نگاه بازجویان ي اوین نامه ی سربازجو شریعت نداری به ديروزنامه هاي زنجيره اي رقیب

نگاه بازجویان ي اوین نامه ی سربازجو شریعت نداری به ديروزنامه هاي زنجيره اي رقیب 10 اردیبهشت -96

اغراق درباره جهانگيري براي پوشاندن ضعف هاي روحاني 
    سرويس سياسي مدعيان اصلاحات در حالي که تا ديروز اسحاق جهانگيري را نامزد پوششي و ضربه گير روحاني مي خواندند، پس از مناظره روز جمعه، وي را در قامت نامزد اصلي متصور شده و به صراحت با جهانگيري، از روحاني عبور کرده و براي ماندن تا انتهاي مسير با نامزد اختصاصي خود وسوسه شده اند.

    در اين زمينه روزنامه شرق در يادداشتي به چرخش اصلاح طلبان اشاره کرد و نوشت: «چرخش رويکرد اصلاح طلبان و صراحت آنان، خاصه اسحاق جهانگيري که در مناظره اخير خود را نماينده طيفِ اصلاح طلب خواند، قاليباف و تيم انتخاباتي او را شوکه کرد».

    شرق همچنين با تيتر «توفان جهانگيري» از مناظره روز جمعه نامزدها گزارشي ارائه داد و ضمن موفق خواندن جهانگيري در اين مناظره مدعي شد روحاني خاطره مناظره هاي سال 92 را زنده کرد.

    در همين راستا روزنامه شهروند نيز در يادداشتي به قلم عبدالله ناصري نوشت: «نکته اي که بيش از ديگر مسائل در نخستين مناظره مورد توجه قرار گرفته باشد، اظهارات آقاي جهانگيري درمقام يکي از نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري بوده است. البته اين موضوع بيشتر درشبکه هاي اجتماعي به چشم مي خورد و اين که آيا مردم در سطح کشور هم همين نظر کاربران شبکه هاي اجتماعي را دارند يا نه موضوعي است که من نمي توانم درباره آن صحبت کنم و بايد منتظر بمانيم و نتيجه نظرسنجي ها را مشاهده کنيم!».

    
    
درگيري لفظي با قاليباف نگران کننده است!
    در ادامه اين يادداشت آمده است: «هرچند هنگامي که آقاي جهانگيري اعلام کرد، به عنوان نماينده اصلاح طلبان درمناظره حاضر شده تا از حقوق پايمال شده آنان سخن بگويد؛ تاثير مثبتي درميان هواداران اين جريان سياسي گذاشت، اما اين مناظره ها نکته قابل توجه ديگري هم داشته است و آن اين که از يک قسمتي مناظره به رويارويي ميان آقايان جهانگيري و روحاني از يکسو و محمدباقر قاليباف ازسوي ديگر تبديل شد. اين موضوع از اين جهت نگران کننده است که احتمالا مردم تصور مي کنند اين يک اختلاف شخصي ميان دولت و شهرداري تهران است و دراين ميان ممکن است نامزدهاي ديگري مانند ابراهيم رئيسي که خود را درگير اين دعوا نکرده اند، بتوانند مسائل خود را به پيش ببرند».

    اين يادداشت همچنين براي توجيه ناکارآمدي دولت، تاکتيک نخ نما شده «آواربرداري» را پيش کشيد و ضمن ابراز نگراني از فراموش شدن اين موضوع به وسيله مشاجره با قاليباف، تلويحا به جهانگيري و روحاني توصيه کرد که وارد درگيري لفظي با قاليباف نشوند. يادداشت فوق در اين بخش تصريح کرد: «به نظر من موضوع اصلي خرابي هاي دولت گذشته و ميراثي است که به دولت روحاني رسيده و دولت با وجود تمام آن خرابي ها توانسته اقتصاد کشور را از ورشکستگي کامل نجات بدهد که دراين ميان ممکن است اين درگيري لفظي با قاليباف و مسائل شهرداري تهران اصل موضوع را به فراموشي بسپارد».

