعده هايي که نامزدهاي رقيب روحاني درباره ظرفيت ايجاد 5 ميليون شغل در چهار سال آينده مي دهند، مي تازند. اين آشکارترين رسوايي و مردم فريبي است و اگر مصداقي واقعي براي پوپوليسم مي جوييم، اتفاقا همين رفتار رسانه هاي زنجيره اي اصلاح طلبان است نه في المثل شعارهاي مردمي فلاني يا ديگري. در اين مردم فريبي بي پروا و دورويي چهارساله، روزنامه هاي زنجيره اي تنها نيستند و رسانه هاي ضدانقلاب خارجي، همسويي و همکلامي عيني و واژه به واژه با آنها دارند و معاندان فراري نيز بر همين طبل مي کوبند.
    
به فرض که وعده اشتغال در حد سالي يک ميليون و اندي ( در مجموع چهار سال، 5 ميليون) وعده اي نامتناسب با اوضاع فعلي کشور باشد، آيا نبايد حداقل از خودشان که همين چهار سال پيش براي وعده مشابه ميليوني روحاني يقه مي دريدند، شرم کنند؟!
    
اصلاح طلبان صفحات روزنامه هاشان را از «برنامه هاي پيش روي»کانديداي مورد حمايت شان خالي کرده اند و اين پرسش را براي مخاطبان باقي گذاشته اند که آيا بهتر نيست به جاي نقد اشتغال ميليوني که چهار سال پيش مبلغ آن بوده ايد، اکنون برنامه هايتان را به عرض ملت برسانيد؟!
خبر ويژه 
مردم طوفان و زلزله نمي خواهند /كارنامه لطفا!
روزنامه هاي زنجيره اي در تيترهاي فريبکارانه سعي کردند بازشدن مشت دولت در مقابل چشم 60 ميليون بيننده و خالي بودن دست مدعيان تدبير و اميد را با تيترهاي پفکي و کري خواني بپوشانند.
    
اين روزنامه ها در حالي تيترهايي مانند زلزله و طوفان براي مناظره انتخاب کردند که مردم انتظار داشتند بر حسب موضوع مناظره، آقايان روحاني و جهانگيري، کارنامه دولت براي اشتغال و مسکن و مقابله با حاشيه نشيني و آسيب هاي اجتماعي، بي عدالتي و ازدواج جوانان را بعد از 4 سال وعده هاي پرطمطراق عرضه کنند. اما در روزي که آقاي روحاني بسيار منفعل و بي فروغ بود و مدام وعده هايي را که فيلم و تصوير و سند آن موجود است انکار مي کرد، جهانگيري هم در تراز نوچه يقه بگير و پرخاشگر ظاهر شد؛ بي آنکه او هم کارنامه اي درباره موضوعات مورد مناظره ارائه کند.
    
اما تيترهاي نشريات اجاره اي حاکي از پرت بودن نسبت به مطالبات افکار عمومي است؛ شايد هم خواسته اند بدين ترتيب عريضه خالي نماند و خالي بودن مطلق دست دولتمردان به چشم نيايد.
    -
اعتماد: زلزله جهانگيري
    -
قانون: تاختن جهانگيري
    -
شرق: توفان جهانگيري
    -
آرمان: دود در لانه زنبور
    -
وقايع اتفاقيه: نخستين پاسخ به يورش
    -
آفتاب يزد: قالي بافي اسحاق(!)
    
يادآور مي شود تحليل هاي اين روزنامه ها در تشويق جهانگيري، ضمنا اذعان به ناتواني و درجا زدن روحاني است.
پخت آبگوشت بزباش با چوب كبريت چيني در دولت يازدهم
بر اساس آمارهاي رسمي گمرک در سال ۱۳۹۵ بالغ بر 62 تن «خلال چوب کبريت» به دليل بي توجهي مسئولان دولت به توليد داخلي از چين وارد شده است.
    
