گزیده ها قسمت دوم

گزیده ها قسمت دوم 11 اردیبهشت - 96
یکی دیگر از پروژه‌های مهم اما زمینگیر دولت محمود احمدی‌نژاد به سرانجام رسید و حالا کابینه یازدهم خود را آماده می‌کند که با گشایش پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس جشن خودکفایی بنزین را برگزار کند.

به گزارش شهروند، پروژه‌ای که به گفته بیژن زنگنه پس از پارس‌جنوبی، از نان شب هم واجب‌تر بود. زنگنه درهمان روزهای اولی که ازمجلس رأی اعتماد گرفت تا به‌عنوان وزیر نفت دولت روحانی به ساختمان طالقانی برود، به سرانجام‌رساندن پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس را یکی از اولویت‌های کاری خود اعلام کرد.

 او پس از تحویل گرفتن دفتر کارش درساختمان طالقانی و در نخستین سفر به بندرعباس، پروژه زمینگیر ستاره خلیج‌فارس را یک اغتشاش مدیریتی توصیف کرد که باید در دانشگاه‌ها تدریس می‌شد! حالا اما این پروژه بزرگ و مهم ملی به سرانجام رسیده است و با تأمین کسری ١٢‌میلیون لیتری بنزین کشور، ایران را از واردات بنزین بی‌نیاز می‌کند. به این ترتیب، پس از ٣٦‌سال پرونده واردات بنزین در دولت یازدهم بسته می‌شود.

از قول تا عمل وزیر نفت 
شمارش معکوس برای افتتاح رسمی فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به‌عنوان بزرگترین تولید‌کننده بنزین و گازوییل‌ ایران و خاورمیانه و تنها پالایشگاه کشور که نفت کوره تولید نمی‌کند، آغاز شده است.

کشوری که وارد‌کننده بنزین بود، بعد از ٣٦‌سال به جمع صادرکنندگان پیوسته است. آن‌گونه که آمارها نشان می‌دهد، درحالی میانگین مصرف روزانه بنزین در سال گذشته از مرز ٧٤,٥‌میلیون لیتر گذر کرده بود که ١٠ الی ١٢‌میلیون لیتر آن از محل واردات تأمین می‌شد. آن‌گونه که مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین که سهامدار اصلی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس است، اعلام کرده؛ با بهره‌برداری از مرحله نخست پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس روزانه ١٢‌میلیون لیتر بنزین یورو ٤ به ظرفیت تولید بنزین کشور افزوده می‌شود.

افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس که راهبردی‌ترین پروژه نفتی کشور بعد از پارس‌جنوبی لقب گرفته و خودکفایی درتولید بنزین درحالی رخ می‌دهد که بیژن زنگنه ازهمان روزهایی که به‌عنوان گزینه پیشنهادی حسن روحانی برای وزارت نفت به مجلس شورای اسلامی معرفی شد، بهره‌برداری از این طرح ملی را اولویت خود عنوان می‌کرد و هفتمین بند از برنامه‌های کوتاه‌مدتش برای اداره وزارت نفت را به «تلاش برای فعال‌کردن و به نتیجه‌رساندن مرحله به مرحله پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس» اختصاص داد.

 اما گفته‌های او به همین‌جا ختم نشد و وقتی در ٥ شهریور ١٣٩٢ برای نخستین‌بار در کسوت وزیر نفت دولت یازدهم در برنامه نگاه یک حضور یافت، تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس را از نان شب هم واجب‌تر دانست.

بیژن زنگنه درهمان ‌سال ابتدایی دولت یازدهم پس از بازدید از پروژه پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس گفت: این طرح درحال حاضر نشان‌دهنده یک اغتشاش مدیریتی است که می‌توان از آن به‌عنوان موردی خاص برای تدریس استفاده کرد. او‌ درصد پیشرفت این پروژه را متناسب با میزان هزینه‌ها ندانست و اعلام کرد: با وجود هزینه‌های انجام‌شده در این سال‌ها، حتی یک فاز این پالایشگاه هم راه‌اندازی نشده است.