    جهانگيري تمام صلاحيت هاي لازم براي کانديداتوري را دارد

    شهروند به همين قرار در مصاحبه با عبدالله رمضان زاده از مدعيان اصلاحات، نوشت: «از سال هاي دور آقاي جهانگيري را مي شناسم و از زماني که نماينده مجلس بودم، از ايشان شناخت دارم. جهانگيري هرگز از خود هيچ حرکت تصنعي نشان نداده و در سال ٩٢ نيز شاهد بودم که ايشان حتي قصد داشت در همان انتخابات اعلام کانديداتوري کند و با بنده در اين رابطه صحبت کردند و فکر مي کنم آقاي جهانگيري صاحب تمامي صلاحيت هاي لازم براي کانديداتوري هستند و اين مسئله را در اين مناظره ديديم و اميدوارم فرصتي فراهم شود که جهانگيري در دوره آينده خود را به عنوان کانديداي جريان اصلاحات معرفي کند و شاهد بوديم که ايشان صادقانه خود را به عنوان نماينده جريان اصلاح طلبي که در اين سال ها از بسياري از حقوق خود محروم شده، معرفي کردند».

    
    
مناظره بيشتر شبيه دورهمي بود!
    اين روزنامه همچنين در يادداشتي نوشت: «احتمالا بعد از اين مناظره، انتخابات به سمت نوعي چهارقطبي مي رود که جهانگيري نماينده جريان اصلاحات، روحاني نماينده اعتدال و دولت مستقر، قاليباف نماينده اصلي اصولگرايان و رئيسي نيز به عنوان يک کانديداي مستقل! خواهد بود».

    در بخش ديگري از اين يادداشت آمده است: «متاسفانه هيچ کدام از کانديداها حرف جديدي نداشتند و عمدتا حرف هاي تکراري مطرح شد و در کل، اين مناظره بيشتر شبيه به دورهمي بود با اين تفاوت که مجري آن مهران مديري نبود. در اين مناظره بيشتر شاهد نوعي زورآزمايي سياسي بوديم و عمق استراتژيک فهم کانديداها از مسائل مختلف مشخص نشد. متاسفانه اخلاق سياسي و اسلامي رعايت نشد و رفاقت هاي پشت پرده بيش از هرچيز خودنمايي کرد».

    
    
تحسين شکيبايي و ادب!
    شهروند طي يادداشت ديگري، در حالي که از زمان پايان مناظره روز جمعه تا بسته شدن صفحات روزنامه وقت زيادي نداشته، با کلي گويي به تحليل اين مناظره پرداخت. 

    اين روزنامه در يادداشت خود، با اشاره به اينکه در اين دوره رئيس جمهوري کنوني با چند نامزد ديگر رقابت مي کند، افزود: «نخستين ويژگي اين وضع آن است که نامزدها ناگزير از ارايه برنامه خواهند بود؛ چرا که رئيس جمهوري برنامه هاي معين خود را در خلال انواع اقدامات و تصميم ها و قوانين جاري کشور عملا ارايه داده است. قاعدتا هر نامزد بايد بتواند از برنامه هاي خود سخن بگويد، اما همان طور که پيش بيني مي شد به خصوص رقباي اصلي رئيس جمهوري کنوني که شامل دو نامزد اصولگرا هستند، به هيچ عنوان برنامه اي ارايه نکردند».

    جالب است که اين يادداشت پس از اينکه بر ضرورت ارائه برنامه از سوي کانديداها تاکيد مي کند، براي دوام ارادت خود به روحاني و سرپوش گذاشتن بر بي برنامگي وي، اين موضوع را به دو نامزد اصولگرا تسري مي دهد و مدعي مي شود که رئيس جمهوري برنامه هاي معين خود را در خلال انواع اقدامات و تصميم ها و قوانين جاري کشور عملا ارايه داده است!

