سرمقاله روزی نامه جمهوری "توصیه‌هائی به رسانه ملی و نامزدهای ریاست جمهوری"

روزی نامه ی حکومتی جمهوری اسلامی  شنبه 9 اردیبهشت ماه سال 1396
سرمقاله روزی نامه  جمهوری "توصیه‌هائی به رسانه ملی و نامزدهای ریاست جمهوری"
سرمقاله نویس بدون توجه  به تجربیات عملی 38 سال گذشته که درهمه نمایشات  انتخابات مجلس ارتجاع  و شوراهاو ریاست جمهوری  کاندیداهاوداوطلبان شرکت کننده باالگو برداری از خمینی شیاد وخامنه ای جانشین شیاد ترازجمینی کدامیک وعده های دروغ  و سرخرمنی به مردم ایران نداده اند که اکنون  توقع است نامزدان ریاست جمهوری  در شوی مناظره های تلویزیونی دردادن قول های دروغ برای کسب آرا ازهمدیگر سبقت نگیرند  . بااین وجود سرمقاله نویس دراین مورد بطور شرطی خطاب به نامزدان نمایش انتخابات ریاست جمهوری گفته است :  نوع سخن گفتن و رفتار خودشان است که در جریان تبلیغات انتخابات مشخص می‌شود. شعار قابل اجرا مطرح کردن، وعده غیرقابل عمل ندادن، کارهای عوام فریبانه نکردن و در نقد وضعیت موجود واقعیت‌هائی که به کارائی نظام جمهوری اسلامی مربوط می‌شود را در نظر داشتن، اموری هستند که به نامزدها برای اثبات صلاحیت خود و معرفی صحیح شایستگی‌های خود به مردم کمک می‌کنند.   سرمقاله درادامه  افزوده  است متاسفانه در روزهای گذشته بعضی از نامزدها برخلاف این روش عمل کردند و با مطرح نمودن شعارها و وعده‌هائی از قبیل اینکه یارانه‌ها را افزایش می‌دهیم، درآمد کشور را چند برابر می‌کنیم، سالانه چند میلیون شغل ایجاد می‌کنیم و با سیاه نمائی وضعیت کلی کشور و زیر سوال بردن کارائی نظام اسلامی، چهره غیرقابل قبولی از خود ترسیم کرده‌اند. این قبیل شعارها و وعده‌ها نشان می‌دهد این افراد در متن مردم حضور ندارند و نمی‌دانند که امروز مردم نه تنها فریب چنین وعده‌ها و شعارهائی را نمی‌خورند بلکه مطرح کنندگان آنها را به عوام فریبی یا لااقل به ناآشنا بودن با واقعیت‌های کشور متهم خواهند کرد. چه خوب است این نامزدها در گفتار و رفتار خود تجدیدنظر کنند و در فرصت باقیمانده درصدد جبران برآیند.
-
بالاخره سرمقاله نویس در پایان توصیه کرده است :
انتظار از نامزدهای ریاست جمهوری و هواداران آنها و رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی این است که با رعایت اخلاق و پرهیز از دروغ، اهانت، تهمت و غیبت، از مرحله تبلیغات انتخاباتی عبور کنند تا زمینه برای یک انتخابات در خور نظام جمهوری اسلامی فراهم شود و مردم بتوانند با بررسی دقیق به پای صندوق‌های رای بروند و فرد مورد پسند خود را انتخاب کنند.

ملاحظه سخنان و رفتارهای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری که این روزها سخت مشغول تبلیغات هستند، واکنش‌هائی را برانگیخته است که چندان خوشایند نیست. رسانه ملی نیز روشی را در کنار ادعای بی‌طرفی در پیش گرفته که موجب تاسف است. در این زمینه ملاحظاتی وجود دارد که تذکر آنها را در قالب چند نکته لازم می‌دانیم و معتقدیم توجه به این نکات به سلامت انتخابات کمک می‌کند.
1-
هر شش نامزد، برای همه محترم هستند، زیرا در چارچوب قانون به رقابت انتخابات ریاست جمهوری راه یافته‌اند. هر چند درباره اینکه تعدادی از نامزدها واجد شرایط لازم به عنوان مصداق «رجل مذهبی و سیاسی» هستند یا نه، حرف داریم ولی با توجه به اینکه در این زمینه قانون به شورای نگهبان حق اظهارنظر داده، تسلیم نظر شورای نگهبان می‌شویم و حضور آنها در رقابت انتخاباتی را قانونی می‌دانیم و در عین حال امیدواریم شورای نگهبان در آینده درباره تعیین مصادیق «رجال مذهبی و سیاسی» دقت بیشتری به عمل آورد.
2
- احراز صلاحیت نامزدها توسط شورای نگهبان فقط یک مرحله از مراحل اثبات صلاحیت آنهاست، مرحله بعدی نوع سخن گفتن و رفتار خودشان است که در جریان تبلیغات انتخابات مشخص می‌شود. شعار قابل اجرا مطرح کردن، وعده غیرقابل عمل ندادن، کارهای عوام فریبانه نکردن و در نقد وضعیت موجود واقعیت‌هائی که به کارائی نظام جمهوری اسلامی مربوط می‌شود را در نظر داشتن، اموری هستند که به نامزدها برای اثبات صلاحیت خود و معرفی صحیح شایستگی‌های خود به مردم کمک می‌کنند. متاسفانه در روزهای گذشته بعضی از نامزدها برخلاف این روش عمل کردند و با مطرح نمودن شعارها و وعده‌هائی از قبیل اینکه یارانه‌ها را افزایش می‌دهیم، درآمد کشور را چند برابر می‌کنیم، سالانه چند میلیون شغل ایجاد می‌کنیم و با سیاه نمائی وضعیت کلی کشور و زیر سوال بردن کارائی نظام اسلامی، چهره غیرقابل قبولی از خود ترسیم کرده‌اند. این قبیل شعارها و وعده‌ها نشان می‌دهد این افراد در متن مردم حضور ندارند و نمی‌دانند که امروز مردم نه تنها فریب چنین وعده‌ها و شعارهائی را نمی‌خورند بلکه مطرح کنندگان آنها را به عوام فریبی یا لااقل به ناآشنا بودن با واقعیت‌های کشور متهم خواهند کرد. چه خوب است این نامزدها در گفتار و رفتار خود تجدیدنظر کنند و در فرصت باقیمانده درصدد جبران برآیند.
