انكار و فراموشي سرنوشت وعده ها در فصل خداحافظي

اوین نامه ی کیهان 10 اردیبهشت -96
انكار و فراموشي
سرنوشت وعده ها در فصل خداحافظي
یک ضرب المثلی است که می گوید می توان همه مردم را فریفت ولی نه برای همه عمر . حال داستان سربازجو شریعت نداری است که وانمود می کند 80 میلیون جمعیت کشور در مدت 4ساله دولت روحانی متولد شده اند و از این جمعیت 80 میلیونی  کسی نیست  که ابتدای ا نقلاب را به یادداشته باشد که خمینی شیاد چه قول هایی به مردم ایران داد و چه عمل کرد؟ یااینکه جانشین وی خامنه ای درمدت نزدیک 29 ساله که رهبر انتصابی ولی فقیه بوده است چگونه پیوسته نه دوپهلوگویی  که دروغ گفته است . برای اینکه پشتیبان احمدی نژاد بود که به قول خودش نزدیک تر از سایر رؤسای جمهور پیشین به وی بود . سپس احمدی نژاد چه کرد وچه ارثیه ای برای دولت روحانی  به جای گذاشت . درحالی که اکنون  روحانی  و دولت یازدهم  متهم به دروغگویی و پیمان شکنی وعوامفریبی و.... می شود؟
ماجراي انکارهاي مکرر وعده ها و «من نگفتم هاي رئيس جمهور» و کشيده شدن آن به مناظره ها آن هم در روزهايي که مردم منتظرند از نتايج آن وعده ها ببينند و بشنوند، بيانگر واقعيتي تلخ است: اعتراف ديرهنگام دولتي ها به ناتواني و پوچ بودن وعده ها.
    
سرويس سياسي-«بحث از صداقت و اخلاق شد؛ همه ديدند که جنابعالي قول تحول اقتصادي ۱۰۰ روزه را داديد، شما خودتان گفتيد کسي که وعده ۱۰۰روزه بدهد عقل ندارد. من مي گويم صداقت نداريد به اضافه آن که خودتان گفتيد»... اين جملات بخشي از اظهارات توام با بهت يکي از نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري در مقابل انکارهاي مکرر وعده هاي مطرح شده از سوي روحاني در مناظره روز جمعه است.
    
انکار مجدد وعده ها از سوي رئيس جمهور در مناظره عصر جمعه از آنجا آغاز شد که يکي از نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري در نقد سخنان روحاني درباره مشکل ازدواج جوانان گفت: مشکل جدي امروزما در بحث ازدواج، اشتغال است. شما در آغاز دوره در همان ابتداي مذاکرات به مردم قول داديد چهار ميليون شغل ايجاد کنيد.
    
روحاني اما به ميان سخن وي آمد و گفت: يک سايت گمنام حرفي مي زند و يک سايت معروفي آن را نقد مي کند و يک روزنامه هم آن را نقل مي کند و شما هم مي خواهيد از آن نقل کنيد؛ «من هيچ وقت قول 4 ميليون شغل ندادم و اين دروغ محض است.».
    
پس از انکارها و دروغ خواندن وعده ها از سوي روحاني بود که محمدباقر قاليباف در بخش دوم مناظره در حالي که تصوير پرينت گرفته شده از سخنان حسن روحاني از وب سايت رئيس جمهوري را در مقابل دوربين گرفته بود گفت: «آقاي روحاني در قسمت اول مناظره گفتند نقل قول هايي که من از ايشان مي آورم از سايت هاي بي نام و نشان است اما من به مردم عزيزمان عرض مي کنم که ما با پديده اي مواجه هستيم که به دوربين نگاه مي کند و حرفي مي زند اما مي گويد آن حرف را من نگفته ام. شما گفتيد که من يک ميليون شغل ايجاد مي کنم و در طول 100 روز شاهد تحول اقتصادي خواهيم بود. من متني را از سايت خودتان نشان مي دهم که در آن سخنان شما مطرح شده است. من حتي از مسئولان صداوسيما اجازه خواستم که تصوير و صوت شما که در همين تلويزيون گفته بوديد پخش شود که اجازه ندادند. واقعا کار خوبي نيست که شما بفرماييد من چنين حرف هايي را نزده ام».
    