    شهروند در بخش ديگري از اين يادداشت نوشت: «اگرچه پاره اي انتقادات به دولت کنوني وارد باشد، اما شخصا شکيبايي و ادب حسن روحاني در مناظره جمعه، هشتم ارديبهشت را تحسين مي کنم. او در برابر امواجي از سخنان غيرمستند و نسبت هاي ناروا و حتي کلماتي که از نظر عرف عمومي ناشايست است، شکيبايي نشان داد. يک رئيس جمهوري نمي تواند شخصيت عصباني داشته باشد، رئيس جمهوري که در کوران مسائل داخلي و بين المللي سرنوشت کشوري را در دست دارد، شکيبايي و صبر براي او يکي از شرايط بسيار مهم است. در يک مناظره اگرچه هر کس بتواند بر رقيب خود برتري بيابد، اما اين برتري بايد براساس اخلاق و صداقت شکل بگيرد. به طورکلي نخستين مناظره دوازدهمين دوره رياست جمهوري نشان داد که همچنان رقابت اصلي ميان اخلاق و ادب با قدرت طلبي سرکش است».

    اين يادداشت در حالي رئيس جمهور را نماد اخلاق و ادب تلقي مي کند که دروغ خواندن واقعيات و مشکلات کشور تکنيک روحاني در مناظره انتخاباتي بود. وي در اين مناظره براي مظلوم نمايي بارها از کلماتي نظير دروغ و تهمت استفاده کرد. ضمن اينکه روحاني با انکار وعده هاي داده شده صداقتش را نشان داد و با قطع سخنان يکي از کانديداها در مناظره انتخاباتي، شکيبايي خود را بيش از پيش به نمايش گذاشت!

    در حالي که افکارعمومي واقعيات و چالش هاي مختلف کشور به ويژه در عرصه اقتصادي را که حاصل آدرس غلط روحاني براي حل مشکلات بود، درک و تاييد مي کند.

    
    
توفان وعده و انکار!
    روزنامه اعتماد در ستون نگاه روز در مطلبي به موضوع مناظره هاي انتخاباتي پرداخت و نوشت: «برگزاري نخستين دور مناظره نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري در ايران، دستاوردي بزرگ براي پيشبرد مردمسالاري ديني و تلاشي براي آگاه سازي مردم از روندي است كه مي تواند انتخاب آنها را تسهيل كند».

    در ادامه اين نوشتار آمده است: «برگزاري اين مناظره و در واقع عرضه ملي آن، تاثير بسيار تعيين كننده اي خواهد داشت. به ويژه اينكه مردم در طول سال هاي گذشته نتايج عملي اجراي سياست هاي برخي از اين نامزدها را لمس و تجربه كرده اند و بنابراين به خوبي مي توانند در مورد صحت سخنان آنها و درستي ادعاهاي آنان قضاوت كنند».

    با وجود اينکه در اين نوشته «امکان صحت سخنان» موضوع مهمي براي ارزيابي قرار گرفته است، اعتماد در همان صفحه اي که اين يادداشت منتشر شده با در تيتر بسيار بزرگ، از توفان دولتمردان تدبير و اميد نام برده است. اين در حالي است که در مناظره ديروز «وعده ايجاد 4ميليون شغل» از جانب روحاني تکذيب شد که دقايقي بعد قاليباف تصويري از پايگاه اطلاع رساني روحاني را نشان داد که گفته هاي او را ثابت مي کرد.

    
    
تحريف کنندگان قيام عاشورا نگران سوءاستفاده از شعائر مذهبي شدند!
    روزنامه بهار همچون ساير روزنامه هاي زنجيره اي در ادامه خط تخريبي خود عليه نامزدهاي رقيب دولت در انتخابات رياست جمهوري در شماره ديروز خود تلاش کرد که اين بار رقباي روحاني را به سوء استفاده از شعائر ديني و مذهبي متهم کند.

    اين روزنامه در سرمقاله خود نوشت: «شايد تشکيل کميته اي براي رصد بومرنگ هاي (استعاره اي براي فريب و سرگرم کردن مردم) مذهبي و اقتصادي انتخابات و جلوگيري از اثرات بد آنها بر جامعه ضروري باشد... اما جدا از اين حرکت کنترلي در سياستگذاري کلان کشور بايد مبارزه با اين بومرنگ هاي انتخاباتي به باور عمومي مردم تبديل بشود. بايد ياد بگيريم امام هشتم در جغرافياي فکري و اعتقادي مردم ايران جايگاهي رفيع و غيرقابل انکار دارد. هرگونه بهره برداري از اين جغرافياي فکري و اعتقادي در رقابت هاي سياسي صدمات جبران ناپذيري به همراه خواهد داشت. بايد ياد بگيريم که روياهاي خود را که حاصل تصورات و القاهاي ذهني روزمره ما درباره فلان نامزد انتخاباتي است، حتي اگر به زعم ما به عالم غيب مرتبط باشد در محافل و مجالس بيان نکنيم».