زنگنه با اشاره به عنایت ویژه مقام معظم رهبری به طرح پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس به‌عنوان یک طرح ملی، پیشرفت کنونی آن را مایه شرمساری دانست و گفت: پس از گذشت ٨‌سال واندی از شروع این پروژه، این طرح هنوز به نتیجه نرسیده است.اما روند بسیار کند تکمیل این طرح ملی و تأخیر مکرر در راه‌اندازی این پالایشگاه در دولت قبل درحالی صورت گرفت که محمود شیری، مدیرعامل سابق تاپیکو (بزرگترین سهامدار این پالایشگاه) در اردیبهشت‌ماه ٩٤، زیان ناشی از هر روز تأخیر در راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس را ٢٠ تا ٣٠‌میلیون یورو  اعلام کرد.

برگزاری جشن ملی خودکفایی بنزین 
محمدحسن پیوندی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین که سهامدار اصلی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس است، در این‌باره می‌گوید: با بهره‌برداری از مرحله نخست پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در آینده نزدیک روزانه ١٢‌میلیون لیتر بنزین یورو ٤ به ظرفیت تولید بنزین کشور افزوده می‌شود.

به گفته او، تولید بنزین در فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس از یک ماه پیش آغاز شده است و در ١٠ روز گذشته «کاتالیست» مربوط به تبدیل بنزین معمولی به یورو ٤ نصب شد که با موفقیت همراه بود.

مدیرعامل تاپیکو ادامه می‌دهد: اکنون در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس بنزین با بالاترین استانداردهای روزآمد اروپا درحال تولید است که این یک توفیق زیست‌محیطی برای کشور به شمار می‌رود.

پیوندی این موفقیت را یک پیروزی ملی در سایه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) دانست که پس از سال‌ها تحریم، با ورود تجهیزات اصلی از مهرماه پارسال با جدیت و پیگیری وزیر نفت و همه سهامداران به نتیجه رسیده است.به گفته مدیرعامل شرکت تاپیکو، طرح پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، از این رو طرح ملی به شمار می‌آید که میعانات گازی به‌عنوان یک ماده خام را به بنزین تبدیل میکند که این سیاست، همسو با اقتصاد مقاومتی است و نه فقط کشور از واردات بنزین بی‌نیاز می‌شود بلکه ایران به باشگاه صادرکنندگان این فرآورده راهبردی (بنزین) می‌پیوندد.

او اعلام کرد: با بهره‌برداری از فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس باید شاهد جشن ملی خودکفایی در تأمین بنزین مورد نیاز داخل باشیم و مردم آگاه شوند که این موفقیت خیره‌کننده در سایه برجام به دست آمده است.

تولید بنزین به روزانه ٨٠‌میلیون لیتر می‌رسد 
آن‌گونه که اعلام شده با بهره‌برداری از فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس با تولید روزانه ١٢میلیون لیتر بنزین یورو ٤ و ٥ تولید ٦٣‌میلیون لیتری‌ سال گذشته به ٧٥‌میلیون لیتر در روز می‌رسد که با میزان مصرف روزانه کشور برابری می‌کند.

پالایشگاهی که حالا بیش از هر زمان دیگری در تیررس توجه‌ها قرار گرفته است، نخستین پالایشگاه با خوراک میعانات گازی است که با ظرفیت پالایش ٣٦٠‌هزار بشکه در روز سومین پالایشگاه و با ظرفیت تولید ٣٦‌میلیون لیتر بنزین با کیفیت یورو ٤ و ٥، بزرگترین پالایشگاه تولید بنزین کشور به‌شمار می‌آید.

 این پالایشگاه معادل ٥٥‌درصد مجموع تولید دیگر پالایشگاههای کشور، بنزین تولید می‌کند و با تکمیل همه فازهای آن مجموع تولید بنزین کشور به بیش از ١٠٠‌میلیون لیتر خواهد رسید. 
براساس اعلام وزارت نفت، با بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس روزانه ۱۴‌میلیون لیتر به تولید گازوییل یورو ٥، چهار‌میلیون لیتر به ظرفیت تولید گاز مایع، سه‌میلیون لیتر سوخت جت و ۱۳۰ تن گوگردبر ظرفیت کشور افزوده می شود.

