احتمال افزایش قربانیان انفجار در سن پترزبورگ

احتمال افزایش قربانیان انفجار در سن پترزبورگ/ عزای عمومی و اعلام محکومیت بین المللی15فروردین-96

مسکو - ایرنا - براساس گزارش اعلام شده از واقعه انفجار تروریستی امروز (دوشنبه) یک ایستگاه مترو در شهر سن پترزبورگ روسیه، به علت وخامت حال شماری از مجروحان، امکان افزایش قربانیان وجود دارد.

به گزارش ایرنا، تازه ترین گزارش کمیته ضدتروریستی روسیه نشان می دهد، 10 نفر پس از انفجار بمب در واگن قطار مترو داخل تونل نزدیک ایستگاه تخنولوگیچسکی اینستیتوت کشته و 50 نفر هم زخمی شده اند.
همچنین حال بسیاری از زخمی شدگان بسیار وخیم اعلام شده است که می تواند شمار کشته شدگان را افزایش دهد.
بنا به گزارش های اعلام شده، هم اکنون فعالیت شبکه مترو در سن پترزبورگ تعطیل شده و ایستگاههای شبکه قطار شهری در مسکو نیز تحت شدیدترین تدابیر امنیتی قرار گرفته است.
در چارچوب این اقدام ها همه مسافران ورودی به ایستگاههای مترو بازبینی و کنترل امنیتی می شوند.
از سوی دیگر به گزارش کمیته ضد تروریستی روسیه یک بمب عمل نکرده در یک ایستگاه دیگر مترو در شهر سن پترزبورگ کشف شده است.
مقام های سن پترزبورگ نیز برای گرامیداشت یاد قربانیان انفجار، سه روز عزای عمومی در این شهر اعلام کردند.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز پس از آگاهی از این انفجار و در حالیکه در شهر سن پترزبورگ با الکساندر لوکاشنکو همتای بلاروسی خود برنامه دیدار و مذاکره داشت، تاکید کرد، باید در باره این واقعه تحقیقات کاملی انجام شود.
اندکی پس از بروز این انفجار، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک یادداشت توئیتری با روسیه ابراز همدردی کرد.
سفارت آمریکا در روسیه و ینس استولتنبرگ دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز وقوع این انفجار را غمبار خواندند و آن را محکوم کردند.
آنجلینو آلفانو وزیر خارجه ایتالیا نیز این انفجار را به شدت محکوم کرد.
وی همچنین با خانواده قربانیان این واقعه ابراز همبستگی کرد و گفت: ایتالیا در مبارزه علیه تروریسم و برای صلح و امنیت بین الملل با روسیه نزدیک می ماند.
همچنین یک منبع رسمی در وزارت امور خارجه سوریه انفجار در ایستگاه مترو شهر سن پترزبوگ را به شدت محکوم کرد.
به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، یک منبع رسمی در وزارت امور خارجه این کشور گفت که دمشق به شدت انفجار تروریستی در سن پترزبورگ را محکوم می کند.
وی افزود: سوریه با دولت و ملت دوست و برادر روسیه اعلام همدردی و همبستگی می کند.
امارات متحده عربی نیز انفجار امروز در ایستگاه مترو شهر سن پترزبوگ را محکوم کرد.
شیخ عبد الله بن زاید آل نهیان وزیر امور خارجه و همکاری بین المللی امارات متحده عربی با روسیه اعلام همبستگی کرد و گفت که این کشور برای نابودی گروهها و عناصر تروریستی که در پی ایجاد ناامنی، بی ثباتی و کشتار انسان های بی گناه هشتند، در کنار مسکو ایستاده است.
روسیه تاکنون بارها با صدور اطلاعیه ها و تهدیدهای صوتی گروههای تروریستی مواجه بوده است.
با توجه به همکاری های روسیه با ارتش سوریه از مهرماه سال 94 علیه تروریست های ضدسوری به ویژه گروههای داعش و جبهه النصره، تدابیر شدید امنیتی در شهرهای مختلف اجرا می شود.
تاکنون دهها تروریست بازگشته از سوریه یا شهروندان کشورهای دیگر به ویژه آسیای میانه با انواع مواد و لوازم ساخت بمب و حتی بمب های آماده کارگذاری در شهرهای مختلف از جمله مسکو دستگیر شده اند.
اروپام 391 **461 **9364 مترجم محسن عزیزی **انتشار دهنده: هادی مولوی نیا