به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري تسنيم، عدم اعتقاد مديريت کلان به مولفه هاي اساسي اقتصاد مقاومتي مشکلات فراواني را براي مردم و توليدکنندگان داخلي ايجاد کرده است. بيانات مسئولان ارشد دولتي نشان مي دهد اعتقاد جدي به توانمندي داخلي در ميان اين مديران کهنه کار وجود ندارد. آمار گمرک نشان مي دهد بيش از 62 تن خلال چوب کبريت به ارزش بيش از 488 ميليون و 714 هزار تومان از چين وارد کشور شده است.
    
از سوي ديگر رهبر انقلاب همواره و از زواياي مختلف بر تمرکز روي توانمندي هاي داخلي تاکيد داشته اند. براي نمونه مي توان به توصيه معظم له به کانديداهاي انتخابات رياست جمهوري مبني بر لزوم تکيه بر توانمندي داخلي، اشاره کرد. همچنين کالاهايي که در داخل توان توليد آنها وجود دارد، از جمله مواردي است که رهبر معظم انقلاب بر «حرام شرعي و قانوني» دانستن واردات اقلام مشابه آنها تاکيد کردند. ايشان در سخنان روز اول فروردين ماه سال جاري در حرم مطهر رضوي تاکيد کردند: «واردات کالاهايي که در داخل به اندازه کافي توليد مي شوند، بايد حرام شرعي و قانوني شناخته شود.»اما به نظر مي رسد همت کافي براي اتکا به ظرفيت هاي بومي در ميان مسئولان فعلي وجود ندارد. اخيراً آمارهاي گمرکي مربوط به سال 1395 تکميل شده و روي سايت گمرک ايران قرار گرفته است. در اين ميان واردات مقادير معتنابهي «چوب کبريت» به چشم مي خورد. اين نتيجه نگاهي است که توان ملت ايران را در حد پخت آبگوشت بزباش مي داند و معتقد است بايد از خارج مدير وارد کرد.چنين مواردي براي فعالان اقتصادي اين پرسش را مطرح مي کند که آيا واردات چنين اقلامي از سوي مديريت کلان متولي واردات، حرام شرعي و قانوني شناخته مي شود يا واردات اين اقلام ناشي از آن است که مسئولان اقتصادي دولت همچنان معتقدند بايد «مدير از خارج وارد کنيم» يا اينکه مديران ايراني فقط مي توانند «قورمه سبزي وآبگوشت» توليد کنند؟

