آفتاب يزد: برخي وزرا هيچ سررشته اي از اقتصاد ندارند

خبر ويژه 
آفتاب يزد: برخي وزرا هيچ سررشته اي از اقتصاد ندارند  10 خرداد - 96
پیرو خمینی شیاد بودن واز اقتصاد خری وی تابعیت کردن دیگر نیاز نیست که سررشته در اقتصاد داشت .همچون احمدی نژاد که دردیدارش با احمد توکلی ومحمدرضا باهنر نمایندگان مجلس ارتجاع هفتم گفته بود بهت ئوری های اقتصادی باور ندارد چون مثل خامنه ای ازاقتصاد بسیجی-ج هادی – مقاومتی حمایت می کرد که تبدیل به بحران کنونی  اقتصاد شده است.

يک روزنامه اصلاح طلب نوشت برخي وزراي دولت اعتقادي به بديهيات علم اقتصاد ندارند و صرفا با روابط سياسي گماشته شده اند.
    آفتاب يزد نوشت: بايد در نظر داشت کساني که به بديهيات علم اقتصاد باور دارند، بر سر کار آيند و سکاندار باشند نه افرادي که قلبا اعتقاد چنداني به بديهيات علم اقتصاد ندارند. ما معمولا يک بخش سياستگذاري را در قوه مجريه شاهد هستيم که خط دهي و ريل گذاري هاي تئوريک را برعهده دارد و علاوه بر آن بخش اجرايي نيز قرار دارد که بر صدر آن وزرا نشسته اند، وزرا هستند که وظيفه اي اصلي که اجراي سياست ها و تبديل تئوري به واقعيت را برعهده دارند. 

    اين روزنامه افزود: متاسفانه بسياري از وزرا اعتقاد چنداني به بديهيات علم اقتصاد ندارند و در زمان اجرا به راحتي از واقعيت ها و الزامات و قوانين لازم الاجراي اقتصادي عبور مي کنند.

    وزير از کسي چيزي شنيده است و آن را اجرا مي کند يا خود براساس تجارب شخصي و نه اصول مفروض عمل مي کند، اين در حالي است که اقتصاد بيش از همه چيز يک علم است و منطقي نيست که آن را با مفروضات مشوش ذهني معامله کنيم. برخي ها نيز از اساس متخصص اقتصاد نيستند و ممکن است که در تيم اقتصادي گذاشته شده باشند، اين گماردن ها که مسبوق به سابقه نيز هست براساس روابط سياسي شکل مي گيرد و معمولا نيز بسيار آسيب زا است. باور به علم اقتصاد با فهم و اشراف بر علم اقتصاد متفاوت است، کسي که به اين علم باور دارد حتي اگر اشراف نداشته باشد، از اقتصاددانان کمک مي گيرد. همان طور که در چهار سال گذشته نيز بودند کساني از اين طيف که خيلي با سياست هاي کلي و دولت همراه نبودند و اگر مانع نبودند لااقل کمکي نيز انجام ندادند.مديران ما در رده هاي مختلف چه وزارت، چه معاونت، چه مديران ميان رده مملو از افرادي است که با ديده ترديد به اصول اقتصادي مسلم مي نگرند، افراد با ايمان تر و شجاع تر بايد جايگزين اين افراد شوند. پاشنه آشيل اين دولت اقتصاد است و اگر دولت نتواند عملکرد مناسبي از خود ارائه دهد، اين موضوع آينده تمام گروه ها و کليت جناح اصلاح طلب را در هاله اي از ابهام فرو خواهد برد.