    بهار همچنين در يادداشت ديگري در همان صفحه با لحني زننده و زشت نوشت: «...گويا اين چرخه باطل قصد توقف ندارد چه فردي ديگر و تعبيري جديد، مردم را اين بار به انتخاب کانديداي امام رضا(ع) پسند امر فرموده است...آيا بهتر نيست که بصيرت جويان اين بار، به جاي جستجوي رضاي امام غايب در پي رضايت خداوند حاضر باشند و به راي اکثريت و حکومت مردم يا همان حق تعيين سرنوشت براي آحاد انسان ها، که حکمي فراديني و فرافقهي و پرتوي از حکميت احکم الحاکمين است، تن در دهند».

    البته لازم به توضيح نيست که همين جريان و نامزد باب طبع شان براي توجيه خسارت محض برجام و سياست هاي منفعلانه خود، دست به بزرگ ترين و سخيف ترين تحريف تاريخ زدند و از قيام عاشورا درس مذاکره گرفتند، سياست هاي منفعلانه خود را به سيره اهل بيت(ع) نسبت دادند و تصاوير اعضاي مذاکره کننده هسته اي با لباس خادمي امام هشتم(ع) را به صورت انبوه در فضاي مجازي منتشر کردند.

    ضمن اينکه همين مدعيان اصلاحات، سال 88 عليه جمهوريت نظام شوريدند و راي بيست و چهار ميليوني رئيس جمهور منتخب مردم را نپذيرفتند و نظام را به تقلب متهم کردند. آنان در ادامه دروغ بزرگ خود، با اردوکشي خياباني، فتنه و آشوب به پا کردند و طي هشت ماه پايتخت را در التهاب و آتش فرو برده و ناامني را حاکم کردند، اکنون مضحک است که همين طيف، مدعي حمايت از راي اکثريت مردم شده اند، البته اين تنها بخشي از نگاه پرتناقض جريان اصلاح طلب به راي مردم است.

    
    
منظور از جوان شدن ترکيب کابينه به کار گرفتن جوانان نيست!
    روزنامه آفتاب يزد در مصاحبه با فيض الله عرب سرخي از فعالان مدعي اصلاحات نوشت: «بايد توجه داشت دولت آقاي روحاني خيلي جاي بهتر شدن دارد. من معتقدم هم ترکيبش مي تواند منسجم تر شود و هم مي تواند جوان تر شود. منظورم از جوان شدن ترکيب کابينه به کار گرفتن جوانان نيست. جوانان بايد در جاي جوانان به کار گرفته شوند. در يکسري از مسئوليت ها بايد افراد باتجربه به کار گرفته شوند. شما نمي توانيد در آن پست ها و مناصب آدم هاي بي تجربه را به کار بگيريد».

    عرب سرخي در بخش ديگري از اين مصاحبه گفت: «مشکل مان در مورد قشر زنان که کمتر ديده مي شوند هم اين است که نقطه ديده شدنشان در بالاترين سطوح نيست. در يک فرآيند به بالاترين سطوح مي رسند بايد در سطوح مديريتي پايين تر به کار گرفته شوند. .. من معتقدم آقاي روحاني در چينش کابينه اش عقلاني عمل کرده است».

    در اين باره گفتني است ميانگين سني کابينه روحاني عدد بالايي را نشان مي دهد به طوريکه دولت روحاني پيرترين کابينه پس از انقلاب بود، از اين رو بسياري از منتقدان و حتي مدعيان اصلاحات نسبت به اين نقصان دولت يازدهم و تبعات منفي آن از جمله عدم کارآمدي انتقاد کرده اند.