احتمال «بارش‌های سنگین» در 2 هفته پایانی اردیبهشت‌ماه 
پژوهشکده اقلیم‌شناسی کشور در پیش‌بینی بلند فصلی خود اعلام کرد: در مقیاس هفتگی انتظار می‌رود میانگین بارش کشور در دو هفته پایانی اردیبهشت به‌ویژه نواحی غرب و مرکز بیش از نرمال باشد، به‌طوری که احتمال وقوع بارش‌های سنگین در نواحی یادشده وجود دارد.
بنا بر همین گزارش، وجود دو منطقه پربارش (مرکز و غرب کرمان، غرب هرمزگان، فارس) و کم‌بارش (کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان) در سال زراعی جاری در جنوب و جنوب غرب ایران، نشان از ناهمگنی بارش دارد، موضوعی که مشخصه اقلیمی بیشتر مناطق کشور بوده و خواهد بود و واقعیتی گریز‌ناپذیر در وصف منابع آب بسیار محدود ایران است.
مطابق پیش‌بینی ماهانه مدلهای اقلیمی، در نوار شمالی کشور از دهه دوم اردیبهشت تا دهه اول خرداد، بارش کمتر از نرمال (میانگین بلندمدت) بوده درحالی که در نواحی غربی بیش از نرمال خواهد بود؛ در دوره یادشده امکان وقوع بارش سنگین در غرب و شمال غرب کشور وجود دارد. با توجه به افزایش رطوبت، امکان طغیان برخی آفات و امراض گیاهی در مناطق پرباران دور از انتظار نیست، در سه ماه آتی بارش در سواحل خزر (به‌ویژه مرکز و شرق آن) گرایش به کمتر از نرمال، در غرب کشور متمایل به بیش از نرمال و در شرق کشور متمایل به کمتر از نرمال خواهد بود. میانگین دمای یک ماه آتی کمتر از نرمال، اما در ادامه و در سه ماه آتی حدود نیم درجه بیش از نرمال خواهد شد. به گزارش تسنیم، پژوهشکده اقلیم‌شناسی در متن کامل پیش‌بینی فصلی خود به موضوعاتی نظیر وضعیت جاری، پیش‌بینی بارشها، پیش‌بینی دما، نمایه‌های دورپیوندی و... پرداخته که به‌شرح ذیل است:
*
وضعیت جاری
میانگین بارش سال زراعی کشور تا انتهای فروردین ماه 1396 حدود چهار درصد کمتر از نرمال بوده است؛ بیشترین افزایش بارش در استانهای هرمزگان، کرمان، فارس، قم، مرکزی و همدان با بیش از 20 درصد افزایش نسبت به نرمال بوده و در مقابل استانهای یزد، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، خراسان جنوبی، البرز و خراسان شمالی با بیش از 20 درصد کاهش بارش مواجه بوده‌اند.
*
پیش‌بینی بارش
در بازه زمانی دهه دوم اردیبهشت تا دهه اول خرداد، میانگین بارش در نوار شمالی متمایل به کمتر از نرمال، غرب و مرکز نرمال تا بیش از نرمال و در سایر نواحی در حدود نرمال پیش‌بینی می‌شود.
در مقیاس هفتگی، انتظار می‌رود میانگین بارش کشور در دو هفته پایانی اردیبهشت به‌ویژه نواحی غرب و مرکز بیش از نرمال باشد، به‌طوری که احتمال وقوع بارشهای سنگین در نواحی یادشده وجود دارد.
در مقیاس فصلی، میانگین بارش کشور در دوره اردیبشهت تا تیر 1396 در حدود نرمال خواهد بود، در دوره یادشده بارش در استانهای حاشیه خزر متمایل به کمتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود.
*
پیش‌بینی دما
در بازه زمانی دهه دوم اردیبهشت تا دهه اول خرداد، میانگین دمای هوای کشور به‌ویژه در نواحی شرقی و شمالی، حدود نیم درجه کمتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود اما در ادامه و در ماههای خرداد و تیر حدود یک درجه بیش از نرمال خواهد بود؛ در مجموع میانگین دمای هوا طی سه ماه آینده در حد نرمال تا یک درجه بیش از آن پیش‌بینی می‌شود.
*
نمایه‌های دورپیوندی
اغلب مدل‌های پیش‌بینی فصلی تا پایان پاییز سال جاری شکل‌گیری النینوی ضعیفی را نشان می‌دهند که در این صورت تاثیر مهمی بر بارش کشور نخواهد داشت.
در دو هفته آینده (هفته دوم و سوم اردیبهشت)، نمایه MJO در فازهای هفت و هشت قرار داشت که می‌تواند سبب افزایش بارش به‌ویژه در بخشهای غربی، جنوبی و جنوب غربی کشور شود.
*
ناهنجاری‌ هفته‌ای بارش کشور در یک ماه آتی
*
هفته اول (چهارم تا 10 اردیبهشت) کمتر از نرمال، به‌‌ویژه در شمال غرب و غرب
*
هفته دوم (11 تا 17 اردیبهشت) بیش از نرمال در غرب و مرکز
*
