دوگزارش خبر پزشکی

دوگزارش خبر پزشکی  29 فروردین - 96
    چرا هميشه تشنه ام؟
هنگامي که احساس خشکي در بدن شکل ميگيرد، به طور معمول دليل آن روشن است: مصرف آب کافي نيست، ميزان نمک بيش از اندازه است، يا فوق العاده سخت ورزش کردهايد. اما خشک شدن دهان ممکن است نشانهاي از اشاره بدن به يک بيماري نيز باشد.
    
به گزارش «رودال ارگانيک لايف»، هر وضعيتي که تعادل آب يا نمک را در بدن انسان بر هم بزند، ميتواند محرک تشنگي باشد. اگر به ميزان کافي آب مينوشيد (يکي از نشانههاي آن رنگ زرد روشن تا شفاف ادرار است)، اما اگر همچنان احساس کم آبي ميکنيد، بهتر است به پزشک مراجعه کنيد تا دليل دقيق اين شرايط مشخص شود.
    
    
ديابت
    
بيماري ديابت ميتواند خطر کم آبي بدن را افزايش دهد، به ويژه اگر از ابتلا به بيماري آگاه نباشيد. هنگامي که سطوح قند خون بيش از اندازه افزايش مي يابد، بدن به منظور افزايش توليد ادرار و خلاص شدن از شر گلوکز اضافي فشار بيشتري بر کليهها وارد ميکند. تکرر ادرار، يکي از نشانههاي شايع ابتلا به ديابت است که موجب احساس تشنگي مي شود. اين شرايط به افزايش نوشيدن مايعات منجر ميشود و مي تواند مشکل را پيچيده تر کند. اگر با احساس تشنگي بيش از اندازه و تکرر ادرار مواجه هستيد و نشانههاي ديگري مانند کاهش وزن بدون دليل، خستگي يا تحريک پذيري را نيز تجربه ميکنيد، با مراجعه به پزشک و انجام آزمايش خون ميتوانيد از ابتلا به ديابت آگاه شويد.
    
    
ديابت بي مزه
    
اگرچه ديابت بيمزه ارتباطي با ديابتي که ميشناسيم و از آن مي ترسيم ندارد، اما داراي برخي نشانهها و علائم مشترک هستند که از آن جمله ميتوان به کم آبي بدن و پرکاري مثانه اشاره کرد.
    
ديابت بيمزه به واسطه يک عدم تعادل هورموني در بدن که بر جذب آب تاثيرگذار است، شکل ميگيرد. از آن جايي که آب زيادي به واسطه افزايش دفع ادرار از دست ميرود، احساس تشنگي در فرد افزايش مييابد. زيرا بدن تلاش ميکند مايع از دست رفته را جايگزين کند. از آن جايي که انواع مختلفي از ديابت بي مزه وجود دارند و مي تواند به واسطه بيماريهاي ديگر شکل بگيرد، پزشک آزمايشهاي مختلفي را براي تشخيص بهترين گزينه درماني انجام خواهد داد.
    
    
قاعدگي
    
در دوره قاعدگي ممکن است نياز به افزايش مصرف آب بيشتر شود. اين شرايط طبيعي است و جاي نگراني ندارد. سطوح استروژن و پروژسترون ميتوانند هر دو بر حجم مايع تاثيرگذار باشند که از عوارض جانبي اين شرايط افزايش تشنگي است.
    
    
خشکي دهان
    
خشکي دهان که به نام زيروستوميا (Xerostomia) شناخته مي شود، اغلب به اشتباه با تشنگي بيش از حد اشتباه گرفته ميشود. اين وضعيت، يک خشکي غيرطبيعي غشاهاي مخاطي در دهان به واسطه کاهش جريان يا تغيير در ترکيب بزاق است. اگر غدد بزاقي به اندازه کافي بزاق توليد نکنند، اين شرايط مي تواند به علائم آزار دهنده ديگر مانند بوي بد دهان، دشواري در جويدن و بزاق غليظ و چسبناک منجر شود. خشکي دهان ميتواند يک عارضه جانبي داروهاي تجويزي، داروهاي آلرژي، داروهاي سرگيجه و بيماري هاي حرکتي باشد. 
    
همچنين، چندين بيماري ميتوانند به خشکي دهان منجر شوند و از اين رو، مراجعه به پزشک همواره انتخابي منطقي است.
    
    
کم خوني
    
از دست دادن خون مداوم يا ناگهاني بر اثر قاعدگي يا خونريزي هاي داخلي - دليل شايع کم خوني محسوب ميشوند. در اين شرايط، بدن گلبولهاي قرمز را سريع تر از توانايي خود در جايگزيني آنها از دست مي دهد و تلاش مي کند از دست دادن مايع را با تحريک تشنگي جبران کند. 
    