روحاني که پيشتر در نشست خبري خود با خبرنگاران وعده صد روزه براي تحول اقتصادي را از اساس منکر شده بود و چند روز پيش به هنگام ضبط برنامه تبليغاتي تلويزيوني خود و در ميان بهت و حيرت خبرنگاران بار ديگر از برنامه صد روزه اش سخن گفته بود، در اين مناظره نيز ابتدا خود را به فراموشي زده و قاليباف را به خاطر انتساب وعده صد روزه و ايجاد 4 ميليون شغل به وي دروغگو خطاب کرد اما وقتي وي سند اظهارات او را از سايت رياست جمهوري دريافت و در برنامه زنده به مردم نشان داد، روحاني رفتار و گفتارهاي عجيب و غريب خود را اين گونه توجيه کرد که ارائه برنامه صد روزه در دنيا مرسوم است و همه يک برنامه صد روزه و يک برنامه 4 ساله براي دولت خود دارند و من هم با پايان صد روز از کار دولت، فعاليت هاي انجام شده را اعلام کرده ام.
    
وي درباره انکار وعده ايجاد اشتغال براي 4 ميليون نفر نيز گفت که من در جايي گفتم که اگر گردشگرها را جذب کنيم و ده ميليون گردشگر به کشور بيايند مي توانيم 4 ميليون شغل ايجاد کنيم.
    
اين درحالي است که اگر همين اظهارات روحاني را مبناي وعده داده شده از سوي وي براي ايجاد 4 ميليون شغل قرار دهيم، با توجه به اظهارات هفته پيش معاون گردشگري و ميراث فرهنگي مبني بر ورود 19 ميليون و 900 هزار گردشگر خارجي طي سال هاي 92 تا 95، دولت تدبير و اميد مي بايست حداقل2 ميليون شغل در اين حوزه ايجاد مي کرد، حال آنکه به رغم فراهم بودن بسترهاي ايجاد اشتغال، دولت نه تنها قادر به استفاده از اين ظرفيتها نبوده بلکه، بنا به گفته کارشناسان مسائل اقتصادي با نهايت تاسف به جاي اشتغال زايي، روزانه 5000 شغل را هم از بين برده است! با اين وصف شايد بتوان دليل اصرار رئيس جمهور براي انکار و فراموشي وعده هايش را فهميد.
    
انكارهاي مجدد روحاني درباره وعده هايش با موجي از واكنش ها در فضاي مجازي روبرو شد. بسياري از کاربران شبکه هاي مجازي با بازنشر متن و فيلم وعده هاي داده شده توسط رئيس جمهور در جريان تبليغات انتخاباتي سال 92 درباره تحول اقتصادي در مدت زمان 100 روز و وعده ايجاد 4 ميليون شغل، از انکار دوباره وعده ها توسط روحاني ابرازشگفتي و تعجب کردند.
    
روحاني خرداد ماه سال 92 و در جريان برنامه هاي انتخاباتي خود با بيان اينکه شعار من نجات اقتصاد ايران است گفته بود: مشکلات اقتصادي پيچيده شده است و وضعيت اقتصادي ايران مثل شرايط بيماري است که دچار حال وخيم است و فرصت کمي براي نجات او داريم.
    
وي همچنين درباره ايجاد تحول اقتصادي در صد روز اين چنين گفته بود: «در برنامه مدون من علاوه بر برنامه براي حل مشکلات اقتصادي، اجتماعي، سياست داخلي، سياست خارجي و امور فرهنگي، برنامه کوتاه مدت يک ماه و صد روزه وجود دارد. ما مي توانيم در يک زمان کوتاه تحول اقتصادي در کشور به وجود آوريم و در آن تحول اقتصادي بتوانيم با ايجاد يک دوره تنفس به کارخانه ها و مراکز توليدي که امروز مشکل دارند، مشکلات آنها را در آن مدت کوتاه حل و فصل کنيم
    
حسن روحاني خرداد 92 همچنين در وعده هاي انتخاباتي خود در برنامه با دوربين سيما تصريح کرد بود: «ما سه ميليون و 300 هزار بيکار در کشور داريم. اگر 10 ميليون توريست وارد کشور شود، 13/6 ميليارد درآمد ارزي و چهار ميليون شغل ايجاد مي شود. با يک حرکت صحيح مي توانيم بيکاري را حل کنيم».
    