هفته سوم (18 تا 24 اردیبهشت) بیش از نرمال در غرب
*
هفته چهارم (25 تا 31 اردیبهشت) بیش از نرمال در غرب و مرکز
*
تهران امروز هم بارانی‌ است
مدیر کل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی نیز گفت: افزایش نسبی دما برای بیشتر نقاط کشور به ویژه برای نوار شمالی کشور تا اواسط هفته جاری پیش‌بینی می‌شود.
"
احد وظیفه" گفت: براساس تحلیل آخرین داده‌های هواشناسی ونقشه‌های پیش‌یابی، طی هفته جاری با استقرار سامانه بارشی روی کشور در نیمه غربی، مرکز، دامنه‌های البرز و زاگرس ابرناکی همراه با بارش باران و در برخی مناطق رگبار و رعد و برق پیش‌بینی می‌شود.
وی افزود: شدت بارش طی امروز (10 اردیبهشت) در استان‌های اصفهان، یزد، شمال فارس و شرق کرمان خواهد بود.
مدیر کل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی با بیان اینکه احتمال وقوع تگرگ در مناطق مستعد دور از انتظار نیست، گفت: طی سه روز آینده برای استان‌های واقع در نوار شرقی کشور به ویژه برای سیستان و بلوچستان وزش باد شدید با احتمال وقوع گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود.
وی در مورد شرایط جوی تهران نیز گفت: آسمان تهران امروز (10 اردیبهشت)، نیمه ابری در بعدازظهر ابری، گاهی همراه با رگبار و رعد و برق و وزش باد با بیشینه و کمینه دمای 27 و 16 درجه سانتیگراد و در روز دوشنبه (11اردیبهشت)، کمی ابری به تدریج نیمه ابری، گاهی همراه با وزش باد و بارش پراکنده باران با بیشینه و کمینه دمای 28 و 17 درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌‌شود.
*
توصیه پلیس راه برای تردد در جاده‌های شمالی
رئیس پلیس راه از ادامه بارش باران در جاده‌های کشور خبر داد و گفت: به شهروندان توصیه می‌شود با توجه به ادامه بارش‌ها، از چادر زدن در حاشیه رودخانه‌ها جلوگیری کنند.
سردار "محمدحسین حمیدی" گفت: بارش باران در جاده‌های 4 استان تهران، قزوین، البرز و لرستان به علت بارش باران لغزنده است.
وی ادامه داد: افرادی که قصد تردد در این جاده‌ها به ویژه چالوس، هراز و فیروزکوه را دارند باید با سرعت مطمئنه تردد کنند.
رئیس پلیس راه با بیان اینکه هوا بهاری است و بارش‌ها در جاده‌ها ادامه دارد، توصیه کرد: رانندگان به هیچ وجه در حاشیه رودخانه‌ها یا کوهستان‌ها توقف نکنند، چرا که امکان ریزش کوه وجود دارد.
*
هوای تهران "سالم" است
مرکز پایش آلودگی هوای محیط‌زیست استان تهران، شاخص آلودگی هوای تهران را 61 و در وضعیت «سالم» اعلام کرد.
"
محمد رستگاری" معاون پایش و نظارت اداره کل محیط‌زیست استان تهران گفت: وضعیت کیفی هوای تهران در 24 ساعت گذشته منتهی به ساعت 11 نهم اردیبهشت ماه 96 در وضعیت «سالم» بوده است.
وی افزود: در این بازه زمانی وضعیت آلاینده منواکسیدکربن پاک (24)، ازن پاک (45)، دی اکسید نیتروژن پاک (46)، دی اکسید گوگرد پاک (16)، ذرات معلق با قطر کمتر از 10 میکرون سالم (51) و ذرات معلق با قطر کمتر از 5/2 میکرون سالم (61) بوده است.
*
گرد و غبار درآبادان و خرمشهر 6 برابر حد مجاز
رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست آبادان گفت: میزان گرد وغبار در آبادان و خرمشهر ساعت 9 صبح شنبه به بیش از 6 برابر حد مجاز رسید.
"
سید احمد موسوی آزاد" در گفت‌وگو با ایرنا اظهارکرد: میزان گرد و غبار در آبادان ساعت 9 صبح شنبه 962 میکروگرم بر متر مکعب اندازه گیری شد.
وی از شهروندان به ‌ویژه کودکان، بیماران قلبی، ریوی و گوارشی خواست، به دلیل آلودگی هوای این دو شهرستان که ناشی از پراکنده شدن ذرات گرد و خاک معلق در هوا است از تردد غیر ضروری پرهیز کنند.
"
کوروش بهادری" مدیرکل سازمان هواشناسی خوزستان نیز گفت: گرد و غبار که از صبح شنبه وارد خوزستان شده بر اثر فعال شدن کانون‌های خارجی در عربستان است.
وی پیش‌بینی کرد تا ساعت‌های آینده این گردو غبار کاهش یابد.
حد طبیعی ذرات معلق در هوا 150 میکروگرم بر متر مکعب است.