رشد 15برابری التهاب روده ایرانیان در40 سال

رشد 15برابری التهاب روده ایرانیان در40 سال 26اردیبهشت-96
تهران- ایرنا- معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به این که موارد ابتلا به بیماری مزمن التهابی روده در ایران حدود 40 سال قبل کم بوده است، از افزایش نزدیک به 15 برابری آن و ابتلای 50 هزار نفر در طی این مدت خبر داد.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دکتر رضا ملک زاده روز سه شنبه در نشست خبری هفته سلامت گوارش، همچنین اظهار کرد: تشخیص به موقع و درمان این بیماری قابل علاج سبب می سود که افراد زندگی تقریبا طبیعی داشته باشند.
ملک زاده ادامه داد: بیش از نیمی از این بیماران، زنان هستند و افراد معمولا در دوران جوانی به این بیماری مبتلا می شوند، همچنین زنان باردار نباید از این بیماری واهمه داشته باشند، زیرا مصرف داروی این بیماری برای زنان باردار بلامانع است.
وی با این توصیه که بیماران از قطع زودهنگام مصرف داروهای تجویز شده خودداری کنند، افزود: برخی افراد پس از معالجه، بی درنگ دارو را قطع می کنند، در حالی که این افراد در معرض ابتلا به بیماری خواهند بود.

**
ایران جزء معدود کشورهای تولید کننده داروی سینورا
وی با اشاره به این که داروی سینورا یکی از داروهای جدید برای درمان این بیماری است، گفت: ایران جزء چهار یا پنج کشور تولید کننده این دارو است.
معاون تحقیقات وزیر بهداشت گفت: هرچند این دارو تازه در دنیا کشف شده، اما سال گذشته تولید آن در کشور آغاز شد و تولیدکننده ان به فکر صادرات این محصول است.
ملک زاده تولید این دارو را دستاوردی بزرگ برای کشور اعلام کرد و گفت: این دارو با کیفیت مناسب تولید شده و در اختیار بیماران قرار می گیرد.
وی قیمت نمونه خارجی این دارو را حدود ۲ میلیون تومان اعلام کرد و گفت : داروی ایرانی با حدود ۲۰۰ هزار تومان در داخل کشور تولید می شود.
ملک زاده، با اشاره به این که یخچال ها احتمال ابتلا به بیماری مزمن التهابی روده را بیشتر می کنند، گفت: برخی از میکروب ها در یخچال از بین نمی روند و این میکروب ها می توانند عامل ابتلا به این بیماری باشند.

**
تعداد بیماران مزمن التهاب روده ای در شمال کشور بیشتر است
همچنین دبیر علمی هفته سلامت گوارش در این نشست گفت: تاکنون آمار دقیق بیماران در 17 استان جمع آوری شده و شمال کشور، تهران و شیراز از جمله مناطقی هستند که در آنها بیشترین تعداد بیمار وجود دارد.
دکتر همایون واحدی اظهار کرد: واکسناسیون، رژیم غذایی و گرد و خاک از عوامل مساعد کننده این بیماری هستند .
وی با اشاره به این که سبک زندکی در ایجاد این بیماری نقش دارد، اظهار کرد: زندگی ماشینی، غذاهای آماده، چاقی، مصرف سیگار و سایذ دخانیات می تواند در ایجاد این بیماری نقش داشته باشد.
واحدی بیماری مزمن التهاب روده ای را یک بیماری خوش خیم اعلام کرد و گفت: بیمار با مصرف دارو می تواند درمان شود به شرطی که دارو را بموقع مصرف کند و دستورات پزشک را بدرستی انجام دهد.
 
اول تا هشتم خرداد ماه هفته سلامت گوارش نامگذاری شده و انجمن متخصصان گوارش و کبد ایران با اجرای برنامه های متنوع در صدد افزایش آگاهی مردم نسبت به بیماری التهای روده دارد.
توزیع بروشورها، برگزاری همایش ها، برپایی سخنرانی ها از جمله برنامه هایی است که به منظور ارائه آخرین دستاوردهای علمی در این زمینه و افزایش سطح آگاهی مردم در این هفته برگزار خواهد شد.
ادامه دارد
علمی* 1201
خبرنگار: عبدالکریم جبارپور* انتشار: زهره محتشمی