اما فاز نخست ستاره خلیج‌فارس تنها طرح پالایشگاهی و بنزین‌سازی نیست که امسال به بهره‌برداری می‌رسد چرا که طبق گفته مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، دو طرح در پالایشگاه‌های بندرعباس و لاوان نیز در آستانه بهره‌برداری است که در مجموع ٤,٣میلیون لیتر به تولید بنزین کشور می‌افزاید.

با افتتاح نهایی بنزین‌سازی پالایشگاه بندرعباس روزانه ٣,٥میلیون لیتر و در پالایشگاه لاوان روزانه حدود ٨٠٠‌هزار لیتر بنزین به ظرفیت تولیدی کشور اضافه می‌شود.

بنابراین با افزوده شدن این میزان، مجموع تولید روزانه کشور به ٧٩,٣‌میلیون لیتر افزایش می‌یابد که نه‌تنها تمام نیازهای داخلی را پوشش می‌دهد بلکه زمینه صادرات مازاد بنزین تولیدی فراهم می‌شود.

این درحالی است که با به مدار آمدن دو فاز دیگر پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس ٢٤‌میلیون لیتر دیگر به تولید بنزین کشور افزوده خواهد شد و مجموع تولید بنزین از مرز ١٠٠‌میلیون لیتر در روز عبور می‌کند. 
هیات وزیران در جلسه عصر یکشنبه خود به ریاست دکتر جهانگیری معاون اول رییس جمهور، به منظور ارتقای درآمد طبقات ضعیف و متوسط، با پیشنهاد افزایش مستمری مشمولان سازمان تأمین اجتماعی موافقت کرد.

به گزارش ایسنا، بر این اساس، از ابتدای سال 1396، (5 /14) درصد به مستمری حداقل بگیران مشمول سازمان تأمین اجتماعی و سایر سطوح نیز همانند سایر سطوح شاغلین افزوده می شود. چنانچه دریافتی حقوق بگیران با افزایش (5 /14) درصدی کمتر از 11 میلیون ریال در ماه باشد، پرداختی به این افراد به نحوی خواهد بود که تا سقف یاد شده تأمین شود.

جهانگیری در آغاز این جلسه با تبریک اعیاد شعبانیه ، از خدمات پاسداران انقلاب اسلامی به کشور و فداکاری و ایثار جانبازان سرافراز قدردانی نمود و از نقش ارزنده معلمان و کارگران در تربیت نسل نو و رونق تولید و دستیابی به توسعه و پیشرفت کشور تشکر کرد.

اختصاص بیش از 970 میلیارد ریال اعتبار برای بازسازی و جبران خسارات ناشی از زلزله در خراسان رضوی

دولت با اختصاص مبلغ 976 میلیارد و 370 میلیون ریال اعتبار و تسهیلات بانکی برای جبران خسارات و بازسازی تأسیسات زیربنایی و سایر بخش های خسارت دیده ناشی از زلزله در استان خراسان رضوی موافقت کرد.

سامانه تدارکات الکترونیکی دولت بطور کامل اجرا می شود
هیات وزیران در اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، ایجاد شفافیت مالی، مبارزه با فساد، برقراری محیط رقابت پذیر سالم و عدالت اقتصادی، مقرر کرد طرح سامانه تدارکات الکترونیکی دولت بطور کامل اجرا شود.

بر این اساس، کلیه دستگاه های اجرایی مکلفند همه معاملات کوچک، متوسط و بزرگ خود را (به روش هایی نظیر خرید، مناقصه و مزایده) با رعایت فرآیند برگزاری مناقصات و مزایده ها از طریق این سامانه به انجام برسانند.

فعال سازی این سامانه گام مهمی در ساماندهی معاملات دستگاه های اجرایی محسوب می شود.