او 20 خرداد سال 92 نيز در اروميه گفته بود: در دولت آينده 5/3 ميليون بيکار و 867 هزار دانشجوي فارغ التحصيل بدون شغل نخواهيم داشت. وي در ادامه گفته بود دولت وي دولت شعور خواهد بود و نه شعار!
    
از سوي ديگر کارنامه تهي از عملکرد دولت بويژه در حوزه اقتصاد و معيشت و سنگيني سايه آن در مناظره در رسانه هاي مختلف جهان نيز بازتاب گسترده اي يافت.
    
خبرگزاري رويترز در خبري با عنوان «جناح راست بر سر بحث اقتصادي به روحاني تاخت» نوشت: در مناظرات روحاني به خاطر ناکامي در احياي اقتصاد پس از برجام زير سوال رفت، او در دفاع از عملکرد خود تاکيد کرد که راه احياي اقتصاد، رابطه با ساير کشورهاست.
    
ميدل ايست مانيتور نيز ناکامي دولت در مسائل اقتصادي و معيشتي را وجه قالب مناظره روز جمعه عنوان کرد و نوشت: در مناظره تلويزيوني همه نامزدها عملکرد دولت روحاني در زمينه اقتصاد را به چالش کشيدند، غيراز جهانگيري که از عملکرد دولت دفاع کرده و پيش بيني مي شود به نفع روحاني کنار رود.
    
همچنين شبکه فاکس نيوز نيز به ناتواني دولت روحاني در حل مشکلات اجتماعي و زيست محيطي اشاره کرد و افزود: در مناظره سه ساعته، قاليباف از دولت روحاني انتقاد کرد و گفت مشکلات اجتماعي و زيست محيطي به خاطر مديريت ضعيف او حل نشده.
    
وبگاه خبري «مجله ۹۲۷+» نيز در گزارش خود با اشاره به شکست سياستهاي دولت يازدهم در بهبود شرايط اقتصادي کشور، پيروزي مجدد حسن روحاني در انتخابات رياست جمهوري ايران را يک پيروزي دشوار خواند.
    
خلاصه اينکه ماجراي انکارهاي مکرر وعده ها و من نگفتم هاي رئيس جمهور و کشيده شدن آن به مناظره ها آن هم در روزهايي که مردم منتظرند از نتايج آن ببينند و بشنوند بيانگر واقعيتي تلخ است: اعتراف ديرهنگام دولتي ها به پوچ بودن وعده ها، وقتي که از بزرگ ترين به اصطلاح دستاورد دولت عبور کرد بايد مي دانستيم که قرار است از همه وعده ها بگذرد؛ برجام که آفتاب درخشان و ماه تابان بود و قرار بود از ابرهاي باران زاي او آبي براي حل مشکلات مردم نازل شود و سيل جاري از آن به باغ هاي سيب و گلابي سر و سامان دهد در دو کلمه خلاصه شد، «تقريباً هيچ». وقتي روحاني از برجام با آن همه تبليغات خوب بودنش مي گذشت بايد منتظر مي ‍شديم تا سرنوشت ساير وعده هاي محقق نشده اش را مي ديديم.
    
روحاني خيلي دير وعده هايش را پس گرفت. رئيس جمهور دولت يازدهم بر خلاف روساي جمهور سابق خيلي ضعيف در مرحله دوم انتخابات حاضر شد چرا که انکار و فراموشي وعده هاي 4 سال پيش اش مردم و راي دهندگان به وي را در برابر اين پرسش بزرگ قرار داده است که اگر روحاني وعده تحول اقتصادي صد روزه و ايجاد ميليون ها شغل و دهها وعده ديگري که امروز به فراموشي سپرده و يا انکار مي کند را به ما نداد، پس مردم اساسا به کدام مزيت و برتري او نسبت به ساير کانديداها اعتماد کرده و راي دادند؟!