3- بعضی از نامزدها با الگو گرفتن از فردی که مقدسات را برای رای آوردن هزینه کرد، مشغول هزینه کردن دین و پیشوایان دینی و بزرگان انقلاب و شهدا هستند. این روش، حداقل دو عیب بزرگ دارد. یکی اینکه خلاف واقع است، زیرا واقعیت این است که اصل حضور مردم در پای صندوق‌های رای و استفاده از حق رای دادن قطعاً مورد نظر بزرگان و پیشوایان دینی است اما اینکه اگر به این شخص رای بدهید موجب رضای خدا و عمل به دین و خشنودی امام معصوم و پیشوایان و بزرگان خواهد شد قطعاً ادعای باطلی است. عیب دوم اینکه اگر فرد مورد نظر رای نیاورد معنی این ناکامی این خواهد بود که مردم به خواست خدا و دین و امام معصوم و پیشوایان و بزرگان و شهدا بی‌اعتنائی و در جهت مقابل آنها عمل کرده اند، و اگر رای بیاورد تمام اقدامات خلاف یا ناکارآمدی‌های او به گردن خدا و دین و پیشوایان دینی گذاشته می‌شود. این روش خلاف را مردم ایران یکبار تجربه کرده‌اند و شایسته نیست بار دیگر تکرار شود. قطعاً مقدسات به هیچ یک از نامزدها نظر ندارند و این مردم هستند که باید با بررسی و دقت و تشخیص شایسته‌ترین فرد به او رای بدهند.
4-
در بعضی نهادهای انقلابی این روزها افرادی تلاش می‌کنند چنین وانمود نمایند که نظر رهبری به فلان شخص است. این نیز روش آزمایش شده‌ای است که ناموفق و خسارت بار بوده و نباید تکرار شود. خود رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اول فروردین امسال در جوار امام رضا علیه السلام گفتند هیچ دخالتی در این امر نخواهند داشت و به شخص خاصی نظر ندارند و کسی هم از رای ایشان اطلاع نخواهد داشت. بنابر این، افرادی که تلاش می‌کنند در بعضی نهادهای مورد احترام مردم از جمله سپاه و بسیج شخص خاصی را با این استدلال که مورد نظر رهبری است ترویج کنند، مرتکب خلاف می‌شوند. کسی حق ندارد این نهادها را برای نامزدها هزینه کند و خود این نهادها هم اعلام کرده‌اند که دخالتی در انتخابات نخواهند داشت. اعضاء این نهادها نیز مثل بقیه مردم در نهایت آزادی درباره نامزدها تحقیق می‌کنند و به هر کدام از آنها که بخواهند رای می‌دهند. با این روش است که اعتبار سپاه و بسیج حفظ خواهد شد.
5-
مسئولان رسانه ملی وعده داده‌اند در تبلیغات انتخاباتی نامزدها بی‌طرفی را رعایت کنند. امیدواریم به این وعده عمل شود و علاوه بر این، به بهانه‌های مختلف از جمله پخش گزارش مردمی، رسانه ملی در قامت یک رقیب برای رئیس دولت ظاهر نشود که متاسفانه این روزها اینگونه ظاهر شده است. اینکه یک گزارشگر از زبان مردم عباراتی را پخش کند که به صورت غیرمستقیم به معنای بی‌توجهی دولت به مردم است، یک اقدام فریبکارانه و خارج شدن رسانه ملی از بی‌طرفی است. مسئولان رسانه ملی تصور نکنند که مردم متوجه این ترفند آنان نمی‌شوند و این اقدام را به حساب نقد می‌گذارند. رسانه ملی اگر می‌خواهد واقعی عمل کند باید نقاط منفی و مثبت را با هم پخش کند نه اینکه انگشت روی موارد منفی بگذارد و نقاط مثبت را نادیده انگارد. این روش، سیاه نمائی چهره کشور و نظام است و مردم می‌فهمند که هدف تهیه کنندگان و پخش کنندگان این گزارش‌ها مقابله با دولت است. متاسفانه رسانه ملی با داشتن چنین روشی به اعتبار خود لطمه وارد کرده و نه تنها برنامه‌هایش در مردم تاثیر ندارد بلکه مردم برعکس آنچه از این رسانه می‌بینند و می‌شنوند عمل می‌کنند. در دوران تبلیغات انتخاباتی، رسانه ملی علاوه بر پخش برنامه‌های نامزدها باید مردم را به حضور در پای صندوق‌های رای تشویق و از سیاه نمائی اجتناب نماید.
انتظار از نامزدهای ریاست جمهوری و هواداران آنها و رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی این است که با رعایت اخلاق و پرهیز از دروغ، اهانت، تهمت و غیبت، از مرحله تبلیغات انتخاباتی عبور کنند تا زمینه برای یک انتخابات در خور نظام جمهوری اسلامی فراهم شود و مردم بتوانند با بررسی دقیق به پای صندوق‌های رای بروند و فرد مورد پسند خود را انتخاب کنند.