بررسی گزارش سازمان حفاظت محیط زیست درخصوص عملکرد اجرایی مدیریت سبز در دستگاه های دولتی

در این جلسه هیات وزیران، ارزیابی سازمان حفاظت محیط زیست از عملکرد دستگاه های اجرایی و مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی در موضوع اجرای برنامه مدیریت سبز ارایه شد.

مدیریت سبز شامل مدیریت مصرف انرژی، آب، مواد اولیه و تجهیزات، کاهش مواد زائد جامد و بازیافت آنها است و عملکرد کلیه دستگاه ها براساس این محورها مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است.

در این گزارش عملکرد بنیاد شهید و امور ایثارگران، سازمان آموزش فنی و حرفه ای، سازمان آموزش و پرورش کودکان استثنایی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ستاد وزارت امور اقتصادی و دارایی، ستاد وزارت نیرو، شرکت مادرتخصصی مدیریت منابع آب ایران و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی از حیث مدیریت سبز ارزنده تشخیص داده شد.

از نتایج حاصل از اجرای این برنامه در سال 94 صرفه جویی 89 میلیون مترمکعب گاز مصرفی و 56 هزار مگاوات برق مصرفی در 28 ساختمان دولتی است.

همچنین از نتایج اجرای این برنامه کاهش 170 هزار تن گاز گلخانه ای که عامل گرم شدن زمین و وقوع سیلاب ها و خشکسالی هاست، قابل ذکر است و علاوه بر کاهش گازهای گلخانه ای، آلاینده های هوا نیز به میزان 364 تن کاهش یافته اند.

مجوز انتقال سند مالکیت اراضی شرکت ذغال سنگ کرمان به کارگران این شرکت صادر شد
هیات وزیران به وزارت راه و شهرسازی اجازه داد واگذاری اراضی واقع در بخش 13 کرمان، شهرستان زرند به کارگران و کارکنان شرکت معادن ذغال سنگ زرند کرمان را که سابقاً از سوی شرکت مذکور بابت پاداش پایان خدمت افراد یاد شده بوده است، تنفیذ و نسبت به انتقال بلاعوض سند مالکیت اراضی مذکور به آنان یا قائم مقام قانونی و قراردادی آنان اقدام نماید.

برنامه زمانبندی تولید و عرضه بنزین مطابق استاندارد ملی ایران تعیین شد
دولت برنامه زمان بندی تولید، توزیع و عرضه بنزین را مطابق آخرین ویرایش استاندارد ملی ایران در نقاط مختلف کشور تعیین کرد.

به موجب تصمیم هیات وزیران، از ابتدای تیرماه سال جاری توزیع و عرضه بنزین مطابق استاندارد ملی ایران در 15 شهر شامل بندرعباس، رفسنجان، قم، چابهار، یزد، کرمان، بوشهر، همدان، گرمسار، سمنان، دامغان، شاهرود، سبزوار، نیشابور و ساری در تمام جایگاه‌های درون شهری، از ابتدای فروردین ماه 1397 در 60 درصد جمعیت شهری تحت پوشش کشور و در تمام جایگاه های درون شهری، از ابتدای فروردین ماه 1398 در 80 درصد جمعیت شهری تحت پوشش کشور و تمام جایگاه های درون شهری و از ابتدای فروردین ماه 1400 در تمام شهرها و جایگاه‌های کشور خواهد بود.

این تصمیم با هدف کاهش آلاینده های موجود در بنزین و نقش آن در سلامت افراد جامعه اتخاذ شده است.

ضوابط ساخت و ساز شهرسازی جدید در پهنه گسل های زلزله به تصویب رسید
هیات وزیران به منظور جلوگیری از بروز خسارات‌های جانی و مالی در زمان زلزله و لزوم اقدامات لازم برای تدوین نقشه دقیق گسل‌ها برای استفاده در ساخت و سازهای شهری، وزارت راه و شهرسازی را موظف کرد ضوابط ساخت و ساز و شهرسازی جدید در پهنه گسل های زلزله و حریم آنها و ضوابط ایمن سازی سازه های موجود در پهنه های مذکور را حداکثر ظرف 6 ماه تدوین و با رعایت مقررات مربوط ابلاغ نماید.