يکي از دلايل معمول قاعدگيهاي سنگين ترشح کم تيروئيد است. بخش قابل توجهي از افرادي که درجاتي از عوارض تيروئيد را تجربه ميکنند، بانواني با احساس تشنگي بسيار هستند. معاينه جسماني و انجام آزمايش خون به تشخيص ابتلا به کم خوني کمک خواهد کرد و درماني که ارائه مي شود به نوع تشخيص پزشک بستگي خواهد داشت.
    
    
فشار خون پايين
    
استرس مزمن موجب مي شود غدد آدرنال بدن عملکرد درستي نداشته باشند که ممکن است به فشار خون پايين در زمان استرس شديد منجر شود. اين شرايط مي تواند موجب سرگيجه، افسردگي، اضطراب و همچنين تشنگي بيش از اندازه شود. تشنگي روشي است که بدن براي افزودن آب بيشتر به خون در تلاش براي افزايش فشار خون استفاده ميکند. تنها راه حل بلند مدت براي اين شرايط کاهش و مديريت بهتر استرس است.
    
    
رژيم غذايي
    
مواد غذايي که ادرارآور هستند (به عنوان مثال، کرفس، مارچوبه، چغندر، ليمو، خربزه، زنجبيل و جعفري) مي توانند احساس تشنگي را ايجاد کنند. زيرا موجب افزايش دفع ادرار مي شوند. بر همين اساس بايد نيازهاي تغذيهاي خود را بشناسيد و احساس تشنگي خود را کنترلکنيد. همچنين، با مصرف مواد غذايي سرشار از مايع مانند جو دوسر و برنج قهوهاي که در زمان پخت آب بيشتري جذب ميکنند، مي توانيد به ايجاد تعادل در خود کمک کنيد.
توليد اعضاي بدن رويا يا واقعيت؟

دانشمندان طي پژوهشي که ممکن است روزي به پرورش اندام انساني در داخل بدن حيوانات منجر شود، موفق به پرورش سلول هاي بنيادي انسان در داخل جنين خوک شدند.
    
به گزارش اي بي سي نيوز، پرورش اندام انساني در داخل بدن حيوانات روياي ديرينه دانشمنداني بوده که بدنبال توليد اعضاي پيوندي همچون قلب، کبد، کليه و ديگر اعضا براي بيماران نيازمند هستند. 
    
در جهت رسيدن به اين هدف دانشمندان با موفقيت توانستند اولين جنين تلفيقي انسان و خوک را توليد کردند.
    
اين جنين اطلاعات ژنتيکي هر دو گونه خوک و انسان را دارا است. نتايج اين پژوهش در نشريه پزشکي سلول(Cell) منتشر شده است.
    
اين پژوهش جديد فقط گام نخست به سوي اين هدف بوده و دانشمندان هشدار مي دهند، انسان با کاربرد فناورانه و علمي چنين دستاوردي سال ها فاصله دارد.
    
دکتر ژون وو، از موسسه سالک در ايالات متحده و نويسنده ارشد اين پژوهش، گفت: اين اولين بار است که آنها با موفقيت توانستند يک جنين تلفيقي از انسان و خوک را توليد کنند.
    
وي افزود: ما در اين پژوهش از سلول هاي بنيادي انساني استفاده کرده و مشاهده کرديم که سلول هاي انسان مي توانند در جنين خوک زنده بمانند و به مراحل اوليه بافت تبديل شوند.
    
او گفت: پيشتر ما از اين که سلول بنيادي انسان توانايي ورود به روند تکامل جنين خوک را داشته باشد، مطمئن نبوديم چرا که اين دو گونه تفاوت هاي بسياري با يکديگر دارند و حدود 95 ميليون سال قبل از هم جدا شده اند.
    
اکنون به اين نتيجه رسيده ايم که قرار دادن سلول هاي انساني در حيوانات مي تواند براي مطالعات چگونگي توسعه بيماري هاي ژنتيکي و غربالگري داروهاي بالقوه موثر باشد.
    
حيواناتي که داراي سلول هاي گونه هاي مختلف هستند، «شيمر (chimera)»نام دارند که پيشتر در سال 2010 چنين ترکيبي با استفاده از موشها و موش هاي صحرايي انجام شده است، اما اين دو گونه جانوري شباهتهاي ژنتيکي بسيار بيشتري نسبت به انسان و خوک به يکديگر دارند.