وضع قوانین جدید مقابله با افراط گرایی در سین کیانگ چین

وضع قوانین جدید مقابله با افراط گرایی در سین کیانگ چین12فروردین-96 

پکن - ایرنا - مسئولان منطقه خودمختار و مسلمان نشین سین کیانگ در شمال غرب چین قوانین جدیدی را برای مبارزه با افراط گرایی وضع کرده اند.
به گزارش ایرنا، این قوانین به تصویب مجلس محلی این منطقه نیز رسیده اما در باره آن جزییات زیادی فاش نشده است.
گزارش ها نشان می دهد که موارد جدید و مقررات ذی ربط در 15 بند تهیه شده است که بر اساس آن مقابله با فعالیت های افراط گرایانه و تروریستی در این منطقه افزایش خواهد یافت.
تارنمای «یی سی» و «گلوبال تایمز» چین روز شنبه گزارش کرده اند که مبارزه با افراط گرایی از برنامه های مهم چین به حساب می آید و دولت پکن برای نابودی پدیده تروریسم در کشور اهتمام جدی دارد.
بر این اساس اعلام شده، در مدارس منطقه سین کیانگ برای برنامه های آموزشی، سخت گیری های بیشتری خواهد شد و افراد حق ندارد سر و وضع نامناسبی که نشانه های افراطی گری است، داشته باشند.
از سوی دیگر تاکید شده است که مبارزه با افراطیون در این منطقه همچنان در صدر برنامه های دولت محلی خواهد بود.
اتخاذ چنین تصمیمی به دلیل نگرانی هایی است که مقام های سین کیانگ از کشته شدن صدها نفر در سال های اخیر در حملات تروریستی در این منطقه دارند.
«
ترکستان شرقی» که چین آن را به همراه سازمان ملل متحد یک گروه تروریستی می داند، فعالترین جنبشی است که هدف خود را جدا کردن «سین کیانگ» از خاک چین عنوان کرده است.
پکن اعتقاد دارد که گروه های جدایی طلب در سین کیانگ در پی تاسیس دولت مستقلی تحت عنوان ترکستان شرقی هستند و این گروه نه تنها در داخل چین دست به اقدامات تروریستی زده و تاثیرات منفی بر امنیت ملی و ثبات اجتماعی گذاشته، بلکه با تروریست های بین المللی همکاری کرده و امنیت و ثبات منطقه و جهان را تهدید می کند.
بررسی ها نشان می دهد که در پی افزایش فعالیت این گروهها، هزاران نفر از ماموران پلیس مسلح و نیروهای مبارزه با تروریسم چین در سین کیانگ تامین امنیت را بر عهده گرفته اند.
روزنامه ساوت چاینا از هنگ کنگ نیز در گزارشی اعلام کرد که نگرانی های چین از نفوذ تروریست های داعش در مناطق مرزی سین کیانگ و انجام اقدامات خشونت بار افزایش یافته و برای همین چنین قوانینی به اجرا گذاشته شده است.
دولت چین خرداد ماه سال قبل نیز کتاب سفید آزادی های دینی در سین کیانگ را منتشر و در آن تاکید کرد که مساله آزادی های مذهبی طبق قانون مراعات می شود اما دولت همه توان خود را برای مقابله با افراط گرایی و خشونت بکار خواهد گرفت.
سین کیانگ در سال های اخیر شاهد موجی از خشونت ها و اقدامات تروریستی بوده است و به دلیل نزدیکی این منطقه و هم مرز بودن آن با کشورهای آسیای مرکزی، چین بشدت نگران نفوذ تروریست های تکفیری داعش به داخل خاک خود و ورود آنها به این منطقه است.
تدابیر پیشگیرانه چین در حالی صورت می گیرد که گروه تکفیری و تروریستی داعش اخیرا با انتشار ویدئویی که تعدادی از اویغورهای جدایی طلب چین را در حال آموزش نشان می داد، تهدید کرد در چین حمام خون به راه خواهند انداخت.
آساق**231**انتشاردهنده:فرهاد راستی