دولت همچنین کلیه دستگاه های اجرایی را مکلف کرد در مورد بناهای متعلق یا تحت مدیریت خود، نسبت به اجرای ضوابط مذکور در چارچوب زمان بندی تعیین شده در آن با اولویت تهران و سایر کلانشهرها و ساختمان های با اهمیت خیلی زیاد اقدامات لازم را به عمل آورند.

مجوز ایجاد شهرک صنعتی صنایع پایین دستی خمین صادر شد
هیات وزیران به سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اجازه داد نسبت به ایجاد شهرک صنعتی تخصصی صنایع پایین دستی پتروشیمی در شهرستان خمین اقدام نماید.

این تصمیم را با توجه به موقعیت ویژه جغرافیایی و سیاسی شهرستان خمین (همجواری با شهرک صنعتی خمین) و وجود پتانسیل‌های صنایع پایین دستی پتروشیمی و محرومیت­زدایی از این شهرستان اتخاذ کرد.

ایران بدهی خود به بانک بین المللی ترمیم و توسعه را تسویه می کند
دولت به بانک مرکزی اجازه داد از محل منابع داخلی خود نسبت به تأمین و پرداخت بدهی ناشی از تعهدات دولت جمهوری اسلامی ایران به بانک بین المللی ترمیم و توسعه به منظور تعدیل ارزش ریالی اقدام نماید.

لایحه موافقت نامه حمایت از سرمایه گذاری متقابل بین ایران و لوکزامبورگ تصویب شد
در ادامه، هیات وزیران با پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی مبنی بر لایحه موافقت نامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت لوکزامبورگ موافقت کرد.
دبیرکل حزب موتلفه اسلامی گفت: شورای مرکزی این حزب پیش از این تصویب کرده است که نامزد ما یعنی مصطفی میرسلیم تا پایان مناظره‌ها در صحنه بماند اما تصمیم‌گیری بعدی به پس از مناظره‌ها موکول شده است.

محمدنبی حبیبی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره ارزیابی خود از جایگاه مصطفی میرسلیم نامزد حزب موتلفه در انتخابات ریاست جمهوری نسبت به سایر نامزدهای انتخابات، اظهار کرد: من برای همه نامزدها احترام قایلم و معتقدم هر کدام از آنها بر اساس احساس وظیفه به میدان آمده‌اند اما معتقدم مصطفی میرسلیم تاکنون به وجه شایسته‌ای در عرصه انتخابات حاضر شده است.

وی در ادامه افزود: میرسلیم آنچه ما نسبت به او باور داشته‌ایم را نشان داده است و معتقدیم در ادامه هم خواهد توانست بیشتر شایستگی خود را به اثبات برساند.

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این پرسش که آیا موتلفه تاکنون درباره وضعیت میرسلیم نظرسنجی در جامعه انجام داده است، خاطرنشان کرد: ما خودمان تاکنون نظرسنجی انجام نداده‌ایم اما از نتیجه سایر نظرسنجی‌ها استفاده می‌کنیم البته معتقدیم نظرسنجی اصلی باید پس از پایان مناظره‌های انجام شود.

در حال حاضر همه نامزدها باید برنامه‌های خود را به مردم ارایه کنند و نظرسنجی نهایی بعد از مناظره‌ها انجام شود.

حبیبی در پاسخ به این پرسش که اگر میرسلیم در نظرسنجی‌ها رأی پایینی داشت به نفع دیگران کنار خواهد کشید، گفت: شورای مرکزی حزب پیش ازا ین تصویب کرده است که نامزد ما تا پایان مناظره‌ها بماند اما تصمیم‌گیری بعدی پس از مناظره‌ها انجام می‌شود.

ما پس از پایان مناظره‌ها هم از نتیجه نظرسنجی استفاده کرده و هم با همفکران خود مشورت خواهیم کرد.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در پایان افزود: ما اطلاعات و مشورت‌ها را در اختیار شورای مرکزی حزب قرار می‌دهیم و شورای مرکزی بر اساس این اطلاعات و مشورت‌ها تصمیم جدید خود را خواهد گرفت.
رئیس انجمن جنین‌شناسی با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ درصد ناباروری در ایران به دلیل مشکلات مردان است، گفت: از ۲۴ میلیون و ۲۰۰ هزار زوج، ۳.۵ میلیون زوج مشکل ناباروری دارند.

به گزارش فارس، محمد محمدی آخوندی؛ رئیس انجمن جنین‌شناسی در نشست خبری که در ارتباط با کمپین حمایت از زوجین نابارور برگزار شد، اظهار داشت: مردم ما متأسفانه در اکثر مواقع زمانی که متوجه مشکل ناباروری می‌شوند، نمی‌دانند به کجا مراجعه کنند، در حالی که با مراجعه این افراد به مراکز درمان ناباروری بسیار مؤثر بوده و سبب می‌شود زمان طلایی درمان را از دست ندهند.

وی با بیان اینکه تشخیص و درمان به‌موقع ناباروری بسیار حائز اهمیت است، گفت: مشکلات مربوط به غدد، ژنتیک، عوامل محیطی و روانی نیز در بروز ناباروری سهیم است، لذا زوجین نابارور به جای اینکه به پزشک در مطب مراجعه کنند، باید به مراکز ناباروری توجه داشته باشند.

رئیس انجمن جنین‌شناسی اضافه کرد: بر اساس آخرین سرشماری‌های انجام‌گرفته حدود 24 میلیون و 200 هزار زوج در کشور داریم که وزارت بهداشت اعلام کرده حدود 3.5 میلیون نفر از آنها، زوج‌های نابارور هستند. همچنین در سال گذشته 50 هزار سیکل درمان ناباروری صورت گرفت.

آخوندی با اشاره به اینکه در مراکز دولتی و خصوصی به صورت میانگین حدود 6 میلیون تومان هزینه برای هر بار درمان نیاز است، البته فرد سه تا چهار بار شاید لازم باشد که برای درمان جهت فرزنددار شدن اقدام کنند.

وی گفت: نسبت به کشورهای اروپایی و منطقه که حدود 15 هزار دلار برای هر بار درمان نیاز است، به طورکلی درمان ناباروری در کشور کمتر است.

رئیس انجمن جنین‌شناسی به برگزاری کمپین حمایت از زوجین نابارور اشاره کرد و گفت: سی‌ام اردیبهشت‌ماه مصادف با روز ملی جمعیت است، به همین مناسبت انجمن ملی جنین‌شناسی و بیولوژی تولید مثل در نظر دارد در هفته پایانی اردیبهشت‌ماه کمپین حمایت از زوجین نابارور را برگزار کند.

آخوندی گفت: بر همین اساس مشاوره و تشخیص اولیه ناباروری در برخی از مراکز همچون پژوهشگاه رویان، هلال ایران، بیمارستان بهمن، بیمارستان ام‌لیلا، مرکز درمانی رویش کرج، بیمارستان مادر تبریز، بیمارستان بعثت سنندج، بیمارستان شفا در خرم‌آباد، مرکز تحقیقات امید رویانیان در اراک، مرکز ناباروری حضرت مریم در ساری، دانشگاه علوم پزشکی همدان، مرکز ناباروری ارمغان مشهد و مرکز درمان ناباروری ایران در رشت، رایگان است.

وی عنوان کرد: هدف از برگزاری این کمپین اطلاع‌رسانی به  عموم زوجین در ارتباط با تشخیص و علل ناباروری، سلامت باروری، پیشگیری از عوامل خطر باروری، روش‌های متنوع باروری، تأثیر مشکلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی بر ناباروری و روش‌های درمان نوین ناباروری است.

رئیس انجمن جنین‌شناسی اضافه کرد: در سال‌های گذشته اکثر مواقع همه زن را عامل ناباروری دانسته و در این زمینه از مردان غفلت داشتند و امروزه در کشور مشخص شده بیش از 50 درصد ناباروری‌ها و یا گاهی تا 60 درصد مشکل ناباروری از مردان است، در حالی که این آمار در جهان به یک اندازه و حدود 40 درصد است و 20 درصد دیگر علل نامشخص دارد.